Høyttalere Hvorfor blir aldri Canton vurdert ved kjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Canton har vel aldri blitt solgt i hifi-butikkene her til lands (med noen små lokale unntak), og importøren er mer rettet mot Elkjøp/Power og elektro-butikker. Det tror jeg er den eneste grunnen til at de ikke er mer anerkjent i audiofile kretser i Norge. Det har ikke noe med produktenes kvalitet å gjøre.

    Canton klarer seg fint med å være små i Norge - Tyskland er jo et marked som er stort nok til at hifi-produsenter kan klare seg godt ved å være store i Tyskland alene.

    Men det hadde vært interessant om en norsk hifi-butikk satset på Canton som sitt hovedmerke innen høyttalere.
    Jeg kan ikke noe for det, men Canton er litt Opel for meg. Sikkert god kvalitet, men du glemmer de fortere enn du hører navnet. Det fremstår som produkter som overhode ikke henvender seg til følelser og ha-begjær. Litt typisk for en del tyske produkter.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    :)) HaHa , litt rask i avtrekkeren der ja :)) F...close but still not :))

    Mvh.
    Rolf

    Merker meg at ACT troner øverst på denne listen;-))

    Mvh.
    Rolf

    Fordi jeg er en merkesnobb, selv om jeg prøver å nekte på det ;)
    Var i mange år mye i Tyskland.
    Mange tyskere er opptatt av lyd, og Canton er blant de store der, så du kan fint snobbe med Canton.

    Når jeg tenker meg om kunne vi antagelig klart oss lenge med tysk hifi?
    Fant denne lista på et tysk hifi-forum.
    Ikke alt like hifi, sikkert noen som mangler og kanskje noen feil.
    De hadde f eks ikke fått med Avantgarde og Audionet.

    ACT
    ASC
    ASW
    AVM
    Acron
    Actel
    Arcus
    Ares
    Asw
    Audionet
    Avantgarde
    Magnat
    Quardral
    Burmester und Teufel
    Axiom
    Backes & Müller
    Behringer
    Beyer Dynamic
    Blaupunkt
    Bonsai
    Braun
    Burmester
    Canton
    Ceeroy
    Clearaudio
    TMR
    Brocksieper
    DeToma
    Delec
    Dual
    Einstein
    Audiodata
    Elac
    Expolinear
    Fidelity
    Fischer & Fischer
    GIA
    Grundig
    Heco
    IQ
    Isophon
    Kirksaeter
    Loewe
    Lua
    MB-Quart
    MBL
    Magnat
    Metz
    Mivoc
    Nordmende
    Oehlbach
    InAkustik
    Pfleid
    Phonar
    Phonar
    Elac
    Phonosophie
    Pilot
    Quadral
    Restek
    Saba
    Schneider
    Schäfer & Rompf (ASR)
    Sennheiser
    Siemens
    Symphonic Line
    T+A
    nubert
    TMR
    Telefunken
    Transrotor
    Uher
    Visaton
    Visonik
    WHD
    Wega​
    Merker meg også at du har engelske ATC, mens dette er tyske ACT ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Canton Reference 1 K (https://www.canton.de/en/reference-k/reference-1-k) på 134 kg til 125k pr. stk. virker da å være en fot rett inn i det som ofte kalles «high-end» for dem som ønsker passiv drift og en stereobenk for åtgaum, fylt opp med forsterkere og andre bokser?

    Canton leverer for øvrig lyd til Skoda, som tilsier at produsenten er uhyre profesjonell mht. logistikk, toleranser, utvikling osv.

    Noen som har hørt disse?

    77AA5C70-0E09-4C9B-B3F3-9F499A7FC69A.jpg
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Kommer en ny modell som heter A 45 nå. Den synes jeg er lekker. I pianolakk den også. Ligger på rundt 40 for paret mener jeg.
    A26C313A-936A-4CC4-AB63-B05FE4CC9155.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    CANTON REFERENCE 3K

    23CF9A4B-C8B4-4E9A-B342-22D569547DD1.png


    Hørte disse for noen år siden. Synes de låt kanonbra. Rart at ikke flere vurdere de.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Reference serien til Canton og rørforsterkerne til Cayin - et par gode produkter folk går glipp av i Norge.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Feilen ligger kanskje i at det er ingen som promotere disse. Er det noen seriøse aktører som selger Canton?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Feilen ligger kanskje i at det er ingen som promotere disse. Er det noen seriøse aktører som selger Canton?
    Kanskje Canton og importør njal.no er for seriøse i en bransje med mange useriøse? De legger ikke opp til «eksotisk» prising, men nøkternhet. 125k for en høyttaler på 134 kg, lagd av seriøse folk, ser i mine øyne ut som et veldig fornuftig priset alternativ til dem som ikke liker designen i aktive pro-monitorer.

    Kombiner Canton Reference 1 K med 4 monoblokker av denne typen, så har du headroom og punch så det holder:

    https://www.marchaudio.net.au/p701
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Har ikke Cayin rørforsterker, men Cary da. Har Canton 896.2 DC. Men smak og behag selvfølgelig. Jeg er glad i mye dynamikk og detaljer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kombiner Canton Reference 1 K med 4 monoblokker av denne typen, så har du headroom og punch så det holder:

    https://www.marchaudio.net.au/p701
    Hvorfor kjøpe dette fra Australia, på andre siden av kloden, når du får kjøpt omtrent det samme her hjemme https://www.lydogakustikk.no/vera-audio/ under navnet Vera?

    Disse klasse D-ampene skal jo (i følge samtlige produsenter) hverken farge eller tilføre lyden noe ut over å få den forsterket, så store lydmessige forskjeller med omtrent samme konstruksjonsprinsipp kan det jo ikke være. Eller?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Acoustic Plan og Trigon bør vel være med på tysker lista, det er 2 gode tyske merker.

    Vedr Canton...... de har da hatt gode høyttalere helt siden midten av 70 tallet, husker spesielt et lite sett de hadde med 2 satelitter og passiv sub...... det spilte utenpå veldig mye den gangen og de hadde mange modeller opptil hva jeg kaller JBL størrelse stativhøyttalere utstyrt med metallgriller som heller ikke stod noe tilbake for konkurentene, MEN problem til Canton var de ofte ble solgt via Aktuell og lign butikker og ble dermed ikke ansett som noe og ha. Jeg husker dog at folk som kjøpte Canton som regel var godt fornøyde og Canton høyttalere dukket sjelden opp på bruktmarkedet, noe jeg ser på som at høyttalerne er gode nok til at folk ikke søker oppgraderinger, hvilket i min bok er et kvalitets stempel.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kombiner Canton Reference 1 K med 4 monoblokker av denne typen, så har du headroom og punch så det holder:

    https://www.marchaudio.net.au/p701
    Hvorfor kjøpe dette fra Australia, på andre siden av kloden, når du får kjøpt omtrent det samme her hjemme https://www.lydogakustikk.no/vera-audio/ under navnet Vera?

    Disse klasse D-ampene skal jo (i følge samtlige produsenter) hverken farge eller tilføre lyden noe ut over å få den forsterket, så store lydmessige forskjeller med omtrent samme konstruksjonsprinsipp kan det jo ikke være. Eller?
    Godt spørsmål! Vera er vel omtrent dobbelt så dyr. 4 Veraer kommer på ca 120k.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke noe for det, men Canton er litt Opel for meg. Sikkert god kvalitet, men du glemmer de fortere enn du hører navnet. Det fremstår som produkter som overhode ikke henvender seg til følelser og ha-begjær. Litt typisk for en del tyske produkter.
    Ja, når jeg ser på utstyrslisten din i signaturen så er dette produkter som har noen feinschmecker-kvaliteter som jeg heller ikke forbinder med Canton. (Tannoy DC10A er høyt på listen over høyttalere jeg ønsker å få anledningen til å ha hjemme på et tidspunkt.)

    Canton er mer pragmatiske, solid engineering, bygget for å vare, fornuftige priser. Tipper de til og med måler bra! Og for ganske mange som kjøper hi-fi så er jo dette egenskaper man verdsetter høyt?

    Syns de har noen fine gulvstående aktive/trådløse høyttalere, som ser meget fornuftige ut. Det er det ikke så mange andre produsenter som har, og dette er jo en type produkt jeg vil tro er på fremmarsj. Dynaudio er gode, men for meg er de enten for små og pinglete, eller for steindyre.

    Jeg har forøvrig heller ikke så mye imot Opel.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fordi jeg er en merkesnobb, selv om jeg prøver å nekte på det ;)
    Var i mange år mye i Tyskland.
    Mange tyskere er opptatt av lyd, og Canton er blant de store der, så du kan fint snobbe med Canton.

    Når jeg tenker meg om kunne vi antagelig klart oss lenge med tysk hifi?
    Fant denne lista på et tysk hifi-forum.
    Ikke alt like hifi, sikkert noen som mangler og kanskje noen feil.
    De hadde f eks ikke fått med Avantgarde og Audionet.

    ACT
    ASC
    ASW
    AVM
    Acron
    Actel
    Arcus
    Ares
    Asw
    Audionet
    Avantgarde
    Axiom
    Backes & Müller
    Behringer
    Beyer Dynamic
    Blaupunkt
    Bonsai
    Braun
    Brocksieper
    Burmester
    Canton
    Ceeroy
    Clearaudio
    DeToma
    Delec
    Dual
    EinsteinAudiodata
    Elac
    Expolinear
    Fidelity
    Fischer & Fischer
    GIA
    Grundig
    Heco
    IQ
    InAkustik
    Isophon
    Kirksaeter
    Loewe
    Lua
    MB-Quart
    MBL
    Magnat
    Metz
    Mivoc
    Nordmende
    Oehlbach
    Pfleid
    Phonar
    Phonar Elac
    Phonosophie
    Pilot
    Quadral
    Quardral
    Restek
    Saba
    Schneider
    Schäfer & Rompf (ASR)
    Sennheiser
    Siemens
    Symphonic Line
    T+Anubert
    TMR
    Telefunken
    Teufel
    Transrotor
    Uher
    Visaton
    Visonik
    WHD
    Wega​
    Var ment sarkastisk, Sherlock.:rolleyes:
    Anbefaler gjerne Canton selv, og har Canton hengende på veggen hos meg - ikke første gang heller.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Husker i ungdomstida mi, av «kjøpehøyttalere» var det kun tyske Isophon, Heco og Canto som spilte «mykt & troverdig» - snakker om på -70/-80 tallet.

    Forløperen til Jonny Musikk i Drammen, hadde i butikken på Bragernes, et sett Isophon høyttalere hengende i platebaren, og hukommelsen min sverger på at det er den fineste lyden jeg har hørt fra noen høyttalere. Husker jeg som tenåring reagerte på at det spilte som det var folk i høyttalerne. Well, noen kubikk Aas øl i samme ungdomsperiode, kan ha visket ut noe av kriteriene til nr. 1 stempelet disse Isophon høyttalerne hadde ;)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
    Jeg ville nok tippet 7k modellen er rosinen..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
    Det virker på meg som tyskerne har bygget en serie basert på hvor stort behovet ditt er - dvs. størrelsen på lytterom og/eller lydnivå - men ellers samme lydfilosofi og ikke "bedre, litt bedre, enda bedre" - slik jeg oppfatter det.

    I samme slengen; har du sanset høyttaleren mange utelater fokus på fordi den ikke har "high-end prislapp?"
    https://www.surround.no/xtz-group/3...a-gulvstående-høyttaler-accuton-seas-high-end
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
    Jeg ville nok tippet 7k modellen er rosinen..
    Ja, muligens de nedre modeller har best pris - ytelsesforhold. Er ikke en bass-junkie selv, men greit å ha fundament, og ser at 5K strekker seg ned i 20Hz. Imponerende....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Her er faksimiler av målinger fra tyske Audio (Reference 1 K, øverst) og Stereoplay (Reference 2 K, midten, og 3K, nederst).

    Ok målinger, spesielt for 1 K. Det er åpenbart at det er Reference 1 K som fremviser lavest fordreining og dermed karakteristika som fortjener merkelappen "high end".

    Gode ting kommer sjelden gratis og ei heller hos Canton. Det er 1 K som sånn sett er beste medisin mot oppgraderingssyken selv om denne høyttaleren betyr at man må forsake en Gran Canaria-tur eller to. Sammen med 4 monoblokker fra Vera eller March Audio vil denne spille helt oppe i elitedivisjonen.

    "Die beste Canton aller Zeiten ist eine Sensation", konkluderte Audio om Reference 1 K.

    Canton Reference 1 K.jpg


    Canton Reference 2 K.jpg


    Canton Reference 3 K.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har noen par Vento 816 til å bruke til Atmos, men ettersom jeg har nedskalert så blir det to i taket og to bak etter hvert. Lydmessig så er de vel konkurent til Dali Rubicon LCR et sted. Og finishen på Canton kan man ikke klage på, det er gode og stive kasser med tykke nok materialer, det er glossy pianolakk i kvallitet og ikke koster det all verden heller om man sammenligner med andre konkurenter.
    Njal har demorom om jeg husker rett, men man må bare høre med de på forhånd om de har det man har lyst til å høre på.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Her er faksimiler av målinger fra tyske Audio (Reference 1 K, øverst) og Stereoplay (Reference 2 K, midten, og 3K, nederst).

    Ok målinger, spesielt for 1 K. Det er åpenbart at det er Reference 1 K som fremviser lavest fordreining og dermed karakteristika som fortjener merkelappen "high end".

    Gode ting kommer sjelden gratis og ei heller hos Canton. Det er 1 K som sånn sett er beste medisin mot oppgraderingssyken selv om denne høyttaleren betyr at man må forsake en Gran Canaria-tur eller to. Sammen med 4 monoblokker fra Vera eller March Audio vil denne spille helt oppe i elitedivisjonen.

    "Die beste Canton aller Zeiten ist eine Sensation", konkluderte Audio om Reference 1 K.

    Vis vedlegget 582015

    Vis vedlegget 582016

    Vis vedlegget 582017
    For interesserte, så vil jeg nevne målinger av Canton Reference 2.2 gjort av hifitest.de
    Interesserte bør sjekke ut dette selv - siden er gratis å besøke, men jeg vil ikke legge ut bilder m.m.
    Det må vel være den beste målingen som er gjort på en Canton Reference-høyttaler, bl.a. med -3dB-punktet på 28 Hz, men også en ganske imponerende frekvenskurve generelt.
    Jeg har selv personlige erfaringer med Reference-serien fra Canton, så hvis noen har spørsmål, så ikke nøl med å ta kontakt.

    Dette er uansett meget skikkelige høyttalere, som er meget vanskelige å slå på pris/ytelse. De er dessuten helt og holdent produsert i Tyskland.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    .......en liten feil opplysning snek seg inn her i foregående innlegg, ettersom henvisning til -3 dB punktet var gjort med hifitest.de som kilde. Rett skal være rett, og det er det tyske magasinet "Stereo" (sjekk oppsummering av denne testen på: www.stereo.de) som oppgir denne verdien i sin test av høyttalerne. Dette, sammen med den nevnte testen, underbygger uansett det faktum at dette er en velkonstruert høyttaler.:)
     

    Doennes

    Medlem
    Ble medlem
    29.01.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Har nettopp fått i hus nye Canton Smart Vento 9. Jeg føler man får veldig mye for pengene her.
    Jeg sitter igjen med mer penger enn før oppgraderingen. ( Salg av forrige HT samt monoblokker) De spiller veldig flott!
    Må rigge litt bedre oppsett i stua,men sånn ser det ut nå. Kjører XLR fra CD/DAC rett til høyre og venstre HT. Skal teste optisk kobling også.
     

    Vedlegg

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Finnes det noen her på berget som har erfaringer med Reference 2K eller 1K, og/eller har hørt noen av disse modellene under kontrollerte forhold?

    Ut i fra (få) tilgjengelige tester, ser det på papiret ut som om 2K går like dypt i bassen som sin storebror, og er sannsynligvis enklere å plassere i typiske norske hjem og stuer. Jeg vil anta at det er mer "skyv" tilgjengelig på toppmodellen 1K, men hvilken som er enklest å oppnå gode resultater med i praksis, er kanskje et åpent spørsmål. Prisen på 1K er i alle fall vesentlig høyere enn på sin lillebror.

    De som måtte ha noe å meddele oppfordres til å legge igjen relevante innspill!
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    …..ingen der ute som har hørt og opplevd Canton Reference 1K eller 2K?.....og som kan tenke seg å dele sine opplevelser....?
    :confused:
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Kort innpå for å fortelle at bl.a. etter "nudging" fra denne tråden tok jeg sjansen og bestilte ett par Ergo 690dc. Fikk dem i dag, og for å si det sånn etter noen timer med "oppvarming" så skuffer de ikke.

    Til prisen jeg betalte tror jeg pinadø jeg utroper dem til største røverkjøp jeg har gjort noengang. Og det var langt fra 26 tusen og noe pr. stk. som jeg ser enkelte "ber" om. 7 timer spilletid nå og dette blir bare bedre og bedre :) .

    Takk til trådstarter som minnet meg på at det kan være lurt å prøve Canton. At dette er svært mye for pengene er hevet over enhver tvil.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Canton hadde tidlegare tendens til å levere "tyskarlyd", men vart kvitt denne barnesjukdomen for iallfall 30 år sidan. Men eg trur at "evig eies kun et dårlig rykte"....
    Canton, iallfall dei større modellane, er svært mykje for pengane, utan dikkedariar og tullball. Kanskje Elkjøp-kompetansen når det gjeld hifi burde vore betre, men kvaliteten på høgtalarane kan no kjøparen avgjere, når du får lov å ta med høgtalarne på heimlån i 30 dagar med full, udiskutabel returrett.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Canton hadde tidlegare tendens til å levere "tyskarlyd", men vart kvitt denne barnesjukdomen for iallfall 30 år sidan. Men eg trur at "evig eies kun et dårlig rykte"....
    Canton, iallfall dei større modellane, er svært mykje for pengane, utan dikkedariar og tullball. Kanskje Elkjøp-kompetansen når det gjeld hifi burde vore betre, men kvaliteten på høgtalarane kan no kjøparen avgjere, når du får lov å ta med høgtalarne på heimlån i 30 dagar med full, udiskutabel returrett.
    Du er inne på noe Arve, Dessverre selges ikke Ergo serien hos Elkjøp og tilsvarende butikker. Jeg eide en "elkjøp" utgave fra Canton for noen få år siden. Vel, Ergo er ett helt annet dyr :) .
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Canton hadde tidlegare tendens til å levere "tyskarlyd", men vart kvitt denne barnesjukdomen for iallfall 30 år sidan. Men eg trur at "evig eies kun et dårlig rykte"....
    Canton, iallfall dei større modellane, er svært mykje for pengane, utan dikkedariar og tullball. Kanskje Elkjøp-kompetansen når det gjeld hifi burde vore betre, men kvaliteten på høgtalarane kan no kjøparen avgjere, når du får lov å ta med høgtalarne på heimlån i 30 dagar med full, udiskutabel returrett.
    ...."tyskarlyd"......, barnesjukdom.....dårlig rykte.......


    Nå er det jo ytringsfrihet her på berget, og det finnes mange mer eller mindre presise holdninger og uttrykksformer, men jeg tror at et æresmedlem av forumet gjør klokt i å avstå fra å nasjonalisere en gitt lydsignatur som en produsent opererer med. Til det er nok floraen av oppfatninger av hva som er god lyd innenfor landegrensene altfor varierende, det være seg bl.a. knyttet til enkeltpersoners eller firmaers livsverk, arbeidsformer eller ideologier. Innenfor en nasjon så stor som Tyskland vil man finne et vidtfavnende spekter av konstruksjoner og prinsipper, hvorunder alle merker/produsenter med respekt for seg selv og sine modellrekker vil hevde størst mulig tilnærming til high fidelity (høy troverdighet).

    Reproduksjon av lyd har i seg selv så mange variabler at forholdstallet 1=1 (målet....) aldri vil kunne oppnås, men reisen (veien.....) blir jo ikke mindre spennende av den grunn!

    For øvrig er jeg helt med på tankegangen om at Canton sine større modeller "....er svært mykje for pengane...". Det er også min (subjektive) vurdering. :)

    ....ingen sure miner eller sabelrasling her - kun en antydning til plakatoppmerksomhet (vær varsom.....). ;)


    Hilsen en fornøyd Canton-eier (y)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    ...."tyskarlyd"......, barnesjukdom.....dårlig rykte.......


    Nå er det jo ytringsfrihet her på berget, og det finnes mange mer eller mindre presise holdninger og uttrykksformer, men jeg tror at et æresmedlem av forumet gjør klokt i å avstå fra å nasjonalisere en gitt lydsignatur som en produsent opererer med. Til det er nok floraen av oppfatninger av hva som er god lyd innenfor landegrensene altfor varierende, det være seg bl.a. knyttet til enkeltpersoners eller firmaers livsverk, arbeidsformer eller ideologier. Innenfor en nasjon så stor som Tyskland vil man finne et vidtfavnende spekter av konstruksjoner og prinsipper, hvorunder alle merker/produsenter med respekt for seg selv og sine modellrekker vil hevde størst mulig tilnærming til high fidelity (høy troverdighet).

    Reproduksjon av lyd har i seg selv så mange variabler at forholdstallet 1=1 (målet....) aldri vil kunne oppnås, men reisen (veien.....) blir jo ikke mindre spennende av den grunn!

    For øvrig er jeg helt med på tankegangen om at Canton sine større modeller "....er svært mykje for pengane...". Det er også min (subjektive) vurdering. :)

    ....ingen sure miner eller sabelrasling her - kun en antydning til plakatoppmerksomhet (vær varsom.....). ;)


    Hilsen en fornøyd Canton-eier (y)
    Nå sier vel Arve at årsakene til disse karakteristikkene ble ordnet for 30 år siden, så evig eies kun et dårlig rykte... ?
     

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    298
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke noe for det, men Canton er litt Opel for meg. Sikkert god kvalitet, men du glemmer de fortere enn du hører navnet. Det fremstår som produkter som overhode ikke henvender seg til følelser og ha-begjær. Litt typisk for en del tyske produkter.
    Selv kjører jeg Audi A6, men jeg ordnet en 2009 Opel Insignia til guttungen for et par år siden. Og nå vil faktisk jeg heller ha Insignia også.. :cool:
    074_81243631.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn