Høyttalere Hvorfor blir aldri Canton vurdert ved kjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.937
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
    Det virker på meg som tyskerne har bygget en serie basert på hvor stort behovet ditt er - dvs. størrelsen på lytterom og/eller lydnivå - men ellers samme lydfilosofi og ikke "bedre, litt bedre, enda bedre" - slik jeg oppfatter det.

I samme slengen; har du sanset høyttaleren mange utelater fokus på fordi den ikke har "high-end prislapp?"
    https://www.surround.no/xtz-group/3...a-gulvstående-høyttaler-accuton-seas-high-end

Einstein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    2
    Har blitt vekket litt interesse hos meg angående Canton, og da Reference K-serien. Her er det jo en del å velge mellom... Har menigheten noen formening om hvilken modell i serien som er "rosinen i pølsa" ("sweetspot" på nynorsk) lyd- og prismessig?
    Jeg ville nok tippet 7k modellen er rosinen..
    Ja, muligens de nedre modeller har best pris - ytelsesforhold. Er ikke en bass-junkie selv, men greit å ha fundament, og ser at 5K strekker seg ned i 20Hz. Imponerende....

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Her er faksimiler av målinger fra tyske Audio (Reference 1 K, øverst) og Stereoplay (Reference 2 K, midten, og 3K, nederst).

Ok målinger, spesielt for 1 K. Det er åpenbart at det er Reference 1 K som fremviser lavest fordreining og dermed karakteristika som fortjener merkelappen "high end".

Gode ting kommer sjelden gratis og ei heller hos Canton. Det er 1 K som sånn sett er beste medisin mot oppgraderingssyken selv om denne høyttaleren betyr at man må forsake en Gran Canaria-tur eller to. Sammen med 4 monoblokker fra Vera eller March Audio vil denne spille helt oppe i elitedivisjonen.

"Die beste Canton aller Zeiten ist eine Sensation", konkluderte Audio om Reference 1 K.

Canton Reference 1 K.jpg

Canton Reference 2 K.jpg

Canton Reference 3 K.jpg

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    1
    Har noen par Vento 816 til å bruke til Atmos, men ettersom jeg har nedskalert så blir det to i taket og to bak etter hvert. Lydmessig så er de vel konkurent til Dali Rubicon LCR et sted. Og finishen på Canton kan man ikke klage på, det er gode og stive kasser med tykke nok materialer, det er glossy pianolakk i kvallitet og ikke koster det all verden heller om man sammenligner med andre konkurenter.
    Njal har demorom om jeg husker rett, men man må bare høre med de på forhånd om de har det man har lyst til å høre på.

Connoisseur

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2016
    Antall liker
    9
    Sted
    Hordaland
    Her er faksimiler av målinger fra tyske Audio (Reference 1 K, øverst) og Stereoplay (Reference 2 K, midten, og 3K, nederst).

Ok målinger, spesielt for 1 K. Det er åpenbart at det er Reference 1 K som fremviser lavest fordreining og dermed karakteristika som fortjener merkelappen "high end".

Gode ting kommer sjelden gratis og ei heller hos Canton. Det er 1 K som sånn sett er beste medisin mot oppgraderingssyken selv om denne høyttaleren betyr at man må forsake en Gran Canaria-tur eller to. Sammen med 4 monoblokker fra Vera eller March Audio vil denne spille helt oppe i elitedivisjonen.

"Die beste Canton aller Zeiten ist eine Sensation", konkluderte Audio om Reference 1 K.

Vis vedlegget 582015

Vis vedlegget 582016

Vis vedlegget 582017
    For interesserte, så vil jeg nevne målinger av Canton Reference 2.2 gjort av hifitest.de
    Interesserte bør sjekke ut dette selv - siden er gratis å besøke, men jeg vil ikke legge ut bilder m.m.
    Det må vel være den beste målingen som er gjort på en Canton Reference-høyttaler, bl.a. med -3dB-punktet på 28 Hz, men også en ganske imponerende frekvenskurve generelt.
    Jeg har selv personlige erfaringer med Reference-serien fra Canton, så hvis noen har spørsmål, så ikke nøl med å ta kontakt.

Dette er uansett meget skikkelige høyttalere, som er meget vanskelige å slå på pris/ytelse. De er dessuten helt og holdent produsert i Tyskland.

Connoisseur

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2016
    Antall liker
    9
    Sted
    Hordaland
    .......en liten feil opplysning snek seg inn her i foregående innlegg, ettersom henvisning til -3 dB punktet var gjort med hifitest.de som kilde. Rett skal være rett, og det er det tyske magasinet "Stereo" (sjekk oppsummering av denne testen på: www.stereo.de) som oppgir denne verdien i sin test av høyttalerne. Dette, sammen med den nevnte testen, underbygger uansett det faktum at dette er en velkonstruert høyttaler.:)

Doennes

Medlem
    Ble medlem
    29.01.2014
    Antall liker
    2
    Har nettopp fått i hus nye Canton Smart Vento 9. Jeg føler man får veldig mye for pengene her.
    Jeg sitter igjen med mer penger enn før oppgraderingen. ( Salg av forrige HT samt monoblokker) De spiller veldig flott!
    Må rigge litt bedre oppsett i stua,men sånn ser det ut nå. Kjører XLR fra CD/DAC rett til høyre og venstre HT. Skal teste optisk kobling også.

Vedlegg

Connoisseur

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2016
    Antall liker
    9
    Sted
    Hordaland
    Finnes det noen her på berget som har erfaringer med Reference 2K eller 1K, og/eller har hørt noen av disse modellene under kontrollerte forhold?

Ut i fra (få) tilgjengelige tester, ser det på papiret ut som om 2K går like dypt i bassen som sin storebror, og er sannsynligvis enklere å plassere i typiske norske hjem og stuer. Jeg vil anta at det er mer "skyv" tilgjengelig på toppmodellen 1K, men hvilken som er enklest å oppnå gode resultater med i praksis, er kanskje et åpent spørsmål. Prisen på 1K er i alle fall vesentlig høyere enn på sin lillebror.

De som måtte ha noe å meddele oppfordres til å legge igjen relevante innspill!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn