Hvordan vite når membran på comdrivere er gåene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Målemik er bestilt-
    Jeg brukte kaffefilter ved rengjøringen med et drypp rødsprit,funket fint-
    Gjentok prossedyren sikkert 30 ganger med nye papir før det ble rent- blåste så med boks
    Vanskelige si om det er partikler/rusk , oppfattet det mer som mer som sverte/farge/irr- blå/grønn
    Okke som rengjøringen kan ha gjordt godt.

    det brukte membran , tør nesten ikke ta på det- skal det rengjøres på noe vis?

    Når jeg fester greiene på 500hz -og det høres greit ut, skal det da testes i andre freq eller er det så at stemmer 500 så stemmer også resten?

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Må jeg skru av trehornet?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode råd her, men her er det beste; bruk "pink noise" til sentreringen og husk at enheten skal kobles direkte til forsterkeren forutsatt at den ikke har dc på utgangen (putt en 10uF PP kondis i serie hvis dc). Her hører du selv mye bedre når du er mål.
    Forklaringen her er at ved å bruke pink noise så forer du elementet med alle frekvenser som støy og du hører superlett når elementet er perfekt i senter. Sinussweep detekterer kun kant-skratsj / ikke kant-skratsj.
    Lykke til!
    :cool:
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Så da trengs ikke måle mikk på den pink noise?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Et par ting her:

    Når du ser etter polariteten så er det ikke om tråden begynner øverst eller nederst som betyr noe, men om tråden er viklet mot eller medurs.

    Når du måler med mikrofon, pass på å bruke en programvare som kan isolere harmoniske forvrengningskomponenter og helst også rub'n buzz (støy) som det heter. Jeg vet Holm Impulse har begge, og jeg vet REW har harmonisk forvrengning. REW kan også presentere spektrogram og vannfall som i noen tilfeller kan avsløre om noe ikke sitter fast.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Polariteten/ viklingsretning må da være rett på membran- det er vel jeg som roter og blander polaritet og faseretning.

    det er faseretningen som kan byttes ,hvis ledningeme på lokket av driver/klemmene demonteres og monteres på nytt- man vet jo aldri hva folk har gjordt på en driver som er noen år gammel.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Trosse: Du kan ta det grovt på öret med sinustoner (variér fra 500 og oppover) eller pink noise, men nöyaktig blir det ikke för du får målt forvrenging. Som Snickers nevner er REW og holmimpulse glimrende til det. Umik er vel på vei.

    Når det er sagt har jeg installert flere membraner i JBL uten å måle med annet enn öret. Mulig toleransene er mindre i TAD, og det er sikkert noe herk å demontere dette for deg, så greit å gjöre det best mulig ved förste forsök.

    Polaritet er også veldig enkelt å måle når du har mikrofon. Viktig at de kobles som det var da filteret ditt er komponert utfra det.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Nå nærmer vi oss action her:eek:

    image.jpeg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Plundre- for en prøve

    signal generatoren kjører 500hz via ipad og inn i forsterker til høytalerelement

    målemik kalibrert og satt opp på PC via rew beta 8

    men finner ikke ut hva jeg gjør videre?

    ser det er et par vinduer som er "grå" i rew- IR windows og Overlays

    image.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    De er nok grå fordi du ikke har utført noen målinger enda.

    trykk på 'measure' oppe i venstre hjørne, trykk så på 'start measuring'
    REW vil da måle det som høyttaleren produserer, og en graf vil dukke opp på skjermen, det blir vel ikke rare grafen av en 500 Hz sinustone da.

    lykke til
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Litt flere dummie spørsmål- før jeg gjør noe galt

    da har jeg omsider fått satt dette opp- og målt " tror jeg"
    har satt membran på plass, skrudd inntil skruer bare med fingre-ikke prøvd å dra de til


    Måling- så hva får jeg ut av det?

    500hz høres jo -eller ser bra ut?
    pink noice er på bildet- hva kan jeg lese ut av det- er membran gåen? Ser det er noe kraftige dipper?

    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Da har jeg skrudd skruene til passe hardt og da ser det sånn ut

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det var tydelig at elementet ikke kunne ligge med nesa ned med mikrofonen under.
    når jeg setter elementet opp og mikrofonen fremfor måler det anderledes-

    Jer litt usikker på hvilke innstillinger jeg skal ha når jeg måler-
    noen eksperter der ute-
    Men jeg synes det ser ganske Ok ut dette:confused:

    helt nederst diagrammet til Tad 4001

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva med et vanlig sveip (500 - 20khz)og så sjekk forvrengning i distortion fanen? Da får du presentert all infoen i en graf.
    Mikrofonen vil være retningsbestemt over 10 khz. Så den skal helst peke rett på driveren.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Se bra ut målingen. Jeg har alltid brukt pink noise både til Lowther og Tannoy. Lowther er vanlig element men Tannoy har comp.driver. Min erfaring med pink noise er fra da jeg fjernet magnetisk rusk i luftgapet og brukte en-tone sinus. Og trodde jeg var i mål. Men det hele låt elendig selv om skratsj ikke var høbar. Brukte så pink noise og hørte lett når svingspolen var på plass. Et sakte sinusswip kan avdekke resonanser etter løs montering. Den endelige testen må du nok ta med musikk i en komplett ht. Men igjen, målingen din var veldig lik originalkurven - nesten for lik - så du har sikkert fått det til. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Da har jeg tatt et sveip 500- 20000 ser det skjer noe på nedre linje der ved 11 000hz ca- hva er det?

    image.jpg


    Så et bilde fra distortion fanen- hva får jeg ut av den- hvordan er forvrengningen?

    image.jpg
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg tatt et sveip 500- 20000 ser det skjer noe på nedre linje der ved 11 000hz ca- hva er det?

    Så et bilde fra distortion fanen- hva får jeg ut av den- hvordan er forvrengningen?

    Ser ingen ting merkverdig ved 11kHz. Ser en litt rufs over 14kHz? Det gjetter jeg rett og slett er der membranen begyner å bryte opp. Men det kan også være artifakter fra selve målingen, har nok ikke noe å gjøre med sentrering i gapet å gjøre.

    I forvrengningsfanen ser du etter noe som stikker seg ut, en brå endring av forvrengning ved enkelte frekvenser.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    det er bedre hvis du bruker bildefunksjonen i rew, trykk 'capture' over venstre hjørne av vinduet med grafen.

    forvrengingen ser fin ut men det er vanskelig å se uten resten av vinduet.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Da har jeg tatt et sveip 500- 20000 ser det skjer noe på nedre linje der ved 11 000hz ca- hva er det?

    Så et bilde fra distortion fanen- hva får jeg ut av den- hvordan er forvrengningen?

    Ser ingen ting merkverdig ved 11kHz. Ser en litt rufs over 14kHz? Det gjetter jeg rett og slett er der membranen begyner å bryte opp. Men det kan også være artifakter fra selve målingen, har nok ikke noe å gjøre med sentrering i gapet å gjøre.

    I forvrengningsfanen ser du etter noe som stikker seg ut, en brå endring av forvrengning ved enkelte frekvenser.
    regner med det er fasen han reagerer på, jeg vet ikke hvorfor det ser sånn ut, forstår meg ikke helt på den fasegrafen.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    den dippen der på 15k- hvor mye har det å si egentlig?-ER DET HØRBART?

    Finner ikke helt ut hvordan åpne hele grafen i et vindu på distortion,

    1.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Ut fra det jeg kan se tror jeg ikke det er noe galt med denne, men REW har vel ikke noen rub'n buzz funksjon, det kunne vært fint å teste.

    Ellers vil det være bedre å måle nær baksiden av membranen om du skal lete etter slike ting. Du kan også flytte målemicen fra midten av membranen og kjøre målinger langs kanten for å se om det er noe som stikker seg mer ut enkelte steder langs kanten enn andre steder. Det gir deg en indikasjon på hvor godt skrudd sammen dette er.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    kan noen fortelle meg hva som sker på det grønne diagrammet med fasen? Vender jo opp ned som en jojo-
    det andre diagrammet er samme måling uten filter

    3.jpg
    5.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Grunnen til at det grønne diagrammet hopper opp og ned er at fase er syklisk. Det vil si at 181 grader er ekvivalent med -179 grader. 360 grader er ekvivalent med 0 grader osv. Du har en kondensator i serie med driveren. Det gjør at fasen fra delefrekvensen og oppover vil dreie ca 180 grader negativt. Det vil si at den ligger rett rundt 180 grader fra rundt 1kHz og oppover, men om den bikker så vidt under -180 vil den vise +180. Går den så vidt over + 180 vil den hoppe ned til -180. Dette er bare en fremstillingsmåte. Man kunne satt programmet til å vise større fasevindu, for eksempel 360 eller 720 grader. Da ville du ikke fått disse hoppene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn