Hvordan vite når membran på comdrivere er gåene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har åpnet driverne mine, da jeg aner ugler på taket-

    Jeg opplever driverene som "uskarpe" tåkete, skurrete-dvs en stemme er krystallklar, en gitar/ et strykeinstrument høres helt konge ut- men det der bak, eller la oss si når det blir "mye" i lydbildet begynner "skurringen"

    hva kan det være- membran ser i alle fall helt fine ut- men jeg reagerer på vinklingene utenpå- vet ikke om der skal være isolert? Eller rent metall? - se bilde

    de måler 6,8 Ohm når jeg måler- kan de være gåene?

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Viklingene - mente jeg - bilde 3
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Dersom de måler likt og ingen visuell inspeksjon avslører noen rariteter kan det være urenheter i magnetgapet, ute av senter eller en kombinasjon. Vær forsiktig med å ta på membranet, materialet er veldig sprøtt. Remontering, sentering etc krever litt kunnskap og tålmodighet men ikke verre enn at du klarer det. Google - det ligger mye bra info og visninger ute.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Mens jeg er i gang - hvordan kan jeg dobbeltsjekke at + Polen står rett og at den ikke er/blir snudd?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Tror neppe de har skjedd - men du kan prøve å følge tråden fra klemma og se hvor en entrer spolen - oppe eller nede. Dette skal være likt på begge driverne.
    Men jeg stusser litt på målingene av motstanden - er ikke dette originale membraner? De skal være 16 ohms og da måler en gjerne en DC motstand på 11-13 ohm alt ettersom. Dine målinger på 6,8 ohm er mer i samsvar med 8 ohms membraner.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Urenheter ja- der lå det dritt- men viklingene på utsiden membran skal ikke være dekket av lakk/isolasjon eks?

    bør jeg demontere mere på driverene eller la det være?

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det er beryllium - de er 8 Ohm drivere ja- TL 1601 bassene er 4 ohm- er vel et twin element, men det spiller vel mindre rolle så lenge com driveren er 8 ohm.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Helst ikke - det kan være et helvete å få sammen og du haregentlig ikke noe nytte av det. Spolegapet kan du rense uansett, og stort mer enn de er det ikke, i tillegg til remontering/sentrering. Men rens godt, du kan bruke litt tape også for å få ting til å sitte, ellers erstiv plast ganske fint, så du ikke setter igjen papirfiber etc. nedi der. Trykkluft på sprayboks anbefales.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvis ÞAÐ er som jbl, er det magbetisen som holder resten av delene sammen. Eneste mulighet for å rive i Sund er med å avmagnetisere eller bruke hammer og meisel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Du får de ikke fra hverandre - og det er ikke noe behov for det heller så lenge spolegapet ikke er slått skjevt og ute av senter med en av delene. MEGET uvanlig for øvrig.

    8 ohms membran tyder på uoriginal sådan - all spec. for TD-4001 tilsier 16 ohm og jeg har aldri sett noe annet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det gørret du fikk på papiret er nok synderen. Rens skikkelig og les deg opp for sentrering. Mikrofon og måleprogram pluss tonegenerator nødvendig
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Neida - ikke noe å drite i buksa for dette. I værste fall ryker du på drøyt 20k i nye membraner - det er en del av gamet med dyre cd drivere og bruktkjøp...
    Enkel tonegenerator kan du sikkert få lånt - eller kjøpt billig, ev kjøre via PC dersom du har mulighet. Test på 500 - 1.000 Hz. Du hører det tydelig når du er på rett vei.

    Men rens nå opp skikkelig først, gjør som jeg sier, kjøp trykkluft på boks og få blåst skikkelig ut. Med så tunge drivere så er det ikke noe du tar med bort på Statoilen...
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Hm... En tråd hvor Sluket opptrer seg voksent og seriøst?!

    Hifisentralen har vært en rar plass de siste dagene.

    Lykke til på reisen, trosse! Jeg misunner deg ikke. :rolleyes:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker en app på ipad.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kom akkurat opp fra potta, veldig løs mage:rolleyes:

    Skal kjøpe sånn spray, takk for tipset-gjøre det skikkelig reint, bruker ikke no brennvin eller no når det gjøres rent?
    hvilken app Johoo ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Forsiktig bruk av rødsprit er ikke farlig, og kan hjelpe dersom det er noe gørr nedi der men det pleier det ikke å være. Trykkluft først!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det må være enorm stor forskjell på luftkvaliteten i de boksene, i alle fall i følge prisene.
    ser ut som Clas Olson med sin "dyre" boks er litt sånn Lan Marie ;)- Dvs- trygge sykkelveier, mindre biltrafikk og 100% ren luft

    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Dessverre bør du kjøpe den dyre. Det eneste som funker.

    Grunnen til den høye prisen er at ekte trykkluft på boks har R134a, aircondition kjølemedium, som drivgass. Her er miljøavgiften til staten på drøye kr 250,- pr liter.

    Det finnes noen varianter som er som en flau bris men det blir for dårlig.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Vær forsiktig med trykkluft på boks.
    Jeg kjøpte CRC dust off fra Clas Ohlson, og den spruter ut iskald (bokstavelig talt) kjølegass, med mindre boksen holdes helt i vater.

    Kan kanskje være litt uheldig i denne sammenhengen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Blowjob of the Year...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    1. For all del; ikke demonter magneten! Da kan den miste magnetstyrke (litt avhengig hvordan driverens magnetsystem har blitt "ladet" tidligere).
    2. Husk at disse driverne har "skimset" monteringen av membran/svingspolesystemet.
    3. Sentrering er uhyggelig viktig og mikroskopiske avvik gjør store utslag på lyden. Det er ikke bare "kant-skratsj" som lager forvregning. Usymetri i monteringen lager også forvrengning.
    4. Nervepirrende, men moro!
    :cool:
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Trykkluft på boks vil være kald pga det voldsomt raske trykkfallet. Samme som skjer når du skal tømme kondensen av en kompressor. Da dannes det is fra fuktigheten i luften.

    Når det gjelder det du tørker ut av spolegapet må jeg bare spørre. Skal det ikke være magnetisk olje i gapet på driveren din?


    -Tim
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sett gjerne opp en "dummie" stepp for stepp-

    hvordan dette skal gjøres, hva jeg trenger av utstyr f.eks PC/ app

    finner ikke noe konkret ved googling eller yoytube, har egentlig plenty opp med å skaffe luft på boks:eek:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du kan ta dette på øret hvis du ikke har mikrofon, men mikrofon er betydelig mer avslörende enn örer.

    1 last ned en tonegenerator til ipad/pc. Jeg bruker denne: https://itunes.apple.com/us/app/signal-generator/id409241018?mt=8

    2 finn en forsterker, helst med potmeter

    3 koble til kompdriver, liggende på ryggen på bordet foran deg.

    4 kjør inn signal mens du monterer/sentrerer.
    Varier frekvens fra 500hz (mulig litt lavere også) og oppover for å lytte etter forvrengning mens du herder skruene i et kryssmönster. Pass lydtrykket!

    Med mikrofon gjøres dette med reW programvare
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Det må jeg huske på å ta med til Drøbak neste gang..:cool: Bred type.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    på kjeften min trengs det skikkelig GAFFA tape :cool:
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Dette er skrevet av en prof. (Ikke meg)

    #1. You gotta clean the gap...and the slits in the phase plug....and the driver throat. Bits of dirt, metal chips, voice coil former residue...anything....MUST be cleaned out of the gap. Use 1" masking tape adhesive-side out folded outside of some card stock to dig into the gap. When the tape comes out clean after several times around the gap, then clean the gap again with some coffee filter paper dipped in acetone to clean out any tape adhesive bits left behind. Inspect the gap with a lighted magnifier to make sure it's CLEAN...there's only a few thousandths of an inch tolerance on either side of the voice coil when it's immersed in the gap, so this step is critical!...or you'll risk early mortality of the voice coil.

    #2. Check the gap width uniformity with a gap guage (.031" on most 1" throat drivers) to make sure the top plate or phase plug hasn't shifted slightly. Alnico drivers can shift a little. The newer ceramic drivers are glued together...so any misaligned gaps are probably factory defects, which is rare...or it was dropped and broke loose. If you get adventurous and take apart an Alnico driver, the magnet will discharge, and subsequently need recharging.

    #3. Clean the gap....again. Possibly metal chips from checking the gap tolerance found their way in.

    #4. Inspect the new diaphragm. Check for high voice coil windings, check for roundness...sometimes they're not, right out of the box, and the consumer has not much recourse, because when the part leaves my shop in the box, I have no idea what went on from there...read the enclosed disclaimer...and the guy who put it in, NEVER does anything incorrectly...his dog ate it


    #5. Trial fit the new diaphragm. Locating-pin holes are not always the same size as the locating pins. The diaphragm should fit snug on the pins but shouldn't need to be forced into place. If that's the case, the locating-pin holes need to be reamed out a bit....newer ceramic units have a relief machined into the top plate that the diaphragm drops into.

    #6. Install the three diaphragm mounting screws...loosely....don't tighten down yet...just enough to hold down the mounting ring. Apply 3.5 volts(for 16 ohm, 2.83 for 8 ohm) test sweep tone from 500-1200Hz, and listen for any buzzing. Sometimes the diaphragm must be adjusted slightly to eliminate all buzzes. It's a good measure of thoroughness to sweep beyond the test frequency to ensure clean travel to lower frequencies, and adjust out any higher frequency anomalies. After all, these are always getting more program than the test frequencies...it's good to be thorough. Snug down the screws when it sounds clean and buzz and resonance free, while sweeping with test tone. BTW...polarity on the sweep test does not matter.

    #7. Check the condition of the foam pad inside the loading cap. Get a replacement if its rotten. Check the condition of the lead wires. Make sure there are no short circuits to the loading cap from the outside spring terminals to the inner lead wires. Connect the lead wires to the properly colored terminals. Make sure the wires are lined up with the correct terminal. You don't want to twist and criss cross the wires when reinstalling the loading cap....cap needs to fit airtight. RED is NEGATIVE, BLACK is POSITIVE...yes that's right, it's backwards from what you're used to. Polarity conventions have been changing in the last few years to standardize with other mfr's products.

    #8. Re-install the loading cap. Make sure it seats fully down to the top plate with no airleaks and the lead wires aren't resting on the diapragm dome...that doesn't sound good.

    #9. Do a final thorough sweep test to the fully reassembled driver to makes sure it's good to go.

    #10. It's cheap insurance to have the JBL Authorized servicer do the replacement. If the diaphragm fails due to user installation error....you're pretty much on your own.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    punkt 7 polaritet er JBL spesifikt
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke unormalt at brukte 16ohms varianter av både TAD og JBL måler godt under 8 ohm, 6,8 var dog relativt lavt men jeg tipper likevell det er 16 ohm som har noen års bruk bak seg.. en 8 ohms versjon vil normalt måle adskillig mindre.

    Til sammenligng: 16 ohm Truextent Beryllium skal nye måle rundt 8.1 ohm, 8 ohm skal måle rundt 4.2
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Trosse, det er veldig lurt å gå til anskaffelse av en mikrofon. Umik er billig og helt topp og enkel å bruke med REW. Ikke bare for å briefe med frekvenskurver, men sjekke polaritet, forvrengningsmåling osv.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    har ikke forekommet noen synlige skader på de spolene jeg har knertet, bare en minimal endring i motstand. rundt 0.2ohm eller noe slikt.
    kan ta flere timer med lytting før jeg i det hele tatt merker at noe er gærnt, må spesifikke frekvenser til. enklere for mellomtoner, men likevel samme fenomen hver gang her.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Johoo - før jeg trykker på kjøp- denne?

    image.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Men pröv på öret med ipadda först etter at du har renset spolegapet ettertrykkelig.

    Så laster du ned REW. Du trenger også en kabel mellom PC og analoginngangen på forsterkeren din (minijack til stereo RCA) Helst lang. En USB skjöteledning er heller ikke dumt, da den som fölger med Umik er irriterende kort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn