Hvordan virker en step-up-trafo?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Siden vi snakker om en trnaformator, så la oss holde oss til den.
Ikke hva som skjer når PU belastes og ikke hva som skjer når RIAA belaster utgangen fra trafoen.
Primærspenningen x omsetningsforholdet = sekundærspenningen.
Svært liten forskjell mellom teori og virkelighet.
I vår verden kan vi se bort fra den.
Vel, vi er på vinylavdelingen og vi snakker om stepup-trafo før riaa, eller jeg gjør 😉
Jeg kommenterte på påstanden om at 0,35 mV med 20X forsterkning var for mye gain. Det er det ikke i praksis, og det er relevant info.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nahhh ikke helt. Ihvert fall ikke, når vi snakker transformatorer/step-up.... da snakker vi mikrovolt.
Unntak kan være EMT med 1000uV=1mV på stepup 1:5 ;)
Jeg skriver mV, det gjør da også produsenten?


Eller misforstår jeg?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.023
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg skriver mV, det gjør da også produsenten?


Eller misforstår jeg?
Nei.... du missforstår ikke noe.
Akkurat det som å si, at i støpslet i veggen din, er det 0,230 KV 😁
 
  • Haha
Reaksjoner: TT.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nei.... du missforstår ikke noe.
Akkurat det som å si, at i støpslet i veggen din, er det 0,230 KV 😁
Nei, det stemmer ikke. Den normale angivelsen for spenning i vegg er V. For pickuper er den mV. Verre er det ikke. Det er umiddelbart enkelt å forstå hvor mye mindre signalet er med 0,5mV kontra 5mV.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.287
Antall liker
16.318
Sted
Østfold
0,00000000000000035TV altså.

Synes fortsatt det er fascinerende at en del produsenter fortsatt oppgir magnetisk felt i Gauss. Det høres jo sååå mye mer imponerende ut med 10 000 gauss enn 1 Tesla.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Mange pickups før i siden hadde stort utgangssignal, 5mv, 7mv, og høyere faktisk. Med min PTGII prøvde jeg først en Rothwell 10x, og da en 20x, for meg var der ingen tvil, det måtte bli 20x, omtrent samme volum som cd og lyden var mye bedre, syntes jeg da. Regner med jeg har ca 6mv inn i MM da....PTGII skal være 0,35mv.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.023
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nei, det stemmer ikke. Den normale angivelsen for spenning i vegg er V. For pickuper er den mV. Verre er det ikke. Det er umiddelbart enkelt å forstå hvor mye mindre signalet er med 0,5mV kontra 5mV.
Ikke det?? 10 ganger ??
Vi la´r den ligge. Det bli´r uansett bare ordkløveri, selvom jeg mener, at MM oppgis i mV og MC i uV ;)
Allt i allt er 350uV og 0,35mV jo det samme.
Peace.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Kilo er liten k. Stor K er Kelvin. Trafoer fra hsp til lsp oppgis gjerne i kV, feks 22/0,4 kV. Siden vi er i digresjonenes verden.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Artig med dimensjonskontroll :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Fin tråd. Jeg har ikke klart å sette meg inn i hvordan man laster sekundærviklingen riktig for at pickupen skal se en passende last. Selve spenningsomformingen er jo enkel nok.
Innenfor rimelige grenser tror jeg lasten på sekundærsiden spiller liten rolle for primærsiden.
Det er spolen på primærsiden som pickupen ser. Ikke noe annet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.047
Antall liker
2.503
Kilo er liten k. Stor K er Kelvin. Trafoer fra hsp til lsp oppgis gjerne i kV, feks 22/0,4 kV. Siden vi er i digresjonenes verden.
Takker. Lenge stusset på det der med liten k for jeg også har lært å bruke stor K for 1000.
Så da blir 1kK = 726.85 Celsius
1679171629162.png

 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.023
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Innenfor rimelige grenser tror jeg lasten på sekundærsiden spiller liten rolle for primærsiden.
Det er spolen på primærsiden som pickupen ser. Ikke noe annet.
Nope.... helt feil.
Den belastningen pickuppen ser, justerer du med parallel motstand på sekundær siden.

1679189398561.png


Tatt fra denne siden:
http://www.kandkaudio.com/applications-guide/

Eksempler er på forskjellige Lunddahl trafoer.
Scroll ned til skjema. Lengst til venstre har du ønsket impedans pickuppen skal se, lengst til høyre
har du motstandsverdi du bruker på sekundærsiden ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Nope.... helt feil.
Den belastningen pickuppen ser, justerer du med parallel motstand på sekundær siden.

Vis vedlegget 903280

Tatt fra denne siden:
http://www.kandkaudio.com/applications-guide/

Eksempler er på forskjellige Lunddahl trafoer.
Scroll ned til skjema. Lengst til venstre har du ønsket impedans pickuppen skal se, lengst til høyre
har du motstandsverdi du bruker på sekundærsiden ;)
Mulig det stemmer, men dette er omtrent det jeg lærte på ingeniørkurs en gang i steinalderen:
« The transformer impedance is a physical constant determined by the construction of the transformer and the material used.»
Artikkelen du linket til ble jeg ikke så opplyst av. Nå skummet jeg bare gjennom, så det er mulig jeg gikk glipp av noe.
Slik jeg forstår tabellen så velger du impedansen ut fra hva du ønsker ditt forsterkertrinn skal se som kildens (pickupens) utgangsimpedans, ikke hva PU skal se som last.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Dette er vel svakheten ved den demokratiske forumformen?

En stakkar stiller et teknisk spørsmål, så kaster det seg en gjeng med mer, mindre til ingen innsikt i emne seg inn i kampen for å vise seg som den vise. De som gir konkrete riktige svar drukner i all synsing og misforståing. Nei, var ikke spesielt rettet mot deg @xerxes :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Mulig det stemmer, men dette er omtrent det jeg lærte på ingeniørkurs en gang i steinalderen:
« The transformer impedance is a physical constant determined by the construction of the transformer and the material used.»
Artikkelen du linket til ble jeg ikke så opplyst av. Nå skummet jeg bare gjennom, så det er mulig jeg gikk glipp av noe.
Slik jeg forstår tabellen så velger du impedansen ut fra hva du ønsker ditt forsterkertrinn skal se som kildens (pickupens) utgangsimpedans, ikke hva PU skal se som last.
Lasten på sekundærsiden har mye å si, det vet alle som har testet.

1/R = 1/R1 + 1/ R2

179CEF66-67B9-4D68-B734-D01805EAE453.jpeg


Så ser pickupen den samlede motstanden på sekundærsiden dividert på kvadratet av forsterkningen (som flere har forklart tidligere).

Bilde illustrerer trafo med mulighet for valg av forsterkning og motstand i parallell.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Etter å ha lest alt som skrives her. Så forsår jeg gått hvorfor trådstarter spilte spørsmålet i første omgang :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Dette er vel svakheten ved den demokratiske forumformen?

En stakkar stiller et teknisk spørsmål, så kaster det seg en gjeng med mer, mindre til ingen innsikt i emne seg inn i kampen for å vise seg som den vise. De som gir konkrete riktige svar drukner i all synsing og misforståing. Nei, var ikke spesielt rettet mot deg @xerxes :)
Brandolinis lov
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.051
Antall liker
2.819
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Det vil si at om pickupen direkte koblet til RIAA-forsterkeren kan den for eksempel se 10 000 ohm (10kohm). Dersom man kobler en 1:2 step-up transformator mellom, som dobler spenningen ut av pickupen, ser den nå plutselig bare 5kohm.
Nei den ser 2k5.

irriterende sjelden å knipe Snickers i faktafeil
😎

Edit så at Aurora har påpekt det allerede
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.287
Antall liker
16.318
Sted
Østfold
Nei den ser 2k5.

irriterende sjelden å knipe Snickers i faktafeil
😎

Edit så at Aurora har påpekt det allerede
Ja, men du var ikke først ute, og jeg har allerede kommentert det.

Når man konverterer spenningen med et 1:2-forhold, og skal beholde effekten, så må nødvendigvis strømmen konverteres 2:1. Det forklarer hvorfor impedansen er kvadratisk.

Så med en 1:20 step up konverteres spenningen opp 20 ganger. Den lasten pickupen da ser gjør at det går bare 1:20 av strømmen. Da må det bety at pickupen må se en 400 ganger høyere impedans for at dette skal oppfylles.

@Fosse påpeker at disse tallene ikke gjelder i praksis. Det er selvsagt korrekt, alt jeg har skrevet innebærer at man har en ideell trafo. Jeg synes det fungerer best for å forklare et funksjonsprinsipp. Den indre motstanden på primærsiden havner i serie med selve trafoen og pickupen. På sekundærsiden havner den indre motstanden i serie med sekundærspolen og RIAA-forsterkerens inngangsimpedans. Dette må inkluderes i regnestykket for å få det nøyaktig. Tapet i selve trafoen er forholdsvis lite sammenliknet med disse. Men dette gjør at 1:20 i praksis forsterker spenningen litt mindre enn 20 ganger.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Typisk så gjelder at pickuper med lavt utgangssignal har lav internimpedance og motsatt (generelt). Dette innbærer at dersom du kjører en pickup med f.eks 40 Ohm internimpedanse igjennom en trafo med høy forsterkning (la oss si 30 ganger) så er signaltapet stort.

Dette er en av grunnene til at ieg aldri har likt bruk av trafo med Jan Allaerts MC2 Finish Gold. 32 Ohm interimpedanse og 0,2 mV gir utfordringer ved bruk av trafo. Mange hevder at output fra denne pickupen er lavere enn 0,2 mV, basert på sammenligning. Sammenligning gjort i trafo? Vel, da må man ta med signaltapet. Ikeda sine pickuper oppfører seg helt annerledes. Min 9TT har 0,16 mV og det oppleves aldri som noe problem med lavt utsignal fordi den har 2 Ohm interimpedanse slik at trafo med høy forsterkning kan brukes uten stort signaltap. Dette er det veldig lett å sjekke i praksis på trafoer hvor forsterkningen kan justeres under avspilling.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Dette er vel svakheten ved den demokratiske forumformen?

En stakkar stiller et teknisk spørsmål, så kaster det seg en gjeng med mer, mindre til ingen innsikt i emne seg inn i kampen for å vise seg som den vise. De som gir konkrete riktige svar drukner i all synsing og misforståing. Nei, var ikke spesielt rettet mot deg @xerxes :)
For egen del så handler det mest om selv å forstå. 🤗
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.023
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Slik jeg forstår tabellen så velger du impedansen ut fra hva du ønsker ditt forsterkertrinn skal se som kildens (pickupens) utgangsimpedans, ikke hva PU skal se som last.
Siden du nå "bare" skimmet over artikkelen..........



You might now ask if when you need a gain of 10, are you then “stuck” with a reflected 470ohm load for your cartridge, even if that’s not optimum? The answer is that you aren’t “stuck”. You can add resistance in parallel with the customary 47K phono input resistor to lower that reflected load impedance. Unhappily, to increase the load impedance above 470 ohms, you either have to remove the 47K resistor and replace it with a higher value resistor or you have to settle for a lower step-up gain. Fortunately, it’s most often true that the MC cartridges that have the lowest output levels also require relatively low values of load impedance, so this is not usually a problem.

For those of you who want to experiment with and optimize your cartridge loading (recommended!), we have provided tables of parallel resistance values that will help you achieve the best sound.

I beste mening ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Siden du nå "bare" skimmet over artikkelen..........



You might now ask if when you need a gain of 10, are you then “stuck” with a reflected 470ohm load for your cartridge, even if that’s not optimum? The answer is that you aren’t “stuck”. You can add resistance in parallel with the customary 47K phono input resistor to lower that reflected load impedance. Unhappily, to increase the load impedance above 470 ohms, you either have to remove the 47K resistor and replace it with a higher value resistor or you have to settle for a lower step-up gain. Fortunately, it’s most often true that the MC cartridges that have the lowest output levels also require relatively low values of load impedance, so this is not usually a problem.

For those of you who want to experiment with and optimize your cartridge loading (recommended!), we have provided tables of parallel resistance values that will help you achieve the best sound.

I beste mening ;)
Absolutt. 🤗
… og tydeligvis husker man ikke alt fra ingeniørkurs fullført i prekambrium eller deromkring. 😂
« reflected load impedance» som ble nevnt ovenfor ringte ei lita bjelle…
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.333
Antall liker
35.022
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Uansett...
"Hvordan virker en step-up-trafo?"

Jo, en kabler fra platespiller til step-up, fra den til riaa, så kan det være at lyden blir bedre.

Sånn. Enkelt og greit forklart.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Uansett...
"Hvordan virker en step-up-trafo?"

Jo, en kabler fra platespiller til step-up, fra den til riaa, så kan det være at lyden blir bedre.

Sånn. Enkelt og greit forklart.
Tja.....
Bedre er ikke riktig uttrykk her.
Signalet fra en lav-nivå pick up økes slik at det passer til inngangsfølsomheten til RIAA trinnet.
Fra typisk 0.3 mV til (fortsatt) typisk 3 mV.
En får ingen forsterkning (effekt), men en spenningtransformasjon. På bekostning av strømmen.
Siden RIAA trinn har typisk 47 kOhm inngangsimpedans har en nok strøm.
Alt dette er forklart på forskjellige måter tidligere :)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.067
Antall liker
3.046
Torget vurderinger
2
Tjnei. Den forsterker jo spenningsignalet fra 0.35mV til 7mV . Spenningen går opp og strømmen går ned. Energien er uendret, mens en liten del av den går bort i varme.
Jeg søker alltid mot et språk der ordenes betydning isoleres til én og bare én mening. Så kan man heller bruke flere ord når man vil uttrykke seg. Det blir mer presist slik. Og ofte mer nyansert på kjøpet. Dersom energien er uendret har det ikke skjedd en forsterkning, det som har skjedd er en spenningsheving.
 
Topp Bunn