Forsterkere Hvordan tone ned en litt hissig diskant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, Syncro: Fordi alt begynner der. Med et best mulig utgangspunkt. Teknikerens jobb er å formidle musikerens budskap og følelser. Det skal gjøres med det for øye å få mest mulig derav ut til lytteren med minst mulig kompromisser. Med breiest mulig utstyrskompatibilitet. Altså skal like mye nå ut, om lytteren har mono DAB eller millionanlegg. Ansvaret det er å få det samme ut av et anlegg på best mulig vis påhviler i tillegg produsenten, konstruktøren, salgsleddet og eieren selv. Alle må de ha en innebygd forståelse for helhet, vitenskap og sammenheng. Tekniske krav er til stor del standardiserte. Og teknikeren har de verktøy han trenger for å utføre jobben i et godt bygget studio. Endrer du for mye på det, er til slutt resultatet ødelagt.

    Produsenten og konstruktøren gir dette sitt uttrykk i filosofien som velges. Den varierer fra tilfelle til annet. Eieren tilpasser rom, anlegg og musikk til egen smak og omgivelser. Det er da opp til produsenten å levere den type utstyr som på best mulig måte kan dekke inn størst mulig del av det marked de vil ha del i.
    Det er bare å konstatere at vi ser forskjellig på dette. OK, så produsenten leverer fra seg en innspilling som forhåpentligvis låter slik det er tenkt over studiomonitorene, artistene gir sin godkjenning, og opptaket slippes ut i verden.

    Så skal dette opptaket avspilles i lytterens rom. Det rommet har etter all sannsynlighet andre dimensjoner og annen akustikk enn studioet, og høyttalerne har muligens ikke like stor kapasitet som studiomonitorene. Ingen av delene er standardisert. Under de forutsetningene ønsker man i størst mulig grad å gjenskape det musikalske inntrykket fra studio. Avspillingskjedens oppgave er å levere dette i det aktuelle lytterommet, ikke å gi uttrykk for komponentprodusentens «filosofi» og farge alle opptak med sin «house sound».

    Men det lytterommet er akustisk forskjellig fra studio. Noe må justeres for å kunne gjengi det de hørte i studio. Det mest opplagte er å kompensere for lytterommets stående bølger ved strategisk plasserte parametriske eq cuts på problemfrekvensene. Det er ikke veldig sannsynlig at noe studio ville tolerert så ujevn bassgjengivelse som i et typisk lytterom. Hvordan man skulle få til dette med «utstyrsmatching» begriper jeg ikke.

    Det er omtrent like opplagt å justere for store avvik i klangbalanse i høyttaler og rom, slik trådstarter spør om. Plateprodusenten kan ikke vite om du har tykke gulvtepper eller spartansk fliselagt gulv, eller om du har betongvegger eller bor i et lett trehus som lekker bass i alle retninger. Det kan man jo til en viss grad ordne med å bytte til høyttalere med motsatte avvik av rommets, men det er minst like enkelt å bruke tilnærmet nøytrale høyttalere og justere klangbalansen i eq eller med tonekontroller. Det som gjør at ulike høyttalere har forskjellig klangbalanse er jo i stor grad fast innstilt passiv eq innebygget i delefilteret (se kretsskjemaet det ble linket til for ProAc’ene). For mitt hode virker det enklere å justere eq-profil med en knott enn å bytte høyttalere gjentatte ganger til man forhåpentligvis finner noen med en innebygget fast eq-profil som er bedre egnet til rommet.

    Men hvis man ikke har eller vil ha justerbar eq eller tonekontroller i kjeden er jo bytte av høyttalere det mest effektive man kan gjøre.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    5 sider innlegg !! Finnes det flere svar til en som har kjøpt høyttalere med diskant som har gal frekvensrespons ??
    De finnes jo bare 4 5reelle løsninger som virkerFø:
    1: Modifisere med Dempeledd på diskanten
    2:Dasspapir , sokk, buff, filt over diskanten
    3; Tonekontroll/Eq
    4; Andre høyttalere;
    5 Akustikk dvs vinkle høyttalere mindre mot lytter , dempe rommet

    Trådsarter kan gjerne laste ned AudioTools appen så kan frekvensresponsen for de ulike tiltakene dokumenteres. Den appen viser pink noise som en rett linje om responsen er 100% korrekt. Vi normat vise humper i bassen og er fall i øvre diskant
     
    Sist redigert:

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Ville startet med å teste ut en sub i første omgang. Har hatt god erfaring med at en sub kan balansere ut lyden i høyttalere som har en litt for tynn klangbalanse i utgangspunktet.
    Ellers vil jeg si at av alle Proac jeg har hatt, så høres de mest homogen ut når man spiller med frontdeksel på. Så mistenker at Stewart Tyler tuner høyttalerne slik
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.136
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker det er åpenbart at hvis man ikke er fornøyd med lyden i høyttalerne, bør man mest sannsynlig kjøpe andre høyttalere. Som @runben sier har klangbalansen mye å si for opplevd skarphet, så en subwoofer eller en form for EQ/tonekontroll kan jo også fungere hvis det kun er den generelle balansen som er feil i oppsettet.

    Men ørene har en fascinerende evne til å plukke ut feil i responsen. Hvis du f.eks har en ujevnhet i responsen på høyttalerne et eller annet sted mellom 1-5khz, kan det hende dette oppleves som skarpheten du hører. Da kommer du trolig ikke unna denne uansett hva du gjør i form av å legge til subwoofere, bytte ut kabler eller forsterkere eller annet rundt. Karakteristikken vil ikke endre seg av den grunn, hvis du da ikke er så "heldig" å finne en forsterker som utligner svakheten med egne defekter.

    En måling både av direktelyden fra høyttaleren og lyden fra lytteposisjon ville gjort oss vesentlig klokere her :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Hvem taler du for? Muligvis bare dig selv.
    Du kan jo prøve at se billeder fra de forskellige medlemmer. Det er de færreste der bor som f.eks palvig. Og jeg tror aldrig jeg har set nogen normale mennesker, der har toiletpapir hængene i deres stuer. Ved en hidsig diskant, ville de fleste enten dæmpe ved 1. reflektioner, eller købe andre højttalere hvis de ikke kunne leve med det. En sub kunne også være en løsning.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Du kan jo prøve at se billeder fra de forskellige medlemmer. Det er de færreste der bor som f.eks palvig. Og jeg tror aldrig jeg har set nogen normale mennesker, der har toiletpapir hængene i deres stuer. Ved en hidsig diskant, ville de fleste enten dæmpe ved 1. reflektioner, eller købe andre højttalere hvis de ikke kunne leve med det. En sub kunne også være en løsning.
    Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.
    Drossel nogen musik nydere kunne aldrig drømme om eks at sætte toilet papir foran en Diskant.
    På et tidspunkt når man ikke er helt tilfreds skal der måske noget helt andet eks at købe nogle andre højttalere.
    Hvis man ikke har råd til at købe nye / Brugte gør man for mig mærkelige ting som at sætte toilet papir foran en diskant. :)



    Men der er jo bare min mening
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.
    Det behøver ikke være " problemer højere oppe i frekvensområdet " fordi at en højttaler lyder slank/skinger. Jeg har tit oplevet det, med højttalere, der er for små til rummet. Mine egne egglestonworks i min stue, lyder langt mindre skinger i toppen, efter jeg har fået en sub på. Der ud over har jeg lige gennemgået tråden "fotos af jeres højttalere" På 10 sider er der ikke én eneste med toiletpapir foran deres højttalere. Hvorfor mon?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der er dog højttalere der fra Konstruktørens side har lavet div tilpasninger på enheder

    Eks Snell Type A her med en filt pude og metal bøjle

    Men her er der ifølge det jeg har Læst om Peters Snell måde at lave en god højttaler er alt til passet netop til denne enhed.
    Noget Alm musik nydere nok ikke ville kunne :)
    Når jeg har lavet Snell højttalere og har bestil en enhed målte enheden +/-en halv dB fra den der sad i
    Udover det fik man en lille pose komponenter som man skulle skifte i delefiter. Herefter ville højttalerne måle præcis som før ifølge Snell

    2400735-4cbd4faa-snell-type-a-loudspeaker.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det hovedsaklig platespiller komboen som har hisisig diskant ?Eller er det på alle kildene"
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Østfold
    Er det hovedsaklig platespiller komboen som har hisisig diskant ?Eller er det på alle kildene"
    Enig, spurte også om det samme litt tidligere, tror det er viktig å besvare dette for å forsøke å finne årsak til problem
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.
    Den kan, hvis en del av problemet er at en liten høyttaler overbelastes med å produsere bass den ikke er dimensjonert for. Da blir det lett en del forvrengningskomponenter høyere oppe, og de forsvinner hvis høyttaleren får støtte av en sub og et høypassfilter.

    Ellers er jo opplevd klangbalanse et relativt begrep. For mye diskant og for lite bass er to sider av samme sak. Man kan enten skru ned diskanten og få ønsket klangbalanse ved litt lavere lydnivå, eller skru opp bassen og få samme klangbalanse ved et litt høyere lydnivå. Med trådstarters høyttalere stopper det seg selv ganske fort hvis man forsøker å skru opp bassen, men det kan avhjelpes med en sub som fyller på energi i den lave enden.

    Jeg har forresten litt vanskelig for å se at trådstarters pickup skulle være spesielt skarptlydende. Dette er den eneste frekvensmålingen jeg har funnet av Exact, og det ser snarere ut som utpreget "varm lyd" med en 2-3 dB dip i presensområdet (4-6 kHz), kombinert med et bredt løft i bassen og litt ekstra "luft" i den aller øverste oktaven.

    1625922998556.png

    Til sammenligning, en Ortofon M2 Black:
    1625923841315.png
     
    Sist redigert:

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Blir å teste litt ulike høyttalere neste uke. Proac’ene er det som har fungert best i rommet på ting som imaging, fyller rommet greit, lite boomy. Men spillestilen er nok litt for energisk på en del innspillinger. Fristende å prøve konkurrentene til proac. Både spendor og Harbeth er kjent for en noe varmere klang og da beveger jeg ikke for langt unna det som fungerer nesten i dag. Har hatt noe Rel suber før, fungerte greit
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Blir å teste litt ulike høyttalere neste uke. Proac’ene er det som har fungert best i rommet på ting som imaging, fyller rommet greit, lite boomy. Men spillestilen er nok litt for energisk på en del innspillinger. Fristende å prøve konkurrentene til proac. Både spendor og Harbeth er kjent for en noe varmere klang og da beveger jeg ikke for langt unna det som fungerer nesten i dag. Har hatt noe Rel suber før, fungerte greit
    imaging er naturlig lettere å få til med en litt lys klangbalanse da det er lettere å retningsbestemme høyere frekvenser. Samtidig vil du naturlig ha en klar begrensning mhp bass og dynamikk i en så liten høyttaler. Som konstruktør blir det da kanskje fristende å lage en konstruksjon som er spesielt god på noen områder og kanskje noen typer musikk framfor å forsøke å konkurrere med større konstruksjoners naturlige fortrinn.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn! Det du beskriver er nettopp det som var tilfelle med mitt 20 år gamle Technics- anlegg! Relativt "daff" lyd med kun brukbar bass, men ved litt volumøkning førte det til en irriterende diskant! Koblet i sommer opp en Argon 840 på anlegget, og fikk "ny" lyd! Nå spiller høyttalerne med mye bedre mellomtone og diskant! Og selvfølgelig mer kontrollerbar bass! Mvh ToreP
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nesten nøyaktig som jeg følte det før sub'en var på plass! Om du rørte en tonekontroll og litt mer volum, der "småhylte" diskantene! I dag - meget bedre lyd, og kona er ytterst fornøyd!😁 Og da spør jeg karer: Kan man ha det bedre??😎 Mvh ToreP
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Mange gode forslag som er kommet her. Hadde selv problemer med hissige diskanter tidligere. Hos meg ble løsningen Sort fut fra Nordost. Når jeg fikk dempet vibrasjonene fra høyttalerne roer diskanten seg mange hakk og jeg fikk en langt mer homogen lyd. Til og med kona som ikke har interesse eller merker spesielt forandringer som gjøres hørte det med en gang. Nå er desverre disse Sort fut kostbar, men finnes sikkert andre produkter som gjør mye det samme for en rimeligere pris.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.543
    Sted
    Nøtterøy
    Har du sammenlignet disse Nordost sakene med andre spikes Max?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har du sammenlignet disse Nordost sakene med andre spikes Max?
    Ja. Har testet vibrapod. Argon dempeputer, soundcare sine spikes, Nordost pulsar point. PM Audio har noen også, tror de heter sort cone. Alle disse gjør ting i varierende grad. Så her er det lommeboken som bestemmer. Hos meg er det sort fut som har fungert best. Disse produktene gjør ikke bare noe med diskanten, rydder opp i hele lydbildet. Mindre ullen bass, får litt mer stemme fokus og litt mer rom mellom alle instrumenter.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.543
    Sted
    Nøtterøy
    Har soundcare sine spikes. En stor oppgradering i forhold til medfølgende spikes ihvertfall. Høres interessant ut disse fra Nordost.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De som er tilstrekkelig teknisk interesserte kan forsøke å regne ut resonansfrekvensen for ulike spikes i forskjellige materialer. Under resonans slipper vibrasjoner rett gjennom, ved resonans forsterkes de, over ca 1,4 ganger resonansfrekvens dempes de med førsteordens avrulling (-6 dB/okt). Materialer som metall, karbonkompositt etc har heller ikke så mye indre demping at det gjør noe. Kurver for resonans med ulike grader av demping:

    1627547514207.png


    Hint 1: Det finnes ingen materialer harde nok til å flytte resonansene over audiobåndet, og det er heller ikke noe poeng i å gjøre det ettersom en slik dings bare ville slippe gjennom alt helt udempet. Kunne like gjerne satt høyttalerne rett på gulvet uten unobtainium-spikes mellom.

    Hint 2: Hvis man ser nøye på formlene for resonansfrekvens og for elastisk sammenpressing vil man se at en del faktorer kansellerer, og man kan faktisk måle resonansfrekvensen av en spike eller annen høyttalerfot ved å måle hvor mye den presses sammen av den statiske tyngden av høyttaleren (eller hva det nå er som står oppå).
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.010
    Antall liker
    4.351
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De som har fått sine grå hår på ryggen og har en snerk igjen av hukommelsen kan muligens erindre at de har observert konstruksjoner hvor bassene har en felt-stripe over støvhetten. Husker at et dansk DIY-magasin slet med nettopp diskanten i et prosjekt. Mye dill med demping av frontplate og div. grep i delefilteret.
    Løsningen var, som du smarte leser er forledet til å gjette: Støvhettens forvrenging virket langt oppi diskantområdet. Litt silikon... und ge-vipps...keine problem.
    Dette gjelder muligens ikke dine, men jeg synes det kunne være greit å belyse dette. Troels Gravesen har målt og dokumentert at overgangen mellom oppheng og membran kan ha sitt eget vreng-område. Også på nyere elementer som f.eks. Satori. Her fant han løsningen med et limlag i overgang/knekk som dempet hysteriet. Limtypen holdt han hemmelig. Jeg gjettet på Danafix Bokbinderlim, noe som viste seg å kunne stemme godt ifølge en svensk-diy'er som var villig til å prøve.
    Seas 5" var ett av Gravesens "lim-ofre". Nå har Seas ordnet dette på nye modeller.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.543
    Sted
    Nøtterøy
    Mange opplever vel hissig diskant etter stadig fokus på detaljert lydbilde fra alle komponenter. Til slutt blir det ofte too much.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    503
    Ganske enkelt; NEI.
    Hmm. Jeg trodde også at det ble slik. Kan du forklare hvorfor du er uenig?
    Jeg tenker jo forsåvidt at delefrekvensen forskyves bittelitt når diskanten dempes (naturlig nok), men det blir da på en helt annen måte enn om den impedansen delefilteret "ser " hadde blitt endret?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tablette 10 har mulighet for biamping/biwiring. Om du bruker singlewiring, koble fra den ene jumperen å, og erstatt den med en 5w 1/2 ohm, evnt 5-10w 1 ohm Motstand.

    Johan-Kr
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hmm. Jeg trodde også at det ble slik. Kan du forklare hvorfor du er uenig?
    Jeg tenker jo forsåvidt at delefrekvensen forskyves bittelitt når diskanten dempes (naturlig nok), men det blir da på en helt annen måte enn om den impedansen delefilteret "ser " hadde blitt endret?
    Motstanden på 5.6 ohm demper nivået til diskanten og er med på å bestemme delefrekvensen. For å dempe nivået ytterligere uten å endre delefrekvens må motstandsverdien økes uten at resten av filteret "ser" denne økningen. Hvordan det skal gjøres beskrev jeg noen poster tidligere (uten praktiske verdier).
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    503
    Motstanden på 5.6 ohm demper nivået til diskanten og er med på å bestemme delefrekvensen. For å dempe nivået ytterligere uten å endre delefrekvens må motstandsverdien økes uten at resten av filteret "ser" denne økningen. Hvordan det skal gjøres beskrev jeg noen poster tidligere (uten praktiske verdier).
    Er ikke så sikker på at du har helt rett i dette. En motstand etter filteret vil endre filterets arbeidsforhold. En motstand før filteret vil ikke påvirke delefrekvensen i noen særlig grad sett i forhold til en motstand plassert etter. Ser at Fenalaar mener det samme.Vel verdt et forsøk tenker jeg. Har akkurat prøvd dette på et par Quad 77-11L.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn