Hi-Fi magasin Hvordan tester jeg hifi?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Det var ikke måte på hvor mye oppgulp og sure og sinte mange her ble da jeg hevdet at Hegel hadde en litt kjølig, lys og klinisk klang.
Det er da opplest og vedtatt. ;) Det var det i alle fall for noen år siden. Vet ikke hvordan de nyere greiene er.

Mye som at EC låter litt varmt og mørkt. De gjør vel forresten ikke det lenger heller. :)
Jeg har lært at man skal være svært forsiktig med å bringe videre karakteristikker som var riktige på gamle modeller på nye modeller man ikke kjenner. Focal har lidd under det og også mitt bilmerke, Alfa Romeo. Mye fordommer der. Hegel har kommer godt ut av det og har jo blitt veldig polulære. Det er sikkert fortjent.
Fortjent eller ei, Hegel har definitivt endret lydkarakter. Mange av de gamle Hegel-produktene (dog ikke alle) låt litt kjølige, og var vel av mangel på et bedre ord; litt kliniske og lystklingende.

Den forsterkeren som bar bud om endringer, var Hegel 300. Fremdeles litt "teknisk" flinkislyd, og kanskje ikke så mye hjerte og smerte-faktor, men en bra forsterker på mange områder.

Så kom H80 og H160, og i mine ører var de enda bedre (mer engasjerende lyd). Sistnevnte H160 var til og med litt feit i bassen og med en litt varm klang. Deretter har Hegel gått videre med H360, Røst og nå sist H90.

Hegel har definitivt endret seg og er blitt mer "allroundere" som passer i flere anlegg, noe som Mr. "Hegel" bevisst har valgt (det har han uttalt ved flere anledninger).
 
U

utgatt60135

Gjest
De høyttalerne jeg har byttet rom med har ikke endret klangkarakter i noen nevneverdig grad. Focalene spilte først en lite trangt rom nær veggene, ikke slik de står nå med god avstand og bra demping. De har sin spillemåte åkke som. Jeg tror vi snakker om ganske mye forskjell i hard/mykt rom for endre dette (har hørt det det også). I min bok om nøytral klanbalanse så er ikke Kudos C2 i den, ei heller Audio Note, Harbeth, de fleste Sonuf Faber, rimeligere ProAc, Spendor osv. De har en klang som fraviker nøytral.

Ah, der kom den igjen :cool:. Vel, det var avsluttende ord for min del i debatten tror jeg.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Spørsmål: At øret er i stand til å høre fra x frekvens til x frekvens, betyr vel ikke at øret vil høre alle frekvenser med like stort lydtrykk? Hvis du tar en hørselstest, vil du få tilbakemelding på om du har hørt alle frekvensene som er spilt. Men, på hvilket lydnivå? Vil noe menneske være i stand til å forklare de små forskjellene i lydnivå som vi sikkert er i stand til å ha fra øre til øre? Vil slike nivåforskjeller ha betydning for vår opplevelse av lyst/nøytralt/mørkt?

Også har vi jo det med tillærte lydpreferanser da....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Beklager til alle som blir litt støtt over gjentagelser i tråden, men dette temaet synes jeg spesielt interessant og arig å debattere. Men svært lite hyggelig at folk blir sure da, men jeg bare litt opptatt med å få klare svar. Jeg hadde ingen intesjoner mot å å surne debatten, så beklager om noen opllever det slik.

Er det ikke egentlig litt innlysende da karer? Jo mer en produsent etterstreber kvalitet med de beste matrialene som er å oppdrive jo oftere går det mot korrrekt klangnøytralitet. Et eksempel er Sonus faber. De rimeligere modellene er betydelig mer farget enn de aller dyreste. En gang hørt jeg deres aller dyreste. Det var i mine ører svært nøytralt. Jo mer påkostet en høyttaler er jo lettere er det å komme mot nøytralitet. Men dette er selvsagt generelt da det helt sikkert finnes unntak.
Og hvorfor er det ikke slik blant de billige?




Ellers viser jeg til Innlegg 132, siste avsnitt. Vi som les her, føler nok du kverulerte mye om igjen på det samme.

Men nå følte jeg du dro deg inn igjen bra her i dette innlegget :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg gjentar mitt innlegg 114 i denne tråden.
Se svar 126.
Det var på grunn av det innlegget jeg nevnte det på nytt. Jeg synes du burde sette deg litt bedre inn i høyttalere.

Nå er dette kun min personlige mening, men når kanskje den mest populære hifiskribenten i landet åpner seg som i tråden her synes jeg en dose ydmykhet og høflighet hadde gjort seg. :)
Jeg har fagbrev som reperatør.
Jeg har fårtt svært mye pepper her på sentralen til tider. Noe er sikkert fortjent, men mye er ufortjent. Det var ikke måte på hvor mye oppgulp og sure og sinte mange her ble da jeg hevdet at Hegel hadde en litt kjølig, lys og klinisk klang. Jeg ga meg ikke til tross for regelrett mobbing fordi jeg visste jeg hadde rett.

Jeg står opp for feilaktige påstander om hva som er klangnøytralt fordi jeg vet jeg har rett og at jeg synes det er viktig at dette får søkelys i et Hifi miljø hvor jeg mener vi bør kalle en spade for en spade, og heller være rykende uenige om hva vi liker på en hyggelig måte. Jeg har etterhvert blitt ganske tykkhudet heldigvis, så dere får bare komme med så mye usakligheter og stygge kommenater som dere vil. Jeg står på mitt og gjør det igjen! Mange høyttalere er på den myke, snille og mørke siden. De farger lyden og er dermed ikke klangnøytrale.
Hegel er bra, men oppskrytt. Spesielt dacene. Hatt Hegel flere ganger. :)

Flere ganger fordi det er jo skrytt opp og ville teste på diverse høyttalere.

Fant et merke, hør dette er knall:
Hegel pre og effekt + VA Mozart høyttalere = Knallbra. På film på samme merke forvandles høyttalerne til villdyr. Akkurat den kombien kunne jeg hatt i stuen.


Tror jeg skjønner hva du mener med klangnøytral og er da enig kanskje.

Men hvem/hva bestemmer hva som er klangnøytralt?


(Kudos C2 er jeg forresten helt enig i testen til Håkon).
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.806
Torget vurderinger
1
Hvis vi av trådtittelen kan avlede en diskusjon rundt temaet 'testing av hifiutstyr' helt generelt så kjenner vi jo ganske godt etter hvert hvordan det gjøres her på Bjerget og i mange andrepublikasjoner for så vidt. Journalisten/testeren tar inn et produkt til test over et stykke tid, man beskriver testobjektet, kanskje med litt historikk og referanser til tidligere modeller osv. Tekniske egenskaper ved objektet blir lagt fram for leseren i større eller mindre grad for leseren, samt testeren innledende kommentarer basert på disse. Etter hvert beskrives så testobjektets prestasjoner på lydsiden gitt det rom og anlegg det settes inn i. Her kan det så komme til second opinions fra andre som underbygger/utdyper testobjektets egenskaper på lydsiden.

Som leser skal man så evaluere dette og enten deretter si til seg selv; 'Dette var veldig godt skrevet og artig å lese, men lite relevant for meg og mitt anlegg da jeg ikke ser etter sånt utstyr nå'. Da er underholdningsfaktoren på mange måter det viktigste; god og variert språkbruk, gjerne med humor, selvironi og det hele, pluss lekre bilder. Og la det være klart, svært mye av dagens hifi er dritlekkert (for å bruke et uttrykk fra familiens tolvåring) og vi kjøper mer med øynene enn vi vil innrømme.

Eller man sier til seg selv; 'Det jeg nå leser, gjør det meg sikker nok på produktets egenskaper til at jeg tar telefonen og bestiller dette her, jeg er jo på utkikk etter noe sånt som dette.' Tar utgangspunkt i det (særskilt norske?) faktum at hifi til hjemlån er bare unntaksvis en mulighet. Man må kjøpe blindt, i hvert fall den som bor langt unna hifisjappene. Og da vil mange mene (jeg selv inkludert) at testene ikke alltid er tilstrekkelige.

Og det er der - altså etter hvilken målgruppe man tilhører - at problemene oppstår. All hifijournalistikk har gått fra å være knusktørre testomtaler med masse teknisk prat, målinger og grafer (jfr. gamle High Fidelity etc)- til å bli feelgood-artikler der man blir med på en kjapp runde i parken mens guiden entusiastisk peker og forteller. Gøyalt, men altså...

Jeg tror at hifiskribentene hadde gjort det lettere å få med alle sammen hvis de:

1. Konsekvent omtalte testobjektene ikke bare separat som selvstendig objekt, men også vurderte de
- opp mot andre tilsvarende objekter i samme klasse. Ikke alle, men noen som kan fungere som kjent standard slik at leseren kan forholde seg til forskjellene. Særlig klangbalanse/frekvensgang da dette er svært viktig for hvordan testobjektet skal forstås inn i egne vurderinger.
- etter hva slags rom og utstyr de passer til /ikke passer til, slik at leseren også her får noen veiledende råd.

2. Tonet ned adjektivbruken bittelite grann slik at man roer det hele ned litt og med det unngår loudness war og ekstrem kompresjon i artiklene. Av og til står jubelen i taket hele artikkelen til ende, men når man så begynner å se på det hele litt mer objektivt ja så blir det ål i oljefat; man får egentlig ikke tak på det man har lest. Positive sider smøres tjukt utover, mens eventuelle svakheter leses med lupe. En innskutt bisetning kan være det viktigste i hele artikkelen for den som skal kjøpe.

Det varierer stort mellom skribentene hvor i dette landskapet de ligger. Noen skribler i vei relativt usystematisk med digresjoner i alle retninger mens andre jobber mer systematisk og med en klar tanke for at leseren skal bruke dette til noe, ikke bare bli underholdt. I Fidelity varierer dette mye. Det kunne selvfølgelig vært strammet opp en del fra redaktøren, men da mistet man litt av sjarmen med de personlige stemmene. Andre blader holder generelt en mer rigid linje gjennom bladet.

Av norske skribenter synes jeg Gunnar Brekke gjør en svært god og grundig jobb i sine artikler, han våger å være konkret og klarer å kombinere mye god faktakunnskap med god og variert språkføring, Det gir også høy troverdighet for meg.

- dette skrevet i beste mening:)
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

I min hifi-verden er det for mange meninger fra for mange hold. Jeg prøver å finne folk / leverandører som har høy troverdighet og holder meg stort sett til dem.

Tidligere på et annet forum var det en "varmere" tone som gjorde at det var lettere å få synspunkter som var basert på egne opplevelser, og hvor dette (subjective opplevelser) ble diskutert, ikke hvorvidt du hadde ryggdekning for å kunne mene det du gjorde basert på tekniske spesifikasjoner eller andres meninger.

Jeg setter stor pris på norske hifi-skribenter og prøver utstyr basert på deres tips.
På en annen side anser ejg dere som en gjeng "S&M'ere", dere må ha valgt Norges vanskeligste kundegruppe, omtrent uten utfordrere! :rolleyes:

Et lite tips til dere, verdens viktigste test I hele verden; Helloween-Testen! :
Dersom et anlegg ikke klarer å spille gamle Helloween på en engasjerende måte er det noe feil :)
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hmmmm... Er spørsmålet jeg stilte debattert til døde tidligere? Ikke sett en slik tråd. :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Hmmmm... Er spørsmålet jeg stilte debattert til døde tidligere? Ikke sett en slik tråd. :)
Lurer på om spørsmålet druknet i bølgene underveis, jeg, rumath....

Hva var spørsmålet? :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Etter å ha skummet denne tråden så er det to ting som slår meg:
https://nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk
og
https://snl.no/preferanse
Velkjente, relevante fenomen.
Mitt ståsted er enkelt; Forholder man seg til disse to ovenstående effekter som reelle deler av en lyttetest, så vil det alltid medføre muligheter for feiltolkninger og feilslutninger. Dette er så vel skribenter som andre hifi-interesserte utsatt for. Ergo skal vi være nokså forsiktige med å hevde at vi sitter på sannheten.

Mvh
Håkon Rognlien
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Dette her er jo veldig interessant, i lys av hva som diskuteres:

Psykoakustikk er studiet av dei audiative funksjonane og oppfatninga av lyd hjå menneske. Det er eit tverrfagleg felt, i skjeringspunktet mellom akustikk, fysiologi og psykologi. Fram til høyrslenervane spelar akustikk og fysologi ein viktig rolle, men psykoakustikken må òg ta omsyn til korleis hjernen analyserer og tolkar signala frå øyrene. Dei nevropsykologiske funksjonane er vanskelege å måla og pysykoakustikkarar må utføra omfattande samanliknande målingar på mange personar for å studera korleis ulike lydstimuli vert oppfatta. Resultata dei kjem fram til vil vera eit gjennomsnitt av korleis dei ulike testpersonanane oppfattar lyd og einskilde personar kan oppfatta lyd på ein måte som i større eller mindre grad avvik frå gjennomsnittet. Det er òg i nokon grad mogleg å trena seg opp til å kjenna att einskilde lydar eller eigenskapar ved lyd.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Pussig vinkling denne tråden tok - ikke minst i form av innlegg #156 og #157.

@Lyngen: Av ren nysgjerrighet spør jeg om bakgrunnen for x antall innlegg med "gnåling" om klangbalanse for et par navngitte produkter relatert til 8-10 års gamle tester/omtaler i Fidelity.
Er det slik at du basert på disse omtaler/tester kjøpte produktene og fant ut at de ikke svarte til dine forventninger - og således følte deg "lurt" (forledet) til å kjøpe feil komponenter?

Videre så stusser jeg på et par kommentarer i dine innlegg.

Sitat a) fra #66: Jeg har inntrykk av at man må høre selv og ikke stole blindt på tester.
Selvfølgelig må man høre selv - i eget oppsett i eget rom. Kun det kan gi et endelig svar. Test /omtale er (for meg) i beste fall en indikasjon om hvorvidt et produkt kan/bør være med på en shortlist over potensielle alternativ.

Sitat b) fra #75: Den beste måten å vite hvordan noe låter er å spørre tidligere eiere.
Nei, det mener jeg bestemt ikke vil gi noe som helst mer enn en test/omtale. Vedkommende kan ha helt andre preferanser. Komponenter responderer ulikt i forhold til de øvrige komponenter i kjeden osv. Ikke minst vil også rommet til tidligere eier(e) være en faktor. Så igjen - kun å prøve selv i eget oppsett i eget rom gir svar.
 
U

utgatt60135

Gjest
@Lyngen: Av ren nysgjerrighet spør jeg om bakgrunnen for x antall innlegg med "gnåling" om klangbalanse for et par navngitte produkter relatert til 8-10 års gamle tester/omtaler i Fidelity.
Er det slik at du basert på disse omtaler/tester kjøpte produktene og fant ut at de ikke svarte til dine forventninger - og således følte deg "lurt" (forledet) til å kjøpe feil komponenter?
Jeg hadde egentlig avsluttet debatten her, men må nesten svare på denne.

Det blir jo litt "gnåling" når det komme masse slike spørsmål og kommentarer som delvis forventer svar. Jeg synes ikke noe om at du bruke slike ladet negative uttrykk. Jeg synes det hele tatt er litt snodig at folk reagerer negativt på at man spør en "journalist" kritiske spørsmål og ønsker klare svar som ikke vrir det til noe annet. Jeg nevnte tidligere at jeg har jobbet tett på journalistikk i 20 år i en anerkjent bedrift. Slike kritiske spørsmål jeg har stilt i denne tråden er heeeeeeelt dagligdags i alle medier. Det er sjelden noen reagerer noe negativt på det. Men innen HiFi er det åpenbart mange som føler seg tråkka på eller at man tråkker på en "venn". Jeg synes det er ganske absurd egentlig at folk blir sure for å diskutere HIFi på et HiFi forum selv om man er uenig, pågående og påståelig. Personangrep derimot prøver jeg å styre unna så mye jeg kan. Det er det ikke alle som klarer. Jeg kalte han riktignok uprofersjonell i noen av svarene hans, men det står jeg 100% inne for.

Så til spørsmålene dine som helt helt greie.

Om jeg føler meg lurt? Både og, men det er helt greit. No problem! Det handler ikke om meg, men at alle som leser HiFi blader bør få et godt bilde av hvordan et testet produkt låter. For meg er det fullstendig legitimt å kritisere en journalist hvis man føler et produkt ikke har blitt beskrevet riktig. Men samtidig er det jo opp til hver enkelt om de ønsker å svare eller ikke. Vadseth svarer jo sjelden her, og det mener jeg er helt ok. Det er hans valg.

Så er det noen som henger seg opp i at det er gamle tester. Så kommer mange med sure oppgulp på repitering. Og så må jeg svare på det jeg allerede har skrevet ørten ganger. Nok en gang her også? Får jeg pepper for repitering nå også da? Greit; det var kun et EKSEMPEL. Gamle bare fordi det var det mest kontrete eksemplet jeg hadde på to produkter som begge er testet i Fidelity, jeg har eid i samtidig og som som står for nøyaktig motsatte egenskapene angående klangnøytralitet uten at noe annet stikker seg ut. Myk klang, mot det jeg mener er tilnærmet nøytral (noe som Rognlien tilslutt var enig i faktisk). For å si det enkelt. Og i Fidelity står det at begge er klangnøytrale. Rett på et tema jeg brenner inne for. Og jeg tror ikke det kan forklares ut i fra spredningskarateristikk, men jeg har stoppet diskusjonen med Rognlien fordi jeg ikke tror vi kommer noe lengre og han han til slutt svarte rederlig på spørsmålene mine. "Gnålet" mitt var at han vrei seg unna dem.

Sitat a): Helt grei den.

Sitat b): Fordi tidligere eiere normalt sett ikke har noen grunn til ikke å være dønn ærlige. HiFi journalister må verne om annonsepenger, verne (ikke komme komme i unåde) om de som gjør det mulig å teste produkter (HiFi sjapper) og helst være godt på den sikre siden slik at "tilhengerne" av merker ikke blir for sure og ta forbehold om ulike matchinger (som gjør at et prudukts signatur ikke blir tydelig). Alt dette er forståelig. Men min kjeppest med Rognlien og andre er at dette med farging og avvik fra det klangnøytrale må man kunne være ærlige med fordi det ikke handler om dårlig/bra med om ulike preferenser. At man liker ulike ting er bra! La oss dyrke det! Og så prøver jeg så godt det lar seg gjøre å forklre hvorfor jeg mener bestemt at endel tar feil om nøytral klang. Så blir jeg sabla ned for det da fordi det åpenbart er å trekke på tærne hos noen.
 
Sist redigert av en moderator:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
For the record, Lyngen, så er årsaken til min tidligere irritasjon todelt:

1. Du tillegger meg bombastisk meninger jeg aldri har hevdet, og tillegger at jeg "mener du lyver når sier..." osv. Dette mener jeg er sterkt uredelig debatteknikk, som med fordel kan roes betraktelig. Når vi har hatt tidligere debatter, og jeg i følge deg ikke vil svare, ikke forstår, eller vrir meg unna, er det fordi jeg som utgangspunkt ikke kan akseptere premissene i din spørsmålsstilling. Verden er stort sett alltid mye mer kompleks enn at den kan angis i binære verdier, og dermed opplever du at jeg "vrir meg unna", mens jeg mener å formidle at det er mye mer et komplekst bilde enn du ber meg besvare.

2. Din bombastiske fremstilling av du sitter på Sannheten, mens jeg mangler forstand og dermed tar feil. Selvsagt kan det være tilfellet, men du har i det minste ikke ført noen argumentasjon som har overbevist meg om at det er slik det forholder seg. Som eksempel har jeg nå kunnet underbygge at Kudos er tunet motsatt av det du hevder, for øvrig i tråd med mine beskrivelser av disse høyttalerne, samt også kunnet underbygge at nevnte JM Lab høyttalere er klanglig nøytrale, med svakt fallende energi oppover i frekvens.

Som sagt har jeg ingen problemer med at vi oppfatter ting forskjellig, men jeg har problemer med å bli tillagt holdninger, meninger og utsagn jeg ikke har levert, og ikke tenker å komme med heller.

Alt jeg ber om er en viss moderasjon i diskusjonene, saklig uenighet er bare utviklende, så lenge vi kan vise en felles respekt for hverandres ståsted.

Mvh
Håkon Rognlien
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er ikke enig i det meste av det du skriver her, men jeg orker ikke å begynne igjen og det tror jeg ikke de andre leserne her heller vil. Jeg kan dog ta til meg ditt siste avsnitt om moderasjon, men jeg står 100% inne for innlegget skrevet ovenfor.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke enig i det meste av det du skriver her, men jeg orker ikke å begynne igjen og det tror jeg ikke de andre leserne her heller vil. Jeg kan dog ta til meg ditt siste avsnitt om moderasjon, men jeg står 100% inne for innlegget skrevet ovenfor.
Nei, vi behøver ikke begynne igjen med noe som helst, jeg ønsker bare forklare deg at når man tillegger folk meninger de ikke har, og man i tillegg benytter disse meningene i videre argumentasjon, er det ikke til å undres over at folk faktisk blir litt irriterte.

Jeg eier ikke sannheten, det er det heller ingen andre som gjør. Og akkurat det bør gjennomsyre en hver meningsutveksling, for å unngå usakligheter.

Mvh
Håkon Rognlien
 
U

utgatt60135

Gjest
Nei, vi behøver ikke begynne igjen med noe som helst, jeg ønsker bare forklare deg at når man tillegger folk meninger de ikke har, og man i tillegg benytter disse meningene i videre argumentasjon, er det ikke til å undres over at folk faktisk blir litt irriterte.
Og jeg er som sagt ikke helt enig i din fremstilling her. Jeg vil avslutte med å si at jeg aldri har vært uvenn med deg og er det ikke nå heller. Jeg liker at du har andre preferanser enn andre HiFi skribenter og jeg liker veldig at ulike merker har ulike filosofier og låter ulikt. Og så liker jeg korrekte anmeldelser så godt det lar seg gjøre. Noen merker er mer nøytrale enn andre. Sånn er det bare. Vær ærlig på det i stedet for å tro at sine yndlinger og sin filosofi er klangnøytral. Det er mitt budskap, så får du ta det til deg eller la være. Så for vi helle ta diskusjonen om kudos C2 om 10 år igjen ;).
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
^ Nei, bevares, uvenner gidder vi vel ikke bli, håper jeg.

Om 10 år er jeg rimelig sikker på at jeg ikke gidder å ta en ny debatt om verken Kudos eller andre høyttalere; da er jeg over 90% sikker på at jeg ikke bedriver hifi-skriving i noen form mer.

Ærlig på mine observasjoner er jeg, og jeg har forklart tidligere hva jeg mener med "nøytral", det harmonerer ikke 100% med sitt syn på saken, men det overlapper. Jeg har flere yndlinger som er langt fra klangnøytrale, og det kommer også tydelig fram for de som leser det jeg skriver. Jeg liker (blant annet) lyden fra både billige og nokså dårlige høyttalere som låter som om de spiller livemusikk hele tiden, men er samtidig svært tydelig på at det er ikke noe for alle. Jeg husker jeg konkluderte en test omlag så her...: En hifi-teknisk møkkahøyttaler som spiller musikk på en sånn måte at du ikke klarer å slutte med det, som får beina til og gå og følelsene til å flomme.... Importøren var ambivalent til den omtalen, men jeg slapp unna uten skrammer.
Men klart det ikke er for alle med sånne høyttalere. Nå for tiden har jeg smakt meg fram til en høyttaler jeg mener er et minste felles multiplum; rimelig dynamisk, rimelig klangnøytral (antar du mener noe annet, da... ;) ), godt oppløst, store lydbilder, god emosjonsformidling, flott bassgjengivelse og lett plasserbare. De heter Doxa 8.2 Signature, og de funker gulle godt i flere rom enn bare mitt, kan jeg i det minste si.

Mvh
Håkon Rognlien
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Utfordring til de som mener andre synser feil om hifi, og alle som generelt sett bare synes testing og omtaler er moro:

Bli enige om et produkt som skal testes, som er relativt lett tilgjengelig, eller som kan sendes på rundgang. Ut over det er det null samarbeid.
Skriv en testrapport slik du selv mener det skal gjøres.
Alle rapportene publiseres samtidig.

Les og nyt forskjellene. Eller lag en krangel om det. Men la oss få være med på moroa.

Jeg mener ihvertfall at det kunne ha vært spennende å lese hvordan ulike testere beskriver de samme produktene. Både for å kunne lære litt om de ulikes preferanser og referanser, men også for å lære litt om testmetodikk og tankegang. Og selvsagt er det ekstra morsomt hvis alle er helt uenige.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Utfordring til de som mener andre synser feil om hifi, og alle som generelt sett bare synes testing og omtaler er moro:

Bli enige om et produkt som skal testes, som er relativt lett tilgjengelig, eller som kan sendes på rundgang. Ut over det er det null samarbeid.
Skriv en testrapport slik du selv mener det skal gjøres.
Alle rapportene publiseres samtidig.

Les og nyt forskjellene. Eller lag en krangel om det. Men la oss få være med på moroa.

Jeg mener ihvertfall at det kunne ha vært spennende å lese hvordan ulike testere beskriver de samme produktene. Både for å kunne lære litt om de ulikes preferanser og referanser, men også for å lære litt om testmetodikk og tankegang. Og selvsagt er det ekstra morsomt hvis alle er helt uenige.
Jeg syne dette høres som en god idé, så for å lette saksgangen, kan jeg gjerne stille med et produkt som kan få gå runden hos folk. Men jeg er villig til å vedde en innmari god øl på at dette blir det aldri noe av. :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fabelaktig idé, AndersR. Det er helt klart noe jeg ville blitt med på, selv om jeg har aktive høyttalere og derfor måtte ha skaffet/lånt forsterker til formålet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg kan låne ut et effekttrinn, klasse D fra Micromega til formålet, gitt at det ikke koster meg noe, og ikke tar for mye tid.

Tror det er en PW-400, kan sjekke om det er interesse for å gå videre med saken. Men da må det settes en deadline, og et visst antall ord for beskrivelsen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg syne dette høres som en god idé, så for å lette saksgangen, kan jeg gjerne stille med et produkt som kan få gå runden hos folk. Men jeg er villig til å vedde en innmari god øl på at dette blir det aldri noe av. :)
Jeg tipper at de færreste som skriver omtaler aldri har hørt noe andre har ment om produktene først, men hvis man klarer å unngå slik bias kunne jo dette bli artig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.874
Antall liker
2.502
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Jeg kan låne ut et effekttrinn, klasse D fra Micromega til formålet, gitt at det ikke koster meg noe, og ikke tar for mye tid.

Tror det er en PW-400, kan sjekke om det er interesse for å gå videre med saken. Men da må det settes en deadline, og et visst antall ord for beskrivelsen.

Mvh
Håkon Rognlien
Ta-daa!

http://www.hifisentralen.no/forumet...lm-audio-34ia-testere-sa-kes.html#post2577186

Bra sammentreff! :)
Vi stiller gjerne en forsterker til disposisjon til testing :)

Hvem vil eventuelt teste?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er jo alldeles glimrende! Da er det bare for alle aspirerende hifi-skribenter som vil prøve seg å kjenne sin besøkelsestid. :)

Bra, MalaAudio!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ ^ Dette har jo du/dere holdt på med en stund. Det første produktet var vel Aune X1 Dac for en god del år siden. Den var innom relativt mange på sin runde, som samtlige skrev litt om sine inntrykk.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.874
Antall liker
2.502
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Jepp, vi har drevet med testrunder i flere år der alle som ønsker kan få teste og skrive sin omtale. Det synes vi har vært positivt da det gir flere ulike innfallsvinkler fra ulike typer brukere :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvordan skulle vi gjort det med testene for å legge de likt ut?
Sendt omtalene våre til en spesiel person, MalaAudio f.eks, på PM kanskje?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg kan låne ut et effekttrinn, klasse D fra Micromega til formålet, gitt at det ikke koster meg noe, og ikke tar for mye tid.

Tror det er en PW-400, kan sjekke om det er interesse for å gå videre med saken. Men da må det settes en deadline, og et visst antall ord for beskrivelsen.

Mvh
Håkon Rognlien
Ta-daa!

http://www.hifisentralen.no/forumet...lm-audio-34ia-testere-sa-kes.html#post2577186

Bra sammentreff! :)
Vi stiller gjerne en forsterker til disposisjon til testing :)

Hvem vil eventuelt teste?
Eg vil gjerne :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hadde vært artig om omtalene ble publisert samtidig, så de ikke kunne påvirkes av hverandre. ....Hvis det passer inn i planene til MalaAudio?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.874
Antall liker
2.502
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Vi kan prøve det, men da er vi avhengige av at folk er litt effektive i testingen og har en plan på det fra starten av. Vi kan se an når vi ser hvor mange som vil teste.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg syne dette høres som en god idé, så for å lette saksgangen, kan jeg gjerne stille med et produkt som kan få gå runden hos folk. Men jeg er villig til å vedde en innmari god øl på at dette blir det aldri noe av. :)
Jeg tipper at de færreste som skriver omtaler aldri har hørt noe andre har ment om produktene først, men hvis man klarer å unngå slik bias kunne jo dette bli artig.
For egen del kan jeg si at jeg bevisst holder meg unna andre anmeldelser før jeg selv skriver om et produkt, selv om det selvsagt har hendt at jeg har lest om et produkt først, og funnet det såpass interessant at jeg har bedt om et eksemplar for å høre selv.

Mvh
Håkon Rognlien
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg er med!☺

Holde til på Søndre Nordstrand, så fint om de som foran og bak meg i køen bor deromkring.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.715
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg kan låne ut et effekttrinn, klasse D fra Micromega til formålet, gitt at det ikke koster meg noe, og ikke tar for mye tid.

Tror det er en PW-400, kan sjekke om det er interesse for å gå videre med saken. Men da må det settes en deadline, og et visst antall ord for beskrivelsen.

Mvh
Håkon Rognlien
Ta-daa!

http://www.hifisentralen.no/forumet...lm-audio-34ia-testere-sa-kes.html#post2577186

Bra sammentreff! :)
Vi stiller gjerne en forsterker til disposisjon til testing :)

Hvem vil eventuelt teste?
Eg vil gjerne :)
Tipper at Lovemusikk bor +/- en times kjøring fra meg. Det hadde vært artig å bli med på slikt hvis forsterker og ht. allerede befant seg på rett side av Langfjella.

Mvh

Edit: Uffda, forsto det slik at det var forsterker og ht. Biamper, så da blir det vanskelig. :(
 
Sist redigert:
Topp Bunn