Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg bruker NPM-modulen i Gato Audio forsterkeren min med roon og det fungerer knall, men savner fortsatt Spotify connect for resten av familien, så jeg har en Raspberry Pi 4 liggende på posten som jeg tenkte å kjøre Roopie XL på med roon og Spotify connect og USB mot DAC.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Brukte lenge Chromcast Audio-dongle koblet optisk til Hegel DAC, men så sluttet ruteren rett og slett å finne donglen på nettverket, så da gikk jeg over til PC til DAC via USB.

    Skiftet nylig ut ruteren med TP-Link Mesh M4 (to enheter), og da funket Chromecast-donglen igjen. Muligens et ørlite hakk bedre lyd via USB, men det praktiske ved å slippe PC (og måtte lukke en skapdør for å stenge ute viftestøy) veier opp. Skal jeg spille noe musikk som ikke finnes på Tidal, kobler jeg på en ekstern harddisk til laptopen og streamer via Plex Server og Chromecast.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Etter et kjapt søk på streamer-markedet...og i lommeboka....var en RaspBerry/HiFiBerry-løsning et enkelt valg, perfekt for Roon, og kan om-konfigureres til mye annet, om nødvendig.
    Jeg har kjørt tilsvarende løsning i et par år nå uten noe problem :). Supert å kunne velge og vrake blant mange gode softwareløsninger! Selv bruker jeg PiCorePlayer (da jeg kjører LMS som musikkserver).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    HiFiberry OSet støtter vel ikke USB DACer, bare sine egne interne I/O kort, eller tar jeg feil nå? Det frister lite å kjøre noe annet enn asynkron USB ut i fra raspberry pi med tanke på støy og klokking.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvis man er komfortabel med å sette sammen en PC sjøl ja. Det krever faktisk litt kunnskap.
    Finner haugevis med oppskrifter. Eller bare en enkel SBC (Single Board Computer).
    Evt. gi nabogutten noen hundrelapper for jobben så fikser han enkelt :) Blir ikke enklere enn det...
    Mitt poeng er at det ikke er noe argument at ting blir for vanskelig.
    Dessuten føler jeg at vi skylder hobbien vår at vi inntar litt innsikt i hva utstyret faktisk er og gjør ..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Finner haugevis med oppskrifter. Eller bare en enkel SBC (Single Board Computer).
    Evt. gi nabogutten noen hundrelapper for jobben så fikser han enkelt :) Blir ikke enklere enn det...
    Mitt poeng er at det ikke er noe argument at ting blir for vanskelig.
    Dessuten føler jeg at vi skylder hobbien vår at vi inntar litt innsikt i hva utstyret faktisk er og gjør ..
    Jeg kunne ikke være mer enig. Men ikke alle har teknisk innsikt. Det ser vi jo helt tydelig i diverse kabeltråder her....
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hentet RPi4 4GB med alt tilbehør tidligere i kveld og fikk installert RoPieeeXL på den. Roon og Spotify Connect fungerer foreløpig som en drøm rett inn i USB DAC. Fikk et par timers lytting på den i dag, og spesielt spotify mener jeg bestemt låter bedre med spotify connect rett i DAC fremfor Apple TV 4K -> 48kHz resampling -> HDMI til TV -> optisk fra TV til DAC. Dette er en headless distro, dvs ikke beregnet for å kobles til TV/tastatur/mus.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser i signaturen at du har Mrk II, den ser ut til å ta USB disker/minnepenn slik at du kan teste.
    I utgangspunktet er det vel ingen forskjell gitt at man streamer CD eller HR kvaitet. Men NAS gir eierskap med ditto ansvar for at det er i orden :)
    Litt undrende på at det ikke skal være forskjell 🤔. Mulig jeg er feil her, men trodde flac var like bra som CD eller liggende et sted mellom streaming og CD?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hentet RPi4 4GB med alt tilbehør tidligere i kveld og fikk installert RoPieeeXL på den. Roon og Spotify Connect fungerer foreløpig som en drøm rett inn i USB DAC. Fikk et par timers lytting på den i dag, og spesielt spotify mener jeg bestemt låter bedre med spotify connect rett i DAC fremfor Apple TV 4K -> 48kHz resampling -> HDMI til TV -> optisk fra TV til DAC. Dette er en headless distro, dvs ikke beregnet for å kobles til TV/tastatur/mus.
    Jeg har også en Apple TV og min erfaring er den samme. Tidal er vesentlig bedre via Lindemann Bridge og inn i DAC enn hvis jeg streamer fra Tidalappen i Apple TV inn i samme DAC (via TV og optisk fra TV) Jeg er overbevist om at Apple TV ikke er i nærheten av å gi den kvaliteten som Tidal HiFi fortjener.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.392
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har også en Apple TV og min erfaring er den samme. Tidal er vesentlig bedre via Lindemann Bridge og inn i DAC enn hvis jeg streamer fra Tidalappen i Apple TV inn i samme DAC (via TV og optisk fra TV) Jeg er overbevist om at Apple TV ikke er i nærheten av å gi den kvaliteten som Tidal HiFi fortjener.
    Har akkurat samme erfaring! ATV vs Bluesound er grusing i favør Bluesound.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Linn Akurate DS via Roon fra mac, nas og internett
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Litt undrende på at det ikke skal være forskjell 🤔. Mulig jeg er feil her, men trodde flac var like bra som CD eller liggende et sted mellom streaming og CD?
    Rent teknisk, — gitt at ditt Tidal abonnement gir tilgang til ukomprimert musikk vil det du spiller av fra Tidal være samme som lokale FLAC filer rippet av CD.

    Det sagt, det er blitt veldig vanlig at musikk opplastet til musikkdistributører for streamingselskapene til å plukket opp har en dedikert master for nettverksstreaming, egen master for CD utgivelser og enda en annen for vinyl . Samt alle streamingtilbydere gjør nå levelmatching. Derfor kan egne CD rip og streaming låte ulikt, ikke bare ha ulikt dynamisk innhold.

    For mange CD plater gitt ut under den værste volume krigen kan nye master være en god ting,. Mens bedre utgivelser risikrer få mindre dynamikk for å matche dagens standard.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    LMS som går på en standard Win10maskin på gangen -> kablet til en Transporter. Et par Touch i reserve for hver gang strømforsyninga ryker i Transporteren; det har den gjort 2 ganger. Heldigvis er det greit å få tak i, og bytte til en ny billig kinaPS.
    Jeg er nevrotisk hva angår backup; investerte nå i en 2TB SSD (fra NetOnNet til 2.290, menneskepris, Halleluja!) som skal få permanent plass straks Robocopy har gjort seg ferdig.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Auralic Aries G1 med Wi-Fi og Tidal til Anthem STR via USB. Låter godt
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Etter å ha testet Bluesond node2i, er jeg nå meget fornøyd med å ha returnert den og installert nuc/rock i går kveld.
    Streming og lyd har aldri vært enklere og bedre!!
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Noen med Auralic Altair G1 eller tilsvarende streamer som har testet avspilling av DSD filer fra PC og Windows?
    Spiller hovedsaklig musikk fraTidal Master via Auralic og inn i forforsterker og har også en Sony blue Ray som tar SACD format som også er tilkoblet Auralic via Coax.
    Kunne tenke meg å laste ned DSD filer og spille av fra PC men litt usikker på hvordan dette fungerer..
    Jeg trenger vel da programvare for å gjøre om DSD til DOP for å spille av via USB....noen som har testet og kan gi noen tips?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen med Auralic Altair G1 eller tilsvarende streamer som har testet avspilling av DSD filer fra PC og Windows?
    Spiller hovedsaklig musikk fraTidal Master via Auralic og inn i forforsterker og har også en Sony blue Ray som tar SACD format som også er tilkoblet Auralic via Coax.
    Kunne tenke meg å laste ned DSD filer og spille av fra PC men litt usikker på hvordan dette fungerer..
    Jeg trenger vel da programvare for å gjøre om DSD til DOP for å spille av via USB....noen som har testet og kan gi noen tips?
    Foobar fungerer utmerket til den jobben, jeg spiller DSD128 og DSD256 daglig med Foobar og USB til DAC.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Foobar fungerer utmerket til den jobben, jeg spiller DSD128 og DSD256 daglig med Foobar og USB til DAC.
    Takk for tips👍mange som snakker om at DSD låter mere "analogt" enn pcm så morro å teste ut. Har du gjort noe sammenlikning, dvs samme låt i dsd og pcm og hørt om det er forskjell? Anbefalt nettsted for nedlasting av DSD?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Startet lavbudsjett med en Bluesound Node som jeg kjører mot en Cambridge DAC.
    Har en Roon-server (ROCK), men etter div rot med TIDAL-lisens, så har jeg droppet den.
    Var meningen å oppgradere dette etter hvert, men det har blitt med tanken så langt.
    Kjører Spotify, og er egentlig ganske fornøyd.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kjører spotify med ieast m30 pro stream. Rimelig sak til 2K. Men jeg syns det er vanskelig å finne ordentlig streamer med coax ut som ikke koster masse. Har t+a forsterker med innebygd dac.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Allo DigiOne Signature ser ut til å være et godt valg, spesielt BNC utgangen, dersom man ikke kan benytte asynkron USB!

     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Noen som har tips hvor svakheten ligger i det digitale, Har en Cadenza Black som operer ren plastikk. Sammenligner lyden med en Dac type 15 kg. Er det mulig å tro at nuller og entall har svaret?
     

    raumrhorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    146
    Sted
    Raumariki
    Torget vurderinger
    11
    Kjører Roon-server installert på Synology NAS (114000 låter) —> CAT6-kabling til Altibox-router —> trådløst til Logitech Transporter og deretter TOSLINK ut —> TOSLINK inn i McIntosh MCD1100 cd-sacd. Avspilling via Roon på iPad.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da venter vi med spenning på omtale av produktet i denne tråden.:)
    Skal prøve å huske det :) Det kommer i hvert fall i min egen tråd, så du får sjekke derom ikke noe skjer her.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Dere som har pc i signalveien med lydkort og NAS og jegvetikkehva. Mange forskjellige programvare og sikkert tekniske utfordringer. Får dere satt dere ned og lyttet på musikk i det hele tatt? Får dere ro i sjela, eller tenker dere hele tiden på: skulle hatt en sånn dings eller en annen innstilling? Ev er det egentlig nok oppløsning her nå? Bare lurer :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Egentlig er det ikke mer komplisert enn å lage et godt festmåltid. Bare andre ingredienser og kunnskap om disse.

    Selv en enkel CD spiller henter ut data fra et lagringsmedia med avansert eletromekanikk, laser og flere lag med dataprosessering før det blir ferdige musikkdata.
    En hyllevare streamer skjuler på samme måte slik kompleksitet. Forskjellen er at man med ulik programvare kan tune enkeltparametere selv i stedet for å kjøpe nytt apparat når man funderer på om det finnes bedre metoder å løse spesefikke utfordringer.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hjemmesentral/Ruter (også med NAS tilkoblet) >>> Audioquest Cinnamon ethernetkabel >>> Silent Angel Bonn N8 switch med Farad Super3 LPS >>> std ethernet kabler i vegg til stue (og div. rom) >>> Totaldac ethernet kabel >>> Uptone EtherREGEN switch med Farad Super3 LPS >>> Totaldac ethernet kabel >>> TotalDac d1 streamer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn