Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Hvordan streamer medlemmene sin musikk?

    Jeg bruker en Onkyo streamer med Spotify connect. Det gir meg muligheten til å bruke Spotify sin egen klient, som er både rask og intuitiv.
    Jeg har flere ganger forsøkt å venne meg på Tidal, da de tilbyr betraktelig bedre kvalitet på sin musikkkatalog, men hver gang jeg prøver så finner jeg ingen lettvint løsning siden de ikke tilbyr en tilsvarende funksjonalitet slik som Spotify Connect.

    Skal jeg streame musikk fra laptopen i sofaen må jeg bruke den webbaserte løsningen og bruke chromecast funksjonaliteten i Onkyo streameren, som er treg og samtidig ikke støtter masters, den høyeste kvaliteten. Da får jeg beskjed om å laste ned windows klienten, men windows klienten som lar meg høre musikk i masters kvalitet kan ikke koble seg til Onkyo streameren, så da er jeg stuck med laptophøyttalerne eller hodetelefoner.

    Onkyo sin egen applikasjon til streameren, som kun lar seg laste ned på mobilen er helt elendig treg, og grensesnittet på Tidal er håpløst uoversiktelig.

    Vært morsomt å høre hvordan de andre medlemmene streamer musikken sin på stereoannlegget.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Spotify connect fra PC til Apple TV.
    Apple TV skal snart erstattes av Raspberry PI med HIFI DiGi+(om den noen gang leveres fra Aliexpress) som skal kobles videre til DAC.
     

    Madmax_1

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Bruker en Raspberry Pie med Audio hat som Roon Endpoint via DAC. Kjører Roon som jeg syntes er overlegent i brukergrensesnitt, hastighet, formatstøtte og muligheten til å sitte å lese om alle artister og plater. De som ikke har prøvd Roon bør teste dette. Man må være litt teknisk for å sette opp en slik løsning, men det funker helt gull. Musikken ligger da på et Nas. Kjører også en plugin for Spotify Connect når man trenger det. Sjekk ut Roon i kanalen til John Darko https://www.youtube.com/channel/UCQIcXQ2n0sa-7CD0NtqnrrA
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    I den grad jeg streamer så bruker jeg youtube via en Sony UBP-X800 UHD blurayspiller. Prøvde Spotify en liten stund på mobilen til å ha i bilen og på anlegget som er på trening, men ble veldig fort lei.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Gjør som trådstarter, bruker Spotify connect. Bruker en rimelig, men særdeles velfungerende Mitchell & Johnson streamer som dessverre er ute av produksjon, og mater den digitalt til en DAC etter min smak. Det spiller latterlig bra, faktisk.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spotify og Tidal fra nuc PC via eksternt USB lydkort fra RME, og ut til 4 stk. stereo effektforsterkere.
    Thats it, thats all.
    Ingen CD
    Ingen vinyl
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Har også god erfaring med Ropiee installasjon på en Raspberry Pi - lett og greit oppsett for Roon. Billigere endpoint får du ikke utenom Chromecast.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg bruker Innuos Zenith Statement som Roon Core og en MSB Premier DAC som Roon endpoint. Det kan vel kalles for luksusvarianten av de løsningene som er presentert her. Henter musikken fra Tidal og er det lille ryktet som ble spredd på sentralen sant om at Qobuz kommer til høsten, så skal det testes ut.
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Roon. Rock installert på en i7 nuc -> Lumin T2 -> Accuphase 360e. Både lagret musik og Tidal.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Streamer fra lokal NAS til NUC m Win8 og deretter videre til dac.
    Bruker Foobar som avspiller på NUC'en.
    Foobar styres fra nettbrett eller tlf.
    Billig, stabilt og bra.
    Spotify brukes kun til å sjekke ut ny musikk.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Sådan :)



    Billig og nemt. Hvis man har BT mere end 5.0 skulle det være i Cd lydkvalitet
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Bruker mConnect på en iPad for å strømme mot nettverkskortet i min Mytek DAC. Det fungerer veldig greit.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Zdac med USB til bærbar PC som kjører Spotify, styrer Spotify fra mobilen (har gjort dette lenge og ser ingen grunn til å endre på det). Tidal blir rett og slett for tungvint, dårlige apper osv ....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.380
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Logitech Media Server (LMS) på hovedanleggs-PCen kjører Spotty for Spotify-plugin for strømming av musikk som ikke er lagret fysisk i heimen. LMS forer hovedanleggets Squeezebox Touch samt to Squeezebox Radio ellers i huset.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Spotify fra pc via USB til DAC og spiller glimrende ut på anlegget.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Bruker Yamahas MusicCast opplegg til å strømme forskjellige kilder, platespiller osv mellom 2 anlegg og noen smarthøytalere.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Tidal via Roon med Roon Rock, Spotify via Auralic Aries, Auralic Aries / OPPO UDP-205 som Roon endpoints.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tidal på Lindemann Limetree Bridge til DACen som sitter i min McIntosh C49 pre. Sitter i godstolen og bruker Lindemann appen på telefonen. Setter i gang et album og kan godt stenge telefonen hvis det er ønskelig. (Jeg gjør alle endringer, lagrer artister, album o.l. i Tidal) Lindemann appen henter alt fra Tidal. Jeg synes det er greit å ha det slik, brukte Node 2 før og når den plutselig meldte pass var det fint å kjøpe et nytt produkt og alt av artister, album o.l, var som før i Tidal.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    1. TIDAL app på mobilen strømmer til SonosConnect som er koblet digitalt ut til Dac/Pre .
    2 Skal jeg strømme fra hardisk er Sonos begrenset til færre spor enn jeg har , så da er alternativet :
    3. Jriver på PC som styrer endpoint/Renderer som er min DAC/Pre. Musikken ligger på USB haddisk koblet til gammel ruter=NAS funksjon

    Så jeg savner en plattform som gjør alt, har ikke villet betale for en Roon løsning som gjør mer enn jeg trenger, platecover bilder og metadataene er komplett uinteressant

    ps
    4. Lindemann Network streamer styres fra mobil app og leverer analogt til hodetelefonforsterker( kunne brukt hodetelefonutgangen fra Lindemann , men jeg har en meget god hodetelefonforsterker som er råbillig ,JDS Labs) . Lindemann integrerer greit med TIDAL. Lindeman fungerer forresten med både Spotify,TIDAL og tilnkyttet USB disk/CD drev/minnepinne/

    Det blir nok en Lindemann Bridge i hovedanlegget som TerjeA på meg også etterhvert. Da kan all musikk fra USB hardisk og TIDAL strømmes ubegrenset av kvalitet og mengde spor fra kun en plattform/app.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Raspberry pi3 med roons egen distro.
    en gammel laptop som Roon server.
    Hifiberry spdif HAT
    Sbooster psu fôrer dac med strøm, som igjen driver Raspberry pi3 via egen USB-utgang, beregnet for slikt.
    Lokal NAS, Og Tidal Hifi
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    LogitechMediaServer på en stasjonær PC/server med ubuntu os . Egen musikk på serveren og spotify vha plugin Spotty går til diverse squeezebokser. Bla. Boom på soverom og et bad samt en Touch til en dac i hovedanlegget. Styres via iPad (Squeezepad), mobil (squeezecontrol) eller en laptop (LMS brukergrensesnitt). Enkelt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Streamer Tidal via ROON på en utgammel Dell Laptop til et utvalg "endepunkter" så som Devialet Expert i stuen, Klipsch Stadium i hagestuen og en Pioneer multikanal i multimediarommet, samt en Squeezebox Transporter på en hoinngammel Luxman tokanaler i multimediarommet (plugger fronthøyttalerne til og fra to sett Neutrik-kontakter i veggen). Kjempegodt fornøyd med alt!
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Raspberry Pi/Hifiberry som endpoint for Logitech Media Server. Pi koblet inn i dac.

    iPhone som remote med iPeng til å styre musikken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    LMS på en virtuell Ubuntu server. En rpi med picoreplayer i kjelleren direkte koblet i2s til en Soekris dac. Upsampling etc. skjer i rpi.
    En HTPC med linux i stua. Squeezeplay innstallert på den. USB ut til en Topping dxs7 dac/pream/hodetlf. forsterker.
    Alt er "headless". Bruker stort sett flott gui via nettleser om jeg bruker laptop.
    Med mobil, gratis appen squeezer.
    Har også et "squeeze" endpoint på mobilen og kan streame alt til den også.

    NAS med 150k låter i boden med automatisk inkrementell backup i sky.
    Integrasjon med Spotify på LMS serveren. (kan også integrere med tidal og alle andre streaaming tjenester). Har en egen dedikert virtuell VPN server også innstallert så når musikkbiblioteket overalt med mobil og egne laptoper.
    Bra, funksjonelt, effektivt, raskt og ikke minst stabilt. Kjekkeste er at ikke noe av softwaren koster noen som helst NOK ;)
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Ser ut som jeg er eneste som bruker ipad til å streame musikk. Ipad sender musikk til Abrahamsen V6 DAC. Har eksperimentert mye med dette oppsettet og det spiller like bra som Hegel CDP4A MkII CD spiller. Elsker å sitte med Macen i stolen og sende whatever, (Spotify youtube, soundcloud....) Til ipaden.

    Fordeler:
    1 Stor skjerm.
    2 Jeg kan styre hva jeg vill nært anlegget med ipad.
    3 Jeg kan sende hva jeg vil til ipad vi mac eller tlf.
    4 Smekkert produkt, ser veldig bra ut ved anlegget.
    5 Rimelig.
    6 Ingen begrensninger som jeg kan komme på.
    7 Konstruert fra bunnen av til å motta data.

    Ulemper:
    1 ingen dedikert fjernstyring.
    2 Noen mener dette ikke låter bra ( de kan da umulig ha prøvd selv)
     
    S

    svk

    Gjest
    Kjører du ipad direkte i dac med usb kabel? Tenker samme baner selv
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Gjør som trådstarter, bruker Spotify connect. Bruker en rimelig, men særdeles velfungerende Mitchell & Johnson streamer som dessverre er ute av produksjon, og mater den digitalt til en DAC etter min smak. Det spiller latterlig bra, faktisk.
    Må si er er veldig overasket over at du som anmelder og tester av hifi utstyr bruker Spotify istedet for Tidal/Qobuz. Har du test disse mot hverandre på andre streamere en M&J?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Fjernstyrer Roon fra iPhone/iPad - som styrer Roon Core på i7 laptop (med Tidal og Qobuz) - ethernet derfra til SOtM sMS-200ultraNeo streamer - og USB videre til Hegel HD25 DAC.
    Dette fungerer veldig bra opp til 24/192 i MQA og FLAC format.

    Vurderer å bytte til en DAC som Roon samarbeider bedre med - og som støtter DSD512.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Har bare den gamle typen uten lademulighet
    Tenker du gammel ipad med den brede kontakten (ikke lightning) eller mener du adapter uten mulighet for lading? Sistnevnte fungerer jo utmerket, men ipad må lades seperat.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har Spotify på min LG TV. Vanligste utgaven. Lyd via ARC til surroundreceiver. Helt kurant, veldig oversiktlig på TV.
    Har testet en del av mine favoritt plater, før i verden på LP, de siste 30 år på CD.
    Har ingenting å si på lyden, Spotify har også mange oppdaterte utgaver av gamle, fine album.
    Ikke noe jeg bruker mye....
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Bruker Iphone og Spotify Connect til Bluesound Powernode 2i. Problemfritt, stabilt og enkelt.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Streamer vha en Bluesound Node 1 og Hegel HD12 Dac.

    Tidal som musikkbibliotek.

    Funker helt greit det :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn