Hvordan quote en post

K

knutinh

Gjest
Det er mange kreative måter å quote andre på. F.eks ved å quote et helt innlegg og så skyte inn [red]røde bokstaver[/red], kursiv eller lignende.

En veldig grei måte som fungerer for meg og som er lett å lese er å skrive følgende:
Kode:
 [quote]
   [quote]
   Dette er tekst av forfatter A
   [/quote]
 Dette er tekst av forfatter B
 [/quote]
Dette er mitt svar til dem begge

Systemet er altså at vi må matche hver :
Kode:
[quote]
med en:
Kode:
[/quote]
Hvis man legger opp til lange, kompliserte quoter med mange forskjellige forfattere så er det fort gjort å få en for mange eller for få, og da blir resultatet fort kluss. Kanskje er dette grunn nok til å dele svaret sitt opp i enklere enkelt-poster?

Hvis du vil være virkelig hjelpsom for leseren så kan du gjøre slik:
Kode:
 [quote=forfatterB]
   [quote=forfatterA]
   [/quote]
 [/quote]
forfatterB skrev:
forfatterA skrev:

Hva er poenget med å gjøre sånt? Man gjør lesingen litt enklere for leseren, og grunnen til at man skriver noe på et forum er vel at det skal bli lest?

Hvis det koster deg 1 kalori å pynte opp posten, og sparer 200 lesere en kalori hver å lese den, så synes jeg det er en grei tjeneste.

-k

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
knutinh skrev:
Hva er poenget med å gjøre sånt? Man gjør lesingen litt enklere for leseren, og grunnen til at man skriver noe på et forum er vel at det skal bli lest?

Hvis det koster deg 1 kalori å pynte opp posten, og sparer 200 lesere en kalori hver å lese den, så synes jeg det er en grei tjeneste.

-k
Enig. Ofte kreves det nokså mye for å begripe innlegg som av en eller annen grunn er skrevet før [/quote]. Lurt å markere litt også.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
med dagens fedmeproblemer, kan det jo være en fordel om alle må bruke litt ekstra energi når de leser...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Et grunnleggende problem med sitater er at det ikke garanterer at man har lest og forstått det opprinnelige innlegget, noe de endeløse misoppfatningene vitner om. Da kan det være bedre å skrive f.eks.
"slik jeg oppfatter ditt innlegg er at du mener slik og slik. Det jeg mener er at..."

Allverdens quoting sikrer ingen forståelse, men kan derimot videreføre en feiltolkning ad absurdum.

K

knutinh

Gjest
atonal skrev:
Et grunnleggende problem med sitater er at det ikke garanterer at man har lest og forstått det opprinnelige innlegget, noe de endeløse misoppfatningene vitner om. Da kan det være bedre å skrive f.eks.
"slik jeg oppfatter ditt innlegg er at du mener slik og slik. Det jeg mener er at..."

Allverdens quoting sikrer ingen forståelse, men kan derimot videreføre en feiltolkning ad absurdum.
Eller enda bedre: quote det konkrete innlegget du tenker på med kontekst, marker delene du henviser til, og skriv din fortolkning av det som er sagt.

Når folk begynner å bli irritert så kommer piggene ofte ut ved at man stiller petimeter-krav ved kommentarer.

-k

Topp Bunn