Diverse Hvordan kvitter dere dere med CD-platene deres?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hei

Jeg har en del CD-plater som enda ikke er kastet i søpla fordi de har hatt en viss musikalsk verdi. De som har gått i søpla for lengst er diverse samle-CDer, singler og tvilsom musikk fra ungdommen. Det er over 10 år siden jeg faktisk puttet en CD-plate i noe annet enn i drevet på PCen her hjemme så de har ingen bruksverdi, ikke en gang som backup.

Det kan gå år mellom hver CD-plate jeg kjøper så det er ikke snakk om å bygge opp noen samling heller. Per nå har jeg igjen ca 100 utgivelser som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.
Å selge dem kan jeg bare glemme i dag, siden det meste er tilgjengelig på nett i strømbare former. Det er rett og slett ikke verdt tiden som går med på administrasjon en gang. Å gi dem bort blir jo også litt teit, siden jeg ikke kjenner noen i familie og vennekrets som primært bruker CD-spiller lenger utover mine foreldre, som ikke akkurat deler min musikksmak. Det blir på en måte bare å dumpe søpla på noen andre.

Hva gjør dere andre med platene dere vil bli kvitt? Er det kun søpla som gjelder?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg gav bort det meste til Fretex i den tro at noen andre fikk glede av de.
I tillegg har jeg stor respekt for arbeidet de gjør.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.072
Antall liker
33.778
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Bedre å gi bort enn å hive i alle fall. Gi bort annonse / alle selges billig under ett / loppemarked - whatever.

Eller som Lynvingen - Fretex.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
280
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Er det ikke et bibliotek i nærheten? Donér de til de, så kan de lånes ut til andre...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
"Gis bort ved henting - eller mot dekning av porto". Pleier å fungere greit.

Eventuelt ta kontakt med en skole eller et sykehjem eller noe slikt - men musikken er kan hende litt sær til å falle i smak der?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.934
Antall liker
19.792
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg tar også gjerne i mot. Her blir cd-spilleren stående. ;)
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei
CD plater og kassetter er i ferd med å bygge seg opp til en viss samleverdi slik som vinyl. Selvfølgelig bare det helt spesielle som er verdt noe ennå......
Kanskje du kommer til å angre deg;-) Akkurat som de som på 90 tallet ga bort vinylen sin.
Hvis du ikke vil vente så lenge, så er vel fretex et godt valg.
Mvh Atle
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Og jeg driver fortsatt og løper frem og tilbake til cd spillern, kunne være interessert i og kjøpe noe jeg !
 
G

Gjestemedlem

Gjest
CDene er fint å ha som en backup. Om man er skjødesløs så vil man snart finne at harddisken med all musikken ikke virker lenger. De er også fin å bruke i bilen og er jo eller ganske mobile.

Bibliotekene er sikkert glade for å få dem. På linje med bøker man har og ikke kommer til å lese igjen. Ta det med og gi det til dem så fpr mange glede av dem. Det er genuint sympatisk!

Du kan stasje dem på loftet eller i kjelleren. ... Man vet aldri når det blir en 90-talls fest en gang, og folk skal ha med seg CDer.

Som medium for datafiler er de jo håpløst utdaterte, men de har jo en viss sentimental verdi om ikke annet.

Gjestemedlem tipset: Grav dem ned i hagen (eller på en utspekulert plass i skogen) i en godt forseglet og robust time-capsule. Så kommer du garantert til å henrykke mennesker i fremtiden en gang!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Det er faktisk mange av oss som fremdeles kjøper CDer,
og som anser computeravspilling for å være stor styggedom.

Men jeg ville heller gitt CDene til loppemarkeder osv enn å kaste dem.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gi dem bort til det lokale skolekorpset neste gang de har loppemarked.

Jeg handler fortsatt CD på loppis, og setter stor pris på ny musikk for en tier pr. enhet. Korpsene er avhengige av loppisinntektene for å gi ungene opplæring på instrumenter.

To musikalske fluer i en smekk.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Hvordan kvitte seg med CDene høres ut som en helt merkelig problemstilling for meg!
Bare sende til de over, er det noen til overs er det bare å sende til meg, betaler porto og pakkejobb selvfølgelig!
Her i heimen låter cd helt klart best, PC er for fjortiser.....;)

PS. Betaler gjerne for CDene også!


Mvh.
SAL
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.649
Antall liker
32.611
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
"Gis bort ved henting - eller mot dekning av porto". Pleier å fungere greit.

Eventuelt ta kontakt med en skole eller et sykehjem eller noe slikt - men musikken er kan hende litt sær til å falle i smak der?
Litt avhengig av type musikk vel Ulf-B...:cool:

gismo
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
De jeg omtrent aldri hører på pakker jeg ned eller gir bort til venner. Resten (de 300 andre) kvitter jeg meg med ved å legge de i CD hylla til neste gang de skal brukes ;)

Hvis du skal kvitte deg med de så samle de i bunker på 20-40 stk i noenlunde samme musikkkategori og legg de ut på finn til en pris på 100-400kr per bunke pluss frakt.


PS! - Hvilke utgivelser er det snakk om?
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Selv om det bare er ølbrikker det er snakk om, hvor ble det av misliker-knappen ,eller bør tråden rapporteres inn til modsa?
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
"Gis bort ved henting - eller mot dekning av porto". Pleier å fungere greit.

Eventuelt ta kontakt med en skole eller et sykehjem eller noe slikt - men musikken er kan hende litt sær til å falle i smak der?
Litt avhengig av type musikk vel Ulf-B...:cool:

gismo
Hehe - jeg antydet vel allerede i innlegget mitt at dette neppe ville være noen innertier. Men for alt det jeg vet, er det fullt av gammeldans, Sputnik, salmesang og slikt på trådstarters tiloversblevne CDer - men jeg ser det ikke helt for meg, nei.....
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
hvorfor kvitte seg med,i dag er det alac eller flac som gjelder,i morgen er det muligens andre kvaliteter vi vil ha,dette går fort frammover

har selv en bra mengde,lagret i kasser,tar ikke så stor plass
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Sortering osv gidder jeg ikke å styre med, men jeg kan i det minste ta minste motstands vei og legge ut bilder av ryggene på platene så kan noen se om det er noe interessant.

Det er kun 1 plate som er reservert som jeg vet noen blir glade for å overta og det er Jennifer Rush plata (av alle ting). Solti/Wagner er den eneste jeg vet har en viss verdi utover brevporto, resten er vel knapt verdt noe. Mye er kun åpnet en eneste gang for ripping (f.eks samle-boksene), mens andre har vært med på flerfoldige flyttelass)

Bildene ligger her (de er store så jeg linker ikke til dem i denne tråden):

Index of /shared/cder
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
hvorfor kvitte seg med,i dag er det alac eller flac som gjelder,i morgen er det muligens andre kvaliteter vi vil ha,dette går fort frammover

har selv en bra mengde,lagret i kasser,tar ikke så stor plass
Tja, med tanke på at det som nevnt er over 10 år siden jeg faktisk spilte av en CD-plate direkte i eget anlegg så tar dette kun opp plass. Jeg har ingen følelse av nostalgi ovenfor disse fordi jeg aldri har spilt CDer aktivt etter at jeg fikk mulighet til å lagre ting på en harddisk. Jeg er jo også datanerd og foretrekker et søk på nettet for oppdatert og målrettet informasjon fremfor cover-lesing også.

Backup er forøvrig ikke et argument i akkurat mitt tilfelle. Jeg har dobbelredundant disklagring av filene, samt dobbelredundant automatisert backup i et serverrom i Forsvaret, med daglig snapshot av filene minst en gang om dagen det siste året.
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
De fleste gir bort platene sine til meg siden jeg driver og spiller sånne antikviteter.:cool:
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg gav bort det meste til Fretex i den tro at noen andre fikk glede av de.
I tillegg har jeg stor respekt for arbeidet de gjør.
Jeg visste faktisk ikke at Fretex var kandidat for CD-plater. En god idé.
Det samme med bibliotek. Jeg har ikke vært i et offentlig bibliotek siden videregående, så dette falt seg ikke naturlig for meg. Trodde disse bare hadde utgivelser av spesiell historisk/kulturell verdi.

Jeg skal ringe og høre med begge når arbeidsdagen er her igjen over helgen. Det er en viss interesse for å gi noen symbolske kroner for CDene ser jeg, men det er andre som trenger en liten slant mer enn meg når det uansett ikke er snakk om de helt store summene.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Jeg tar gledelig i mot!
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hei

Jeg har en del CD-plater som enda ikke er kastet i søpla fordi de har hatt en viss musikalsk verdi. De som har gått i søpla for lengst er diverse samle-CDer, singler og tvilsom musikk fra ungdommen. Det er over 10 år siden jeg faktisk puttet en CD-plate i noe annet enn i drevet på PCen her hjemme så de har ingen bruksverdi, ikke en gang som backup.

Det kan gå år mellom hver CD-plate jeg kjøper så det er ikke snakk om å bygge opp noen samling heller. Per nå har jeg igjen ca 100 utgivelser som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.
Å selge dem kan jeg bare glemme i dag, siden det meste er tilgjengelig på nett i strømbare former. Det er rett og slett ikke verdt tiden som går med på administrasjon en gang. Å gi dem bort blir jo også litt teit, siden jeg ikke kjenner noen i familie og vennekrets som primært bruker CD-spiller lenger utover mine foreldre, som ikke akkurat deler min musikksmak. Det blir på en måte bare å dumpe søpla på noen andre.

Hva gjør dere andre med platene dere vil bli kvitt? Er det kun søpla som gjelder?
Huff, er dette standarden så er jeg blitt gammel. Har nu enda cd-spillere stående og 3000 cd`er i hylla. Ikke noe skal kastes. Send cd- ene til meg :cool:
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er nok ikke dere som nødvendigvis er gamle, men jeg som aldri har hatt noe etablert forhold til disse utover som et fraktmedium for digital lyd jeg ikke har kunnet anskaffe på annet vis i tilsvarende eller høyere kvalitet. Det vil si at platens funksjon for min del har opphørt etter en runde i CD-drevet i PCen. Jeg synes det imidlertid har vært for drøyt å kaste helt nye CD-plater, men samtidig har ikke bruktsalgsverdien vært høy nok til at jeg prioriterer å ta meg tiden med å selge dem stykkvis etterhvert heller.

Fornuftig pakking og sending er forøvrig noe som sitter langt inne kjenner jeg :)
Dersom noen har lyst til å møte opp på døra i Lørenskog-området med en 500-lapp i handa kan jeg med glede overrekke hele sulamitten. Hvis ikke så prøver jeg meg på Fretex-donasjon. Det ser ut som om de har lørdagsåpent.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Vil og, gjerne ha/kjøpe. Har du vinyl også?


mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg ser forøvrig at enkelte blir lett provosert av denne tråden, men hvis dere prøver å se for dere en person som aldri var innom CD-spilleren mellom kassett-perioden da han kun levde på gamle komponenter nedarvet fra fars kjellerlager (som stadig måtte repareres og loddes på) og sin første datamaskin med et noenlunde greit lydkort i mp3'ens barndom på en tid hvor jeg måtte slette halvparten av spillene mine for å få plass til et par mp3-album, så er dette mer sammenlignbart med hvor vanskelig det er å kvitte seg med CD-plata du brente for 12 år siden og fant i en skuff. Det vil si mediet kun som rå lagringsform uten noen form for nostalgi eller affeksjonsverdi. Det eneste som gjør at det i det hele tatt er en terskel er at jeg trossalt har betalt vesentlig mer enn 4,50 for platene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen problemer her, marsboer. Jeg liker den fysiske opplevelsen og håndteringen, selv fra CD, og er redd for at harddiskbaserte anlegg skal gjøre platesamlingen til en privatradio. Men din musikk, ditt valg. Det er uansett musikken som er det viktige, bærerens format er i beste fall underordnet.

Jeg gjentar anbefalingen av loppemarked hvis du ikke gidder salgsjobben.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg skal kjøre en liten kampanje mot familie og venner (jeg ble far til datter #3 i går natt, så jeg kommer til å få mye besøk de neste par ukene), før jeg hører med Fretex. Av en eller annen bisarr grunn ønsker jeg ikke å bare gi dem bort til noen jeg som bare vil ha dem for å få en større CD-samling heller. Merkelig dette her - jeg bryr meg ikke om platene, men jeg bryr meg likevel om hvem som eventuelt får dem :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gratulerer med nummer tre! Tror jeg skjønner ambivalensen i forhold til å gi bort ting man ikke trenger. Jeg 'lånte bort' den gamle sykkelen min til broren min. Når den en gang er moden for å tas av veien vil jeg ha den tibake, men i mellomtiden er det en sann glede å se at han har tatt den i bruk. Vi mennesker er rare på mange måter, og dette er definitivt en av dem.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Vil og, gjerne ha/kjøpe. Har du vinyl også?


mvh
Hei. Nei, ingen vinyl.

Jeg har imidlertid et par hundre blu-ray filmer som jeg har litt av det samme problemet med. Disse har imidlertid en viss tidsmessig relevans og er nok verdt noen få kroner så jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med disse.

Jeg har allerede gitt bort en 3-400 DVDer til noen i familien som jeg vet setter pris på dette. Film er mye enklere å gi bort siden gode filmer er av mer allmenn interesse, samt at filmstreaming fremdeles ikke eksisterer i en optimal variant for mannen i gata. Mange benytter derfor DVD/Blu-ray spilleren mer enn en gang i blant fremdeles.

Målet er vel egentlig at jeg ikke skal ha en eneste fysisk variant som må oppbevares noe sted i huset i år etter år uten noen reell sannsynlighet for å tas i bruk igjen (fordi alt ligger tilgjengelig i 100% tapsfri kvalitet i nettverket mitt)
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Du skriver at det er år mellom hver gang du handler en cd-plate.
Av ren nysgjerrighet; Hvordan skaffer du deg evnt. ny musikk?(ser bort fra vinyl)
Regner med at du ikke kjøper mp3-filer?
Utvalget hos de såkalte Hirez-sjappene på nettet jo relativt lite-er det ikke?

aloz
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Erfaringen er at det alltid er noen som vil samle på gamle formater, i det minste for samlingens skyld alene. Dette er ikke nostalgi, men rett og slett at samlerverdien gjerne knyttes til originalutgivelsen. F eks: The Beatles' første album ble gitt ut på engelsk Parlophone i mono - utgave. Da er det disse utgavene som gjelder, ingen andre. Louis Armstrongs hot 5 og hot 7 - innspillinger ble gjort på amerikansk OK. Disse platene er særdeles harde å få tak i, men det er de som teller i samlingssammenheng. Jeg vil tro at det er ganske mange CD'er som også må vurderes på denne måten.
 
Topp Bunn