Diverse Hvordan kvitter dere dere med CD-platene deres?

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Å kjøpe musikk på nett gir jo plateselskapene mulighet til å gi filene ny kopisperre samt bedre oppløsning. CD mediet er jo kopierbart og spres seg på nettet som ild i tørrt gress. Uansett må jeg bare le av "angripene" marsboer fikk av enkelte her. Lp blir noget spesielt da det er analogt. Mens en digitalkopi, cdplate/harddisk/stream kun kan påvirkes av en dac og aldri bli mer analog enn den. Jeg kjøper gjerne musikken, men sølvplata trenger jeg ikke da det for meg er en dinosaur innen digital lagring.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
@ marsboer: Jeg har pensjonert datadelen av bildebehandling..hadde backup i mente på det. I et fotoalbum står tida stille, vet du..så jeg bruker fortsatt fotosjapper..Jeg har forøvrig flere signerte, uerstattelige plater..Skjønner du nå?
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
@ marsboer: Jeg har pensjonert datadelen av bildebehandling..hadde backup i mente på det. I et fotoalbum står tida stille, vet du..så jeg bruker fortsatt fotosjapper..Jeg har forøvrig flere signerte, uerstattelige plater..Skjønner du nå?
Jeg skjønner at du har dine subjektive preferanser som du føler deg trygg med ja, og det er selvsagt det viktigste :)

Dette endrer selvsagt ikke på det faktum at objektivt sett så er kompetent oppsatte datamaskiner i nettverk den aller beste måten å ta vare på og utnytte informasjon i dag. Dette hjelper imidlertid lite når kompetansen ikke er tilstrekkelig. For mange kan det til og med dreie seg om lykkelig uvitenhet når det gjelder datamaskiner. De er rett og slett ikke klar over hvor lite som skal til for å miste dataene sine. Til gjengjeld er dataene nærmest uendelig trygge om man gjør ting riktig etter en del grunnleggende prinsipper.

I mitt tilfelle, hvor manglende kompetanse angående datamaskiner ikke er til hinder, så har fysisk oppbevaring av f.eks bilder og lydmedier så mange ulemper integritetsmessig og sikkerhetsmessig at jeg aldri hadde kunnet sove godt om natta med en slik tilnærming. Jeg blir litt trist av å se på de falmede bildene med rødskjær fra barndommen i gamle fotoalbum som nå bare er bleke kopier av seg selv i forhold til da de ble tatt. Samtidig blir jeg glad ved tanken om at jeg kan overrekke en perfekt fotosamling til mine barn og barnebarn, som de eventuelt selv kan velge å få skrevet ut og puttet inn i fysiske album om de ønsker dette. Jeg ser imidlertid for meg at det har kommet mer interaktive og morsomme måter å konsumere bilder på innen dette blir aktuelt.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.145
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei Marsboer. Jeg er en av de som holder fast på CD. Ikke først og fremst av sentimentale grunner, men fordi jeg ikke har nok datakompetanse til å sette opp et streaming system jeg er trygg på gir bedre lyd enn en highend CD spiller. I tillegg må det settes opp et skikkelig robust backup system slik at jeg ikke risikerer å miste musikken min.

Jeg har mange spørsmål. Eksv kan man koble PC rett til DAC eller må man ha en form for klokke for at lyden skal bli like bra som med et godt CD drev?
Du som har så mye kunnskap, kunne ikke du laget en tråd -en liten kokebok. Kvalitetsstreaming for dummies - slik kommer du igang.

Jeg vil ihvertfall lese den med interesse:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.166
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er endel slike tråder allerede. Om du ønsker å prøve finnes det masse god kunnskap på området her inne
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Er endel slike tråder allerede. Om du ønsker å prøve finnes det masse god kunnskap på området her inne
en tråd lignende Rudi's tråd om Pu hadde sikkert vært kjærkomment for mange, jeg føler meg en smule dum som ikke kan nok og med så mange barn i huset har jeg lite tid til å sette av til hobbyen fra før synes jeg, har dog klart å sette opp ett nas system , men om det er optimalisert vet jeg ikke i det hele tatt :) backup utenfor hjemmet hadde også vært greit å lært seg om
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.601
Antall liker
35.527
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det går an å bla her: Datahjørnet

Personlig ripper jeg CD'er med dBpoweramp til FLAC-filer med ReplayGain-tags og lagrer dem på en ReadyNAS NVX med 4x1 terabyte disker og RAID redundans. I tillegg går et automatisk backupscript på den hver natt til en ekstra terabyte-disk med USB-kobling til NAS'en. Etter noen måneder legger jeg den backupdisken på et trygt sted utenfor huset, f eks i bankboksen, og bytter til en annen USB-disk for backup. (Only the paranoid survive.)

Avspillingen er ganske enkelt Logitech Media Server som kjører på NAS'en. Derfra går data på Cat5 UTP kabel til en D-Link router og videre på Cat5e UTP til en Logitech Transporter. Den har en ultrapresis klokke innebygget, så den har jobben med å klokke datastrømmen videre som S/PDIF på en videocoax med BNC-kontakter til en DEQX HDP4. Den gjør en masse digitalt fiksfakseri som det fører for langt å beskrive her. Media Server'en har også plugins for Wimp og diverse andre streamingtjenester, mens analoge signaler fra RIAA går til analoge innganger på DEQX. Hele greia styres fra hvilken som helst iPad, iPhone, Android-dings, PC på lokalnettet, fjernkontrollene for respektive bokser eller direkte på frontpanelene. I tillegg serverer Media Server FLAC og andre mediedata som UPnP til alle andre dingser i huset, eksempelvis juniors Naim Uniti eller TV'en i naborommet.

Det er ihvertfall en måte å gjøre det på. Det er mye enklere enn det kanskje kan se ut til og funker bedre enn de aller, aller fleste oppsett basert på avspilling av fysiske CD'er.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Haha, prøv å lat som du ikke skjønner innholdet i ditt eget innlegg Asbjørn og se på hele innlegget under ett.

Tettheten på fremmedord og forkortelser er fascinerende høyt. Jeg tror det blir vanskelig å følge opp den beskrivelsen der for en som står på bar bakke :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hei Marsboer. Jeg er en av de som holder fast på CD. Ikke først og fremst av sentimentale grunner, men fordi jeg ikke har nok datakompetanse til å sette opp et streaming system jeg er trygg på gir bedre lyd enn en highend CD spiller. I tillegg må det settes opp et skikkelig robust backup system slik at jeg ikke risikerer å miste musikken min.

Jeg har mange spørsmål. Eksv kan man koble PC rett til DAC eller må man ha en form for klokke for at lyden skal bli like bra som med et godt CD drev?
Du som har så mye kunnskap, kunne ikke du laget en tråd -en liten kokebok. Kvalitetsstreaming for dummies - slik kommer du igang.

Jeg vil ihvertfall lese den med interesse:)
Tusen takk for tilliten. Som nevnt av andre finnes det mye om dette spredd rundt på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett noen "Getting started"-oppskrift som tar for seg grunnleggende "kjøreregler" ende-til-ende. Dette måtte i såfall blitt en "oppskrift" med en rekke forutsetninger. Det finnes svært mange veier til Rom når det gjelder streaming, så man må begrense seg til hva som må til for å ha et godt utgangspunkt lydmessig og driftsmessig hvor alle viktige forutsetninger er ivaretatt, men begrenset til en bestemt tilnærming, som senere kan endres og videreutvikles når kompetansen og tilliten til systemet har satt seg.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.145
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei Marsboer. Jeg er en av de som holder fast på CD. Ikke først og fremst av sentimentale grunner, men fordi jeg ikke har nok datakompetanse til å sette opp et streaming system jeg er trygg på gir bedre lyd enn en highend CD spiller. I tillegg må det settes opp et skikkelig robust backup system slik at jeg ikke risikerer å miste musikken min.

Jeg har mange spørsmål. Eksv kan man koble PC rett til DAC eller må man ha en form for klokke for at lyden skal bli like bra som med et godt CD drev?
Du som har så mye kunnskap, kunne ikke du laget en tråd -en liten kokebok. Kvalitetsstreaming for dummies - slik kommer du igang.

Jeg vil ihvertfall lese den med interesse:)
Tusen takk for tilliten. Som nevnt av andre finnes det mye om dette spredd rundt på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett noen "Getting started"-oppskrift som tar for seg grunnleggende "kjøreregler" ende-til-ende. Dette måtte i såfall blitt en "oppskrift" med en rekke forutsetninger. Det finnes svært mange veier til Rom når det gjelder streaming, så man må begrense seg til hva som må til for å ha et godt utgangspunkt lydmessig og driftsmessig hvor alle viktige forutsetninger er ivaretatt, men begrenset til en bestemt tilnærming, som senere kan endres og videreutvikles når kompetansen og tilliten til systemet har satt seg.
Marsboer, du har tatt poenget. Det finnes mange tråder på datahjørnet, men de jeg har funnet tar bare for seg enkelt problemstillinger og gir ingen helhetlig oppskrift.
En oppskrift for dummies må være enkel (derav dummies) og rett på. Den vil naturligvis ikke kunne ta for seg alle eventualiteter.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.917
Antall liker
14.067
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hehe, kul tråd!
Ga bort litt av mitt eget til guttungen på åtte som synes det er kult å ha masse musikk på rommet sitt.
Jeg synes det er kult at poden får samme erfaring med fysisk avspilling som jeg fikk.
Ga bort mye til fattern som nok aldri kommer over på ikke-fysisk.... Fikk LPer i bytte.
LPer lever evig.
Solgte litt sært på brukten her, SACDer og sånn.
Har litt igjen, noe som skal rippes og noe som ingen vil ha. Kaste virker galt, men gjør nok det til slutt....
Frykten for å miste noe av musikken grunnet konvertering til ikke-fysisk var bare frykt, ubegrunnet frykt.
Det motsatte har skjedd, mer musikkglede og større fokus på selve musikken.
PC-basert gir deg et innsyn i samlingen din som er helt utrolig i forhold til hukommelse og pekefinger i hyllene.
Musikken på server gir ikke like mye kred som hyllemeter på hyllemeter, men det får gå.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.601
Antall liker
35.527
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Haha, prøv å lat som du ikke skjønner innholdet i ditt eget innlegg Asbjørn og se på hele innlegget under ett.

Tettheten på fremmedord og forkortelser er fascinerende høyt. Jeg tror det blir vanskelig å følge opp den beskrivelsen der for en som står på bar bakke :)
Jo, jeg ser den. Nå var det vel ikke meningen å skrive en hel bok "for dummies" heller, men den espresso-dosen der og litt cut & paste i Google etter behov vil kanskje være nyttig for noen.
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det bør vel ikke være verre å strekke handa opp og innrømme at man står helt i noob modus innen dette her enn det er med PU til vinyl ?
noen kan det godt og ære være dem for det, og ære være de som gidder å spre kunnskapen på en lettforstålig måte :)
men det med å ha back up disc koblet til via usb på nas var jo geniallt spør du meg, skjønte ikke resten av begrepen som skulle til men å huke på en disc skal jeg få til :)

jeg lette en del her inne for å finne en oppskrift før jeg gav opp og sendte en pm til trådstarter som heldigvis for meg tipset meg i retning av ett enkellt og greit system , med stor lagringskapasitet, 4x 3 tb pr dags dato har det blitt
 
Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.917
Antall liker
14.067
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Helt enig, jokris!
Jeg spiller vinyl og hører på musikk fra server, takket være HFS og Google.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg spiller vinyl og hører på musikk fra server, takket være HFS og Google.
Dette er Hi-Fi anno 2013 i et nøtteskall! Retro-vinyl for sjarmen og filbasert for effektiviteten og brukervennligheten, godt hjulpet av søkemotorer og nettforum!

Alt i mellom er rasjonalisert bort. Her har man allerede i pose og sekk! :)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.400
Antall liker
63.560
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvis en ønsker å gjøre det lettvint basert på begrenset datakunnskap/interesse, er mitt valg et godt alternativ. Dedikert harddiskavspiller på 2 TB fra Naim i oppsettet og kobling mot NAS for automatisk backup. Kan vanskelig bli lettere.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det eneste dumme med en alt-i-ett løsning er dersom man ikke er fornøyd med f.eks fjernstyringsapplikasjonene, formatstøtten, lagringsplassen, stabilitet eller ytelse i bruk. Man bør derfor være ganske så sikker på at løsningen fungerer som tiltenkt før man slår til på en dyrere alt-i-ett løsning for filbasert avspilling. Å gjøre filbasert avspilling i kombinasjon med nettjenester som Spotify og Wimp brukervennlig og driftssikkert samtidig som man virkelig høster de store potensielle fordelene er dessverre ikke trivielt, og alle løsninger jeg har vært borti har en noen ulemper man må inngå kompromiss med enten på den ene eller andre måten (pris/ytelse/brukervennlighet/pålitelighet/kompleksitet/fleksibilitet)
 
Topp Bunn