Diverse Hvordan definerer du Hi-Fi?

Hva legger du i ordet Hi-Fi?

• Høy lydkvalitet

Stemmer: 27 24.8%
  • Høy troverdighet

Stemmer: 39 35.8%
  • Naturlig lyd

Stemmer: 16 14.7%
  • Signalet på utgangen skal være likest mulig inngangen

Stemmer: 7 6.4%
  • Høy "trampe takten" faktor

Stemmer: 20 18.3%

• Totalt antall stemmer
    109

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Fra evisdom:

"Hi-Fi er ganske enkelt den forkortede betegnelsen på high fidelity . Det ble populært på 1950-tallet og ble brukt til å beskrive gjengivelse av bilder eller lyd i sin reneste form. Hi-fi er oftest assosiert med lyd, for eksempel musikk. Hi-fi betyr at reproduksjoner er tydelige, er generelt uten bakgrunnsstøy, og gir minimal forvrengning. Siden hi-fi utstyr er ment å gjøre reproduksjoner så tro mot originalen som mulig ekstrautstyr er begrenset. "

Da har vi vel omtrent alternativene 1-4 samlet i en bunch. Er det noe mer å snakke om?

Selv har jeg mest sans for "høy "trampe takten" faktor". Det er vel dette dem kaller for "High End"?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Sånn sett liker jeg godt introduksjonsteksten i denne fagartikkelen (som for øvrig illustrerer at kampen om definisjonsmakten på lydområdet har gått mange runder over flere tiår allerede):

Golden Ears and Meter Readers
vet ikke helt hva som er "faget" til denne tullingen Perlman, men aner meg at om han hadde vært klinisk døv, så hadde han sittet på et eller annet forum og gjort narr av "de hørende" som tror de kan "motta lydbølger" kalt "musikk" fremkalt av såkalte "musikkinstrumenter" som bare "de hørende" på merkelig vis greier å sanse? Blindtest noen?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
Sånn sett liker jeg godt introduksjonsteksten i denne fagartikkelen (som for øvrig illustrerer at kampen om definisjonsmakten på lydområdet har gått mange runder over flere tiår allerede):

Golden Ears and Meter Readers
vet ikke helt hva som er "faget" til denne tullingen Perlman, men aner meg at om han hadde vært klinisk døv, så hadde han sittet på et eller annet forum og gjort narr av "de hørende" som tror de kan "motta lydbølger" kalt "musikk" fremkalt av såkalte "musikkinstrumenter" som bare "de hørende" på merkelig vis greier å sanse? Blindtest noen?
Her er den faglige hjemmesiden til "denne tullingen Perlman":

https://vivo.brown.edu/display/mperlman

Han har jobbet en del med musikketnologi. Og skrevet populærartikler i bl.a. NYT i kombinasjon med akademiske publiseringer.

Skjønner ikke hvorfor du omtaler ham som "denne tullingen".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Han har kanskje greid å få en doktorgrad i et eller annet, men det er helt latterlig hvordan han greier å skrive dette:

In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory.

Altså: Han latterliggjør dem som har NORMAL hørsel og opplever hifiapparater på en NORMAL måte. Hifiapparater som er et resultat av 100 års utvikling på bakgrunn av hvordan NORMAL hørsel fungerer. Og så prøver han på et vis å liksom lage en motsetning mellom "de audiofile" (altså de normalt utrustede) og lydbransjen (audio engineering). To grupper som faktisk er på linje med hverandre.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
MANIPULASJON I LYD OG BILDE

Å manipulere foto i seriøse sammenhenger regnes som brudd på reglene. Noen eksempler:

1) What counts as manipulation? | World Press Photo
2) 4.11
3) Digital Manipulation - National Geographic Photo Contest 2012 – National Geographic Magazine

Relativt sett ser vi bedre enn vi hører (ingen vil i dag finne på å kjøpe en VGA-skjerm når du har 5K fordi VGA er retro).

Hvorfor ønsker da "hifi"-entusiastene å manipulere innspilt lyd?

Hvorfor opererer fotoentusiastene med et regelsett som skiller seg fra HFS-entusiastenes "regelsett"?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
Han har kanskje greid å få en doktorgrad i et eller annet, men det er helt latterlig hvordan han greier å skrive dette:

In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory.

Altså: Han latterliggjør dem som har NORMAL hørsel og opplever hifiapparater på en NORMAL måte. Hifiapparater som er et resultat av 100 års utvikling på bakgrunn av hvordan NORMAL hørsel fungerer. Og så prøver han på et vis å liksom lage en motsetning mellom "de audiofile" (altså de normalt utrustede) og lydbransjen (audio engineering). To grupper som faktisk er på linje med hverandre.

Har du lest artikkelen?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289

Har du lest artikkelen?
Jeg har lest det gratis utdraget. Alt sammen var i grunnen like ille som det jeg fremhevet. Kan tenke meg hva resten av utgreiingen hans går ut på, og jeg tror vi har lest alt sammen før, bare fremført av diverse andre personer her.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
MANIPULASJON I LYD OG BILDE

Å manipulere foto i seriøse sammenhenger regnes som brudd på reglene. Noen eksempler:

1) What counts as manipulation? | World Press Photo
2) 4.11
3) Digital Manipulation - National Geographic Photo Contest 2012 – National Geographic Magazine

Relativt sett ser vi bedre enn vi hører (ingen vil i dag finne på å kjøpe en VGA-skjerm når du har 5K fordi VGA er retro).

Hvorfor ønsker da "hifi"-entusiastene å manipulere innspilt lyd?

Hvorfor opererer fotoentusiastene med et regelsett som skiller seg fra HFS-entusiastenes "regelsett"?
-Dette har jeg da forklart deg, og av OlavE har du fått nok en forklaring. Ikke lat som om du ikke har fått det med deg.

Mvh

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
På grunn av flere kryssende fagfelt krever det mye innsats for å få innsikt og oversikt for å forstå hvordan Hi-Fi henger sammen. Som hobby er det ikke det samme som å forflytte seg fra Rena til Lillehammer på kortest mulig tid eller justere en bil så rundetidene senkes. På den andre siden er det veldig lett å høre når noe låter bra og til slutt er det og kun det Hi-Fi handler om.

Takk for alle som har stemt i pollen! Oppfordrer til å ha det i bakhodet når dere diskuterer at dere hverken er enige om hva som er målet eller premisset for målet.

PS: ikke la dette bli nok en spammetråd da gutter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du forenkler sykling og bil som hobby latterlig mye der, men OK.

A

ANM

Gjest
Egentlig litt trist å se hvor lite forståelse det er for begrepet "x"-interessert. Tenk å tro at bil-interesse bare dreier seg om fart og hifi kun om måling.

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
199
begynte med måling av lyd/lydbildet først etter mange år med bare å "høre" på musikk.
Hvet du er enig anm, men syntes også utseendet har endel å bety.
kjøpte ett sett mono amper fra Perreaux for endel år siden, men betalte ca 18 000.- ekstra for å få en helt spesiell front på disse.
At ikke alle likte dette utseendet, betydde ingen ting. Det var jeg som skulle ha dem. Syntes det var verd vær krone. Men det er
det ikke mange som forstår.....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Hvorfor skal vi være enige?

Hva er målet?

Forøvrig har jeg litt samme innstilling til forsterkere og høyttalere som jeg har til biler og motorsykler.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
begynte med måling av lyd/lydbildet først etter mange år med bare å "høre" på musikk.
Hvet du er enig anm, men syntes også utseendet har endel å bety.
kjøpte ett sett mono amper fra Perreaux for endel år siden, men betalte ca 18 000.- ekstra for å få en helt spesiell front på disse.
At ikke alle likte dette utseendet, betydde ingen ting. Det var jeg som skulle ha dem. Syntes det var verd vær krone. Men det er
det ikke mange som forstår.....
Utseendet er jo viktig for lydopplevelsen, så du har all verdens forståelse fra meg.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
Kampen om epistemologisk autoritet i hifi

Hvis definisjonene er klare og fenomenet kan måles, vinner ingeniørene kampen om epistemologisk autoritet. Og lekfolket taper.

Hifi-entusiastene forkaster nøyaktighet for musikalitet. De mistror måleinstrumenter og hører (sic) på ørene; egne erfaringer går foran anerkjent forskning.

Når man reflekter litt mer over spørsmålet ”hvordan definerer du hifi”, finner man at hifi bare sekundært handler om lyd, men primært om noe annet. Lyd kan måles og manipuleres; vitenskapen har kommet langt i å forstå lydfenomenet. Men hvis man skal forstå hva hifi i praksis primært kan defineres som, må man ty til psykologien og samfunnsvitenskapene.

Hifi handler i praksis primært om noe annet enn lyd. Her på HFS bygger en del brukere opp sin sosiale kapital i en subkultur; de blir anerkjent som autoriteter innenfor subkulturen (men denne autoriteten er ikke overførbar til samfunnet for øvrig), nyter rollen som autoritet og anspores så til videre innsats for å kultivere autoritetskapitalen. Hifi blir også en sosial møteplass, både på HFS og utenfor denne arenaen.

La oss dykke enda litt dypere ned i påstanden om at hifi i praksis primært handler om noe annet enn lyd; er det egentlig en kontroversiell påstand? Merk at lyd kan måles. Og det er slike målinger ingeniørene holder på med, og da blir nøyaktighet en definisjon av hifi. Men hifi-entusiastene vil ikke snakke om lyd på samme måten som ingeniørene; de snakker om ”musikalitet”. Nøyaktighet er et begrep som passer inn i ingeniørens verden hvor det måles og testes, men musikalitet kan ikke måles; da må ingeniøren melde pass og hifi-entusiastenes retoriske grep gir dem definisjonsmakten tilbake.

Hvordan kan jeg være så sikker på at hifi bare sekundært handler om lyd?

Artanis (Sinatra?) ga oss fem alternativer for å definere hifi. Noen synes det er for få alternativer, andre mener at hifi ikke kan eller bør defineres. Men legg merke til én ting; det er ingen av definisjonsalternativene som er kjønnsekskluderende! Kvinner kan da ha et syn på lydkvalitet, om lyden er troverdig eller naturlig, eller om signalet inn og ut er likt og om lyden har høy trampe-takten-faktor, eller? Selv om menn skulle ha eksepsjonelle egenskaper hva angår hørsel (menn hører ikke bedre enn kvinner) og skille mellom lyd, er det usannsynlig at 99 prosent av medlemmene på HFS skulle ende opp med å være menn – hvis HFS primært dreide seg om lyd. Hvis hifi dreide seg primært om lyd, ville hifi-entusiastene bestått av både ingeniører og kvinner – men de to gruppene finner seg ikke til rette i hifi-kretser.

At kvinner ikke finner seg til rette i hifi-miljøer er åpenbart når man leser de to sitatene nedenfor fra svenske hifimagasiner med nesten 30 års mellomrom.

”Det er like vanskelig å velge mellom høyttalere som det er å velge dame. En dame som ser bra ut på utsiden, er ikke alltid så fin på innsiden, men i begge tilfeller er det sistnevnte som burde telle mest” (fra Stereo-Hifi 2/1970, s. 12)

”Å velge høyttalere er vanskelig. Det som hørtes bra ut i butikken kan på lang sikt føre til irritasjon og nervesammenbrudd. Høyttalere er som kvinnfolk. De som holder seg best i lengden er de med de minst spektakulære kvalitetene”
Hifi&Musik 1/1997, s. 14

Begge sitater er hentet fra ”Listen to these speakers: Swedish hi-fi enthusiasts, gender and listening” (2010) av Sara Jansson.

At ingeniøren og hifi-entusiasten er inkompatible, kommer lettest til uttrykk når temaet blir ”digital”.

”what one hears on these discs through the digital process is not really music, but an estimation, an approximation. . . . I don’t care how many samples are taken per second, in between those samples in those infinitesimal moments, the real music is only guessed at and filled in, and, I can hear this! (Lami Panken on PCM records in The Absolute Sound [1978, no. 13: 9]).”

Sitatet ovenfor er hentet fra The Absolute Sound, som ble grunnlagt av Harry Pearson, som jobbet som miljøreporter i Newsday før han ble gulløre (jeg får kanskje benytte anledningen her til å nevne at grunnleggeren av Stereophile, J. Gordon Holt, hoppet av ingeniørstudiene fordi matematikken var for vanskelig; derfor ble han journalist i stedet).

Hvorfor trekker jeg inn digital i diskusjonen om hifi? Fordi digital er en trussel mot hifientusiastene. Digitalalderen fratar hifi-entusiasten muligheten til å tweake. Tenk deg hvor mange muligheter en enkelt platespiller har for tweaking. En digital avspillingskjede er så å si umulig å tweake (stiller langt høyere krav til tweakerens kompetanse og tweake-verktøy) samtidig som de tekniske spesifikasjonene er fremragende. Digital er en ingeniørs drøm og en hifi-entusiasts mareritt. Ingeniøren er kun opptatt av lyd, mens lyden er sekundær for hifi-entusiasten.

Å gjøre sitt eget øre og egne erfaringer til overdommer i møtet med lydingeniørenes allment anerkjente prinsipper, minner om tilsvarende erfaringer fra andre områder; vaksinedebatten, alternativ medisin og værgjøken er eksempler det er lett å komme på.

Og så er det de som forsøker å arrestere hele hifi-debatten. De vil ha seg frabedt at noen definerer hifi; hva godt kan komme ut av slike definisjoner, spør de? Men minner ikke det litt om muslimenes forbud mot å avbilde (dvs. en form for definisjon) Gud? Merk deg hvor hardt religiøse holder på definisjonsmakten sin.

Det som slår meg, er at hifi-entusiastenes forsvarsmekanismer mot ingeniørenes epistemologiske autoritet er de samme uansett om man er i USA, i Sverige eller i Norge. Fellesnevneren er at hifi-entusiastene omdefinerer debatten til å handle om noe som ikke kan måles, nemlig musikalitet. Hvis foten tramper takten til ”Rosa helikopter” på kjøkkenradioen, så er det hifi i hifi-entusiastens øre.

Merk for øvrig at jeg har brukt uttrykket "hifi-entusiasten" vel vitende om at det er avarter innenfor kategorien hvor noen er mer ingeniør- og målerettede enn andre.

La meg til sist forsøke meg på en definisjon av hifi slik den praktiseres:

Hifi er en hobby som bare sekundært handler om lyd. Primært handler hifi om aktiviteter rundt lyden, slik som tweaking, å omgjøre en standardisert ting til en gjenstand med betydelig affeksjonsverdi, sosial interaksjon med likesinnede og oppbygging av sosial kapital i en hierarkisk subkultur. Sekundært handler hifi om lyd, men ikke slik lyden defineres av ingeniøren. Hifi-entusiasten erstatter fokuset på lyd med fokus på musikalitet, dvs. at han erstatter det målbare med noe som ikke er mulig å måle eller definere.

PS: Ellers vil jeg takke Artanis enda en gang for å ha stilt et veldig godt spørsmål som det er en del interesse for blant folk som ikke nødvendigvis bare er opptatt av lyden, men også hvordan vi mennesker forholder oss til hobbyer, lyd og musikk. Det var morsomt å skrive denne teksten :)

Noen inspirasjonskilder:
1) Golden Ears and Meter Readers
2) Consuming audio: an introduction to Tweak Theory | Perlman | Tijdschrift voor Mediageschiedenis
3) https://www.researchgate.net/public...r_and_Listening_doi1054292079-38712010v1i25en

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
På grunn av flere kryssende fagfelt krever det mye innsats for å få innsikt og oversikt for å forstå hvordan Hi-Fi henger sammen. Som hobby er det ikke det samme som å forflytte seg fra Rena til Lillehammer på kortest mulig tid eller justere en bil så rundetidene senkes. På den andre siden er det veldig lett å høre når noe låter bra og til slutt er det og kun det Hi-Fi handler om.

Takk for alle som har stemt i pollen! Oppfordrer til å ha det i bakhodet når dere diskuterer at dere hverken er enige om hva som er målet eller premisset for målet.

Jeg er ikke uten videre enig i din tolkning av avstemningsresultatet. De aller fleste har stemt alternativ 1-4, og som antydet tidligere, må disse anses som varianter av samme svar. De som har stemt på alternativ 5, har nok gjort det som en stille protest mot hele avstemningen.

Mao: Folk synes å ha en entydig oppfatning av hva Hi-Fi er, og det kommer jeg til å legge til grunn fremover.

PS svart-hvitts siste innlegg, som dukket opp idet jeg la ut dette innlegget, får stå for hans regning - selvfølgelig. Jeg er ikke enig verken premisser eller konklusjon. Selvfølgelig er Hi-Fi entusiaster interessert i god lyd, og da i forhold til hva man faktisk hører, eller opplever å høre.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Veldig mange kan sikkert identifisere seg med å ha en skorpe eller kvise vi vet vi må la være å plukke på...

Tidligere i dag tar jeg meg selv i å kommentere, for andre gang, i den nestdummeste tråden jeg hittils har lest her på forumet og nå måtte jeg ta meg i å kommentere det lengste innlegget om ingenting.

Jeg erkjenner å være hekta på HFS, men merker vel at det er på tide med en pause...

Sukk!

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Veldig mange kan sikkert identifisere seg med å ha en skorpe eller kvise vi vet vi må la være å plukke på...

Tidligere i dag tar jeg meg selv i å kommentere, for andre gang, i den nestdummeste tråden jeg hittils har lest her på forumet og nå måtte jeg ta meg i å kommentere det lengste innlegget om ingenting.

Jeg erkjenner å være hekta på HFS, men merker vel at det er på tide med en pause...

Sukk!
Sikkert enkelte som kommer til å trekke et lettelsens - sukk. :)

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.292
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Tidligere i dag tar jeg meg selv i å kommentere, for andre gang, i den nestdummeste tråden jeg hittils har lest her på forumet
Lurer bare av rein nysgjerrighet - siden dette er nestdummeste tråden - på hva som er den dummeste tråden her på forumet? ;D

A

ANM

Gjest
Tidligere i dag tar jeg meg selv i å kommentere, for andre gang, i den nestdummeste tråden jeg hittils har lest her på forumet
Lurer bare av rein nysgjerrighet - siden dette er nestdummeste tråden - på hva som er den dummeste tråden her på forumet? ;D
Siktet ikke til denne tråden Ivar. Det er en annen tråd som er den nestdummeste, den dummeste leste jeg før sommeren.

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
Egentlig litt trist å se hvor lite forståelse det er for begrepet "x"-interessert. Tenk å tro at bil-interesse bare dreier seg om fart og hifi kun om måling.
Hvis du sikter til mitt innlegg om rundetider synes jeg du bør lese hva som står.

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
Svart-Hvitt: Hyggelig du tok meningen bak temaet. Uenig med deg er jeg når det gjelder lydkvalitet.

Hi-Fi handler i mine øyne om totalopplevelsen av å lytte til et fonogram. Litt forenklet kan man si at Hi-Fi handler om subjektiv lydkvalitet.

Bransjen har skjønt i en årrekke at de oppnår bedre subjektiv lydkvalitet ved å kompensere for skavanker i analoge kilder, høyttalere og vanlige rom enn de oppnår ved å kjøre et rent signal. Signalkjeder med mål om nøytralt og transparent signal har hørtes grått og trist ut i forhold. Tidene forandrer seg og kildene, høyttalerene og forsterkerene er blitt så gode at nøytraltspillende kjeder til folkelige priser tar igjen forspranget.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Kan gjøre bedre enn det Artanis, kan sitere deg. Klippet bort det som omhandlet sykkel.

På grunn av flere kryssende fagfelt krever det mye innsats for å få innsikt og oversikt for å forstå hvordan Hi-Fi henger sammen
ikke det samme som å........justere en bil så rundetidene senkes.
Tror du virkelig ikke det er et tverrfaglig felt å "justere" en bil?

Ikke ute etter og flisespikke, men siden du krever at jeg leser på nytt...

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127

Jeg er ikke uten videre enig i din tolkning av avstemningsresultatet. De aller fleste har stemt alternativ 1-4, og som antydet tidligere, må disse anses som varianter av samme svar. De som har stemt på alternativ 5, har nok gjort det som en stille protest mot hele avstemningen.

Mao: Folk synes å ha en entydig oppfatning av hva Hi-Fi er, og det kommer jeg til å legge til grunn fremover.

PS svart-hvitts siste innlegg, som dukket opp idet jeg la ut dette innlegget, får stå for hans regning - selvfølgelig. Jeg er ikke enig verken premisser eller konklusjon. Selvfølgelig er Hi-Fi entusiaster interessert i god lyd, og da i forhold til hva man faktisk hører, eller opplever å høre.
Det er godt mulig at mange leser svar 1-4 som varianter av samme svar, men det er i så fall dumt.

-I høy lydkvalitet ligger det underforstått standarder for alle betydningsfulle lydparametere. God Hi-Fi trenger på ingen måte møte disse.

-Høy troverdighet er oversettelsen jeg ser flest bruke om High Fidelity selv om kanskje høy nøyaktighet er mer presis oversettelse. Ved troverdig ligger det underforstått lyden som kommer ut av høyttalerene og da er vi over i det subjektive domenet.

-Naturlig lyd vil også underforstått handle om at lyden som kommer ut av høyttalerene høres naturlig ut. Som også er subjektivt.

-Signal på inn og utgang handler om målekurver som er like. Altså objektivt.

-"Trampe takten" er punktet for de som skriver at det viktigste egenskapen med et godt anlegg er at de får fot som et kvalitetsstempel. Kan godt være du har rett i at noen bruker det som stille protest, men tviler på at det gjelder alle.

Jeg tror de aller aller fleste søker en så god illusjon som mulig og driter egentlig langt i hvordan og hvorfor så lenge de får den beste totalopplevelsen på sitt anlegg på den måten. Så er det noen få som søker det mest mulig korrekte utifra mer objektive kriterier.

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
Kan gjøre bedre enn det Artanis, kan sitere deg. Klippet bort det som omhandlet sykkel.

På grunn av flere kryssende fagfelt krever det mye innsats for å få innsikt og oversikt for å forstå hvordan Hi-Fi henger sammen
ikke det samme som å........justere en bil så rundetidene senkes.
Tror du virkelig ikke det er et tverrfaglig felt å "justere" en bil?

Ikke ute etter og flisespikke, men siden du krever at jeg leser på nytt...
Bra! Du skrev at bilinteresse kun dreide seg om fart, jeg siktet til en konkurransesituasjon og siktet ikke til bilinteresse.

Hvis jeg skal bruke bilkonkurranse som parallell til Hi-Fi blir det noe sånt som at det ikke holder at klokken viser beste rundetid, men tiden må i tillegg føles og oppleves riktig og naturlig. Samtidig som at alle rundt mener noe om hvordan tiden egentlig opplevdes og kanskje 5 beste rundetid egentlig skulle vært den beste.

Tar du poenget? Subjektiv opplevelse vs objektiv tidtaking.
Kompetansen på selve kjøringa og justering av bilen er minst like avansert som Hi-Fi, men man behøver ikke forholde seg til den kulturelle og menneskelige faktoren annet enn at sjåføren kan tyne bilen maksimalt tilpasset hans kjøreegenskaper.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
FØLELSER

I min definisjon av hifi skrev jeg ikke eksplisitt noe om følelser. Følelser burde vært nevnt.

Basert på diverse innlegg her og der på HFS er det åpenbart for meg at hifi vekker sterke følelser.

For meg er det litt rart - at det stikker så mye følelser under - men noen kan kanskje kaste lys over den påstanden?

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
FØLELSER

I min definisjon av hifi skrev jeg ikke eksplisitt noe om følelser. Følelser burde vært nevnt.

Basert på diverse innlegg her og der på HFS er det åpenbart for meg at hifi vekker sterke følelser.

For meg er det litt rart - at det stikker så mye følelser under - men noen kan kanskje kaste lys over den påstanden?
Engasjement er følelser om det handler om politikk, fysikk, sjakk eller Hi-Fi.

Hva skulle vi gjort uten engasjement og følelser?

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.292
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
FØLELSER

Det blir vel vanskelig å kalle seg entusiast om ikke det ikke ligger noe særlig følelser bak interessen :D

ordbok_entusiast.png

A

ANM

Gjest
Greit, vi skal ikke diskutere mer semantikk. Jeg tipper jeg forstår hva du mener.:) Vil bare si at man bør være forsiktig med bruk av analogier.

A

ANM

Gjest
Kan tenkes at det er grunnen til at så mange oppfatter deg som et troll. Du kødder litt med folks engasjement. Har aldri oppfattet deg som genuint interessert, du stiller de samme spørsmål gang på gang og selv om du får et ærlig svar bare turer du videre. Morsomt innimellom og en gang i blant, men nå oppfatter jeg deg bare som støy.

Dette er det siste av dine innlegg jeg tror jeg gidder å engasjere meg i, lykke til videre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Høy troverdighet" er en nøyaktig og presis oversettelse av "high fidelity". Både i betydning og ordrett.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.100
Torget vurderinger
0
Kan tenkes at det er grunnen til at så mange oppfatter deg som et troll. Du kødder litt med folks engasjement. Har aldri oppfattet deg som genuint interessert, du stiller de samme spørsmål gang på gang og selv om du får et ærlig svar bare turer du videre. Morsomt innimellom og en gang i blant, men nå oppfatter jeg deg bare som støy.

Dette er det siste av dine innlegg jeg tror jeg gidder å engasjere meg i, lykke til videre.
ANM,

jeg burde kanskje tatt denne i en PM, men jeg føler et behov for å kaste lys over denne setningen, som du skrev i innlegget ovenfor:

”Har aldri oppfattet deg som genuint interessert, du stiller de samme spørsmål gang på gang og selv om du får et ærlig svar bare turer du videre. Morsomt innimellom og en gang i blant, men nå oppfatter jeg deg bare som støy.”

Hifi er et begrep som mangler en klar definisjon som alle kan slutte opp om. Det har bl.a. denne tråden vist. Takk til Artanis for det bidraget.

Men det vi alle må være enige i, er at hifi har mange innfallsvinkler. Du har din. Jeg har min. Selv om andre har helt andre perspektiver enn jeg har, leser jeg med interesse det en del skriver. Selv håper jeg å ha bidratt til at andre enn meg selv har innsett at musikk og hifi har en del aspekter som best forstås hvis man åpner seg for innspill fra fagområder som psykologi og samfunnsvitenskapene. Meg bekjent har ikke HFS vært overstrømmet av innlegg med slike perspektiver; det er langt flere diskusjoner om rør med rare koder.

For øvrig må jeg bekjenne at bokser og høyttalere aldri har evnet å engasjere meg; det har alltid vært musikken som har klart det. Det forklarer nok at jeg har fokusert på den enkleste og billigste veien inn til en transparent avspilling. I en del tilfeller har jeg nok begått den synden å tro at flere burde tenke som meg.

Altfor ofte tar jeg meg selv for høytidelig. Musikk og hifi er bare en stiumulerende måte å berike hverdagen på. Det står ikke om liv og død. Lenge leve humoren og selvironien – slik at hifi kan bli en aktivitet som åpner dører og ikke lukker dem. Jeg har tidligere invitert deg hjem til meg så du kan høre hva mitt anlegg har å by på. Den invitasjonen står fortsatt åpen.

8

8x12_TOM

Gjest
"Høy troverdighet" er en nøyaktig og presis oversettelse av "high fidelity". Både i betydning og ordrett.
Problemet blir da at "Høy troverdighet" tolkes så uendelig forskjellig. Har vært hjemme hos folk der har hatt en bra vinylsamling og en ganske heftig platespiller. Det justeres pickup til den store gullmedalje og alt det der, og de sitter i sofaen med tårevåte øyne og nistirrer på sin snurrer. Den ene høyttaleren står ved siden av platespilleren og den andre i hjørnet ved siden av sofaen. Der sitter de å forguder lyden, som jeg selv helt klart ville byttet med en Tivoliradio når som helst, og det med et stort løft i lyden. Dette er satt på spissen, men er likevel en opplevd hendelse.
Så dette sier vel bare hvor vanskelig det er og finne en felles norm for hva som oppleves best for alle

A

ANM

Gjest
Du bekrefter i aller høyeste grad min påstand, Svart-Hvitt.

Vi er alle ansvarlige for hvordan vi presenterer oss. Jeg er temmelig sikker på at du er bevisst på hva du gjør og tilbakemeldinger som jeg og en del andre har gitt deg er vel bare en bekreftelse for deg at du har lykkes.

Ikke min hensikt å skulle hindre deg i din misjon, bare gjør det klart at jeg ikke lenger er interessert. Jeg synes det forøvrig er helt greit at du presenterer din innfallsvinkel og forsøker å synliggjøre fordelene med den.

Hva gjelder din invitasjon, takker jeg med respekt nei.

8

8x12_TOM

Gjest
Vet ikke hvem av dere som oppleves som den mest arrogante verdensmester, men antagelig har ikke noen av dere spesielt god lyd - så det så;)

Topp Bunn