Diverse Hvor stor prosentvis oppgradering oppleves fra kabler, strømrens, tweaks osv?

S

Syncrolux

Gjest
Til dere som hører forskjell - hvor stor oppgradering mener derr å kunne oppleve i prosent i følgende scenarier?

- Audiofil strømkabel vs standard kabel
- Audiofil høyttalerkabel vs standard kabel (f.eks Biltema kabel)
- Strømrensere ala PS Audio vs ingen strømrenser
- Audiofile nettverkskabler og nettverksutstyr vs standard
- Spikes, dempeføtter o.l.
- Audiofile rack
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg vil gjerne få det fra de som hører forskjell selv :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har hørt forskjell på tonearmskabel og mindre forskjell på naim orginale høyttalerekabel og noen sølvkabler. Sistnevnte handler kanskje like mye om kabelen egenskaper framfor magiske kvaliteter.

Edit: redigert og la til litt mere. Høyttalerkabel i sølv var kun et lån og test kun for gøy. Ble aldri aktuelt å måle. Hvis jeg hadde vurdert å kjøpe de, hadde jeg gått mere seriøst til verks. Men jeg fikk aldri en våt drøm om å bruke mye penger på et kabel bytte.
 
Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg koblet opp Transparent kabler i anlegget, disse kablene med et eller annet filter i en boks, montert på kabelen. Husket ikke hva som kabelen jeg brukte til daglig da, men mener det var en engelsk innrøuka sak i kobber alla biltema, men med virkelig hardt tvinna tynne kabbler. Teflon isolasjon, nesten umulig å avisolere. Klart det var forskjell. Tosifra vil jeg tro. men ikke til det bedre mener jeg å huske. Syns det øvre registeret ble nedtonet kraftig
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Strømkabler vs standard kabel : Dersom en har støy på kursen kan forskjellen være stor.
Dette også ved forskjellige standard kabler.
Har en ikke støy på kursen høres ingen forskjell. Har en ikke ringkjerne men EI, R-core eller C kjerne trafo på kilde/preamp høres ingen forskjell på kabler selv med støy på kursen. Prosent? Vanskelig å si, men det vil være fra forhold som ikke gir musikklytting noe nytelse til å kunne lytte leeenge.

Høyttaler kabler: 2 - 5 %.Bruker nå Claes Ohlson.

PS Audio regenerator, liten til ingen forandring.
PurePower under dårlige forhold, 100%.
Under "normale" forhold, 2 - 3%, men foretrakk nettet dersom innholdet av de lavere harmoniske er tilstrekkelig høye typisk sen kveld, natt (10% bedring) eller i øydrift med diesel aggregat, men da blir det Litt for mye av det gode 😁.


Nettverk /kabler : 0%

Spikes, dempeføtter: 2-3%😛?

Rack: 0%

Tweeks forøvrig : Rens av plugger og stramme til festeskruer til høyttalere : 5%?

Men å angi slikt i % blir vel bare en morsom lek.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.545
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har et ISOtek EVO 3 Sigmas strømfilter, men jeg tror (for jeg har ikke switchet frem og tilbake) at det er bare ei dyr strømskinne.
Jeg har testet Furutech NCP Clear Line uten å høre forskjell.
Jeg har en ganske dyr Furutech strømkabel med de dyreste kontaktene i forsterkeren uten at jeg ved gjentatt testing, hører forskjell. Den er ikke testet i noen kilde. Har jeg mange fine strømkabler? Ja jeg har nok det likevel. Tilfredsstille en nevrose kanskje?
Har jeg egen strømkurs til anlegget? Ja. Er det testet mot resten av kursene? Nei. Nevrose? Dessuten kostet det meg veldig lite å få gjennomført.

Jeg har 4 forskjellige høyttalerkabler liggende og der hører jeg da helt klart forskjell. Ingen krise om de dårligste settes i, men det er ganske mye bedre med de beste.
Jeg har noen analoge signalkabler liggende og her er det også forskjell.

Puter under høyttalere og subbene har jeg, men det er snakk om utgift på et par hundrelapper så det har jeg ikke giddet å teste. Dette er jeg ganske sikker på at Asbjørn har gjort en del utregninger på som viser at de kan/bør fungere.

Det å kvantifisere endringene er da klin umulig siden det ikke er mulig å kvantifisere vårt vakre blomsterspråk. Skulle det tallsettes så må jeg vite hvilke parameter som måles og da må jeg lære meg mer matematikk, mer i REW, mer om .... Og jeg driver med denne hobbyen fordi jeg liker musikk og kos (for meg er ikke matte, utregninger, grafer etc noe kos).

Og utsagnet "forsvarer ikke prisen" blir litt søkt fordi alt ut over lyd ut av TVen er "forsvarer ikke prisen". INGENTING av det vi sutrer over her inne ifbm musikk, lyd etc forsvarer prisen. Men så driver jeg ikke med dette for å spare penger heller.

Hadde det vært fornuftig å kunne mye mer om strøm, matte, frekvenser, forvrengning, utviklingskostnader, design (både inne i og utenpå) med mye mer? Ja, men jeg vil heller drive med annet.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.273
Antall liker
6.429
Sted
Under stjernene
Jeg har et ISOtek EVO 3 Sigmas strømfilter, men jeg tror (for jeg har ikke switchet frem og tilbake) at det er bare ei dyr strømskinne.
Jeg har testet Furutech NCP Clear Line uten å høre forskjell.
Jeg har en ganske dyr Furutech strømkabel med de dyreste kontaktene i forsterkeren uten at jeg ved gjentatt testing, hører forskjell. Den er ikke testet i noen kilde. Har jeg mange fine strømkabler? Ja jeg har nok det likevel. Tilfredsstille en nevrose kanskje?
Har jeg egen strømkurs til anlegget? Ja. Er det testet mot resten av kursene? Nei. Nevrose? Dessuten kostet det meg veldig lite å få gjennomført.

Jeg har 4 forskjellige høyttalerkabler liggende og der hører jeg da helt klart forskjell. Ingen krise om de dårligste settes i, men det er ganske mye bedre med de beste.
Jeg har noen analoge signalkabler liggende og her er det også forskjell.

Puter under høyttalere og subbene har jeg, men det er snakk om utgift på et par hundrelapper så det har jeg ikke giddet å teste. Dette er jeg ganske sikker på at Asbjørn har gjort en del utregninger på som viser at de kan/bør fungere.

Det å kvantifisere endringene er da klin umulig siden det ikke er mulig å kvantifisere vårt vakre blomsterspråk. Skulle det tallsettes så må jeg vite hvilke parameter som måles og da må jeg lære meg mer matematikk, mer i REW, mer om .... Og jeg driver med denne hobbyen fordi jeg liker musikk og kos (for meg er ikke matte, utregninger, grafer etc noe kos).

Og utsagnet "forsvarer ikke prisen" blir litt søkt fordi alt ut over lyd ut av TVen er "forsvarer ikke prisen". INGENTING av det vi sutrer over her inne ifbm musikk, lyd etc forsvarer prisen. Men så driver jeg ikke med dette for å spare penger heller.

Hadde det vært fornuftig å kunne mye mer om strøm, matte, frekvenser, forvrengning, utviklingskostnader, design (både inne i og utenpå) med mye mer? Ja, men jeg vil heller drive med annet.
Bøyer meg i støvet.
Du er en sann diplomat :) (y)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Skilletrafo hjalp sånn ca. 10% og var hørbart - vel verdt de 2000kr jeg ga for den.

Eget kurs var lit mer vanskelig å fastslå da den sammentraff med litt komponentbytte, men ga 100% sjelefred.

Strømkabler er noen tykke hjemmesnekrete kabler med EMC/COM (ferrit) lag rundt lederne. Mente, jeg hørte noen forbedringer den gangen, 20 år siden, når jeg snekret de - har ikke A/B testet siden og de gjør i hvert fall ikke noe skade, så da bruker jeg de videre siden da.

Hadde noen RCA kabler liggende som jeg nylig byttet litt frem og tilbake mot de bluejeans kabler som jeg vanligvis bruker og jeg ble litt overrasket at disse kabler var såpass mye dårligere enn BJC LC-1. Forskjellen var så tydelig at jeg tror at det er noe feil med kablene. Så de havnet i skuffen igjen.

Bruker Sonic Design dempeputer under 40mm bøk møbel multiplex under alle komponenter, men også dette i hovedsak for optikken og sjelefreden sin del. Kan ikke fastslå at det gjorde noen forskjell - multiplexplatene hadde jeg liggende.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.703
Antall liker
1.936
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
opplevde stor forbedring når jeg gikk fra enkle høyttaler kabler til doble kabler. Ble da kvitt jumpere (mine forsterkere har doble utganger)
Kjøpte enkelt nok noen meter til med de samme kablene .

Hadde skum demping under subwoofere (aurlex eller noe), det fungerte bra, men var stygt og bikkja spiste litt på den ene så de ble satt på loftet.

Ellers har jeg merket forskjell på strømkabler, men vanskelig å si noe mer. Det største forskjellen var nok at de var kortere så jeg slapp å ha de kveilet opp.
Spikes under høyttalerne bruker jeg også, men det er standard så tenker at de er der for en grunn.
Ellers står forsterkerne på marmor plater mest fordi jeg syns det ser fint ut og de kommer litt opp fra gulvet.
Resten av komponentene står i et hjemmesnekret rack, mest fordi jeg får noe som står i stil med resten av stua.
Har nordost svarte koner under komponentene, mest for å gi de litt luft under. Kan ikke skade tenker jeg

Alt i alt 3,75% forbedring av lyden, 87,5% forbedring i det estetiske
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
- Boutique strømkabler vs standard apparatkabler: null effekt.
- Strømfilter: null effekt.
- Boutique høyttalerkabler vs DIY pro-kabel: null effekt.
- Dempeputer/halvkuler i sorbothane: merkbar effekt under høyttalere (redusert resonans, strammere bass) og platespiller (mindre følsom for vibrasjoner), null effekt andre steder (pre, RIAA, CD, etc).
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
0% - Audiofil strømkabel vs standard kabel (ikke prøvd i eget anlegg - er da ikke idiot heller...)
0% - Audiofil høyttalerkabel vs standard kabel (f.eks Biltema kabel) (ikke prøvd i eget anlegg - er da ikke idiot heller...)
0% - Strømrensere ala PS Audio vs ingen strømrenser (prosentangivelsen gjelder selve lyden - men ble kvitt noe rar støy en periode)

MINUS 100% - Audiofile nettverkskabler og nettverksutstyr vs standard (500 kroners USB kabel som ikke virket, kliss ny) Gratiskabel fra defekt PC funket

0-noen % - Spikes, dempeføtter o.l. (forutsatt min egen produksjon, og det var bl.a. eiergleden som dro opp prosenten!)
0-noen % - Audiofile rack (forutsatt min egen produksjon, og det var bl.a. eiergleden som dro opp prosenten!)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Oppgradering av den interne strømforsyningen i diverse apparater jeg har hatt innom verkstedet. Fra 20% til 1000%(!).
Bytte av strømkabler 0%. Dette er basert på målinger.
Den subjektive forskjellen er ikke 1000%, men fravær av brum/snerr i høyttalerne ved lave volum har mye å si for roen i musikken. Jeg liker at det blir helt knyst stille når det skal være stille selv om volumknotten står på 11.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
0% - Audiofil strømkabel vs standard kabel (ikke prøvd i eget anlegg - er da ikke idiot heller...)
0% - Audiofil høyttalerkabel vs standard kabel (f.eks Biltema kabel) (ikke prøvd i eget anlegg - er da ikke idiot heller...)
0% - Strømrensere ala PS Audio vs ingen strømrenser (prosentangivelsen gjelder selve lyden - men ble kvitt noe rar støy en periode)

MINUS 100% - Audiofile nettverkskabler og nettverksutstyr vs standard (500 kroners USB kabel som ikke virket, kliss ny) Gratiskabel fra defekt PC funket

0-noen % - Spikes, dempeføtter o.l. (forutsatt min egen produksjon, og det var bl.a. eiergleden som dro opp prosenten!)
0-noen % - Audiofile rack (forutsatt min egen produksjon, og det var bl.a. eiergleden som dro opp prosenten!)

Da anbefales det å lese litt i denne tråden.
Her gjelder det vist å følge den veien vinden blåser.

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Trenger ikke lese. Vet hva jeg har opplevd og står for det. Det ble spurt om hva man selv hører, ikke hva man forkynner.... Og da er det bedre å la være å lese div. prosa.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bra med litt engasjement! Men jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer fra de som mener disse tingene har svært mye å si også. For noen virker det som anlegget er ubrukelig uten strømrens feks.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Til dere som hører forskjell - hvor stor oppgradering mener derr å kunne oppleve i prosent i følgende scenarier?

- Audiofil strømkabel vs standard kabel
- Audiofil høyttalerkabel vs standard kabel (f.eks Biltema kabel)
- Strømrensere ala PS Audio vs ingen strømrenser
- Audiofile nettverkskabler og nettverksutstyr vs standard
- Spikes, dempeføtter o.l.
- Audiofile rack
Hvordan skal man kunne kvantifisere det i prosent? ...eller i noen annen enhet?
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er ikke lett i tallfeste sånt, men noen har da gjort det. En meget solid forbedring kan feks være 50%, mens noe som knapt kan høres i en AB test kanskje 1%… ?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er ikke lett i tallfeste sånt, men noen har da gjort det. En meget solid forbedring kan feks være 50%, mens noe som knapt kan høres i en AB test kanskje 1%… ?
Noen har muligens prøvd. ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg tenkte ikke å delta sjøl .. men åkke som. Myke dempeføtter under subwoofer - 30% bedre enn rett på gulvet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Aha. Hvorfor mener du det?

Noen har jo åpenbart meninger om det, og til og med kommet med svar.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.545
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Unnskyld meg, men dette er et av mest toskete spørsmål jeg har sett.
Jeg tror ikke TS mener at du skal ha korrekt tall, men gi en indikasjon på om det var noen endring, liten endring, stor endring etc. Selve tallet er nok ikke viktig.
For min egen del har jeg ingen mulighet til å sette ett slikt tall så derfor unngikk jeg det ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg skjønner at dette ikke er lett, men hvis man feks mener tweak X er liksom være eller ikke være for lyden, sier man ikke 3% bedre, men 2000. Eller noe sånt.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Oppgradering av den interne strømforsyningen i diverse apparater jeg har hatt innom verkstedet. Fra 20% til 1000%(!).
Bytte av strømkabler 0%. Dette er basert på målinger.
Den subjektive forskjellen er ikke 1000%, men fravær av brum/snerr i høyttalerne ved lave volum har mye å si for roen i musikken. Jeg liker at det blir helt knyst stille når det skal være stille selv om volumknotten står på 11.
Gi meg oppskriften på å få mine 300b monoblokker snerr og brumfrie. 😊
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Gi meg oppskriften på å få mine 300b monoblokker snerr og brumfrie. 😊

Enkelt - lever de inn her! Det som er nærmest..
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
- Audiofil strømkabel vs standard kabel: 0% pga batteridrift og god kabelhygiene
- Audiofil høyttalerkabel vs standard kabel (f.eks Biltema kabel) Hører forskjell på noen kabler, men har nå en billig kabel fra Neotech som er myk og fleksibel.
- Strømrensere ala PS Audio vs ingen strømrenser. 100% Hadde problemer med støy før og prøvde da ut både PS Audio, Ansuz, Isotek, Isovolt. Ingenting ga noen merkbar forbedring, merket heller en forverring med tap av dynamikk. Har nå hele anlegget på batteri og nå er lyden lik hver dag og til enhver tid på døgnet.
- Audiofile nettverkskabler og nettverksutstyr vs standard 0% forskjell
- Spikes, dempeføtter o.l. Her er det store variasjoner og lett å høre forskjell under CD spillere, høyttalere, forsterkere.
- Audiofile rack. Hørbare forskjeller men svarer ikke til kostnaden. Kjøpte selv et Solid Tech Hybrid mest pga at det kan bygges sånn man vil ha det. Ble hørbart bedre, men det er nok mest pga at racket er åpent bak og at det nå er mer luft rundt komponentene.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.459
Antall liker
9.760
Sted
Interiore Simplicitate
Har aldri hatt strømrens, men jeg brukte en slags småfancy strømskinne med overspenningsvern en periode, og den gjorde helt klart noe med lyden i mine ører. Det låt mye bedre da jeg tok den vekk, uten at jeg vet hvorfor. Vet heller ikke om det var målbart, men sånn var nå opplevelsen. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Regner med at fasit her er 0%, og hvis noen hevder noe annet blir de avkrevd en forklaring i beste fall, evt verbalt "steinet"? :)... Er rett og slett for treg til å skjønne hensikten med polariseringen..

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
La oss innføre en måle-enhet for forbedringer. Alle kan selv legge krumme hånden og legge den bak øret for å forstørre øret. Effekten er jo en åpenbar endring i lyd og perspektiv. Så kan vi gradere etter det.
-En hånd bak hvert øre =Dramatisk endring
- En hånd bak ett øre= tydelig endring
- 3 fingre bak ett øre= en viss endring
osv
 
Topp Bunn