Jeg har diverse leketøy bla 3 par mono rør forsterkere (el34, kt88, se300b), 2 par DIY First Watt klasse A, Hypex NC400 monoblokker, 4x30w hypex, udc400 hypex, neurochrome mod-86 chip forsterker + diverse + halvbygde kits eller kits som jeg har ikke bygd ennå (SIT forsterkere).
Det er totalt avhengig av rom og høyttalere hvad virkede best hos meg. I en tidligere boligs store stue fungerte Altec 604-8g aldeles utmerket med hypex nc400 og Leben rør pre. SE300B lød forholdsvis oppblåst og svulstigt, push pull pentoder låt bedre.
Mine Altek A5 lyder fremragende (men lidt for stort) med SE300B på forholdsvis ukomplex musikk men gir opp på store korverker og meget kompleks musikk, der er push pull pentoder bedre, eller FW classe A. Mine Altec A5 lyder forholdsvis kjedeligt med hypex nc400 uansett om jeg bruker passiv eller rør pre (dette gjelder tildels odså neurochrome) men kan bli spennende på rå live rock.
Mine Carlsson OA51LE i stuen er mindre kresne og lyder godt med rør, klasse A, classe D og chip amp, spesielt med DIY B1 Korg pre. Der skal bare være gain nok i forsterkerkjeden. De Ls3/5a cloner jeg har bygd fungerte godt med pp pentoder og klasse A, med ble grå og uengasjert med klasse D.
Dett skal ikke være nemt, der finnes ingen forsterker som er best til allt og alle
Hvis jeg gikk for fullt ut aktiv rig (som noen her har gjort) ville jeg sannsynligvis gå for kun klasse d (hypex,/IcePower/purify) og digital eq. Driftsomkostningene og frustrasjonen med at holde 3 eller fler par rør monoblokker gående er ikke til at kimse av og 3 eller flere par klasse A mosfets er for varme om sommeren.