Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Alle høytalere er forskjellige og krever sitt. Da holder det ikke å si at en billig surround er godt nok. At det funker for noen er vel og bra, men det er nok ikke løsningen for alle. Jevn impedanse jo drømmen for en forsterker😀
    Men da holder det heller ikke å si det motsatte. Noen har jo påstått at en billig surround-receiver "aldri kan funke". Det er så feil det kan få blitt det også. Alt avhenger av hva den skal brukes til - først og fremst lastimpedansen til høyttalerne, samt hvor mye effekt man faktisk bruker ved lytting.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som du nevner, så har Magnepan jevn og fin impedans hele veien? Ser ingen grunn til at den Yamahaen du har skal være dårlig der da.
    Yamaha er gode forsterkere generelt, så ikke sikkert at en annen amp blir noe bedre nei. Det eneste jeg kan tenke meg er muligens mindre forvrengning, men da må man vel litt opp i volum og Magnepan er vel ikke så glad i å spille så veldig høyt som jeg har forstått det?

    Men høyttalere og effektforsterkere, så er det impedanse matching det hele dreier seg om. Er vel noen tråder irundt dette her på forumet fra før..

    Sære høyttalere krever vel også tilsvarende sære forsterkere, vanskelig last krever forsterkere som både har overhead og resistens imot lav motstand. Har man en god effektforsterker som dekker overhead og resistens imot lav motstand så kan dette brukes på det meste av høyttalere men man ønsker vel da å matche med en pre som gir "mer bass" for å "få fot" da bassen kan bli for "tynn" da man får mer kontroll over den da det mest sannsynlig gir utslag i mindre forvrengning.
    Skal utdype dette litt mer.

    Magnepan er magnetostater, og har ingen fundamental elektrisk eller mekanisk resonans. Dermed er impedansen til hvert enkelt element helt flat som en pannekake. Magnepan 1.5, som er høyttalerne jeg bruker her, har basspanel med 4 ohms motstand, og diskantpanel med 3,5 ohms motstand. Delefilteret er svært enkelt - 2.orden på bassen, og 1. orden på diskanten. Delefrekvensen er ca 900 Hz mener jeg å huske. Det er nok en liten peak med lavt Q rundt delefrekvensen.

    Lytteavstanden min er ca 1,5 meter. Jeg spiller aldri høyere enn 70 dB snitt på dette anlegget, så behovet for effekt er minimalt. Selv med høyttalernes lave følsomhet er snitteffekten jeg trenger godt under 1 W. Det sier seg selv at dette er en lett jobb for enhver forsterker.

    Klangbalansen justerer man med EQ, ikke "matching"....

    Dette anlegget låter veldig "sweet" og innbydende. Jeg foretrekker faktisk dette til lytting i stereo framfor det store "måleperfekte" surroundoppsettet mitt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    «Vi hjelper deg med kabelmatching!» tror jeg at jeg har fra i en hifisjappereklame i Fidelity en gang.

    For min egen del: Jeg har ingen (ok: analog) forforsterker og åtte effektforsterkerne. Vektleggingen pengemessig skulle være tydelig. Eventuelt kan man si at det ikke går an å dele på null og at det derfor må låte dritt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Alt henger sammen med alt , og det er få fasitsvar i dette gamet.
    Jeg har selv fått ganske store oppgraderinger både ved bytte av både pre og effekt. Men det mest overraskende var nok hvor mye bedre det ble med å sette inn JBL prosessoren i lydkjeden. Hadde ærlig talt ikke trodd at en pre kunne utgjøre så mye - å det gjelder både til stereo og surround bruk.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Innimellom finnes det jo champagne og kaviar til øl og pølsepriser. Gode gamle NAD 3020 Som dog er noen år på bakem. Kostet vel rett under 1000kr da og hva det er omgjort i dagens penger aner jeg rett og slett ikke. poenget mitt er heller ikke annet en man helt klart kan få svært Gode produktet i de lavere prissegmentet og har kunnet det i en årrekke.
    å finne de er kanskje litt vanskeligere for selv om en model viser seg å være bra så kan den neste ikke være det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Folk liker å diskutere, selv når svaret er realtivt enkelt :)
    Problemet er jo som regel ikke at svaret er enkelt, men at alle de andre ikke skjønner hvor enkelt og innlysende det er, og hvem som har rett. Jeg har opplevd dette mange ganger her inne, så det vet jeg alt om.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Effekforsterkeren har generelt den største innvirkning på forvrenging og det hørbare av elektronikken.
    Men det sier seg selv at dersom man sitter med en god målemessig effektforsterker og dårlig målemessig pre/DAC, så er det åpenbart mer å hente på oppgradere sistnevnte.

    Høyttalere og akustikk/rom har desidert størst innvirkning, men får allikevel ofte minst oppmerksomhet. Det er vel lettere å oppgradere en boks enn og f.eks integrere en subwoofer med delefilter og nødvendig kunnskap som kreves til det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Liten by
    Problemet er jo som regel ikke at svaret er enkelt, men at alle de andre ikke skjønner hvor enkelt og innlysende det er, og hvem som har rett. Jeg har opplevd dette mange ganger her inne, så det vet jeg alt om.
    Som regel, er enig der, men akkurat dette problemet virker mere oppkonstruert enn vanlig.... :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høyttalere og akustikk/rom har desidert størst innvirkning, men får allikevel ofte minst oppmerksomhet. Det er vel lettere å oppgradere en boks enn og f.eks integrere en subwoofer med delefilter og nødvendig kunnskap som kreves til det.
    Det er også mye mindre sjauing og logistikk involvert i å bytte ut én forsterker, enn to høyttalere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Må skru opp og igjen like mange terminaler, da. Og signalkabler på en forsterker kommer i tillegg. Men det blir mindre løfting og bæring. Jeg er ikke så ofte i bære-humør, dessverre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.123
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Akustikk er et tema som det skrives lite om synes jeg. Noen mener det meste kan gjøres med DSP og eq, men det er ingen erstatning for et godt akustisk behandlet rom. Ja takk begge deler tenke jeg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ulike prioriteringer gir ulike mål.. Noe denne tråden klart viser..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Akustikk er et tema som det skrives lite om synes jeg. Noen mener det meste kan gjøres med DSP og eq, men det er ingen erstatning for et godt akustisk behandlet rom. Ja takk begge deler tenke jeg.
    For en gangs skyld enig med deg...

    DSP kan fikse frekvensrespons, men ikke refleksjoner, decay og resonanser.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Driver en med Formel 1-lytting, eventuelt tømmerbil-i-Alpene-lytting, vil det være rimelig å anta at et godt effekttrinn vil være av stor betydning.

    For oss som stort sett ligger og putrer i 6. gir i 70-sonen, derimot ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Frekvensrespons, effekt, støy og deretter vreng er de vesentlige faktorene for forskjeller i forsterkere i min mening.
    Matcher man den første og har nok effekt uten sjenerende støy så skal det mye vreng til før man får store hørbare forskjeller i min erfaring.

    Jeg tenker at den største nevrose-killeren i vår hobby er å sette seg ned med en dsp og fikle et par timer med frekvensrespons for å sette ting i perspektiv.
    Gratis-versjonen av dsp er å flytte på høyttalerne/lytteposisjon. Langt større forskjeller der enn noe elektronisk bytte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Jeg spiller i en helt vanlig norsk L-formet stue. Taket over lyttetrekanten er behandlet med 10 cm dempemateriale. Resten er høyttalere som er egnet til stuebruk.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.123
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For en gangs skyld enig med deg...

    DSP kan fikse frekvensrespons, men ikke refleksjoner, decay og resonanser.
    For en gang skyld🤣🤣 Høres ut som vi til stadighet er uenige🤓🤓Nå var vi egentlig ikke så uenige angående surround recivere heller. Vi hadde bare 2 ulike erfaringer.😀
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja. Jeg spiller i en helt vanlig norsk L-formet stue. Taket over lyttetrekanten er behandlet med 10 cm dempemateriale. Resten er høyttalere som er egnet til stuebruk.
    Et sånt anlegg har jeg på stua også. Våger å påstå det låter på høyde med ditt :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Et sånt anlegg har jeg på stua også. Våger å påstå det låter på høyde med ditt :)
    Og det til 1/4 av pris? Hmmm, må være et meget godt eksempel på at mengden penger som brukes ikke automatisk gir best lyd.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, nå kan Valentino spille minst 10 dB høyere, og har bass til under 20 Hz en plass, noe jeg ikke har. No free lunch.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Frekvensrespons, effekt, støy og deretter vreng er de vesentlige faktorene for forskjeller i forsterkere i min mening.
    Matcher man den første og har nok effekt uten sjenerende støy så skal det mye vreng til før man får store hørbare forskjeller i min erfaring.

    Jeg tenker at den største nevrose-killeren i vår hobby er å sette seg ned med en dsp og fikle et par timer med frekvensrespons for å sette ting i perspektiv.
    Gratis-versjonen av dsp er å flytte på høyttalerne/lytteposisjon. Langt større forskjeller der enn noe elektronisk bytte.
    Nå spør jeg sikkert dumt, men frekvensresponsen blir det som avgjør farging av lyden?
    Ellers, hvis man har to like speccede amper fra forskjellige merker, så vil de i teorien høres helt likt ut? Men antar det ikke nødvendigvis blir tilfelle?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tråden har som vanlig sporet av og handler om at rommet, høyttalere og dsp er viktigst.

    Trådstarter lurte på hvor viktig en effektforsterker er. Kan det være en snarvei til bedre lyd ved f.eks å anvende en Crown og heller legge pengene i et bedre fortrinn.
    Tipper han spør på generelt grunnlag uavhengig av alle de andre variablene.
    Tror han er ute etter kost/nytte for å få mest ut av pre og effekt isolert sett.

    Jeg mener han er inne på en løsning som er god for mange. Om en first-watt eller klasse-d er medisinen blir individuelle behov. Da spiller resten av kjeden med.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Forskjellige forsterkere til forskjellig bruk. Aktiv deling vs mer tradisjonell drift avgjør jo en del hva som er hensiktsmessig å bruke som forsterkere og prisen, vel den henger ikke alltid sammen med kvaliteten tross alt. Et at de beste oppsettene jeg har hørt drives av anaview og jaggu meg noe av det dårligste drives også av anaview.

    ser man på en forsterker som en bilmotor så er dreiemoment og effekt noe som henger litt sammen. Man trenger dreiemomentet når man skal dra de tyngste lassene og effekten er ikke det mest avgjørende så lenge man har nok. Men på lett last trengs ikke den samme kraften. noen gir prestisje og andre ikke.

    Uansett finnes det svært mange gode forsterkere som er fornuftig priset og alt til sitt bruk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ad lib til haifaifolket skjønner at god lyd ikke kommer av blind boksmatching men av systemtenkning.
    Litt motstridende.. Blind boksmatching" ?? Enten så er det bevisst, eller så er det ikke matching i det hele tatt, bare lykke og fromme.. Systemtenkning trenger heller ikke involvere DSP , bare så det er sagt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    En forsterker til 3 tusen spenn, som innenfor den prisen også har forforsterker-del med hjemmekinodekoder, skjermkort, internett og 5 tilsvarende effektforsterker-kanaler i tillegg, som fullt ut rettferdiggjør å brukes på HT til 35000 kroner? (Om 35k er riktig pris ut i fra faktisk ytelse og kvalitet)
    Det er jo absolutt fantastisk. Hvorfor i helv.... lager de ikke denne som ren 2-kanaler for 1200 kroner herfra til evigheten?
    Ens egne barn er alltid vakrest, ens egen bil er alltid verdens beste, og alle(?) innsatte på Alkatraz mente selvsagt at de var uskyldige, men det høres ut som om alle andre produsenter enn Yamaha skulle skjelvet i buksa de siste 11 år.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.016
    Torget vurderinger
    8
    Høy forvrengning som er lett hørbar i et bra oppsett/rom for mange ører. Betyr dog ikke at det ikke kan fungere fint for andre.

    Under er f.eks en måling av Marantz SR6014 som kostet 11k og Yamaha RX-V6A til 7k. Til 3K får du neppe en ny receiver i det hele tatt, men i det aller laveste prissegment vil man ha enda dårligere ytelse enn dette. Per-out til fronter finner man heller ikke i laveste prisklasse og man må da bruke innebygget effektdel.
    Audiosciencereview 😂😂😂
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker ca.5 stk forsterkere i min rigg.
    3 av dem kjøpt brukt, 2 nyinnkjøpt.
    Ca.15000,- er betalt
    Jeg vet ikke om riggen ville låte bedre ved å gange dette beløpet x antall ganger.
    Det får jeg aldri vite.
    Det man ikke vet, får man ikke vondt av.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En forsterker til 3 tusen spenn, som innenfor den prisen også har forforsterker-del med hjemmekinodekoder, skjermkort, internett og 5 tilsvarende effektforsterker-kanaler i tillegg, som fullt ut rettferdiggjør å brukes på HT til 35000 kroner? (Om 35k er riktig pris ut i fra faktisk ytelse og kvalitet)
    Det er jo absolutt fantastisk. Hvorfor i helv.... lager de ikke denne som ren 2-kanaler for 1200 kroner herfra til evigheten?
    Ens egne barn er alltid vakrest, ens egen bil er alltid verdens beste, og alle(?) innsatte på Alkatraz mente selvsagt at de var uskyldige, men det høres ut som om alle andre produsenter enn Yamaha skulle skjelvet i buksa de siste 11 år.
    Enig at det er fantastisk. :love:

    Tilsvarende høyttaler som det jeg bruker koster 35k i dag.

    1643369563947.png


    Nå låter mitt Magnepan oppsett langt bedre enn et par 1.7i ville gjort med et typisk to-kanals hifianlegg, som jo ikke har hverken DSP eller tonekontroller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er bra at folk er fornøyd med investeringene sine jeg og flott at @Syncrolux deler sine erfaringer med oss. Velger man lasten med omhu er det få begrensninger. (y)

    For meg er valget av effektforsterker veldig viktig. Ikke skal den være rørbasert, ikke må den være skrudd sammen av medlemmer her inne, ikke skal den være klasse A, ikke må den være en normal sort boks, den må kunne pynte opp en benk, den må gi meg headroom og jeg må ha råd til den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn