Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det ikke går an å ha to (eller flere) prioriteringer på gang samtidig. For min del har jeg bestandig levd med musikk. Jeg kan ikke huske å noengang ikke ha vært opptatt av det og brukt tid og penger på å lese om musikk, høre på musikk og kjøpe musikk. De drøye 10 siste åra har jeg også vært opptatt av hi-fi, fordi jeg oppdaga at det å ha et godt anlegg gjorde at musikken jeg var så glad i også blei jævla mye interessant når jeg spilte det på et godt anlegg.
Poenget? At hi-fi og musikk er to forskjellige hobbyer for meg. Jeg får helt forskjellige ting ut av å drive med de hobbyene, jeg lærer ulike ting og jeg stortrives med begge deler. Noen gang når jeg er på besøk hos hi-fi entusiaster snakker vi nesten bare hi-fi. Andre ganger snakker vi nesten bare musikk. Ofte snakker vi begge deler. Jeg kan, for min del, velge om jeg vil være hi-fi nerd eller musikk-nerd, samtidig som jeg mener at jeg genuint er begge deler - og stolt av det. Kan jeg være musikkpoliti? Visst faen kan jeg det! Kan jeg være hi-fi politi? Visst faen kan jeg det! Har jeg noe behov for å være noen av delene? Ikke egentlig.
Det hele denne tråden begynte med var mine opplevelser av at deler av den musikken jeg er veldig glad i, viser seg å være innspilt helt rævva. Jeg tenker spesielt på mye av hip-hop'en jeg hører på, men også en del rock (første skive til The Strokes, f.eks. er jo gudsforjævli komprimert). Og spørsmålet mitt var rett og slett: hva faen skal jeg gjøre med det?
Sett fra en annen vinkel: når jeg begynte å høre på hip-hop var det på det første anlegget mitt, tungt modda, men lell: Rega cd-spiller og forsterker, Dali 350 HT. Anlegget mangla MYE i forhold til det jeg har nå, samtidig gjorde det at hip-hop var hørbart og ikke slitsomt. Hjemme hos meg nå, er f.eks. N.W.A. (Straight Outta Compton er det vel den heter) ei plate som jeg sliter med å komme meg gjennom i en høring (selv om den høres bedre ut hos meg enn på andre anlegg jeg har hørt).
Og det syns jeg er synd, samtidig som jeg mistenker at jeg bare må leve med det. Det er ikke så forbanna mye å gjøre med at plater blir miksa i hjel og lagd for å spilles på bilstereo. Og ja, jeg har hørt anlegg som klarer å avspille f.eks. N.W.A. (eller Notorious B.I.G.) uten å høres for jævli ut, men de har enten vært for snille (i den forstand at det har gått utover annen musikk) eller idiotisk dyre.
Dog, jeg syns anlegget mitt er noe av det bedre jeg har hørt på den typen musikk kontra mye annet jeg har hørt, kanskje til tross for at anlegget mitt er tippa for mye mot diskanten og noe for "lett". Jeg er spent å høre hva som skjer når jeg får Audiolenset det, samt lekt med den rør-bufferen som også er på gang. Så jeg håper vel at det finnes en utvei (hi-fi politiet i meg sier at Maggies er lyset, utveien, skjønnheten og løsningen på alt innen hi-fi) og jeg håper at jeg finner den. Eller at jeg har funnet den.
Forøvrig trenger anlegget mitt mer bass.