Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.
    Enig i at dette er blindspor, men om man unngår å lytte til musikk som man liker pga dårlig lyd så er det ikke bra, imo.
    Og du skal ha lov til å ytre det, uten å bli sabla ned som musikkpoliti av den grunn.

Noen som nevnte hersketeknikker?
    Den ene er ikke bedre enn den andre.
    Så du mener at det er helt greit at andre skal forelle deg at den musikken du liker ikke er bra eller feil?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke jeg eller Lyngen for den del som sammenligner musikk med dårlig teknisk(innspillings) kvalitet med dårlige venner. osv. osv. osv.
    Jeg tror du bør ta deg en titt inn på musikksidene og sette deg litt mer inn i hva som faktisk er skrevet og hevdet før du uttaler deg på svikende grunnlag.

Mvh
    Roysen
    Javel?

Musikksidene er vel der jeg oppholder meg mest. Hvor vil du jeg skal begynne å lese på nytt?
    Dersom du ikke fant hva jeg henviser til så foreslår jeg at vi tar denne off topic diskusjonen på PM. Lyngen vet meget godt hva jeg mener fordi vi har hatt denne runden før.

Mvh
    Roysen

M

marsboer

Gjest
    Hehe, den Japanske releasen er svært sprek ja. Fikk sjokk over at AC/DC låt så tøft på et moderne anlegg!

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Bare for å ha klargjort det også, så kalte jeg Lyngen for musikkpoliti fordi han ved gjentatte ganger tar på seg oppgaven å fortelle andre hvor korrekt det er å ikke være opptatt av lydkvalitet og hva som er god musikk. Dette synes jeg hver og en skal få lov til å gjøre seg opp sin egen mening om.

Mvh
    Roysen
    Hvor har jeg skrevet det? Ikke i denne tråden i allefall. Jeg er selvfølgelig opptatt av lydkvalitet som alle andre her - hvis ikke hadde jeg ikke vært her. Jeg sier hva jeg synes er god musikk, så får andre være uenig eller enig med meg. Verre er det ikke. Men jeg er krystallklar på at jeg synes alle burde sette musikken først.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Sitter man å føler at man lider seg gjennom en innspilling så mener jeg rett og slett at anlegget har forbedringspotensiale til sitt formål!
    De platene jeg sliter med, er de som er overkomprimerte. Du hører at instrumentene må vike når vokalen kommer inn. Vokalen har ikke pusterom, osv. Hvordan forbedrer man anlegget til slike innspillinger? (Det låter crap i bilen også...)

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    Og så forlot jeg sweetspot og spilte det aller meste av "Over en by" ganske lavt. Den loudnesslyden til Bremnes innbyr til det.
    Eventuelt kan man justere på egen loudness-setting i bassen. ;D ;D ;D

R

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Bare for å ha klargjort det også, så kalte jeg Lyngen for musikkpoliti fordi han ved gjentatte ganger tar på seg oppgaven å fortelle andre hvor korrekt det er å ikke være opptatt av lydkvalitet og hva som er god musikk. Dette synes jeg hver og en skal få lov til å gjøre seg opp sin egen mening om.

Mvh
    Roysen
    Hvor har jeg skrevet det? Ikke i denne tråden i allefall.
    Jeg henviser til våre tidligere feider om dette emnet i andre tråder.

Lyngen skrev:
    Men jeg er krystallklar på at jeg synes alle burde sette musikken først.
    Du har vel strengt tatt veldig lite med hva andre skal synes eller ikke ???

Mvh
    Roysen

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Imperial skrev:
    Kari kan ikke synge? HÆ? ::)

Annen versjon: http://www.youtube.com/watch?v=f-tUEhuVuL8&NR=1 på Engelsk.

Slutt å tull!!!
    Hvor nå liksom? ...
    First we taken Manhatten... OK? Then we take Berlin...

mvh
    SELVFØLGELIG kan ho syng! Jeg hørte Kari B. for første gang som ungjente i visegruppa "Lovisa" under en opptreden på Kaffistova i Svolvær. Allerede da sang ho sånn at man fikk ståpels og gåsehud over det meste av kroppen! Og en smule musikkutdanning og profesjonalisering har ikke gjort ho dårligere - tvert i mot! De som ikke merker at ho kan syng, bør virkelig gjøre noen alvorlige inngrep med hørselen sin...eller med anlegget!

M

marsboer

Gjest
    mteinum skrev:
    marsboer skrev:
    Sitter man å føler at man lider seg gjennom en innspilling så mener jeg rett og slett at anlegget har forbedringspotensiale til sitt formål!
    De platene jeg sliter med, er de som er overkomprimerte. Du hører at instrumentene må vike når vokalen kommer inn. Vokalen har ikke pusterom, osv. Hvordan forbedrer man anlegget til slike innspillinger? (Det låter crap i bilen også...)
    Jeg mener ikke at lyden på magisk vis skal bli bra. Bare at det skal være lyttbart uten å gi umiddelbar lyttetretthet. Min erfaring er at svært oppløste og litt småsnille anlegg med god fylde har denne egenskapen - men dette blir som nevnt et ørlite kompromiss på annen og bedre innspilt musikk som tåler denne ekstra gnisten oppover. Så et kompromiss blir det åkkesom, men jeg føler ikke at kompromisset blir spesielt stort.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.
    Enig i at dette er blindspor, men om man unngår å lytte til musikk som man liker pga dårlig lyd så er det ikke bra, imo.
    Og du skal ha lov til å ytre det, uten å bli sabla ned som musikkpoliti av den grunn.

Noen som nevnte hersketeknikker?
    Den ene er ikke bedre enn den andre.
    Så du mener at det er helt greit at andre skal forelle deg at den musikken du liker ikke er bra eller feil?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke jeg eller Lyngen for den del som sammenligner musikk med dårlig teknisk(innspillings) kvalitet med dårlige venner. osv. osv. osv.
    Jeg tror du bør ta deg en titt inn på musikksidene og sette deg litt mer inn i hva som faktisk er skrevet og hevdet før du uttaler deg på svikende grunnlag.

Mvh
    Roysen
    Javel?

Musikksidene er vel der jeg oppholder meg mest. Hvor vil du jeg skal begynne å lese på nytt?
    Dersom du ikke fant hva jeg henviser til så foreslår jeg at vi tar denne off topic diskusjonen på PM. Lyngen vet meget godt hva jeg mener fordi vi har hatt denne runden før.

Mvh
    Roysen
    Selv om vi er way off topic nå, så foretrekker jeg en direkte link her og ikke på pm.
    Har slengt masse dritt til Lyngen på musikksidene og lekt musikkpoliti vice versa. Uten at vi av den grunn må ta med oss enhver uenighet med oss i hver en debatt å finne hver vår skyttergrav.
    Dum som jeg er så kjøper jeg skiver han anbefaler også. Noen ganger liker jeg det jeg hører, andre ganger ikke.
    Det var noe med det der å utvide den musikalske horisonten da vøtt'u. ;)

Forøvrig må folk gjerne slenge dritt om den musikken jeg liker. Livet skal ikke bare være medhårs.

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Mitt poeng er at det som Lyngen postulerer; altså at bare musikken betyr noe, er jåss.
    Før mente du jeg var en "HiFi mann, men nå er jeg kun "musikkmann"?

;D

Nei, jeg er nok begge deler men klart mest det siste.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Valentino skrev:
    Og så forlot jeg sweetspot og spilte det aller meste av "Over en by" ganske lavt. Den loudnesslyden til Bremnes innbyr til det.

R
    Åh, det skjer ikke så mye helt i bunn på disse Bremnesplatene. 8)

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg mener at ingen er uenig i det. Og de langt fleste har vel en anlegg og interesse for at anlegget skal låte bra.
    Men det blir feil når første prioritet blir å kun spille musikk med bra lyd, og vrake musikk med mindre bra lyd. Jeg kjøper den musikken jeg liker og høre på. Når jeg kommer hjem og spiller det jeg har kjøpt, og den i tillegg har bra lyd. Da ser jeg på det som en bonus.
    Enkelt og greit
    Sånn skal det låte ja :).

R

RoDa

Gjest
    marsboer skrev:
    Bare at det skal være lyttbart uten å gi umiddelbar lyttetretthet. Min erfaring er at svært oppløste og litt småsnille anlegg med god fylde har denne egenskapen - men dette blir som nevnt et ørlite kompromiss på annen og bedre innspilt musikk som tåler denne ekstra gnisten oppover. Så et kompromiss blir det åkkesom, men jeg føler ikke at kompromisset blir spesielt stort.
    Dette høres ut som akkurat det Mbare etterlyser, til under mange hundre tusen kroner.
    Har du oppskriften?

R

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Selv om vi er way off topic nå, så foretrekker jeg en direkte link her og ikke på pm.
    Har slengt masse dritt til Lyngen på musikksidene og lekt musikkpoliti vice versa. Uten at vi av den grunn må ta med oss enhver uenighet med oss i hver en debatt å finne hver vår skyttergrav.
    Dum som jeg er så kjøper jeg skiver han anbefaler også. Noen ganger liker jeg det jeg hører, andre ganger ikke.

Forøvrig må folk gjerne slenge dritt om den musikken jeg liker. Livet skal ikke bare være medhårs.
    Du får legge litt mer energi i letingen om det er av interesse. Jeg har ikke tenkt å benytte mer tid på dette.

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    marsboer skrev:
    Hehe, nei. Mitt poeng er at et glimrende anlegg ikke får frem følelsen av tvang, men snarere kun trigger en observasjon om at dette var en dårlig innspilling for deretter å rette fokus på det musikalske.
    Nå skrives det mye bra her :). Hør hør ...

R

RoDa

Gjest
    Lyngen skrev:
    RoDa skrev:
    Mitt poeng er at det som Lyngen postulerer; altså at bare musikken betyr noe, er jåss.
    Før mente du jeg var en "HiFi mann, men nå er jeg kun "musikkmann"?

;D

Nei, jeg er nok begge deler men klart mest det siste.
    Jeg mener at vi alle bryr oss om lyden, og at vi alle i større eller mindre grad plages av god musikk med crappy lyd.
    Du startet ut i denne tråden med å postulere at kun musikken styrer dine valg, det har du nå moderert og vi er mer på linje.

Det smått ironiske er at du nå med "musikken i fokus" innstillingen er helt enig med VidarP som hadde den innstillingen. ;)

Jeg innrømmer at lyden betyr noe for meg i valg av musikk, at jeg helst hører musikk der lydkvaliteten er god, at jeg hører mye musikk der lydkvaliteten er normal og at jeg sjelden plages mye av god musikk med dårlig lyd.

Mvh
    Rolf

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg har ikke tenkt å benytte mer tid på dette.
    Men hva med å bruke tid på å dele musikkinteressen med oss på musikksidene uten at det trenger å ha noe med topp lyd å gjøre?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I det jeg kaller et godt anlegg (se svar #142, to første avsnitt) vil ikke dårlige innspillinger være uspillbare, og god innspillingskvalitet vil være en bonus. Det gjelder å komme nærmest mulig musikken, hva "greia" er med låter/ komposisjoner/ fremførelser og et godt anlegg lar deg gjøre det, nesten uavhengig av innspillingen.
    Jeg kjøpte min første (punk)plate i -77 og ønsker fortsatt å kunne være litt pubertal innimellom. Hvis anlegget mitt bare er egnet til å dissekere og spotlighte "feilene" med innspillingen, så er jeg ute å sykler.

Roda spurte om hvilken innspilling du spiller; den gode eller den grusomme, forutsatt at du liker musikken på begge? Jeg mener at det kommer an på (musikk)humøret, jeg liker å spille "dårlige" plater til folk som kommer på besøk, for å vise at selv om opptakskvalitet og innspilling avsløres, så slipper musikkens sjel igjennom, det blir som å spille gamle plater på en god platespiller; støy og knitring befinner seg i et annet plan en musikken, og er derfor ikke i veien.

Jeg elsker Telarc innspillingene til Louissers trio fx, og de har en fantastisk kvalitet, jeg nyter at det høres "fett" ut på mitt anlegg, men musikken groover jo også da. Uansett hvor egnet Sheffield drum tracks (eller hva den nå heter) er til å vise frem superkvaliteter i anlegget, så er jo plata fullstendig uspillbar, da jeg har hørt heismusikk som er mer engasjerende.

(for alt jeg vet har jeg et oppløst og småsnilt anlegg?)

R

RoDa

Gjest
    Lyngen skrev:
    marsboer skrev:
    Hehe, nei. Mitt poeng er at et glimrende anlegg ikke får frem følelsen av tvang, men snarere kun trigger en observasjon om at dette var en dårlig innspilling for deretter å rette fokus på det musikalske.
    Nå skrives det mye bra her :). Hør hør ...
    Tja

Hvordan lager man disse anleggene til la oss si 100.000,- --> 150.000,- som klarer denne fokus-rettingen automatisk?

Eller er det slik at det finnes i hodet til folk, den såkalte mentale komponenten, og anlegget ikke betyr så mye fra eller til?

R

U

utgatt60135

Gjest
    marsboer skrev:
    ... bare at det fremdeles skal være lyttbart med visse tilpasninger av volum.
    Det er eksakt slik jeg har det nå, men tilpasset volum går de fleste platene igjennom uten irritasjon.

Men et slikt anlegg er neppe kompromissløst, og neppe det beste på alle innspillinger.
    Eller kan det være det?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Valentino skrev:

R
    Åh, det skjer ikke så mye helt i bunn på disse Bremnesplatene. 8)
    Forsterkere med loudness og denslags, er for feiginger!

Til trådstarter Mbare: Har du prøvd vinyl i det siste? Jeg opplever vinyl-lyd som langt, langt bedre enn cd-lyd. Dette til tross for en eldre, moderat vinylspiller... Lånye siste Beyonce-cd av dattera mi fordi jeg synes låta "Halo" hørtes småspennanes ut på radio'n. Det låt forferdelig på anlegget mitt! SÅ mye bulder og bråk at vokalen knapt var hørbar. Denne er helt klart laga for boom-boom anlegg i bil, eller på disco/houseparties. Prøv vinyl...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:

Du får legge litt mer energi i letingen om det er av interesse. Jeg har ikke tenkt å benytte mer tid på dette.

Mvh
    Roysen
    Hvorfor sitter jeg igjen med den følelsen av at jeg blir "børstet" vekk som en ubetydelig fluelort.
    I trøndelag har vi egnede uttrykk for sånt. Men som den sindige trønderen jeg er så driter jeg i det.

Regner med at jeg må ta et lite dykk i musikkkategorien "Anbefalinger av CD/LP'er med god lydkvalitet".
    Eneste stedet jeg normalt ikke bruker noe tid på.Kall meg gjerne en ignorant hxxxkuk.

Vår way OT får et punktum her Roysen.

R

RoDa

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Til trådstarter Mbare: Har du prøvd vinyl i det siste? Jeg opplever vinyl-lyd som langt, langt bedre enn cd-lyd. Dette til tross for en eldre, moderat vinylspiller...
    Snill-filter på vinylriggen din i forhold til cdspilleren, that's all.
    Blir så mye lettere å nyte da. ;)

R

Hehehe, dette er først og fremst en spøk. :D

R

Roysen

Gjest
    marsboer skrev:
    mteinum skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg mener ikke at lyden på magisk vis skal bli bra. Bare at det skal være lyttbart uten å gi umiddelbar lyttetretthet. Min erfaring er at svært oppløste og litt småsnille anlegg med god fylde har denne egenskapen - men dette blir som nevnt et ørlite kompromiss på annen og bedre innspilt musikk som tåler denne ekstra gnisten oppover. Så et kompromiss blir det åkkesom, men jeg føler ikke at kompromisset blir spesielt stort.
    Dette må du nesten forklare litt nærmere. Mbare har en låt han liker svært godt musikalsk sett. Lydmessig inneholder den partier som låter som sirkelsag. Hvordan får du til å spille dette på et godt anlegg som også er i stand til å gjengi annet materiale med forholdsvis bra Fidelity uten at sirkelsagen låter som sirkelsag og dermed blir mindre tvang å lytte til? Om sirkelsagen skal låte tålelig må vel det også nødvendigvis gå på bekostning av nøyaktighet og det vil også gå ut over nøyaktigheten ved gjengivelsen av annen musikk? Graden av unøayatighet for å få sirkelsag til å bli overkommelig gjenspeilser seg i graden av unøyaktighet man får på annen musikk. Hvor mye er vi egentlig villig til å kompromisse for at sirkelsag skivene våre skal være levlige? Jeg ville personlig arkivert sirkelsaga under nostalgiske minner.

Mvh
    Roysen

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:

Mvh
    Roysen
    Hvorfor sitter jeg igjen med den følelsen av at jeg blir "børstet" vekk som en ubetydelig fluelort.
    I trøndelag har vi egnede uttrykk for sånt. Men som den sindige trønderen jeg er så driter jeg i det.

Regner med at jeg må ta et lite dykk i musikkkategorien "Anbefalinger av CD/LP'er med god lydkvalitet".
    Eneste stedet jeg normalt ikke bruker noe tid på.Kall meg gjerne en ignorant hxxxkuk.

Vår way OT får et punktum her Roysen.
    Anbefaler en utgreiing mellom deg og Roysen pr. mobil. Kanskje Lyngen også vil kople seg på?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Vil du heller ha den på innspillingene? Eller i høyttalerne?

M

marsboer

Gjest
    RoDa skrev:
    marsboer skrev:
    Bare at det skal være lyttbart uten å gi umiddelbar lyttetretthet. Min erfaring er at svært oppløste og litt småsnille anlegg med god fylde har denne egenskapen - men dette blir som nevnt et ørlite kompromiss på annen og bedre innspilt musikk som tåler denne ekstra gnisten oppover. Så et kompromiss blir det åkkesom, men jeg føler ikke at kompromisset blir spesielt stort.
    Dette høres ut som akkurat det Mbare etterlyser, til under mange hundre tusen kroner.
    Har du oppskriften?

R
    Nei :)
    Her hjemme funker det meste av innspillinger, men anlegget mitt er også temmelig fullt av kompromisser i forhold til det som etterspørres her!

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Jeg har ikke tenkt å benytte mer tid på dette.
    Men hva med å bruke tid på å dele musikkinteressen med oss på musikksidene uten at det trenger å ha noe med topp lyd å gjøre?
    Dette er et hifi forum Lyngen. God lyd er det som opptar majoriteten her.

Mvh
    Roysen

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æsj, folk kan vel få poste hvor de vil, men egentlig synes jeg det er helt forkastelig at Eros og Roysen ikke deltar i Jøggas klassiske Sommer-quiz. :p ;D ;D ;D

R

RoDa

Gjest
    Roysen skrev:
    Lydmessig inneholder den partier som låter som sirkelsag. Hvordan får du til å spille dette på et godt anlegg som også er i stand til å gjengi annet materiale med forholdsvis bra Fidelity uten at sirkelsagen låter som sirkelsag og dermed blir mindre tvang å lytte til? Om sirkelsagen skal låte tålelig må vel det også nødvendigvis gå på bekostning av nøyaktighet og det vil også gå ut over nøyaktigheten ved gjengivelsen av annen musikk? Graden av unøayatighet for å få sirkelsag til å bli overkommelig gjenspeilser seg i graden av unøyaktighet man får på annen musikk. Hvor mye er vi egentlig villig til å kompromisse for at sirkelsag skivene våre skal være levlige?
    Hehe, til tross for antallet ganger "sirkelsag" går igjen i innlegget så er dette faktisk til poenget.
    Men, det mystiske er følgende:
    På noen, deprimerende ofte svært kostbare, anlegg er det lettere å høre gjennom det ubehagelige i sirkelsaga og lytte til musikken/budskapet.
    Hva er det med disse anleggene som skiller de fra mer analyserende og sirkelsagubehagelighetspoengterende anlegg?

Ikke minst: Hvordan bygger man sirkelsagutenåødeleggespillende anlegg til mindre enn 150.000,-?

My guess: jobbe med egen innstilling

R

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hvordan lager man disse anleggene til la oss si 100.000,- --> 150.000,- som klarer denne fokus-rettingen automatisk?
    Ikke spør meg, jeg bare kjøpte et.

;D ;D ;D

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Det smått ironiske er at du nå med "musikken i fokus" innstillingen er helt enig med VidarP som hadde den innstillingen. ;)
    Det har jeg da aldri vært uenig med han i! Hvor tar du det fra ??? ...

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    Jøggas klassiske Sommer-quiz. :p ;D ;D ;D
    Hvorfor er denne quiz-en så klassisk?
    Har den gått over flere sommere?
    Er det så god at den kommer til å bli en klassiker for kommende generasjoner?
    Jeg er forvirret....

R

M

marsboer

Gjest
    Roysen skrev:
    marsboer skrev:
    mteinum skrev:
    marsboer skrev:
    Dette må du nesten forklare litt nærmere. Mbare har en låt han liker svært godt musikalsk sett. Lydmessig inneholder den partier som låter som sirkelsag. Hvordan får du til å spille dette på et godt anlegg som også er i stand til å gjengi annet materiale med forholdsvis bra Fidelity uten at sirkelsagen låter som sirkelsag og dermed blir mindre tvang å lytte til? Om sirkelsagen skal låte tålelig må vel det også nødvendigvis gå på bekostning av nøyaktighet og det vil også gå ut over nøyaktigheten ved gjengivelsen av annen musikk? Graden av unøayatighet for å få sirkelsag til å bli overkommelig gjenspeilser seg i graden av unøyaktighet man får på annen musikk. Hvor mye er vi egentlig villig til å kompromisse for at sirkelsag skivene våre skal være levlige? Jeg ville personlig arkivert sirkelsaga under nostalgiske minner.

Mvh
    Roysen
    Dette blir litt meningsløst å diskutere siden jeg ikke vet hvilke sirkelsag opptak det er snakk om. For alt jeg vet kan det være verre lyd enn jeg noen gang har hørt!
    Men jeg står på mitt når jeg sier at det er mulig å få dårlig opptak til å bli i det minste spillbare samt god lyd på alt det andre i samme anlegg - men da etter min standard for god lyd!

Nå er det i hvertfall per prisklasse helt tydelig at jeg ikke er i nærheten av det nivået som blant annet du opererer på så det kan jo rett og slett hende at jeg med min manglende erfaring opererer med langt lavere standard enn dere!
    I så fall er jeg bare lykkelig uvitende inntil videre :)

R

Roysen

Gjest
    RoDa skrev:
    Roysen skrev:
    Lydmessig inneholder den partier som låter som sirkelsag. Hvordan får du til å spille dette på et godt anlegg som også er i stand til å gjengi annet materiale med forholdsvis bra Fidelity uten at sirkelsagen låter som sirkelsag og dermed blir mindre tvang å lytte til? Om sirkelsagen skal låte tålelig må vel det også nødvendigvis gå på bekostning av nøyaktighet og det vil også gå ut over nøyaktigheten ved gjengivelsen av annen musikk? Graden av unøayatighet for å få sirkelsag til å bli overkommelig gjenspeilser seg i graden av unøyaktighet man får på annen musikk. Hvor mye er vi egentlig villig til å kompromisse for at sirkelsag skivene våre skal være levlige?
    Hehe, til tross for antallet ganger "sirkelsag" går igjen i innlegget så er dette faktisk til poenget.
    På noen, deprimerende ofte svært kostbare, anlegg er det lettere å høre gjennom det ubehagelige i sirkelsaga og lytte til musikken/budskapet.
    Hva er det med disse anleggene som skiller de fra mer analyserende og sirkelsagubehagelighetspoengterende anlegg?

Ikke minst: Hvordan bygger man sirkelsagutenåødeleggespillende anlegg til mindre enn 150.000,-?

R
    Jeg tror personlig det i hvert fall ikke er mulig å få til ved oppgradering - men det er nå meg.

Mvh
    Roysen

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Valentino skrev:
    VilhelmW skrev:
    Vil du heller ha den på innspillingene? Eller i høyttalerne?
    Er den på innspillingene, vil jeg ha den ut høyttalerne også. Det er derfor jeg har anskaffa Black Magic- kabler!! På min evindelig gode Densen DM-10 er det bare to "boob's": Volum ( Alps ) og kanal-/signalkildevelger. That's it! Jeg er pukka nødt til å ta imot det innspillingen inneholder...og det er det som gjør lyttinga spennende - for meg. Shit in - shit out! Både på vinyl og cd, men mest på cd.

Nå er det kvelden for oss fra arbeiderklassen...Go'natt!

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Ikke spør meg, jeg bare kjøpte et.
    *løper bort og justerer opp volumet på subwooferen*

Ok da, å løpe knappe to meter var kanske å overdrive....

R

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Du startet ut i denne tråden med å postulere at kun musikken styrer dine valg, det har du nå moderert og vi er mer på linje.
    Hva mener du? Ja, musikken styrer mine valg i utgangspunket. Men dilemmaet er at enkelte plater har godt av mest mulig troverdig lyd, mens andre har godt av en viss snillisme. For meg er det ikke noe fasitsvar. Jeg valgte sist å fokusere mer på best mulig lyd, mens jeg forrige gang ville ha et anlegg som spilte alt like bra. Fordeler og ulemper med begge tilnærminger avghengig av sjanger. Neste gang velger jeg nok noe snillere anlegg.

M

marsboer

Gjest
    Roysen skrev:
    RoDa skrev:
    Roysen skrev:

R
    Jeg tror personlig det i hvert fall ikke er mulig å få til ved oppgradering - men det er nå meg.

Mvh
    Roysen
    Jeg tror det - men se heller på høyttaler vs rom interaksjon i stedet for i en allerede bleeding edge elektronikkjede!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn