Hvor mye må/bør man bruke på et oppsett for å få optimal lyd ? ? ?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Trekkspill

En kvinnelig tidligere kollega sa omtrent som følger:
"En gentleman er en mann som kan spille trekkspill, men ikke gjør det."

Det er selvsagt morsomt, men jeg har faktisk aldri forstått hvorfor. Trekkspill er et instrument. Det kan benyttes både til musikk jeg liker og musikk jeg kanskje ikke liker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Hehe - hva var det en annen som sa? "hvis det er harper i himmelen så er det trekkspill i helvete"

Trekkspill er undervurdert som formidler av stemning og god musikk, samme med både Pan- og tverrfløyte.

Kvinner derimot, bør holde seg til kjøttfløyte ( alt. "sekkepipe" ;D ;D)

Sånn, nå har jeg vel ertet på meg de to kvinnelige leserne tenker jeg...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
En jazzmusikers helvete, er å komme til den evige Titano-festivalen...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
DEN kan jeg derimot forstå...

Var en gang på båttur med ihuga svensk dansebandsmusiker - jeg hadde funnet frem både barberblad, tau og pistol før vi endelig klappet til kai..
Han hadde vel 200 kassetter med hele rekka, uavbrutt spilt over opprørt hav mellom Engelsviken og Rakkestadbåane! Råeste slankekuren jeg noensinne har opplevd!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Trekkspill, sekkepiper og George Jones

pengesluk skrev:
Hehe - hva var det en annen som sa? "hvis det er harper i himmelen så er det trekkspill i helvete"

Trekkspill er undervurdert som formidler av stemning og god musikk, samme med både Pan- og tverrfløyte.

Kvinner bør holde seg til kjøttfløyte ( alt. "sekkepipe" ;D ;D)

Jeg tror ikke sekkepiper er særlig populære heller, i hvert fall ikke i Norge.

Når vi er i damehjørnet minnes jeg et annet gullkorn. Jeg tror det var Adresseavisen som skrev omtrent følgende om George Jones, som artikkelforfatteren likte:
"George Jones er ikke egnet for yngre kvinner fra tettbygde strøk."

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er horder med trekkspillfantaster her på forumet - det snakkes da vitterligen om "Squeezebox" i mange sammenhenger, sågar egen tråd..??

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Enig med deg Pengesluk. Med 100K, litt nytt litt brukt og sist men ikke minst et kvalifisert sammensatt system så er de fleste i må. Hvis man tenker seg en kurve som viser økt lydkvalitet pr 10K så flater den ut ved 100K. Deretter blir det lille ekstra forferdelig dyrt. Men har man ikke peiling så låter det ofte dårlig uansett.

Når jeg skulle tilbake til vinyl etter 20 års pause var jeg heldigvis beskjeden nok til å spørre kjentfolk om veien. Impulse var så grei og kom med noen råd på bakgrunn av mine preferanser. Kjøpte en brukt WTC og fikk en fin pakkepris av Snapa på DV pu & riia. For 14000 + noen kroner til akryllokk, børste, pu-vekt, etc så var jeg i mål. Komboen låter utrolig bra. Jeg er fornøyd. Koser meg med den akkurat nå ;D

Ergo: mange mange års opparbeidet kunnskap betyr 2/3 og penga 1/3

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Squeezebox

pengesluk skrev:
Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er horder med trekkspillfantaster her på forumet - det snakkes da vitterligen om "Squeezebox" i mange sammenhenger, sågar egen tråd..??
Man kan assosiere ordet "Squeezebox" med mye. En del av det vil være brudd på regelverkets punkt 1.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
@ hel:

Godt eksempel. Bruk en av gamlekara :eek: :eek: og spar mye tid. Bare sjekk at kommunikasjonen stemmer, at det dere sier oppfattes av den andre slik det var ment. Jeg har gjort det samme "andre veien", som gamling benyttet meg av yngre krefter i forbindelse med PC/server-basert CD-lagring og avspilling. Systemet ble ferdig i fjor sommer og har spilt daglig deretter, 100% uten noe slags problemer av noen art. Skulle jeg fått til dette på egen hånd (kanskje ikke engang mulig) så tør jeg ikke tenke på tidsforbruket og alt mulig annet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Squeezebox

CDWMcInSpots skrev:
pengesluk skrev:
Man kan assosiere ordet "Squeezebox" med mye. En del av det vil være brudd på regelverkets punkt 1.
Det er riktig, men, og dette er ikke tøys engang, trekkspill har vært omtalt som Squeezebox i USA lenge før hifivarianten dukket opp!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - kjært barn har mange navn....

8

8x12_TOM

Gjest
Oppsettet mitt har kostet meg mellom 150-200k.... spiller det optimalt? Neppe, i hvert fall ikke for alle. Men det gjør ingen ting så lenge jeg holder ut med lyden

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Hjertelig velkommen som uenig! Sikkert mange som er det. Jeg uttaler meg selvfølgelig sterkt subjektivt og kun i forhold til hva jeg selv har erfart. Andre har andre erfaringsgrunnlag og oppfatninger og det respekteres. Skulle bare mangle!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
For en "nybegynner" er sentralen til uvurderlig hjelp, har fått utrolig mye hjelp fra gamlekara på forumet her. Har antagelig ved hjelp av de rådene jeg har fått oppnådd en lyd som er mange hakk bedre enn det jeg ville ha oppnådd på egenhånd for de samme pengene :)

Desverre pga. rom størrelse er nok fullrange en umulighet for meg, men er klar over det kompromisset det er og har lagt lista deretter, ikke nødvendigvis et dumt valg med tanke på budsjett heller. Heller ha skikkelig lyd ut i fra de forutsetninger jeg har.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det hele koker vel ned til at man har ikke bare ulike preferanser, men trolig enda mer ulike referanser og minstekrav, samtidig som språk kan være egnet til å tilsløre både enigheter og uenigheter. Jeg synes for eksempel at mine px100 hodetelefoner har "genuint god lyd", men det betyr ikke at jeg er uenig med Sluket. Jeg synes fortsatt pi var et like godt svar som noe annet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Man får bruke det man har råd til og bruke til anlegg.

Men spar noe til musikk også. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Misforstå meg rett - med hodetelefoner er det selvfølgelig mulig å få frem godlyden til helt andre beløp enn de vi har diskutert her. Absolutt. Spiller selv bl.a. på en grei Sony Discman med 1.000 kr. hodetelefoner og har stor glede av dette, særlig etter leggetid, ved gjennomspilling av nye CD'er. MEN har også en STAX Omega toppmodell som mates fra en SONY SCD-777ES via Kimber KCAG og dette er selvfølgelig noe helt annet. Men alt til sin bruk!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.894
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:

Kvinner derimot, bør holde seg til kjøttfløyte ( alt. "sekkepipe" ;D ;D)

Vår kjere tonsetter/komponist Sten Broman, hade ikke mye til overs før dragspel

citat:
/ Fula fruntimmar är det djävligaste jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar är en treenighet i djävlighet.
/Dragspelsmusik fungerar alldeles utmärkt, som surrogat. - Om man befinner sig i Finnskogarna eller på en båt...
/En äkta gentleman är en man som kan spela dragspel men som väljer att avstå.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Broman var übercool. Men noe "biased" hva musikk angikk, trolig!

Med så enorme kunnskaper innen området klassisk musikk kunne han simpelten ikke ha tid til annen type musikk..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Med alt dette preiket om trekkspillhelvete er det kanskje på tide å grave fram Les Négresses Vertes ...

... hva Les Négresses Vertes har med temaet å gjøre? ... «optimal lyd» hjelper ingen ting ... 8)

mvh
KJ

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
HoJ skrev:
...hur bredt har ni hoppat...
Nettopp...

Høh hør...

Sikter du på den prisklassen der kommer suksessen til å avhenge av hvem du får til å gjøre oppsettet!!!
Og har du ikke peiling selv, så er det en dritgod investering å få noen til å gjøre det!!!

Prislapp 100 lapper, 5 mill, samma det... opsettet er nesten mer verdifullt enn komponentene!!!

i ett slikt budsjett som 5-600 lapper bør det inngå:

- Akkustikk, room-tuning
- Strømkontroll, rensing, div...
- Oppsett, montering og plassering
- Opplæring... i annlegget...
- en kveld på byen , drikke seg dritings og tenke igjennom ting!! ;D

kort sagt,du er nesten nødt til å kjøpe fra noen som er i stand til å levere en "pakke" !!!

Er du medlem i en audioklubb avdeling? Hvis ikke, bli det!!!
Gå på messer, knytt kontakter, bli med i miljøet!!!

For det første,ikke KJØP for en halv mill med komponenter bare fordi de sier at dette og dette er det du trenger på en butikk!!
Jeg skjønner dem så gjerne de som ble litt "vent litt nå du... der du sa dette... kudos til dem for det!!

600 lapper... da hadde jeg invitert Lasse Svendsen på middag og spurt om råd altså...
Helt seriøst, det hadde jeg gjordt! Jeg tror du får best svar fra han. www.lydogbilde.no

mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.434
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Squeezebox

pengesluk skrev:
Det er riktig, men, og dette er ikke tøys engang, trekkspill har vært omtalt som Squeezebox i USA lenge før hifivarianten dukket opp!
Helt korrekt.
Etter hodeplagget å dømme, har vi her med Kongen av Trekkspell å gjøre:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Selvsagt - man gjør da leksene sine!!!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sønnen i huset er heller ikke tapt bak en vogn:

...Men de to er nok unntaket som bekrefter regelen. ;)

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg synes det ofte fokuseres litt for mye på hvor mye ting koster (og nei, dette er ikke et sleivspark til noen i denne tråden, bare en generell observasjon) og litt for lite på hvilken opplevelse den som har betalt og skal lytte på haugen med elektronikk får ut av det....
Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel: Anlegget i stua 115K, anlegget jeg akkurat har skramlet sammen på kjøkkenet for å ha litt lyd når jeg lager mat: 11K + iPod'en som forer det (digitalt ut til DAC), og veit dere hva? Jeg har blitt lettere sjokkert over hvor "bra" det låter på kjøkkenet!
Neida, jeg har ikke flyttet lyttesesjonene ut på kjøkkenet, men jammen kan jeg kose meg med musikk der også når anlegget i stua er blokkert av tv-kopende familiemedlemmer!
Og da begynner jeg å tenke; Hadde jeg egentlig trengt å bruke så mye penger i stua for å være fornøyd?
Nå er det selvsagt for seint, å trappe ned vil være en nedtur, men hvis jeg aldri hadde trappet helt opp til der jeg er nå?
(Og jeg er smertelig klar over at det er mange hakk under mange her, det er ikke poenget ;) )

Jeg tror ofte det blir fokusert litt for mye på utstyr, korrekthet og, ikke minst, pris i stedet for lytteopplevelse og musikk-glede, og jeg er like skyldig som noen annen....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Tror man må opp i en million eller så før lyden starter å flate ut for alvor ;D

Hva koster for eksempel en Avalon Time nå igjen? Nærmere 500 lapper?

En Accuphase 3800? I hvertfall over 200 lapper?

Kommer nok aldri til å skaffe meg dette, men hadde jeg gjort det og hatt et litt mer egnet rom, skulle det nok GLATT være mulig å høre små og store forbedringer ja..

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
CDWMcInSpots skrev:
totte skrev:
Min bedre halvdel liker å ha det stille, så optimal lyd for henne kostet det det koster for et sett Stax lukkede hodetelefoner med driver til meg.

Men for de fleste er nok summen man bør bruke ca pi, eller kanskje bare e, men da kommer kabler i tillegg (hvis det da ikke fulgte med, og det gjør det faktisk ofte hvis man ser nederst i esken og ikke bare kaster den med en gang man har tatt ut komponenten), så hvis vi regner 15% tillegg, som er godt og vel tommelfingerregelen, så er vi oppe i pi allikevel. Mener nå jeg.

Også vil jeg ha protokollført misnøye med tilløpene til trekkspillhets. Jeg nevner storheter i fleng: Stian Carstensen, Rannveig Djønne, Gabriel Fliflet, han som spiller solo på Karla Bonoffs innspilling av "The water is wide", en ganske ukjent mann fra Bretagne. Og jeg kunne fortsatt.

Edit: Polkabjørn og Kleine Heine er nok et utmerket trekkspilleksempel. Live drar Polkabjørn av og til på med strupesang under jodlingen, og det er ikke lite stifi!

totte
Pi (3,14...) og e (2,718...)? Hva er enheten og faktoren? 1000/10.000/100.000 NOK?

Eller var det egentlig en litt annen måte å si at dette er relativt og noe enhver må finne ut basert på egen økonomi og prioriteringer?

Generelt
Dette er egentlig litt som å måle strikk i meter:
  • Hva er god lyd?
  • Hva er optimalt?
  • Hva er godt nok? (NB: Banneord for en viss forumdeltager ;))
  • Hvor stor er forskjelen mellom utstyr til pris A og A * x og er den verdt prisforskjellen?
  • Når forhindrer en normal stue videre forbedring til fornuftig pris?
  • Hva er fornuftig pris?
  • Når forhindrer et normalt opptak videre forbedring til fornuftig pris?
  • Hva er et normalt opptak?
  • Osv.

Aktuelle spørsmål. Kunsten er jo å faktisk få det til å spille, ikke dissekere optakene. Og hva er "godt nok", er det mulig? Akkurat det avhenger nok vel så mye av mental helse og hvorvidt man virkelig er interressert i musikk og ikke bare hekta på elektronikk. Det siste kan helt klart bli en besettelse.
Jeg har hørt anlegg i millionklassen som kun har gitt meg øresus og jeg har hørt anlegg til under hundre som har fått i gang foten og musikkgleden.

Ellers; jeg opplever mitt anlegg som godt nok, har ikke funnet på å ville endre noe siste ti år. Det funker i et rom uten spesielle "tiltak", kun ca. normal møblering. Det er ikke "satt opp" på noe spesielt vis, snare tvert imot hoedsaklig putta inn i et gammelt rasert TV-kabinett. Både fordi det er sjarmerende og litt fordi jeg peker nese til hifi-folk som ikke vet hva de gjør. Jeg bruker heller ingen spesiell strøm-rensing, kun mine massive nettkabler og treg sikringer fr Biltema. Må tilstå at jeg er tilfreds og lykkelig ;)

Mv. RS

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
jeg har hørt anlegg til under hundre som har fått i gang foten og musikkgleden.
Tiltredes med høye kneløft. Anlegget mitt koster langt under 100K (Ikke så mye over halvparten, tror jeg.) og det gir meg stadig rockefot og masse glede over musikk.

"Optimal" lyd? Hva er det? Jeg har det sikkert ikke. Og det bryr meg egentlig heelt nederst på ryggen! Det spiller bra til det jeg hører på, og bedre skal det nok bli.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Squeezebox

pengesluk skrev:
CDWMcInSpots skrev:
pengesluk skrev:
Språklige subtiliteter har en slem tendens til å falle på stengrunn på HFS, sammen med ironi. HER MÅ DET SNAKKES TYDELIG!

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
"Hvor mye må/bør man bruke på et oppsett for å få optimal lyd ? ? ?"

Når dere ikkje snart metningspunktet på sånne diskusjoner/avstemninger?

Et anlegg til noen tusenlapper låter temmelig optimalt når det snurrer noe dead moon på anlegget, et anlegg til flere millioner kan sikkert låte helt jævli hvis musikken er "den rette". Med fare for å tråkke Kari Bremnes fantaster på tærne, lar eg være å nevne artister ::)

Synes oppriktig synd på folk som trenger anlegg til flere hundre tusen for å ha noe glede av musikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Synes oppriktig synd på de som ikke har sanseapparat til å bli beruset av et riktig godt sammensatt musikkopplevelsesrom til flere hundre tusen.

Synes oppriktig synd på de som synes synd på de som har glede av en slik installasjon.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Synes oppriktig synd på de som ikke har sanseapparat til å bli beruset av et riktig godt sammensatt musikkopplevelsesrom til flere hundre tusen.

Synes oppriktig synd på de som synes synd på de som har glede av en slik installasjon.
Vel,

Det var jo overhodet ikkje det som var poenget!

Det er klart at et oppsett for slike summer gjerne kan være berusende og gi enormt mye glede. Det eg synes er underlig er den normative tonen ("bør") i trådtittel.

Eg synes såklart ikkje synd på dem som har glede av slike oppsett. Eg synes synd på dem som "må" ha det for å ha glede av musikk. Men for all del, hadde eg hatt ubegrenset med midler hadde eg også hatt et annet oppsett enn det eg har.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Jeg har aldri opplevd et slikt system, og forventer at slike skal låte helt himmelsk.

Det er dessverre slik at tråder som denne fort virker provoserende på enkelte, og av andre brukes til rent snobberi. De som ikke har/tar seg råd til eller prioriterer anlegg til 2-3 brutto årslønner, kan da fort bli litt irritert på utsagn som "bruker du ikke 500K på anlegget kan du ikke forvente bra lyd" (Neida, ingen har vært så store i kjeften her.), og hvis vi ikke trår forsiktig, har vi "kabelhjørnet" gående her også.

IMO kan du få "bra lyd" og musikkglede for 5000 Kr også. "Optimal lyd" er en floskel, og kan være så mangt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har problemer med å få tak i trådstarters spørsmål......For meg blir det omtrent like relevant som å spørre "hva må man bruke for å få en optimal bil/ et optimalt hus", eller for den saks skyld: "Hva må man ut med for å få et optimalt maleri?"

Det kommer an på.

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
"Hvor mange plater må man ha for å kunne kalle seg musikkelsker ? ? ?"
forslag til neste opinionsmåling.

Folk får bruke 10 mill eller en 1000-lapp for min del. Alt er optimalt for de rette ørene. Det er sikkert et skjæringspunkt et sted mellom pris og kvalitativt utbytte (trådens intensjon?), blir bare en smule lei av at høy pris automatisk er "bedre" lyd

Kos dere med det dere har sier jeg, og bruk akkurat hva som passer deg og din lommebok og øreganger, ikke hva forventes av konkurrentene på forumet. Har hørt rykter om noen her på HFS som bortimot har satt familie og hjem på spill for å hevde seg blant gutta. Bare trist, ikke idioti engang.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Townes skrev:
pengesluk skrev:

Vel,

Det var jo overhodet ikkje det som var poenget!
Det er godt mulig, men det var i hvert fall mine poenger! Jeg bare lånte ordlyden din et øyeblikk ;D Forøvrig så er vel det optimale egentlig det man til enhver tid er fornøyde med..?? Uansett beløp?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dazed skrev:
pengesluk skrev:
Jeg har aldri opplevd et slikt system, og forventer at slike skal låte helt himmelsk.

Det er dessverre slik at tråder som denne fort virker provoserende på enkelte, og av andre brukes til rent snobberi. De som ikke har/tar seg råd til eller prioriterer anlegg til 2-3 brutto årslønner, kan da fort bli litt irritert på utsagn som "bruker du ikke 500K på anlegget kan du ikke forvente bra lyd" (Neida, ingen har vært så store i kjeften her.), og hvis vi ikke trår forsiktig, har vi "kabelhjørnet" gående her også.

IMO kan du få "bra lyd" og musikkglede for 5000 Kr også. "Optimal lyd" er en floskel, og kan være så mangt.

Himmelsk? Hører du mye live musikk? Det blir aldri bedre enn originalen.

Mvh. RS

Topp Bunn