Hvor mye må/bør man bruke på et oppsett for å få optimal lyd ? ? ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.531
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
først må det defineres : optimal...i forhold til hva?
penger/ plass/ familie-økonomi/ DIY kunnskaper; you name it!
mvh
Leif

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Himmelsk? Hører du mye live musikk? Det blir aldri bedre enn originalen.
Nå kverulerer du bare. Joda, jeg hører innimellom live-musikk, men jeg har stereoanlegg for å høre musikk hjemme, og det er det vi diskuterer. Jeg vil likevel absolutt forvente at et anlegg til 10-20 ganger høyere innkjøpspris enn mitt eget, som jeg synes låter fint, skal låte spektakulært.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
R.S. skrev:
Dazed skrev:
pengesluk skrev:
Synes oppriktig synd på de som ikke har sanseapparat til å bli beruset av et riktig godt sammensatt musikkopplevelsesrom til flere hundre tusen.
Jeg har aldri opplevd et slikt system, og forventer at slike skal låte helt himmelsk.

Det er dessverre slik at tråder som denne fort virker provoserende på enkelte, og av andre brukes til rent snobberi. De som ikke har/tar seg råd til eller prioriterer anlegg til 2-3 brutto årslønner, kan da fort bli litt irritert på utsagn som "bruker du ikke 500K på anlegget kan du ikke forvente bra lyd" (Neida, ingen har vært så store i kjeften her.), og hvis vi ikke trår forsiktig, har vi "kabelhjørnet" gående her også.

IMO kan du få "bra lyd" og musikkglede for 5000 Kr også. "Optimal lyd" er en floskel, og kan være så mangt.

Mvh. RS
R.S.: Nå fikk jeg lyst til å slå deg litt over fingrene, i all vennskapelighet ;) ;) Det handler vel ikke om "Live kontra gjengitt musikk her?? Hva er bedre? Jeg opplever ikke nødvendigvis en konsert som bedre enn et opptak. Mange faktorer som påvirker dette. Og hjemme i mit eget rom kan jeg spille stykket om og om igjen, jeg kan sitte på den beste plassen i salen, han dusten med hvitløks- og tobakksånde ved siden av meg ER ikke der, JEG kan bestemme volumet etc. etc. I det hele tatt en MENGDE gode sider ved gjengitt lyd som du ikke har innflytelse på ved en konsert. Likevel går jeg på konserter, ganske mange faktisk. Og det er bra, det er deilig, det er annerledes og en sjelden gang himmelsk. MEN i heimen kan jeg oppleve denne s.k. "himmelske" følelsen langt oftere, og jeg kan skreddersy opplevelsen likeså. Derfor har jeg investert 40 år og en ikke helt ubetydningsløs (!!) sum penger over tid.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hører mye på et system til under kr 1000 jeg...Soundblaster lydkort + hodetelefoner..

Hodetelefonene fikk jeg kjøpt en gang for halv pris (kr 500), og lydkortet er helt standard, fra 2005. Gidder ikke prøve oppgradere dette minisystemet, bruker heller gryna i hovedanlegget ;D

PS I jobbhjemmepc`en fulgte det opprinnelig med et sånt "integrert lydkort". Dette var noe stort drit i forhold til hodetelefoner, selv om en bare hørte mp3 ol. Så jeg fikk dem til å hive inn et dedikert lydkort, og det ble mye bedre. (IT- sjefen på jobben sa jo dette integrerte var mer enn bra nok..tullingen)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ErosLoveking skrev:
Har hørt rykter om noen her på HFS som bortimot har satt familie og hjem på spill for å hevde seg blant gutta. Bare trist, ikke idioti engang.....
Dette hadde vi sluppet hvis Bolse hadde fått det som han ville. Han mente at 10% av husbanklånet skulle øremerkes hifi, og aller helst bli implementert i Husbankens utlånsrammer.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har man et dedikert lytterom, så vil jeg påstå at man kan legge kronene sine inn slik for å oppnå et drømmeanlegg som de fleste ikke har hørt maken til:

30.000,- på akustikkprodukter inkl. noe DYI
40.000,- på avspiller, høyttalere, og det som må til for å få til godlyden

I en vanlig stue (hvor WAF etc. setter en stopper for akustikk-tiltak) er det etter min mening ikke mulig å oppnå godlyd på alle parametre. Eller, jeg har ihvertfall veldig sjelden fått noen ståpels i et ikke-behandlet rom.

Dette kan selvfølgelig demonstreres hvis ønskelig!

Har selv brukt ca. 250.000,- på å bygge meg et lytterom inkl. innmat og det er ikke tvil om at dette er den beste investeringen.
Anlegget jeg spiller på til daglig har en nypris på ca. 140.000,- og jeg kjenner bare et anlegg til som spiller bedre enn dette. Hovedpersonen bak dette anlegget har brukt mer enn 10 år på å optimalisere rom og høyttaler interaksjon og det har virkelig gitt resultater :)

Dette er selvfølgelig opplevelser etter mine egne preferanser, men samstemmer forbløffende godt med andre som har jobbet litt med akustikken i lytterommet sitt ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
pengesluk skrev:
R.S. skrev:
Dazed skrev:
pengesluk skrev:
Synes oppriktig synd på de som ikke har sanseapparat til å bli beruset av et riktig godt sammensatt musikkopplevelsesrom til flere hundre tusen.
Jeg har aldri opplevd et slikt system, og forventer at slike skal låte helt himmelsk.

Det er dessverre slik at tråder som denne fort virker provoserende på enkelte, og av andre brukes til rent snobberi. De som ikke har/tar seg råd til eller prioriterer anlegg til 2-3 brutto årslønner, kan da fort bli litt irritert på utsagn som "bruker du ikke 500K på anlegget kan du ikke forvente bra lyd" (Neida, ingen har vært så store i kjeften her.), og hvis vi ikke trår forsiktig, har vi "kabelhjørnet" gående her også.

IMO kan du få "bra lyd" og musikkglede for 5000 Kr også. "Optimal lyd" er en floskel, og kan være så mangt.

Mvh. RS
R.S.: Nå fikk jeg lyst til å slå deg litt over fingrene, i all vennskapelighet ;) ;) Det handler vel ikke om "Live kontra gjengitt musikk her?? Hva er bedre? Jeg opplever ikke nødvendigvis en konsert som bedre enn et opptak. Mange faktorer som påvirker dette. Og hjemme i mit eget rom kan jeg spille stykket om og om igjen, jeg kan sitte på den beste plassen i salen, han dusten med hvitløks- og tobakksånde ved siden av meg ER ikke der, JEG kan bestemme volumet etc. etc. I det hele tatt en MENGDE gode sider ved gjengitt lyd som du ikke har innflytelse på ved en konsert. Likevel går jeg på konserter, ganske mange faktisk. Og det er bra, det er deilig, det er annerledes og en sjelden gang himmelsk. MEN i heimen kan jeg oppleve denne s.k. "himmelske" følelsen langt oftere, og jeg kan skreddersy opplevelsen likeså. Derfor har jeg investert 40 år og en ikke helt ubetydningsløs (!!) sum penger over tid.
Vi er nok ganske enige, synes bare det er interressant å "jorde" debatten noe. Poenget mitt er at der er ca. nytteløst å komponere et virkelig godt system om man ikke har referanser i virkeligheten, kjenner instrumenter osv. I samme slengen er det viktig å fokusere på muskken, ikke ytelsen.

Mvh. RS

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.531
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
sluket:
istemmer 100% ditt seneste innlegg
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
@ R.S.: Godt, godt!! Referanse i virkeligheten er viktig. Jording er viktig. DRØMMER og fremdrift i en hobby er også viktig..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
sluket:
istemmer 100% ditt seneste innlegg
mvh
Leif
Ja men så fint! Hva med de andre innleggene, da 8) 8) 8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.531
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
du trenger ikke bli innbilsk, bare for at du kommer ned fra vidda et par ganger i året!
mvh
Leif

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Tror det er like greit å prøve å unngå å låne øre til sånne "no-compromise"- anlegg. Like greit å leve i troen på at det ikke blir bedre enn det man har, om man har mulighet til det. ;D
Hadde for noen år siden et anlegg til 40 000 og "innbilte" meg selv at det var omtrent så bra som det kunne bli..

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
For å etablere en referanse og bli skikkelig misfornøyd med alle overkommelige høyttalere etterpå, kan man starte med å investere ca kr. 10 000,- i et nytt mellomklasse eller brukt toppklasse elektrostatisk hodetelefonanlegg fra Stax.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
ayaboh skrev:
ErosLoveking skrev:
Har hørt rykter om noen her på HFS som bortimot har satt familie og hjem på spill for å hevde seg blant gutta. Bare trist, ikke idioti engang.....
Dette hadde vi sluppet hvis Bolse hadde fått det som han ville. Han mente at 10% av husbanklånet skulle øremerkes hifi, og aller helst bli implementert i Husbankens utlånsrammer.
Bolse var ikke radikal nok. Jeg foreslo bl.a. jazzplater på blå resept, og fullt momsfritak og fullt skattefradrag på hifiutstyr til bruk i heimen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Barbaresco skrev:
For å etablere en referanse og bli skikkelig misfornøyd med alle overkommelige høyttalere etterpå, kan man starte med å investere ca kr. 10 000,- i et nytt mellomklasse eller brukt toppklasse elektrostatisk hodetelefonanlegg fra Stax.
Dette er så jævlig riktig, jeg har i alle år hatt topp hodetelefoner (Jecklin Float og Stax toppmodeller) og det var ikke før etter 30 år med high-end utstyr at jeg klarte å matche noenlunde lyden via høytt. med hodetelefonene m.h.t. detaljer, homogenitet og oppløsning.

Det var flere ganger slik at en nesten hadde lyst til å gi opp hele resten av anlegget når en satte på seg Stax'ene

I dag brukes de mest som verktøy for å avstemme justeringer/endringer i oppsettet, prøve ut kabler osv.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Dette er så jævlig riktig, jeg har i alle år hatt topp hodetelefoner (Jecklin Float og Stax toppmodeller) og det var ikke før etter 30 år med high-end utstyr at jeg klarte å matche noenlunde lyden via høytt. med hodetelefonene m.h.t. detaljer, homogenitet og oppløsning.

Det var flere ganger slik at en nesten hadde lyst til å gi opp hele resten av anlegget når en satte på seg Stax'ene

I dag brukes de mest som verktøy for å avstemme justeringer/endringer i oppsettet, prøve ut kabler osv.

Jeg synes B&W 505s'ene mine gir en lyd og klangbilde svært nært til de opptil flere Stax Lambda hodetelefoner jeg har hatt opp gjennom årene....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Flott, da har du brukt Staxene til å etablere referansen, og etterpå funnet noe du er fornøyd med!

Jeg mente det litt ironisk det med å etablere en evig misnøye, mer slik som du har fått det til :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Her er svaret på trådstarters innledende spørsmål!

Vedlegg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
I grunnen litt snålt at man er mye mer tilgivende ovenfor lyden på konsert enn når man sitter hjemme og "pirker" ned til minste detalj....

....når det kommer til trådstarters spørsmål har jeg ingen fasit, men jeg har hatt stor musikkglede av rimeligere anlegg.
Det er allikevel lettere å "meditere" seg bort foran et skikkelig opssett, uten at jeg vil påstå hvor mye man må bruke av kroner.
Selv har jeg vel brukt det samme som en bra bil i ny-pris..............

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
jo, roughly..

M

musicus

Gjest
pengesluk skrev:

Synes oppriktig synd på de som synes synd på de som har glede av en slik installasjon.
Ord for dagen! ;D ;D

(Edit; Bør nok legge til i beste mening)....

mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
musicus skrev:
pengesluk skrev:

Synes oppriktig synd på de som synes synd på de som har glede av en slik installasjon.
Ord for dagen! ;D ;D

mvh
Mest synd er det selvfølgelig på de som ikke har råd til dette da.. :'(

M

musicus

Gjest
Kule-Trygve skrev:
musicus skrev:
pengesluk skrev:

Ord for dagen! ;D ;D

mvh
Mest synd er det selvfølgelig på de som ikke har råd til dette da.. :'(
TTT (ting tar tid) ett slikt anlegg setter man sammen over tid, etter som det gis en økonomiske muligheter...

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
musicus skrev:
pengesluk skrev:

Ord for dagen! ;D ;D

mvh
NEI, det er i værste mening! HFS sysler med anlegg og lyd, ikke unskyldninger, bortforklaringer og hets mot de som tar i så det monner!

M

musicus

Gjest
pengesluk skrev:
musicus skrev:
pengesluk skrev:

Ord for dagen! ;D ;D

mvh
NEI, det er i værste mening! HFS sysler med anlegg og lyd, ikke unskyldninger, bortforklaringer og hets mot de som tar i så det monner!
Der er vi enige, men jeg tenkte mer på de som vil men ikke kan, de som alikevel er lamme fra nakken og opp, burde kanskje vært på ett annet slags forum.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
musicus skrev:
pengesluk skrev:
musicus skrev:
pengesluk skrev:

Ord for dagen! ;D ;D

mvh
Der er vi enige, men jeg tenkte mer på de som vil men ikke kan, de som alikevel er lamme fra nakken og opp burde vært på ett annet slags forum.
kanskje
mvh
Neida. Det er ikke synd på meg. ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Pengesluk, tror du det hadde gjort seg med en Accuphase 3800 i anlegget mitt?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Kule-Trygve skrev:
Pengesluk, tror du det hadde gjort seg med en Accuphase 3800 i anlegget mitt?
Nei nei og nei. Det hadde overhode ikke fungert. Den skulle du straks levert til meg, som har en C 2800 som passer MYE bedre til deg!!

Selvsagt fungerer det. Jeg er mildt sagt fornøyd med den jeg har, et de luxe produkt som låter fantastisk. Det finnes sikkert mer sexy og spennende langt mer "eksotiske" hottest this week type preamper der ute, men byggekvalitet og driftssikkerhet er viktige ting for meg og her er det vel nærmest umulig å slå Accuphase. Dessuten har jeg behov for en pre med mange innganger etc. da jeg kjører med tre x vinyl, to cd (ink. SACD), PC/server og tuner i tillegg.

Hvorvidt du hadde kunnet oppnå totalt sett bedre lyd ved å gå ned et hakk og lagt mellomlegget et annet sted i installasjonen vet jeg ikke.

Jeg har og har hatt flere Accuphase produkter, og alle har oppført seg eksemplarisk og uten problemer eller nødvendige reparasjoner av noen som helst art.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
"Jeg er mildt sagt fornøyd med den jeg har, et de luxe produkt som låter fantastisk"

Dette kan jeg si om min E-550 som pre. Lånte en verdensrost rørpreamp til omtrent halve prisen av en E-550 for litt siden, men den ble en "lekeforsterker" i forhold til E-550 koblet til Edge. Synes den var dårligere på de fleste områder man kan liste opp. Tåkete lydbilde, dårligere detaljering, sjel og nerve i musikken ble effektivt drept, i forhold til Accu`en. Og bassen hørtes av og til MERKELIG ut..
Nei, antar en 3800 er et sikkert kort. Men selvfølgelig umulig å spå hvor stor forbedringen blir. Litt sjansespill..
Men sparer jo litt på å velge 2410 el. 2810 isteden da..gjerne brukt..

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.762
Sted
Holmestrand
pengesluk skrev:
DoMentor skrev:
pengesluk skrev:
Vanskelig å komme noe særlig under millionen før det svinger skikkelig..
Oki, hvis det er det som funker for deg so why not ;) Hmm, hvis du har så mye spenn disponibelt sender jeg gjerne kontonr. mitt på pm til deg så jeg kan realisere drømmeanlegget mitt raskest mulig ;D Anyway, ha en vakker dag :)

Mvh :)

PS er avatarbildet av deg ? ? Både min kjære og meg rådigger det ;D
Er nok meg, ja! Pleier å bruke det som vedlegg til diverse purringer også, da skjer det ting.. 8) 8) Ble opprinnelig tatt/benyttet i forbindelse med en SMS jeg sendte til en kamerat som sneik seg unna julebordet et år, som et uttrykk for hva jeg mente om de sløve unnskyldningene han prøvde seg med!

Og en riktig god dag til dere også!!

PS: kan ikke sende deg spenna, de er jo allerede BRUKT OPP på lyd!
Under testing av urmodellen av Canon PowerShot mIdt på nittitallet endte jeg opp med selvportrett som lignet din avatar til forveksling. Jeg jobbet som IT-sjef på et trykkeri på den tiden, og vennlige kolleger blåste bildet opp til 70x100 cm og hengte opp på kontorveggen min. Med på kjøpet fikk jeg en kommentar om at det så ut som jeg hadde ligget død på bunnen av vann et års tid. Det fjernet alle illusjoner om et vakkert ytre.
:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
xerxes skrev:
pengesluk skrev:
DoMentor skrev:
pengesluk skrev:
Vanskelig å komme noe særlig under millionen før det svinger skikkelig..
Oki, hvis det er det som funker for deg so why not ;) Hmm, hvis du har så mye spenn disponibelt sender jeg gjerne kontonr. mitt på pm til deg så jeg kan realisere drømmeanlegget mitt raskest mulig ;D Anyway, ha en vakker dag :)

Mvh :)

PS er avatarbildet av deg ? ? Både min kjære og meg rådigger det ;D
Er nok meg, ja! Pleier å bruke det som vedlegg til diverse purringer også, da skjer det ting.. 8) 8) Ble opprinnelig tatt/benyttet i forbindelse med en SMS jeg sendte til en kamerat som sneik seg unna julebordet et år, som et uttrykk for hva jeg mente om de sløve unnskyldningene han prøvde seg med!

Og en riktig god dag til dere også!!

PS: kan ikke sende deg spenna, de er jo allerede BRUKT OPP på lyd!
Under testing av urmodellen av Canon PowerShot mIdt på nittitallet endte jeg opp med selvportrett som lignet din avatar til forveksling. Jeg jobbet som IT-sjef på et trykkeri på den tiden, og vennlige kolleger blåste bildet opp til 70x100 cm og hengte opp på kontorveggen min. Med på kjøpet fikk jeg en kommentar om at det så ut som jeg hadde ligget død på bunnen av vann et års tid. Det fjernet alle illusjoner om et vakkert ytre.
:)
Eehh.. antyder herren med dette at jeg IKKE er vakker??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pengesluk skrev:

Der er jeg faktisk ganske så enig med deg, Sluk. Det bør være opp til enhver av oss hva vi vil bruke meir eller mindre surt oppsparte penger til, det være seg hifi, mc, hytte, seil- eller motorbåt, globetrotting, biler....you name it. Og det uten å få ekle sleivspark fra andre. Som regel er vel disse sleivsparkene stort sett basert på god, godt befesta norsk svartsjuke. Men på den andre sida, er det mange merkelige mennesker som behøver penisforlengere eller egostyrkere i en eller anna form - og de finnes garantert innen hifimiljøene også.

mvh. VilhelmW

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Det bør være opp til enhver av oss hva vi vil bruke meir eller mindre surt oppsparte penger til, det være seg hifi, mc, hytte, seil- eller motorbåt, globetrotting, biler....you name it.
Selvsagt. Noe annet ville være idiotisk.Har du råd og lyst, så kjør på, sier nå jeg!

VilhelmW skrev:
Og det uten å få ekle sleivspark fra andre. Som regel er vel disse sleivsparkene stort sett basert på god, godt befesta norsk svartsjuke.
Hvor er disse ekle sleivsparkene du sikter til?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
HoJ skrev:
...hur bredt har ni hoppat...
He, he, ... en uforglemmelig serie og et interview som ikke glemmes. ;D ;D
Men huff, dette er vel "off topic" så det holder. ::)

Morty

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
OT, jo, men allikevel med en viss berettigelse. Spørsmålet trådstarter stiller kan lett tolkes som i samme klasse med "hvor lang er en strikk" eller "hvor lang er summetonen - og NÅR?" alternativt "Hvor mange runder er det på Bislet" eller "Hva veier en fisk"

Uendelig antall varianter på svar helt avhengig av ståsted, og helt og holdent mulig å kjøre en akademisk tilnærming på. Jeg sakser her fra noen tanker i samme gate, postet fra en helt annen tråd. Dette får være mitt siste bidrag før helgefylla tar meg!!

HERE GOES:

Regner med du sikter til tråden om "hvor mye man må svi av før det låter" etc.

Det jeg sier der, og også redegjør for, er at man godt kan gjøre kål på en mill. for å få god lyd. Det har jeg ingen problemer med å forsvare. Folk bruker like mye og mere til på andre hobbier, hvorav flere er kamuflert som "nødvendigheter" og avklassifisert som hobby selv om det egentlig ER det for den det gjelder. Å bruke en mill. på lyd er ikke det samme som å vettløst kaste seg på kjøpsbølgen og svi av 1,5 mill. bare på høyttalere. En mill. riktig brukt, på hele installasjonen inkl. rommet med tilliggende herligheter, er det jeg kaller en fornuftig investering dersom resultatet er glimrende og i tråd med eiers ønsker, intensjoner, økonomiske bærekraft og eventuelle andre momenter. Man må anta at vedkommende er noe over middels musikkinteressert.

"Riktig brukt" definerer jeg da som kompetent avveining av produktenes kost/nytteverdi med påfølgende anskaffelse, bevisst forhold tol rommets kvaliteter og oppbygging og ikke minst andre tekniske forhold type dedikert kurs, strømrensing osv.

Håper du ser forskjellen på dette og bare blindt handle med gaffeltruck såkalte "reference" produkter som er kunstig priset i henhold til markedskrefter og hensynet til at "there's a sucker born every minute", vi prøver oss med den prisen og så får vi se hva som skjer.

Vi er vel alle sammen glade i penger, og vil vel gjerne tjene en slant, men det er ikke all galskap en nødvendigvis er nødt til å være med på ei heller tiljuble nærmest som en fetish.

En Rockport fullt utstyr komplett platespiller i desidert topp klasse, til $ 60.000 hvorav underleveranser utgjør $ 20.000 i kost INN til produsent, med et sluttresultat som er helt i særklasse mht. ytelse og eierglede, DET har jeg ingen problemer med. Er sågar "rimelig" sett i denne kontekst.

Et sett høyttalere til $ 150.000 - hvorav elementene eks. er kommersielt tilgjengelige for $ 3.000,- og resten kan gjenskapes og endog kanskje forbedres for en småpenge, DET har jeg problemer med å svelge.

Dette er bakgrunnen for mitt lille sukk ovenfor. At dette skremmer folk fra hobbyen vår er det triste. Om noen filmstjerner og dopa popartister blir klådd for penger er jeg ganske så likegyldig til. Håper du ser forskjellen.

Topp Bunn