Digitale avspillere Hvor mye lydkvalitet er det å hente på en streamer?

S

Syncrolux

Gjest
Ok, greit å vite. Men jeg har også prøvd å provosere fram jitter ved å bruke en 20 meter lang "lakris" fra Biltema, dvs en lang tynn signalkabel med phonoplugger på. Antagelig ikke egnet for SP/DIF, og altfor lang i henhold til spec. Men ingen hørbar forskjell.

Jeg finner det også ytterst merkelig at det er noen som hevder av Squeezebox Classic'en "suger balle" som digital kilde. Dem om det.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jeg har både Squeezebox classic og Transporter. Det er et ca 1:10 forhold i pris på disse, og sikkert stor forskjell i teknisk kvalitet. Likevel klarer jeg ikke høre noen forskjell på disse når de brukes som en ren digitalkilde med ekstern DAC. Så jeg tror ikke streameren har så veldig mye å si i de tilfellene man har en ekstern DAC som ikke lar seg vippe av pinnen av litt jitter.
Hos meg er det forskjell på Duet og Touch, i sistnevntes favør. Selvfølgelig brukt som ren digitalkilde, til samme DAC.
Duet'en oppfattes som mer lukket i lyden, nesten grøtete i forhold. Kan det være at DACen, en gammel MF Tri-Vista 21 er av den sensitive typen?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.816
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Duet har vesentlig dårligere spec enn Classic og Touch, så det er ikke merkelig om den er hørbart forskjellig fra de to i enkelte DAC'er. Teknisk sett tror jeg en Touch er en Classic med en touch-skjerm på, så de burde derimot komme ut ganske likt.

Jeg har heller ikke greid å lage en tilstrekkelig dårlig digitalkabel til å skape hørbar degradering av lyden, selv om det er velkjent at en RCA-kontakt med ~40 ohm impedanse på en 75 ohms kabel skaper en del refleksjoner og ugagn. Kabelindusert jitter begynner å bli en faktor med båndbredder ned mot 6 MHz eller så, og da snakker vi kanskje en gammel Toslink i dårlig plast og med litt ripete overflater i begge ender for å komme så lavt. En alminnelig 75 ohm videocoax til 10-15 kr meteren har båndbredde på noen gigahertz, så den er ca 1000 ganger "for god" til at man kan forvente at den gir noen hørbar degradering av en S/PDIF datastrøm.
 
S

Syncrolux

Gjest
Touch og Classic er vel forskjellige på mange måter? F.eks klarer sistnevnte samplerates over 48 kHz, den har USB-port, annen software osv...
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hat testet i en tid Simpel Audio mot Squeezebox touch. Litt av en nedtur å koble tilbake til touch. Lydbildet ble så flatt og livløst på en måte.
Ingen romfølelse igjen i forhold. Da både høyde, dybde og bredde. Mindre oppløst, litt mer grøtete. Hadde ikke trodd at forskjellen skulle bli så stor. Dette med tanke på at resten av utstyret og rom er indentisk. Dette gjør at jeg lurer på på hva feks Auralec kan klare? Uansett anbefaler jeg folk å teste ut Simpel Audioen. Den er ikke alt for kostbar, men vanvittig forskjell til Sonos, Squeezebox etc. Ble rett og slett kjedelig å høre musikk uten Simpel Audio roomplayer 2. Den står så langt for snarlig innkjøp hvis det ikke er noe annet som er vesentlig bedre rundt den prisen, feks Auralec Le til 9500 nok, som er 3 til 4 000 dyrere. Har noen testet den eller storebroren? Kom gjerne med noen betrakninger av den om.
 
S

Syncrolux

Gjest
Regner med du kjørte analogt ut når du sammenlignet.
I mine ører er den analoge utgangen på Squeezbox Classic ikke spesielt bra... for å si det pent.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Fascinerende hvordan produkter kan gå fra "super-duper bra" til "greit nok". En stund så solgt folk cd spillere til 20-30K til fordel for squeezebokser...
Nå er ikke squeezebox`ene så "hotte" lenger og da er de bare så som så.
Føler det er litt samme greia med Icepower, de ble også lovpris en stund. Nå er den perioden også over...
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.464
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Touch er ganske bra, 50 ps rms / 300 ps peak-to-peak jitter i en måling, 325-377 ps p-p i en annen. Transporter er enda litt bedre, 283-330 ps på BNC-utgangene målt på samme måte som sistnevnte. Transporteren har fortsatt veldig imponerende måleresultater. Auralic Aries har jeg ikke funnet noen tall på, bare produsentens påstand om "low jitter" og subjektive lyttetester. For meg er det ikke aktuelt å kjøpe en Auralic før jeg har sett et par uavhengige måleresultater. Hvis Transporteren skulle ta kvelden før det, vel, så får det bli en "ny" Transporter fra Finn eller EBay i mellomtiden.
Touch er ganske bra, har du eksempel på noe som er veldig bra?

\R
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er veldig mye å hente på en optimalisert pcløsning, optimalisert software og en god dac.
Hej John
Jeg har lige fået ny computer, Intel-Nuc i5, som er dejlig lydløs.
i5-processor kaldet i5 3427U på 1,8 gigahertz som kan springe til 2,8 gigahertz med Intels Turbo Boost-teknologi.
Read more at http://www.computerworld.dk/art/229244/test-vi-er-stadig-vilde-med-intels-nuc-nu-med-i5-processor#PukU9IkRtCsUKw11.99

Jeg vil prøve at bruge den til musik også, da støjen ikke vil genere derfra..
Jeg er så nysgerrig efter en optimal pc løsning, optimal software og krav til DAC. Jeg har en Oppo 105D der er rigtig god, men kan ikke tage DSD på ypperste måde.
Jeg har til dato ikke oplevet noget bedre end et drev. Men hvis man kan få en kopi af optagelsen og springe drevet over, med de vibrationer det giver, samt jitter, må det vel være en fordel.
Har du nogle tip til mig?
Hei Sven. Dette er tips jeg har fått fra Alex Peychev i APL Hifi. APL Illumi Fi
Operativsystem: Server 2012 som kjøres i Core mode.
Så trenger du dette for å slå av alle unødvendige prosesser i operativsystemet: Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
Avspillerprogram. Jriver Mediasenter. Må settes opp riktig.

Strømforsyningen kan også byttes ut til lineær type og ikke switchmode.

andrea her på forumet har gjort alt dette og mer til. Ville hørt med han. Det står litt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/68230-apl-hi-fi-20.html

Lykke til!
 
S

Syncrolux

Gjest
Fascinerende hvordan produkter kan gå fra "super-duper bra" til "greit nok". En stund så solgt folk cd spillere til 20-30K til fordel for squeezebokser...
Nå er ikke squeezebox`ene så "hotte" lenger og da er de bare så som så.
Føler det er litt samme greia med Icepower, de ble også lovpris en stund. Nå er den perioden også over...
Min Squeezebox er like hot den dag i dag den. Bruker den utelukkende som digital kilde. Samme kan jeg si om ICEpower egentlig også.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det som er greit med upnp, er at det ikke krever så mye konfigurering utover det å sette opp f.eks Minimserver på NAS'en. LMS har jo også upnp server, men jeg foretrekker Minimserver pga. organiseringen dens. (Det er hvis i det hele tatt LMS hadde fungert da. Hos meg fungerer ikke upnp-delen av LMS mot min software-upnp renderer). Auralic Aries virker som en veldig fornuftig løsning, men den er kanskje litt for dyr. Jeg tror ikke den er bedre enn en hvilken som helst NUC til 1000kr konfigurert på riktig måte.

Electrocompaniet ECM2 har fått støtte for Wimp, kanskje det også kan være et alternativ for noen? EC har vært ganske flinke med å ikke f***e det hele opp denne gangen. Enheten ser bra ut, GUI er lettforståelig, iOS-appen ser ganske ok ut. (xbmc-delen av appen fungerer sånn halvveis mot en standard xbmc-innstallasjon, og det virket oversiktlig og greit). XBMC (som EC bruker) syns jeg aldri har vært genialt til å indeksere et stort musikkbibliotek, men jeg tror ikke det er så altfor ille heller.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Touch er ganske bra, 50 ps rms / 300 ps peak-to-peak jitter i en måling, 325-377 ps p-p i en annen. Transporter er enda litt bedre, 283-330 ps på BNC-utgangene målt på samme måte som sistnevnte. Transporteren har fortsatt veldig imponerende måleresultater. Auralic Aries har jeg ikke funnet noen tall på, bare produsentens påstand om "low jitter" og subjektive lyttetester. For meg er det ikke aktuelt å kjøpe en Auralic før jeg har sett et par uavhengige måleresultater. Hvis Transporteren skulle ta kvelden før det, vel, så får det bli en "ny" Transporter fra Finn eller EBay i mellomtiden.
Touch er ganske bra, har du eksempel på noe som er veldig bra?

\R
Ja - Bryston BDP-1

"the Miller Analyzer calculated the level to be just 110ps peak–peak, which is at the limit of its resolution"
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Ca. 12 ville jeg si. Mer er det ikke å hente på streamer.

VeryFunbunny
 
S

Syncrolux

Gjest
12? Det var mye.
Spesielt siden volumkontrollen i LMS bare går til 11.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det er veldig mye å hente på en optimalisert pcløsning, optimalisert software og en god dac.
Hej John
Jeg har lige fået ny computer, Intel-Nuc i5, som er dejlig lydløs.
i5-processor kaldet i5 3427U på 1,8 gigahertz som kan springe til 2,8 gigahertz med Intels Turbo Boost-teknologi.
Read more at http://www.computerworld.dk/art/229244/test-vi-er-stadig-vilde-med-intels-nuc-nu-med-i5-processor#PukU9IkRtCsUKw11.99

Jeg vil prøve at bruge den til musik også, da støjen ikke vil genere derfra..
Jeg er så nysgerrig efter en optimal pc løsning, optimal software og krav til DAC. Jeg har en Oppo 105D der er rigtig god, men kan ikke tage DSD på ypperste måde.
Jeg har til dato ikke oplevet noget bedre end et drev. Men hvis man kan få en kopi af optagelsen og springe drevet over, med de vibrationer det giver, samt jitter, må det vel være en fordel.
Har du nogle tip til mig?
Hei Sven. Dette er tips jeg har fått fra Alex Peychev i APL Hifi. APL Illumi Fi
Operativsystem: Server 2012 som kjøres i Core mode.
Så trenger du dette for å slå av alle unødvendige prosesser i operativsystemet: Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
Avspillerprogram. Jriver Mediasenter. Må settes opp riktig.

Strømforsyningen kan også byttes ut til lineær type og ikke switchmode.

andrea her på forumet har gjort alt dette og mer til. Ville hørt med han. Det står litt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/68230-apl-hi-fi-20.html

Lykke til!
Endel av disse på forumet til JPlay drar dette ekstremt langt, det er her APL-Alex har hentet mye inspirasjon. Har brukt JPlay en periode, men lagt den bort nå.
Personlig har jeg ikke sett helt nødvendigheten av å miste all funksjonalitet, og benytte tungvinne løsninger for å spille av filer.

Jeg bruker en egen dedikert musikkpc, Win 8.1, egen filserver, egen router, Foobar2000, dedikert Wasapi-driver til dac, samt at jeg har fjernet en del av værste ressursbrukerne i Windows. Vanlig usbkabel sørger for å fore dac'en med musikk. Alt er ellers kablet med Cat5e som jeg tilfeldig hadde liggende. Ingen støyproblemer eller jitter.
Nettbrett brukes som fjernstyring av Foobar.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Ser at "digitalmafiaen" (vennlig ironi, kun godt ment;) ) har infunnet seg i tråden min. Bare hyggelig det, men det hadde vært veldig interessant om dere kunne forklare oss ikke spesiellt datakyndige litt om hvilke lydmessige konsekvenser alle målingene dere refererer til har.

Tror mange av oss kunne ha hatt glede av det.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Har noen sammenlignet en Logitech Transporter med dagens state-of-the-art-streamere som Auralic Aries eller Naim NDS/555PS?

<...>
Det har jeg ikke, men jeg bruker min Transporter med en Electrocompaniet ECD 2 som ekstern DAC. Da jeg kjøpte Transporteren var det i håp om at den kunne erstatte min tidligere SB Classic + Lavry DA10 kombinasjon, men det viste seg at selv om den var en forbedring på noen parametre, var DA10 bedre på basspresisjon og dynamikk og "trampe-takten-faktor", og det ble til at jeg en tid brukte DA10 som DAC til Transporter. ECD 2 er i mine ører, på mitt oppsett, overlegen på samtlige parametre enn både Transporter og DA10 (og DA11), og det er bare helt uaktuelt for meg å gå tilbake til analogutgangene på Transporter.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har noen sammenlignet en Logitech Transporter med dagens state-of-the-art-streamere som Auralic Aries eller Naim NDS/555PS?

<...>
Det har jeg ikke, men jeg bruker min Transporter med en Electrocompaniet ECD 2 som ekstern DAC. Da jeg kjøpte Transporteren var det i håp om at den kunne erstatte min tidligere SB Classic + Lavry DA10 kombinasjon, men det viste seg at selv om den var en forbedring på noen parametre, var DA10 bedre på basspresisjon og dynamikk og "trampe-takten-faktor", og det ble til at jeg en tid brukte DA10 som DAC til Transporter. ECD 2 er i mine ører, på mitt oppsett, overlegen på samtlige parametre enn både Transporter og DA10 (og DA11), og det er bare helt uaktuelt for meg å gå tilbake til analogutgangene på Transporter.
Har langtidstestet Transporter mot Lynx TwoB og jeg endte med å selge Transporteren.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
^ Jeg har vært inne på tanken, jeg også, men jeg liker den veldig godt som transport.
 

irma1000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2013
Innlegg
95
Antall liker
7
I min tankegang er det ikke likgyldig om det er Squeezebox eller Sonos når jeg kobler digitalt. Er det ikke den dacen som bestemer kvaliteten på lyden den som jeg kobler til. Analog er vel ikke noe vi bruker nu ble littt forvirret om Analog vs Digital.:)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
I min tankegang er det ikke likgyldig om det er Squeezebox eller Sonos når jeg kobler digitalt. Er det ikke den dacen som bestemer kvaliteten på lyden den som jeg kobler til. Analog er vel ikke noe vi bruker nu ble littt forvirret om Analog vs Digital.:)
Nei. Strømforsyning, kabling, hardware og software før dac påvirker lyden.
 

irma1000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2013
Innlegg
95
Antall liker
7
Okei får vel prøve en tur til OHC blir vel klokere da:confused:
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Det spiller stor rolle selv når du kjører digitalt ut. Ikke riktig nok like mye som når en går ut analogt.
Det lille jeg forstår rundt dette er hvor bra klokken i streameren er. Dette i tillegg til hvor bra digital utgangen er konstruert og impedans match har mye å si for lyden. Heller skal en ikke se bort fra strømforsyning etc. Squeezeboxen er meget bra når en ser på pris ol. Men tiden går fort fremover og teknologien blir bedre. Det var ikke lenge siden at det var håpløst å spille musikken rett fra pc. Dette kom av problemer med klokking. Pc var alt for unøyaktig og derfor kom dacer med asyncron usb inngang som hjelper på dette.
De fleste Soundgarden butikkene i Norge har Simpel Audio i demo. Anbefaler folk å låne en slik hjem for test. Jeg hadde overhode ikke ventet slike forskjeller, men det var det virkelig. Så hvor høyt man burde legge lista når det gjelder nettverksspillere prismessig skal jeg ikke si, men forskjeller er det. Trodde selv at siden det var ekstern dac som gjorde jobben betydde ikke avspilleren så stor rolle. Men hvor fei kan en ta gitt.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Er det slik å forstå at dårlig strømforsing (smps) i streamere PÅVIRKER LYDEN SELV VED OPTISK OVERFØRING TL DAC? Er det jitter som er problemet der også?
Har en Squeeze Duet (som visstnok er dårligst i familien??) kablet optisk til dac/pre (miniDSP 4x10).
Hva tror dere kyndige kvinner og menn vi være det klokeste valghet for bedre lyd?
1. Bytte strømforsyning på SB?
2. Legge inn en W4S reclocker i mellom SB og miniDSP?
3. bytte steamer til Simpel Audio elller annet i budsjettklassen?
4. Burde kanskje stått i en annen tråd, men bytter dere strømforsyning på miniDSP?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.816
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, strømforsyningen kan påvirke lydkvaliteten. Jitter avhenger av presisjonen i utklokkingen, som igjen avhenger av presisjonen i selve klokkekrystallen, stabiliteten i strømforsyningen, og sikkert flere ting. En Transporter har flere separate strømforsyninger for å sikre at f eks nettverksaktivitet ikke påvirker klokken. Om det er SMPS eller lineær har mindre å si.

I ditt tilfelle ville jeg først prøvd med coax i stedet for Toslink (som ofte er en svakhet på squeezeboxer), deretter prøvd en pent brukt Squeezebox Touch. Å bytte strømforsyning og annen tweaking tror jeg ikke noe særlig på i dette tilfellet.
 
S

Syncrolux

Gjest
I min tankegang er det ikke likgyldig om det er Squeezebox eller Sonos når jeg kobler digitalt. Er det ikke den dacen som bestemer kvaliteten på lyden den som jeg kobler til. Analog er vel ikke noe vi bruker nu ble littt forvirret om Analog vs Digital.:)
I utgangspunktet ja, men hvis du bruker den digitale volumkontrollen i Sonos så kan det bli et problem. Den er vistnok 16-bits, noe som er litt snaut.
 
C

Cyber

Gjest
I min tankegang er det ikke likgyldig om det er Squeezebox eller Sonos når jeg kobler digitalt. Er det ikke den dacen som bestemer kvaliteten på lyden den som jeg kobler til. Analog er vel ikke noe vi bruker nu ble littt forvirret om Analog vs Digital.:)
I utgangspunktet ja, men hvis du bruker den digitale volumkontrollen i Sonos så kan det bli et problem. Den er vistnok 16-bits, noe som er litt snaut.

Jeg har faktisk aldri hørt et større løft i lydkvalitet (utenom høyttalerbytte) i mitt anlegg enn da Sonosen stod på variabel og jeg lyttet til no' go' jazz og valgte fast utgangsnivå med digital signal ut til dac mens jeg lyttet. Markant forbedring og krisphet i lyden.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Du kan sikkert låne den hjem for en uforpliktende lyttetest.

En kommentar til dette med femtoklokke er at en del folk misforstår hensikten med denne og tror at det er langtidsstabilitet som er viktig her, men det er det altså ikke. Det er nøyaktighet fra 'sekund til sekund' som betyr noe og ikke hvor mye klokka drifter ila. 'et år'.
Jo, muligens, men det kan jeg også gjøre med dusinvis av andre dingser. Å teste ut en streamer betyr en del tidsbruk på programvareinstallasjon, nettverkskonfigurering, og eventuell re-indeksering av musikkbiblioteket, så jeg ser fortsatt ikke noe poeng i å bruke tid på det før 1) den gamle Transporteren tar kvelden, og 2) det er grunn til å tro at noe annet vil fungere bedre enn en "ny" Transporter. Kall meg lat. :)

Enig i siste synspunkt. Klokkestabiliteten er viktig fra sample til sample. "Femto-clock" antyder en jitterspesifikasjon som måles i femtosekunder, dvs 1/1000 picosekund eller 1/1000000 nanosekund. Jeg håper jo den leverer på antydningen.
Min Lumin har teoretisk oppgitt 0.05ps for jitter. Dette er avledet fra phase noise tallene til krystall:
http://www.ndk.com/images/products/catalog/c_NZ2520SD_NSA3449E_e.pdf

- 11.2896MHz for 44.1KHz source
- 12.288MHz for 48KHz source
- 22.5792MHz for 88.2KHz source
- 24.576MHz for 96KHz source
- 45.1584MHz for 176.4Khz source
- 49.152MHz for 192KHz source

Her er noen målinger fr CA som gir litt dårligere verdier:

NDK NZ2520SA 90.3168 MHz
Phase Noise [dBc/Hz] <average of 3 pieces>
1 Hz -57.9
10 Hz -87.8
100 Hz -117.8
1k Hz -142.3
10k Hz -159.4
100k Hz -162.5
1M Hz -163.2
Phase Jitter RMS [20 Hz - 20 kHz] 124 fs


NDK NZ2520SA 98.304 MHz <average of 3 pieces>
Phase Noise [dBc/Hz]
1 Hz -60.7
10 Hz -91.3
100 Hz -121.7
1k Hz -143.5
10k Hz -160.3
100k Hz -162.5
1M Hz -163.0
Phase Jitter RMS [20 Hz - 20 kHz] 69.9 fs
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.816
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, men oscillatoren i min Transporter har også en "intrinsic jitter" på 15 ps (standard deviation), men likevel måles ~300 ps p-p på utgangene. Det er mer enn bare en oscillatorchip i den boksen. Implementeringsdetaljene for strømforsyninger og linjedrivere er også viktige. Det er ingen ting som tyder på at Auralic ikke vet hva de driver med eller at de forfekter eksentriske teorier som ikke tåler dagslys, men jeg har det heller ikke travelt. Transporteren virker ennå, så jeg er bare på "hva skal jeg kjøpe i stedet den dagen den krasjer"-stadiet. Jeg har i det minste tenkt å kjøpe Stereophile den dagen jeg ser bilde av en Aries på omslaget. :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Slik jeg har forstått det, ved digital ut, Coax, Bnc, AES/EBU eller Toslink(optisk) er det kilden/streameren som styrer clocking av datastrømmen, med andre ord datastrømmen blir sendt ferdig clocket(veldig enkelt forklart :) ). Da har nøyaktigheten i kilden veldig mye og si. Mens ved asyncron USB er det Dacen som står for clocking av digitalstrømmen, og da har nøyaktigheten i kilden mindre og si, eller ingenting.
 
M

MusicBear

Gjest
Enig med deg MatsGyver i at denne tråden er gull. For noen utterst få kan og forstår dette, mens vi andre tror en streamer er en streamer så samt man henger på en DAC.

Samtidig som man aner at den kommende litt dyre NAD kanskje er verdt sine kroner, og ikke minst Bladelius Mimer som også byr på DAC & pre i øverste klasse, samt et design trolig Bang & Olufsen et de grisemisunnelig på.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Aries har jo muligheten til streaming gjennom USB ut til DAC. Vil ikke dette i seg selv medføre asynkron overføring og overlegen prestasjon ift Sonos og Squeezebox?

Jeg ser at Auralic skryter av deres oppgraderte "femto-clock" også på USB-contrroller, men jeg trodde dette var uten betydning for lyden?

PS! Jeg har nettopp konvertert fra Transporter til Sonos, og har begynt å tvile på om Aries hadde vært et bedre valg.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Hos meg var det stor forskjell på Squeezebox Duet og Bryston Bdp1, Squeezebox var grå og endimensjonal i forhold, Bryston hadde også en helt annen ro i lydbildet. Digital ut fra begge inn i Bryston Dac.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Slik jeg har forstått det, ved digital ut, Coax, Bnc, AES/EBU eller Toslink(optisk) er det kilden/streameren som styrer clocking av datastrømmen, med andre ord datastrømmen blir sendt ferdig clocket(veldig enkelt forklart :) ). Da har nøyaktigheten i kilden veldig mye og si. Mens ved asyncron USB er det Dacen som står for clocking av digitalstrømmen, og da har nøyaktigheten i kilden mindre og si, eller ingenting.
Jeg har brukt PC med USB inn i DAC og senere Bryston BDP-2 med BNC inn i DAC og min opplevelse var at sistnevnte var langt bedre. Dette var med Electrocompaniet sin ECD2. Kanskje det er slik at hvis implementeringen av USB grensesnittet i DAC er av høy kvalitet vil dette kunne gi best lydkvalitet, mens hvis streamer'en har veldig lave verdier av jitter vil det kunne være en fordel å bruke vanlig (ikke-USB) utgang fra streamer. Alec Peychev fra APL, som jeg har mailet litt med, hevder at USB inn til DAC vil gi best lydkvalitet på grunn av de lave jitter verdiene man kan oppnå med en asynkron USB overføring. Men da er kanskje USB grensesnittene han implementerer i sine DAC'er av høy kvalitet.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hvorfor er Simple Audio Roomplayer knapt nevnt her? Den får jo strålende tester overalt.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Slik jeg har forstått det, ved digital ut, Coax, Bnc, AES/EBU eller Toslink(optisk) er det kilden/streameren som styrer clocking av datastrømmen, med andre ord datastrømmen blir sendt ferdig clocket(veldig enkelt forklart :) ). Da har nøyaktigheten i kilden veldig mye og si. Mens ved asyncron USB er det Dacen som står for clocking av digitalstrømmen, og da har nøyaktigheten i kilden mindre og si, eller ingenting.
Asynkron usb er kun et subset av vanlig adaptiv usb, med alle problemer som adaptiv usb opererer under. (Pll som genererer klokke utifra samples pr. usb-pakke etc). Det går ikke an å isolere asynkron usb helt men under optimale forhold er det det beste man får. Derfor låter også min rene usb-dac *helt forskjellig* ettersom hvilken pc/programvare den brukes med.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Slik jeg har forstått det, ved digital ut, Coax, Bnc, AES/EBU eller Toslink(optisk) er det kilden/streameren som styrer clocking av datastrømmen, med andre ord datastrømmen blir sendt ferdig clocket(veldig enkelt forklart :) ). Da har nøyaktigheten i kilden veldig mye og si. Mens ved asyncron USB er det Dacen som står for clocking av digitalstrømmen, og da har nøyaktigheten i kilden mindre og si, eller ingenting.
Asynkron usb er kun et subset av vanlig adaptiv usb, med alle problemer som adaptiv usb opererer under. (Pll som genererer klokke utifra samples pr. usb-pakke etc). Det går ikke an å isolere asynkron usb helt men under optimale forhold er det det beste man får. Derfor låter også min rene usb-dac *helt forskjellig* ettersom hvilken pc/programvare den brukes med.
Som igjen isåfall er nok et argument for å anskaffe Aries for de som ikke er PC tweakere.
Det var ihvertfall avgjørende for meg!
Bestem uPnP server og deretter plug & forget. Har nok av andre variabler å ivareta....
 
Topp Bunn