Digitale avspillere Hvor mye lydkvalitet er det å hente på en streamer?

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Enig med deg MatsGyver i at denne tråden er gull. For noen utterst få kan og forstår dette, mens vi andre tror en streamer er en streamer så samt man henger på en DAC.

Samtidig som man aner at den kommende litt dyre NAD kanskje er verdt sine kroner, og ikke minst Bladelius Mimer som også byr på DAC & pre i øverste klasse, samt et design trolig Bang & Olufsen et de grisemisunnelig på.
Henviste egentlig til denne bloggen Archimago's Musings, men tråden vi skriver i er fin den også. Spesielt for den som vurderer å kjøpe streamer. :)

Jeg liker at produktene skal måle så bra at jeg ikke hører forskjell dersom jeg kjøper noe som måler bedre. Så bra som nødvendig, men ikke bedre er mitt motto. Har noen komponenter som ikke kvalifiserer målekravet, men så lenge jeg heller ikke hører avvikene er det akseptabelt. Jeg er ikke en ekte gull-øre lytter, men er fremdeles ganske kresen, og hører jeg ikke avviket plager det meg heller ikke. :)

Personlig har jeg ikke streamer og foretrekker generelt sett kablet fordi det normalt sett er mer stabilt og innehar bedre sikkerhet. Hvis musikksystemet en dag blir adskilt fra PC kommer jeg nok til å kjøpe en streamer for å koble de sammen igjen.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Slik jeg har forstått det, ved digital ut, Coax, Bnc, AES/EBU eller Toslink(optisk) er det kilden/streameren som styrer clocking av datastrømmen, med andre ord datastrømmen blir sendt ferdig clocket(veldig enkelt forklart :) ). Da har nøyaktigheten i kilden veldig mye og si. Mens ved asyncron USB er det Dacen som står for clocking av digitalstrømmen, og da har nøyaktigheten i kilden mindre og si, eller ingenting.
Asynkron usb er kun et subset av vanlig adaptiv usb, med alle problemer som adaptiv usb opererer under. (Pll som genererer klokke utifra samples pr. usb-pakke etc). Det går ikke an å isolere asynkron usb helt men under optimale forhold er det det beste man får. Derfor låter også min rene usb-dac *helt forskjellig* ettersom hvilken pc/programvare den brukes med.
Det var greit og vite Man.
Føler min Macmini er veldig varierende i lydkvalitet fra dag til dag, kanskje også 4mb Ram er for lite?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nja tror ikke ram i seg selv har så mye å si, så lenge det er "nok" (så kan man jo diskutere hva "nok" er). Jeg har riktignok maxet min Mini med 16GB, og det er forsovet ingen ulempe for å si det sånn. (jeg brukte OSX lenge til musikk, men det i lengden ble det for kukete å styre med, og er nå en en ren desktop) Men selve musikkserveren min har 2GB, som i bunn og grunn er overkill for en en minimal Linux med kun MPD server kjørende.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Selv synes jeg musikk spilt fra Mac Mini låter bedre enn fra iPad av en eller annen grunn.
EQ og Sound Check av på begge, volum på 100%, til AP Express. Samme lossless filer.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er fordi AE ikke har en intern klokke, den har en syntetisk klokke som varierer alt ettersom hvor raskt nettverkspakkene kommer fram. 1 sekund på Macen din er ikke 1 sekund på ipaden din. I tillegg har Airplay en en synkroniseringsprotokoll som gjør at nettverkspakkene i neste omgang vil variere i hastighet, for at lyden skal være i sync med bildet (og selv om det ikke er bilde, så er det en syncreferanse inni bildet). Det er altså en god og saklig grunn til at AE ikke nødvendigvis vil låte identisk selv om det er bitperfekt. Av samme grunn er det også mye jitter på utgangen til AE, og grunnen til at flere dacer ikke klarer å låse seg til et signal fra AE.

Også av samme grunn er software-implementasjoner av Airplay litt tricky, for de har en fast klokkereferanse å forholde seg til. På et eller annet tidspunkt får man underrun/overrun. Faktisk er det umulig for en software Airplay-receiver å være bitperfekt i lengden, enda mer tricky er det når man kjører eksperimentell kode som støtter synkronisering, da er det underrun/overrun i hytt og pine. De fleste utviklerne/bidragsyterne til Shairplay (som open source-versjonen heter), bruker raspberry pi og 16bits usb-lydkort, og hørte ikke denne stadige forvrengningen før jeg faktisk påpekte dette. Heldigvis kan under/overrun gjøres uhørbart ved hjelp av algoritmer, man kan ikke høre forvrengningen med vanlig musikk, kun når man avspiller en 0dbfs sinustone e.l.
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Interessant dette, takk for oppklaring, Man.

Jeg har gått ut ifra at det ville låte likt men det er ganske lett å høre forskjell, selv uten de kritiske ørene på.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg lurer på det, jeg, jeg Man...?

Hvor mange som sitter med billig/normalt/dyrt/grisedyrt utstyr som ikke godt nok passer sammen, enten det er de problemstillinger du her nevner. Feil impedanser. Eller bøttevis av andre feil som så lett oppstår i denne hobbyen her.

Burde oppstått Lyd-doktorer, som PC-doktorer, som kunne bistå folk med for dem enkle ting som de fleste ikke kan nok om. Også med litt måleutstyr i kofferten, som kan avsløre de verste akustiske tilfellene hjemme hos folk.

En jobb leverandøren av produkter man kjøper burde hatt som en naturlig del av sin "folkeskikk" når han solgt oss noe. Fremfor kun å tenke salg, i mange tilfeller med visshet om at kunden burde hatt noe annet i forhold til utstyret det skal brukes sammen med.

Finnes noen få butikker som er nesten like interessert som kjøper, i det at det skal virke best mulig det de selger - herav optimalt med resten av utstyret man besitter - men disse er i fåtall. NAT er en av dem, uten at dette er ment som skjult reklame for Morten, men en honnør til at folk med hans innstilling verdsettes stort.

Å kunne benyttet frittstående Lyd-doktor til en håndfull tusenlapper, vil kunne spare seg inn med det mangedobbelte, ved veiledning av riktig utstyr fremfor utstyr som ikke yter pengene sine hos den enkelte.

Vi ser jo på bruktbørsene, hvor mye nesten nytt utstyr som åpenbart er gitt opp... Mon tro om det var for dårlig eller ikke passet inn fordi enhetene ikke "snakker" riktig/godt sammen...?

Heller mer og mer til mest mulig komplett utstyr, aller helst fra samme leverandør. For best mulig eliminering av mulige feilkilder apparaturene imellom.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Ja, men det er mye mer lukrativt å innbille dem at noen magiske ledningsstumper til fantasipriser vil løse alle problemer, både de virkelige og de innbilte. Da trenger ikke selgeren kunne noe om teknikk heller. Det er bare å lire av seg en regle av typen "legg merke til hvordan hardheten reduseres og mellomtonen blomstrer opp når vi skifter til den dyrere kabelen." Hvilken papegøye som helst kan læres opp til det, men det du beskriver krever flere år med opplæring og erfaring.
 
Topp Bunn