Hvor mye er dere villige til å betale?

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
" Ikke så mye " handlet anlegg for noen mnd siden ,satt budsjett på 50 lapper, greide meg med 27 ;D
Men jeg spiller nok i de lavere divisjoner ;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det har vi alle gjort, og det er ikke flaut å rykke opp ::)

Skulle bare hatt 195.000.- n.kr. akuratt nå, den FBI forsterkeren sitter i minnet ennå, men det er jo masse annet som er bra da, f.eks. om et halvår koster sikkert denne forsterkeren under 100 K, og for min del kan det gjerne være "en" ripe på den, og/eller innspillt.



" Ikke så mye "  handlet anlegg for noen mnd siden ,satt budsjett på 50 lapper, greide meg med 27  ;D
Men jeg spiller nok i de lavere divisjoner  ;D
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
koste hva det koste vil bare vi kommer i mål

(hva nå dette betyr)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
jeg kommer vel sikkert til å betale det som kreves for at jeg skal bli fornøyd, hvor mye dette er har jeg ingen anelse på, og det må nødvednig vis ikke koste veldig mye for at jeg skal syns det låte bra... Hvor mye jeg er istand til å betale bør jeg vel goså ha med. over tid blir det vel sikkert litt men det er vel verdt det :)
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
må desverre inrømme at det systemet jeg har komponert sammen oppe i mitt hode, kommer på over
3 500 000.-
og det er uff. så realistisk er drømmen på ca 600 000.-
og der er jeg nesten. mangler endel da.
 
B

Back_Door

Gjest
må desverre inrømme at det systemet jeg har komponert sammen oppe i mitt hode, kommer på over
3 500 000.-
og det er uff. så realistisk er drømmen på ca 600 000.-
og der er jeg nesten. mangler endel da.
Har lurt litt på hva slags kaviar du mener. Nå lurer jeg litt mindre ;D
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.742
Antall liker
503
Jeg er audioarkeolog (handler gjerne brukt) og fikser et anlegg for 5000 (høyttalere, cd og amp) med god lyd. Jeg har glede av musikk, og bryr meg mindre om såkalte hifiegenskaper.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg er audioarkeolog (handler gjerne brukt) og fikser et anlegg for 5000 (høyttalere, cd og amp) med god lyd. Jeg har glede av musikk, og bryr meg mindre om såkalte hifiegenskaper.

alt er realativt sa en mann med bustete hår og tenkte på god lyd ,eller var det tid og Rom ?
;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
må desverre inrømme at det systemet jeg har komponert sammen oppe i mitt hode, kommer på over
3 500 000.-
og det er uff. så realistisk er drømmen på ca 600 000.-
og der er jeg nesten. mangler endel da.
Jeg føler med deg....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
Jeg er audioarkeolog (handler gjerne brukt) og fikser et anlegg for 5000 (høyttalere, cd og amp) med god lyd. Jeg har glede av musikk, og bryr meg mindre om såkalte hifiegenskaper.
Likevel henger du på dette forumet?
 

Mangeballer

Medlem
Ble medlem
14.11.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Det optimale (i villedende priser) er høyttalere til 110.000, forsterker til 76.900, cd-spiller til 60.000 og ca 35.000 til møbler, kabler, tweaks og annet skrot. Å bruke mer eller mindre enn akkurat disse beløpene gir garantert et mye dårligere resultat.
Ikke veiledende priser men villedende priser ja.Eg er enig der ja. ;D ;D ;D
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Karma skrev:
koste hva det koste vil bare vi kommer i mål

(hva nå dette betyr)
Problemet er å få det forb.. målet til å stå i ro ::)
Var noe med det ja. ::)
Det vil jo for de aller aller fleste av oss alltid være noe som er bedre enn hva man allerede har.
Og det er jo et ordtak som sier noe sånt som at "Det beste ofte er det godes værste fiende". Det kan vel være at tanken på hva man "egentlig" skulle hatt i mange tilfeller kan bli en liten bestettelse og stjele mye av gleden ved det man allerede har? ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Aldri i verden om jeg hadde kjøpt hifi på avbetaling!!!
Forbruksvarer får man sørge for spare til på forhånd. Så spørs derfor hvor lenge man klarer å spare

Ellers så går grensen for innkjøp omtrent ved prisnivået bunad/pels til kona. En viss rettferdighet må det være...

Sleiven

PS ellers så er highend prisene en god grunn til å begynne med DIY.
En Diy'er kan aldri konkurrere med kommersielle produkter til 5-15 000 kr, men når prisene går over det betaler man mer for staffasje,merke og pen innpakning enn noe annet. Komponent vs salgspris ligger på en faktor på 5-10 på kommersielle produkter. Men når prestisje merkene skal ha 100 000 kroner for en preamp hvor komponentene fysisk sett umulig kan koste mer enn 3-5000 når jeg kjøper dem dyrt som privatperson så sier jeg stopp og bygger noe sjøl...mye mer tilfredstillende og noe hyggelig å fylle høstkveldene med.. ;)

Ellers så koster høyttalerelementen i mine kommersielle høyttalere kr 358 pr stk,mens Oslo Hifo senter selger høyttalerne for 50 000 kr. Møbelsnekkere er veldig dyre tydeligvis...Hvor dyrt kan det være å lage en rektangulær kasse??
 
M

musicus

Gjest
Se vel egentlig ikke forskjellen i å låne noen kroner til HiFi fremfor f.eks motorsykkel, båt eller annen moro, innen rimelighetens grenser selvsagt...

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
For meg vil det alltid være et forhold mellom hva jeg legger ut av penger og hva jeg får for det i forhold til noe som er prismessig rimeligere. Dette "regnestykket" inkluderer blant annet rommet jeg skal spille i. Hadde jeg hatt et fett rom tilgjengelig åpner det seg mange muligheter til å bruke ihvertfall et sekssifret beløp, men i dag har jeg ingen perfekte rom å spille i. Det kommer et lite minirom etterhvert, og der blir det interessant å høre hvordan ting låter. Kan hende det blir noe fett utstyr der etterhvert, hvis jeg i utgangspunktet får orden på akustikken.

Men akkurat nå begrenser det seg veldig hva jeg er villig til å gi. 50000-60000 for alt, kanskje ... gitt at det faktisk blir mye bedre.
 
M

MPT

Gjest
For min del vil jeg betale så mye som jeg har lyst å legge ut. Ta lån for å kjøpe noe er uaktuelt fra min side. Spare og bygge seg opp etter vært som jeg har gjort i dag.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Her er vi inne på noe viktig.
Gleden ved musikk kommer av overskuddet det gir.
Å kjøpe annlegg er noe som må gjøres fornuftig.

Man trenger ikke mer komponenter enn det man har råd til!
Altså, det er ikke det at det eventuelt ikke blir bedre med bedre utstyr, som av og til koster mer..
Det blir sikkert bedre, på ett plan, men det handler også om at man lever ett liv, ikke bare forran annlegget sitt!

mvh
 
M

MPT

Gjest
Imperial skrev:
Her er vi inne på noe viktig.
Gleden ved musikk kommer av overskuddet det gir.
Å kjøpe annlegg er noe som må gjøres fornuftig.

Man trenger ikke mer komponenter enn det man har råd til!
Altså, det er ikke det at det eventuelt ikke blir bedre med bedre utstyr, som av og til koster mer..
Det blir sikkert bedre, på ett plan, men det handler også om at man lever ett liv, ikke bare forran annlegget sitt!

mvh
Helt enig!!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg opererer med affeksjonskoeffesient; høvet mellom den tida ein brukar på hobbyen sin, og kor stor investering det er. Og når eg (for nokre år sidan) registrerte at eg brukte om lag 12 timar kvar veke (gjennomsnitt utanom perioden 20.juni - 20.august) på ein investering som utgjorde om lag 1/5 av det min ulukksaleg no selde NB 8700 til om lag 700 kkr gjorde (og som eg brukte 1500 timar mellom 1999 - 2001, der han låg i småbåthamna og førte til utgifter der også, er det lite dårleg samvit.
Eg hadde nok ikkje hatt så stor glede av eit reint arkeologisk anlegg (om eg ikkje hadde fått tilgang på Beverigde 2, Goldmund Reference, Dynavector Gold 2000 forforsterkar eller tilsvarande....) Men det er no meg...som synest livet er for kort til kjedelege avspelingar.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sleiven skrev:
Ellers så koster høyttalerelementen i mine kommersielle høyttalere kr 358 pr stk,mens Oslo Hifo senter selger høyttalerne for 50 000 kr. Møbelsnekkere er veldig dyre tydeligvis...Hvor dyrt kan det være å lage en rektangulær kasse??
Vel, dette emnet er oppe med jevne mellomrom. Produktutvikling koster, det er det ingen tvil om, og denne kostnaden må fordeles ut over høyttalerne som selges, hvilket betyr at desto dyrere høyttalere, desto mindre serier, desto høyere andel av utviklingskostnaden per høyttaler. Videre skal man betale for frakt som blir dyrere med økende vekt, man skal betale for emballasje, og alle ledd i kjeden skal ha en viss fortjeneste. Markedsføring skal også dekkes inn. Slutten på regnestykket blir gjerne at materialkostnadene utgjør en ganske liten del av det man betaler for produktet.
 
O

Omar

Gjest
Det lønner seg kanskje å kjøpe en høyttaler lagd i Skandinavia eller land som ligger ganske tett på skandinavia. England og tyskland Polen russland er land som kommer innunder dette.
 
M

musicus

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg opererer med affeksjonskoeffesient; høvet mellom den tida ein brukar på hobbyen sin, og kor stor investering det er. Og når eg (for nokre år sidan) registrerte at eg brukte om lag 12 timar kvar veke (gjennomsnitt utanom perioden 20.juni - 20.august) på ein investering som utgjorde om lag 1/5 av det min ulukksaleg no selde NB 8700 til om lag 700 kkr gjorde (og som eg brukte 1500 timar mellom 1999 - 2001, der han låg i småbåthamna og førte til utgifter der også, er det lite dårleg samvit.
Eg hadde nok ikkje hatt så stor glede av eit reint arkeologisk anlegg (om eg ikkje hadde fått tilgang på Beverigde 2, Goldmund Reference, Dynavector Gold 2000 forforsterkar eller tilsvarande....) Men det er no meg...som synest livet er for kort til kjedelege avspelingar.
Enig, det er ifht noe man evnt prioriterer, en kort tur i en nesten hvilken som helst småbåthavn i Norge/Sverige kveler etthvert tilløp til dårlig samvittighet for de kronene man har lagt ned i anlegget.
Ikke minst er det en hobby damen i huset setter pris på også, man er ofte hjemme og renner ikke rundt på all verdens tilstellninger og festivas i u/påvirket tillstand, men man holder seg oftest hjemme med god musikk, trivelig stemning, gjerne med gode venner og godt drikke og god mat, ett enkelt valg for undertegnede iaf 8)

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.853
Antall liker
21.840
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser jeg har skrevet før inni her, men pytt:

120kkr for paddeflat egoistfullrange med neglisjerbar forvrengning er hva jeg er villig til å betale.
Nå. ;D
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Avhenger til enhver tid hva familiebudsjettet tillater meg å bruke.
Har en regel om at jeg aldri skal kjøpe slikt på avbetaling, lån osv.
Lån blir brukt til hus og bil
 
M

musicus

Gjest
Milenko skrev:
Avhenger til enhver tid hva familiebudsjettet tillater meg å bruke.
Denne situasjonen har jeg havnet i den siste måneden og, har vel hatt det fritt og godt vel lenge innen :) ...

mvh
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Absolutt minimum

En grei DVD spiller
En bra DAC
Digital kabel
Div signal kabler
Forforsterker
Effekt eller monoblokker
Høyttaler kabler

Hit kommer jeg med 45-50000 i pengepungen Så kan man legge på hvor mye man vil fra 20-50000 for høyttalere alt etter hvor godt man vil utnytte elektronikken. D.v.s. at 65000 er absolutt minimum.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Hva jeg er villig til å betale for hifi-produkter kommer selvfølgelig an på flere ting, men en viktig faktor for meg er at jeg føler at jeg gjør et prismessig kupp. Dersom jeg kan få tak i et (nytt) produkt jeg har veldig lyst på, til en pris som er godt under både veil. pris og den faktiske gateprisen, er det greit at dette produktet koster en god del mer enn hva jeg ellers ville ha brukt på et liknende produkt. Jeg nevner 'gatepris' her fordi jeg ønsker å ekskludere de 'tilbudene' f.eks.Lyric/Tor Aamodt opererer med.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Valentino skrev:
Ser jeg har skrevet før inni her, men pytt:

120kkr for paddeflat egoistfullrange med neglisjerbar forvrengning er hva jeg er villig til å betale.
Nå. ;D
Produsenten blir sikkert glad om du ettersender mellomlegget ift.hva du faktisk har betalt! 8)


For meg er det desverre ikke mest snakk om hva jeg er VILLIG til men hva jeg har ØKONOMI til :'(
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blir jo et todelt svar på spørsmålet:
Jeg vet hva jeg har økonomi til. Jeg selger og kjøper og går stort sett i balanse. Noen ganger kommer en til og med over det som ganske enkelt er kanonkjøp!

Hva jeg ville betalt, dersom jeg ikke hadde hatt behov for å sjekke kontoen, det er en helt annen sak.
DOG; IKKE dermed sagt at det som koster mest ville blitt det som havnet i min stue. Enkelte produkter er jo bare "rett" selv om prislappen kan være human...

mvh
Proffen
 
Topp Bunn