Asbjørn
Rubinmedlem
Ungene spiller i korps. En klarinett, en trombone, en tuba. Hjemme øver de oftest midt i hifi-anlegget, helt bokstavelig, siden de sitter oppå subwooferen og på et par stoler som står mellom høyttalerne. Da kan jeg sitte i min vanlige lytteposisjon og høre på musikken, levende eller fra boks. Klangmessig treffer hifi-systemet ganske bra, og det greier også fint å levere det samme gjennomsnittlige lydtrykket som trioen. Men dynamikken blir ikke helt den samme.
Så hvor mye forsterkereffekt trenger jeg for å lage like mye lyd fra høyttalerne som ungene produserer? Det viser seg at en klarinett kan levere max 0,05 W akustisk effekt, en tuba 0,2 W, og en trombone hele 6 W akustisk effekt (alt i følge Wood: The Physics of Music). Så tilsammen leverer ungene inntil 6,25 W akustisk effekt når de blåser så hardt det går, og det gjør de jo gjerne.
Høyttalerne mine har en følsomhet på 86 dB @ 1 m for 1 W inn. 86 dB betyr en intensitet på 0,4 milliwatt/kvadratmeter. Hvis vi antar at lyden spres i halvkuleform, så er arealet av en halv kule med 1 m radius 6,28 kvadratmeter. Det betyr at den totale effekten ute på 1 m avstand er 2,5 milliwatt. Siden det er 1 W inn, så er dette en effektivitet på 0,25% (akustisk effekt/elektrisk effekt).
Så for å gjengi lyden av ungenes lille trio, trenger jeg 6,25 W/0,25% = 2 500 W effektforsterkeri bak høyttalerne.
Nå er det flere instrumenter i korpset som overdøver disse tre, i det minste i korte øyeblikk. Cymbalene gir 10 W, skarptrommen 12 W, og stortrommen 20 W akustisk effekt. Det betyr at en "bredside" fra et lite skolekorps med noen få trommer og messingblåsere lett kommer opp i 50 W akustisk effekt (fortsatt i følge Wood). Skal jeg gjengi den dynamikken på realistisk vis via høyttalere med "normale" 86 dB følsomhet, så trengs effektforsterkeri som kan levere minst 20 kilowatt i toppene (og høyttalere som ikke tar fyr når de utsettes for den effekten). Selv med mer følsomme høyttalere, f eks 92 dB @ 1 W/1m, trengs 5 kilowatt hvis skolekorpset skal gjengis realistisk.
Kanskje det ikke er så rart at dynamikken ikke blir helt den samme?
Så hvor mye forsterkereffekt trenger jeg for å lage like mye lyd fra høyttalerne som ungene produserer? Det viser seg at en klarinett kan levere max 0,05 W akustisk effekt, en tuba 0,2 W, og en trombone hele 6 W akustisk effekt (alt i følge Wood: The Physics of Music). Så tilsammen leverer ungene inntil 6,25 W akustisk effekt når de blåser så hardt det går, og det gjør de jo gjerne.
Høyttalerne mine har en følsomhet på 86 dB @ 1 m for 1 W inn. 86 dB betyr en intensitet på 0,4 milliwatt/kvadratmeter. Hvis vi antar at lyden spres i halvkuleform, så er arealet av en halv kule med 1 m radius 6,28 kvadratmeter. Det betyr at den totale effekten ute på 1 m avstand er 2,5 milliwatt. Siden det er 1 W inn, så er dette en effektivitet på 0,25% (akustisk effekt/elektrisk effekt).
Så for å gjengi lyden av ungenes lille trio, trenger jeg 6,25 W/0,25% = 2 500 W effektforsterkeri bak høyttalerne.
Nå er det flere instrumenter i korpset som overdøver disse tre, i det minste i korte øyeblikk. Cymbalene gir 10 W, skarptrommen 12 W, og stortrommen 20 W akustisk effekt. Det betyr at en "bredside" fra et lite skolekorps med noen få trommer og messingblåsere lett kommer opp i 50 W akustisk effekt (fortsatt i følge Wood). Skal jeg gjengi den dynamikken på realistisk vis via høyttalere med "normale" 86 dB følsomhet, så trengs effektforsterkeri som kan levere minst 20 kilowatt i toppene (og høyttalere som ikke tar fyr når de utsettes for den effekten). Selv med mer følsomme høyttalere, f eks 92 dB @ 1 W/1m, trengs 5 kilowatt hvis skolekorpset skal gjengis realistisk.
Kanskje det ikke er så rart at dynamikken ikke blir helt den samme?