Hvor mye bruker vi på drivstoff

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.958
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Fru Halvorsen sier at vi bruker beskjedne 3,5 % av vårt forbruk på drivstoff.
Hvis vi tar utgangspunkt 0,8/mil, 15.000 km og 13 kr/l:
0,8 * 1500 * 13 = 15.600 kr

Hvis dette skal utgjøre 3,5 % av forbruket, betyr det at du ha 445.714 kr disponiblet etter skatt.

Jeg kjenner opptil flere som har litt mindre å rutte med enn dette ....
 
N

nb

Gjest
15k kjørt er vel ganske mye, mener at pappa hadde forsikring på 12k og det holdt lenge. Aner ikke hvor mye en gjenomsnittelig belist kjører her til lands...

Regner også med at de regner på gamel bensinpriser og ikke hva forventet del av inntekten er fremover.

Finansdepartementet skulle jeg tro pleier å regne riktig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
xerxes skrev:
Fru Halvorsen sier at vi bruker beskjedne 3,5 % av vårt forbruk på drivstoff.
Hvis vi tar utgangspunkt 0,8/mil, 15.000 km og 13 kr/l:
0,8 * 1500 * 13 = 15.600 kr

Hvis dette skal utgjøre 3,5 % av forbruket, betyr det at du ha 445.714 kr disponiblet etter skatt.

Jeg kjenner opptil flere som har litt mindre å rutte med enn dette ....
Sosialister sier gjerne vi i stedet for jeg...
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.958
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
nb skrev:
15k kjørt er vel ganske mye, mener at pappa hadde forsikring på 12k og det holdt lenge. Aner ikke hvor mye en gjenomsnittelig belist kjører her til lands...

Regner også med at de regner på gamel bensinpriser og ikke hva forventet del av inntekten er fremover.

Finansdepartementet skulle jeg tro pleier å regne riktig.
Årlig kjørelengde
Små biler har lavere årlig kjøre-lengde enn større biler (eksempler på bilstørrelse og gjennomsnittlig kjørelengde):

Neon eksempler sakset fra Din Side.
Citroen AX : 10.000 km. årlig
VW Polo : 12.000 km. årlig
Ford Escort : 15.000 km. årlig
Opel Vectra : 18.000 km. årlig
Volvo 850 : 20.000 km. årlig

Departementet opererer med de tallene som støtter deres synspunkt.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
xerxes skrev:
Fru Halvorsen sier at vi bruker beskjedne 3,5 % av vårt forbruk på drivstoff.
Hvis vi tar utgangspunkt 0,8/mil, 15.000 km og 13 kr/l:
0,8 * 1500 * 13 = 15.600 kr

Hvis dette skal utgjøre 3,5 % av forbruket, betyr det at du ha 445.714 kr disponiblet etter skatt.

Jeg kjenner opptil flere som har litt mindre å rutte med enn dette ....
Jeg passerer akkurat 16000, med 1 liter på mila, så for meg: 1*1600*13: 20.800.
Årslønn på under 200.000 brutto, med synkane kurve nå som jeg skal studere. Men pr i dag går ca 15 % med til drivstoff :p

PK
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
og så har vi disse tullingene som ikke har egen bil, som drar ned snittet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.278
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Er nå i grunnen enig med Fru Halvorsen jeg da.

Det er på høy tid at arbeiderklassen igjen forstår at den er en arbeiderklasse. Disse skal dog ikke ha automobil! Denslags bør være forbeholdt borgerskapet.

Arbeiderklassen kan så gjerne få kjøre kollektivt, buss tog og trikk.
Vi patrisiere bør få ha våre Merchedeser, Volvoer og Audier uten innblandig. Der hører jo ingensteds hen at man risikerer å hilse til en motkommende Merchedes bare for å oppdage at det ikke er en jevnbyrdig som sitter bak rattet, men derimot en representant for arbeiderklassen! Slikt er ganske uhørt!

Nei sett opp bensin og dieselprisen til minst 30 kroner pr. liter, da vil man kunne kjøre sin automobil uten å bli heftet av arbeiderklasse som opptar plassen på veien!
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Det er jo en ting at vi har råd til å betale litt mer for bensin og diesel. MEN bomringen i kristiansand stiger snart med 100%. renta har steget formidabelt de siste 3 årene. og feks byggevarer...20-30% økning de siste årene for å ikke snakke om håndtverkere..... De som har en lønnsvekst som overgår summen av disse få tingene de siste 3 årene er vel som antall beboere på ett lite tettsted.
Og ukens frekkis var fra gjensidige de ville gi meg penger igjen på mine forsikringer fordi de hadde et overskudd i fjor, men økte i samme omgang totalprisen på mine forsikringer med det dobbelte av det de ville gi meg igjen.. :eek:

Det er liksom aksept om at alle har så mye penger så da skal alt koste så mye mere. Litt til nå så ryker arbeiderklassen på tidenes smell tenker jeg... :-[
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Arbeiderklassen kan så gjerne få kjøre kollektivt, buss tog og trikk.
30kr/l for bensin og gratis buss, tog og trikk er en god begynnelse det. Det tjener de fleste på. Mindre trafikkstøy som foruenser hifilyden, bedre luft i byene, intet mas om inntjening på kollektivtrafikk og gode ruter, mindre biler i sentrum og en grønnere og mer fredelig hverdag.

 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.652
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
xerxes skrev:
Fru Halvorsen sier at vi bruker beskjedne 3,5 % av vårt forbruk på drivstoff.
Hvis vi tar utgangspunkt 0,8/mil, 15.000 km og 13 kr/l:
0,8 * 1500 * 13 = 15.600 kr

Hvis dette skal utgjøre 3,5 % av forbruket, betyr det at du ha 445.714 kr disponiblet etter skatt.

Jeg kjenner opptil flere som har litt mindre å rutte med enn dette ....
Skjønner ikke hvorfor folk klager så mye på dette.....

Det er trolig ikke det helt store problemet å få dette regnestykket til å gå opp....
Vil tro at i de fleste familier så har man enten en bil på deling, eller en hver som da i snitt kjøres betydelig lavere enn 15 000 km i året. Man kan også trekke fra arbeidskjøring, da denne er dekket av arbeidsgiver i form av kilometergodtgjørelse....

Så kan man jo spørre seg hva en bil bruker på mila....0,8 er høyt med dagens biler...og når gjennomsnittslønnen i Norge er over 400 000,- i disse dager, så er det ikke utenkelig at en familie på 4 har har 450k tilgjengelig etter skatt.

Hvis bensinprisen er så høy - så går det faktisk an å gjøre noe....
Du har mindre drivstoffutgifter med en Audi A3 diesel og dieselpris på 20k/literen enn med PKS sin bil og 10kr/ literen.
Har du en bil som bruker 0,8 - så vil overgangen til en som bruker 0,6l/m gi en reduksjon i drivstoffutgifter på 25%.
Det er mulig å kjøre flere i samme bil.
Det er mulig å kjøre litt kollektivt.

Det er svært lite av dette rundt omkring - og det skydles kun at benisnprisene ikke svir....15600,-/året - 1300,-/mnd - det er jo ikke mer enn mange bruker på røyk, helsestudio, kabler eller annen unødvendig i måneden....

Nei - slutt å klag......

Mvh
OMF
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.306
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
Jeg bruker nøyaktig det som det koster å fylle tilstrekkelig med bensin for å kjøre ca 30.000 km/år med Shell 99 oktan vmax racing
Anta ca 1l/mil +/- 10%

Og hvis bensinprisene stiger så er det vel bare å fylle litt mindre hver gang....
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg var inne på Trafikanten på nettet i dag for å se om det var mulig for meg å bruke kollektivt til og fra jobben.
Og det går faktisk an. Riktignok ville jeg da komme ca halvannen time for sent på jobben om morgenen, og daglig reisetid ville være ca 5 timer tur retur...
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
30kr/l for bensin og gratis buss, tog og trikk er en god begynnelse det.
Ja, det hjelper sikkert på at de bussene, togene og trikkene som ikke går forbi her blir gratis.
 
N

nb

Gjest
Drivstoffutgifter er vel uansett en av de mindre reelle utgiftene ved bilhold. Men siden det er den eneste man betaler med (u)jevne mellomrom og noen sjeler sikkert ser det som eneste variable kostnad, så er det jo lett å henge seg opp i den.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.306
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
For min del utgjør bensinkostnaden siste 12 mnd ca 38% av totale driftskostnader og er den klart største enkeltkostnaden. Avskrivningen er ikke medtatt i dette regnestykket. Andelen øker også nå pga økende bensinpriser. Jeg klager ikke, men forholder meg til realitetene. OM det gjelder skatt, bensin, mat eller musikk. Kjøpekraften har neppe vært større likevel.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
grovt beregnet kjører vi minst 50.000km per år, men vi er jo da flere som må bruke bil. Er ikke alle som har jobb, butikk osv max et par km. ifra huset. Men det er vel egentlig ikke noe nytt at slike ting går ut over dem som bor i distriktene og på småplasser.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.306
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
nb skrev:
Trondmeg skrev:
Avskrivningen er ikke medtatt i dette regnestykket.
Q.E.D. ;)
Hva er bevist mener du? At bensinkostnaden ikke er betydelig?

I mitt tilfelle ca 38% av årlig driftskostnad og ca 28% av total årskostnad inkl antatt avskrivning de siste 12 måneder (avskrivning er usikker, men basert på en kjapp vurdering av tilsvarende bruktbiler på finn.no). Jeg vil ikke si den er ubetydelig, men jeg klager ikke på bensinprisene. Som sagt ser jeg at min kjøpekraft har økt vesentlig de siste årene, og når min lønn stiger forventer jeg at andres lønn og dermed varer og tjenester stiger også. Man trenger ikke å gjøre seg dummere enn man er. Og forresten vil en kraftig stigende bensinpris øke kostnadsandelen for drivstoff av totalen og drivstoff var i utgangspunktet den største enkeltkostnaden. Ingenting er bevist.
 
J

Jurassic

Gjest
J.Finvaag skrev:
grovt beregnet kjører vi minst 50.000km per år, men vi er jo da flere som må bruke bil. Er ikke alle som har jobb, butikk osv max et par km. ifra huset. Men det er vel egentlig ikke noe nytt at slike ting går ut over dem som bor i distriktene og på småplasser.
Bor man på landet får man jobbe og handle på landet også.

Nytter ikke pendle til byen hver dag for å så synes synd på seg selv.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Jurassic skrev:
J.Finvaag skrev:
grovt beregnet kjører vi minst 50.000km per år, men vi er jo da flere som må bruke bil. Er ikke alle som har jobb, butikk osv max et par km. ifra huset. Men det er vel egentlig ikke noe nytt at slike ting går ut over dem som bor i distriktene og på småplasser.
Bor man på landet får man jobbe og handle på landet også.

Nytter ikke pendle til byen hver dag for å så synes synd på seg selv.
Og "landet" har jo en omkrets på bare 500 meter. Så da så.
 
J

Jurassic

Gjest
Det er ingen som holder en pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bo på landet.

Skal du bo langt unna jobben er det ditt problem og å da drive å klage over drivstoffpriser er håpløst i mine øyne.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.306
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
Det er nok billigere å bo i et rimelig hus på landet og kjøpe mye bensin pr år enn det motsatte. Du får mye bensin for de 2 millionene ekstra huset i byen ville kostet.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
60
Jurassic skrev:
Det er ingen som holder en pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bo på landet.

Skal du bo langt unna jobben er det ditt problem og å da drive å klage over drivstoffpriser er håpløst i mine øyne.
En fornuftig slutning kunne da være at, for å virkelig gjøre noe gunstig for miljøet, (siden det i all hovedsak er miljøargumentet som brukes for å berettige avgiftsøkninger) ville være å behovsprøve all bilbruk i områder med utbyggd kollektivtilbud (les: byer og tettsteder).
Ikke sikkert drivstoffavgiftene da ville være like nødvendige..? ;D
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Jurassic skrev:
Det er ingen som holder en pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bo på landet.

Skal du bo langt unna jobben er det ditt problem og å da drive å klage over drivstoffpriser er håpløst i mine øyne.
Nei bevares, vi bør nok bosette oss i Oslo alle sammen. Så kan vi heller ta med oss oljefeltene, fiskebåtene, gårdsbrukene, tømmerskogene osv. dit.
 

mclaren122

Medlem
Ble medlem
24.04.2008
Innlegg
41
Antall liker
0
her er ein liten sak i frå meg.

som under bet.(250 000) året og ca 30 000 km året. og ca 2400 kr i mnd, i bensin...der av resten i hus+++ er det ganske masse så går i det ja. Har vert der.....
som arb. ledig. der du MÅ ta den jobben du får tilbytt. uansett kva det er bet. og reiste tid. + at du mister trygda om du takker nei....
er det meget stor utgift om du tenker at det er deltid eller mega underbet. bet. ansatt.

den veien er det meget galt. håper kollektivt blir bedre snart,...foresten,..har skaffa meg sykkel.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Betal din diesel med glede - husk Halvorsen trenger pengene til alt annet enn å bygge veier for deg.
 
N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Hva er bevist mener du? At bensinkostnaden ikke er betydelig?
Neida, det er selvsagt en stor kostnad for de som kjører mye, men den får litt for mye oppmerksomhet når det klages over hvor dyrt det er å ha bil. Det er mye annet som teller mye også, litt avhengig av bruksmønster og hvor man bor, så er andre kandidater avskriving, forsikring, årsavgift, parkeringsleie, parkeringsbøter, bompenger, service, renter på lån om man har det etc

Det er dyrt å ha bil, men det er ikke primært fordi drivstoffprisene øker. Kjører man 15.000 kM i året og bruker i snitt 0,8 på mila er det 1200 liter drivstoff. En endring i prisen på fra 9 til 13 korner literen utgjør da 4800 kroner mer i året eller 400 kroner pr. måned. Det er selvsagt penger det også, men endringen i totalkostand ved bilhold er ikke veldig stor.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Jeg er for å avgiftsbelegge bruk istedetfor for eksempel årsavgift, MEN svært mange steder i dette landet er det umulig å kjøre kollektivt. Derfor MÅ avgiften diffrensieres slik at den blir mye høyere der det er mulig å kjøre kollektivt og minimal i utkantene.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.958
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand

Det er så greit her i landet. Alle problemer kan løses med avgifter, høyere avgifter, renteøkninger etc
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
3
Er det noen her som kjører mindre nå når bensinen er blitt dyrere? Tro'kke det er mange, dermed er bensinen fortsatt for lav. Vi sløser i dette landet, på alle måter, bortsett fra på infrastruktur og samfunnsmessige goder som gratis skole, helse osv.
 
S

slowmotion

Gjest
TJ skrev:
Er det noen her som kjører mindre nå når bensinen er blitt dyrere? Tro'kke det er mange, dermed er bensinen fortsatt for lav.
For en fantastisk logikk ...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
slowmotion skrev:
TJ skrev:
Er det noen her som kjører mindre nå når bensinen er blitt dyrere? Tro'kke det er mange, dermed er bensinen fortsatt for lav.
For en fantastisk logikk ...
Ja, det er logisk så lenge man betrakter all bilkjøring som et onde. Det er noen som ikke evner å se nytteverdien, og at for noen henger det å kjøre bil sammen med å dekke primærbehovene. Min logikk er meget enkel:

Jeg trenger hus og mat -> Jeg trenger penger -> Jeg trenger en jobb -> Jeg trenger pass til barna når jeg er på jobb -> Jeg må komme meg mellom jobb og barnehage på kort tid for å overholde både arbeidstid og åpningstider i barnehagen -> Det går ikke kollektivtrafikk på gjeldende strekning i det nødvendige tidsrommet -> Jeg trenger bil.

Altså trenger jeg bil for å dekke mine primærbehov. Dette vet staten, og da vet de også at de kan skru drivstoffavgiftene temmelig langt før folk slutter å kjøre bil. Drivstoffavgiftene er ren melkeku for staten, og det er vi som betaler. Den som tror at økende drivstoffavgifter alene kan begrense forurensning fra privatbilismen må tro om igjen. Det er først når man har et kollektivtilbud som er et reelt alternativ at man kan redusere denne miljøbelastningen.
 
J

Jurassic

Gjest
Tubesnake skrev:
Jurassic skrev:
Det er ingen som holder en pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bo på landet.

Skal du bo langt unna jobben er det ditt problem og å da drive å klage over drivstoffpriser er håpløst i mine øyne.
Nei bevares, vi bør nok bosette oss i Oslo alle sammen. Så kan vi heller ta med oss oljefeltene, fiskebåtene, gårdsbrukene, tømmerskogene osv. dit.
Bergen, Stavanger, Kristiansund, Trondheim og Hammerfest er altså ikke byer?

Ser ikke hvor du vil med poenget ditt om oljefelt. Bor du på distriktet og har en sjark har du sannsynligvis båtplass i nærheten av hjemmet.

Bøndene har så mye subsidier at de evner jeg ikke å synes synd på.

Jobber du i skogen er det jo ikke noen grunn til å bosette seg ved kysten.

Bør kunne være mulig å planlegge hvor man skal bo i forhold til arbeid og dersom man ikke evner det så er ikke det statens problem.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Jurassic skrev:
Bør kunne være mulig å planlegge hvor man skal bo i forhold til arbeid og dersom man ikke evner det så er ikke det statens problem.
I en dobbeltarbeidende barnefamilie med barnehagebarn og skolebarn er det 5 lokasjoner som skal knyttes sammen logistikkmessig. 2 arbeidsplasser, hjemmet, barnehage og skole. Med barnehageplass som mangelvare er det ikke bare å velge barnehage, skole er nærmest gitt av hvor man bor, og med en spesifikk utdannelse er det ikke gitt at man kan velge hvor man skal jobbe.

Statens jobb er å tilrettelegge for verdiskapning i Norge, og det gjør man blant annet ved å legge til rette for at arbeidstakere kommer seg på jobb. Å sørge for tilfredstillende kollektivtilbud og å legge til rette for alternativ transport der dette ikke er mulig er definitivt en offentlig oppgave.

Hva mener du egentlig er Statens oppgave, Jurassic? Håve inn penger for bygging av opera?
 
K

knutinh

Gjest
1. Jeg er helt enig i at dersom hensikten/unnskyldningen for beskatning av bilbruk skal være miljø og klima, så bør skattene vris over fra prosenter av markedsverdi på innkjøp, til faste avgifter proporsjonalt med "klima-belastning" forbundet med produksjon og bruk. Og uansett om man er sosialist, SP-er eller Frp-er så innebærer en slik dreining konsekvenser for forskjellige grupper i samfunnet. Det er ikke praktisk å hevde at man vil ha en avgiftspolitikk som innebærer en endring i vaner, for så å ekskludere eller sponse store grupper bort fra en slik endring.

2. Dersom du tjener 250.000,- og kjører en 15 år gammel bil som bruker over 1 liter på mila, OG har bosatt deg/jobber slik at du må kjøre 7 mil pr dag, så har du i mine øyne gjort noen rare disponeringer. Selvsagt skal du ha friheten til å gjøre disponeringer jeg synes er rar, men det betyr ikke nødvendigvis at du får min sympati. Kjøp en VW polo. Bytt jobb.

3. Jeg synes det er helt greit å stille spørsmålstegn ved om avgiftspolitikken er "rettferdig" og hensiktsmessig, og hva evt hensikten er. Jeg synes det hadde vært rettferdig om bilistene betalte for "hva de koster", men det synes fryktelig vanskelig å regne det ut på en måte som Rv og Frp kan enes om.

4. Finnes det ikke viktigere ting å irritere seg over enn bensin-avgifter? Jeg synes f.eks det er mye verre at folk dør på veien grunnet manglende midtskille.

-k
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.306
Antall liker
8.683
Torget vurderinger
12
nb skrev:
Trondmeg skrev:
Hva er bevist mener du? At bensinkostnaden ikke er betydelig?
Neida, det er selvsagt en stor kostnad for de som kjører mye, men den får litt for mye oppmerksomhet når det klages over hvor dyrt det er å ha bil. Det er mye annet som teller mye også, litt avhengig av bruksmønster og hvor man bor, så er andre kandidater avskriving, forsikring, årsavgift, parkeringsleie, parkeringsbøter, bompenger, service, renter på lån om man har det etc

Det er dyrt å ha bil, men det er ikke primært fordi drivstoffprisene øker. Kjører man 15.000 kM i året og bruker i snitt 0,8 på mila er det 1200 liter drivstoff. En endring i prisen på fra 9 til 13 korner literen utgjør da 4800 kroner mer i året eller 400 kroner pr. måned. Det er selvsagt penger det også, men endringen i totalkostand ved bilhold er ikke veldig stor.
Jeg har egentlig oppfattet det som at vi er enig i det meste bortsett fra konklusjonen. Og for ha gjentatt det, mine innlegg inneholder ikke klager på bensinprisen. Jeg aksepterer at den stiger, men jeg er ikke enig at det er en ubetydelig kostnad i bilholdet. I mitt tilfelle utgjør den som sagt 28% (inkl avskr) eller 38% (eks avskr) av totale årskostnader med bilhold. Dette er ikke majoriteten av kostnadene, men det er likevel den største enkeltkostnaden. Det skal jo da også sies at ca 20-30% av total kjørelengde kan jeg få tilbake 3,50 pr km for og når det regnes inn blir det veldig greit.
 
K

knutinh

Gjest
roffe skrev:
I en dobbeltarbeidende barnefamilie med barnehagebarn og skolebarn er det 5 lokasjoner som skal knyttes sammen logistikkmessig. 2 arbeidsplasser, hjemmet, barnehage og skole. Med barnehageplass som mangelvare er det ikke bare å velge barnehage, skole er nærmest gitt av hvor man bor, og med en spesifikk utdannelse er det ikke gitt at man kan velge hvor man skal jobbe.
Dersom lønn er et (mangelfullt) uttrykk for hvor viktig jobben du gjør er, så er det også fornuftig at du kan kjøpe deg ut av slike problemer. Narvesen er i stand til å sette opp kiosker på hvert eneste gatehjørne for å kunne nå kundene sine der hvor kundene er. Hvorfor kan ikke barnehager være slik? Hvorfor kan ikke bedriftsbarnehager være et viktig gode ved en gitt arbeidsgiver?

Dersom mor er karrieremenneske, og det er veldig upraktisk å være dobbeltarbeidende, kanskje det er mer rasjonelt og miljøvennlig i noen tilfeller at far er hjemme noen år med barna, framfor at fellesskapet skal måte bidra i form av skattepenger eller miljø for å få det til?

-k
 
Topp Bunn