Hvor mange LP plater trenger man?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er det flere som har det som meg? Anstendig samling med Lp plater, kjøper stadig nytt. Masse plater som adri blir tatt frem og spilt. Samlingen tar masse plass. Mange album som aldri har blitt utforsket? Spiller de samme platene om og om igjen, de man liker så godt og som gjerne har god lydkvalitet.
    Er det flere som meg som ser på platesamlingen og føler frustrasjon?
    Mvh Espen
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Er det flere som har det som meg? Anstendig samling med Lp plater, kjøper stadig nytt. Masse plater som adri blir tatt frem og spilt. Samlingen tar masse plass. Mange album som aldri har blitt utforsket? Spiller de samme platene om og om igjen, de man liker så godt og som gjerne har god lydkvalitet.
    Er det flere som meg som ser på platesamlingen og føler frustrasjon?
    Mvh Espen
    Kjenner meg godt igjen i det du skriver, har ikke så stor samling men litt har det blitt :)
    Blir veldig mye det samme en finner frem når en skal kose seg.

    mvh
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er sånn, men minus frustrasjonen. I alle fall er den ganske sjelden og ikke veldig stor, men så har jeg også "bare" rundt 1000 plater.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Sådan er det vel :)
    Jeg har stadig Lp,er som ikke har været på min pladspiller i min samling.
    Har i stedet købt en del nye/brugte som bliver spillet.
    Jeg har dog stadig et ønske om at komme igennem dem alle på et tidspunkt
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har lurt på om jeg skal ta en tur fra A-Å, spille nye plater hele tiden?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har lurt på om jeg skal ta en tur fra A-Å, spille nye plater hele tiden?
    Udmærket ide :)
    Tror bare at typen af musik vel også bestemmer hvad man gider at lytte til.
    Ca 25% af min samling har jeg fået eller arvet. Og de er ikke altid først når der skal vælges musik
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Er det flere som har det som meg? Anstendig samling med Lp plater, kjøper stadig nytt. Masse plater som adri blir tatt frem og spilt. Samlingen tar masse plass. Mange album som aldri har blitt utforsket? Spiller de samme platene om og om igjen, de man liker så godt og som gjerne har god lydkvalitet.
    Er det flere som meg som ser på platesamlingen og føler frustrasjon?
    Mvh Espen
    Nei føler ikke frustrasjon :) men har sikkert klaret meg med 300 LP Plater for å svare på overskriften på inlegget, ikke alt blir spilt men det hender man tar fram noen plater som man ikke har spilt på en del år og da hender det jo at man er glad man ikke har solgt de
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en bør ha flere plater enn spillere/armer/pu.

    en trenger vel akkurat så mange en føler for og har interesse for. og har en i tillegg et lite samlergen så …

    hvor mange bøker trenger man?

    det eneste en vet, er at en trenger mer sprit og damer enn hva en har «samlet». skjønt alt kan vel tilbakeføres til den menneskelige defekt: pleonexia. velkommen i klubben.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en opprydding i platene da jeg flyttet dem opp i finstua. Ga bort 200 plater gratis. Angrer som en hund på at jeg ga bort et par kataloger med jazzrock som jeg nå begynner å få sansen for
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ingen frustrasjon men kjøper ikke plater lenger, ikke den samme interessen som for lenge siden. Har en haug (noen tusen...) som er pakket trygt bort og noen få som står i stua som blir spilt. Men kommer ikke til å kvitte meg med dem. Hvis den yngre generasjonen viser seriøs interesse over tid så doneres de den veien. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    en bør ha flere plater enn spillere/armer/pu.

    en trenger vel akkurat så mange en føler for og har interesse for. og har en i tillegg et lite samlergen så …

    hvor mange bøker trenger man?

    det eneste en vet, er at en trenger mer sprit og damer enn hva en har «samlet». skjønt alt kan vel tilbakeføres til den menneskelige defekt: pleonexia. velkommen i klubben.
    Den formelen fungerer ikke for Fosse - og han har da ellers ganske så mange plater
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vinyl ( og CD for den saks skyld) er litt sånn som penger. "For mye" er liksom ikke noe som heter 😄 😄
    Too much is enough er det noen som har sagt.
    Dersom man spiller ca. tre LPer pr dag så blir det 1000 pr. år. Det er det vel ikke så mange med familie og hjem som får til.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Den formelen fungerer ikke for Fosse - og han har da ellers ganske så mange plater
    Joda, hvor langt er et tau?
    Bare litt frustrerende at det er så utrolig mange plater som ikke blir spilt. Kanskje man trenger et spark i baken....
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er sånn, men minus frustrasjonen. I alle fall er den ganske sjelden og ikke veldig stor, men så har jeg også "bare" rundt 1000 plater.
    Det er hva jeg kaller en anstendig samling. Tipper du av og til står å trommer fingeren på leppene og lurer på hva du skal spille? Blir det de samme "gamle" eller tar du frem bruktkjøp som du ikke har hørt på før?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det blir nok (altfor) ofte de gamle, gode, men så hender det heldigvis at jeg tar meg i det og heller blar gjennom en tilfeldig halvmeter for å finne noe jeg ikke har hørt på lenge.

    Og så tynner jeg samlingen sånn nå og da. Akkurat nå ligger det en 30cm bunke å venter på en tur til platebutikken, slik at de kan byttes i en håndfull nye. Denslags må til når en har gitt seg selv forbud mot å breie samlingen utover det ene møbelet den okkuperer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kona har sin samling med bøker i stua - så da kan jeg ha min samling med lp i kjelleren med god samvittighet.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er man glad i musikk så vil man av og til komme over musikk man liker og ikke har fra før. Ergo så trenger man flere plater.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kjøper mye, og blir aldri nok :)

    Hører på alt jeg kjøper, men er jo selvsagt ikke alt som blir spilt like ofte etter en stund. Selvsagt gøy å på oppdagelsesferd i egen samling. Har en ett lite prosjekt gående hvor jeg spiller igjennom samlingen kronologisk etter når de ble utgitt, og samtidig notere meg litt om platene, hva jeg syns osv. Har holdt på i 1,5 år og har kommet til 1966 :) så jeg regner med at jeg i 2140 er i mål. I tillegg til dette kommer jo spillingen av andre plater som blir kjøpt inn eller annen gammel morro.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Har noen sett såkalte møblerte hjem og deres bokhyller?
    Hvor mange bøker leser du flere ganger?
    Alle mine plater (xept a filthy few) er spilt mange ganger.
    Dog, alle er ikke på A-rotasjon
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har møblert hjem (skriver dette sittende i en stol), men bøkene residerer nå på nett brett og har gjort det en del år. Ellers blir en rimelig stor andel bøker lest både to, tre og flere ganger. Leser sabla raskt og husker dårlig, serru. Har spart mye penger på det.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har startet "prosjekt gjennomspilling"
    Har fra før festet en postit-lapp som stikker ut i hyllene på plater jeg liker spesielt godt. Praktisk om man vil falle tilbake til game synder
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Cder kjøper jeg ikke så mye av lenger, hverken brukte eller nye. Vinyler er noe litt annet og planen fremover er at denne samlingen skal vokse betydelig. Vinyler har jeg like mye for gleden å "samle" på noe som å spille de, de brukes alt for lite til noe annet. "Sjeldne" plater står høyest i kurs, men jeg holder meg til plater under høvdingen per LP. Har flere plater som går for 700-1000 per stykk brukt, selv om total samling bare er på skarve 100 stk.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Trenger ingen plater, men har 1500 stk. og vil ikke kvitte meg med noen av dem.
    Spiller egentlig mest CD’er, men setter saktens på en LP også i ny og ne. Liker dessuten å se platene stå i hyllene. De minner meg om livet og alt jeg har opplevd… Det er mye historie der, og ikke bare musikkhistorie!
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ingen plater, men har 1500 stk. og vil ikke kvitte meg med noen av dem.
    Spiller egentlig mest CD’er, men setter saktens på en LP også i ny og ne. Liker dessuten å se platene stå i hyllene. De minner meg om livet og alt jeg har opplevd… Det er mye historie der, og ikke bare musikkhistorie!
    Da er du heldig i forhold til meg som klarer å se på så mange Lpˋs uten å kjenne på dårlig samvittighet :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Idag, dagen etter, er jeg frista til å si : Du trenger kun en boks, The Rolling Stones in mono.
    Ijaffall idag, og kanskje noen dager til. Etterhvert blir det vel å hente noen andre perler i samlinga.
    Men et godt råd, ikke ha flere enn du har oversikt over.
    Har av og til tenkt at denne må jeg ha, og kjøpt den, for så å finne ut at den hadde jeg fra før
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Er det flere som har det som meg? Anstendig samling med Lp plater, kjøper stadig nytt. Masse plater som adri blir tatt frem og spilt. Samlingen tar masse plass. Mange album som aldri har blitt utforsket? Spiller de samme platene om og om igjen, de man liker så godt og som gjerne har god lydkvalitet.
    Er det flere som meg som ser på platesamlingen og føler frustrasjon?
    Mvh Espen
    Hæ , kjøper du plater bare for å ha i hyllen og ikke høre på.? ? Det problemet er ukjent her.
    Jeg har aldri kjøpt en plate bare for å samle , Platene jeg kjøper har jeg hørt først og bestemt at jeg liker dem godt nok til å eie dem . Selvsagt er det noen som blir mer favoritter enn andre og blir spilt mest for så å hvile og komme tilbake i rampelyset igjen .
    Kanske du har et shopping problem og ikke musikkproblem ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Har selv begynt å kjøpe singler. Ebay er et funn, og mye er overraskende billig.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    En gang er jeg gammel og pensjonert, dårlig til beins og med god tid. Da skal jeg stå og bla og si «jøss, har jeg den ?» Gleder meg egentlig litt til det.
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hæ , kjøper du plater bare for å ha i hyllen og ikke høre på.? ? Det problemet er ukjent her.
    Jeg har aldri kjøpt en plate bare for å samle , Platene jeg kjøper har jeg hørt først og bestemt at jeg liker dem godt nok til å eie dem . Selvsagt er det noen som blir mer favoritter enn andre og blir spilt mest for så å hvile og komme tilbake i rampelyset igjen .
    Kanske du har et shopping problem og ikke musikkproblem ;)
    Hehehe :) Lytter til de platene jeg kjøper men det er så mange plater jeg aldri har hørt på som er kjøpt i bunker brukt. Det begynner å bli en del av de. Mange skatter som bare står i hyllene
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Billi Bragg er good stuff. Plukk opp Talking with the Taxman About Poetry om du ikke har den, det er etter min mening hans beste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn