Hvor mange her inne, har tenkt til å satse på vinyl i fremtiden?

Salget har økt ekstremt mye det siste året, men hva gjør HFS medlemmer?

  • Nei!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vil kun satse på server el.!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det blir nok CD-er i fremtiden også!

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
HHH skrev:
Edit: Jeg skjønte plutselig hvor gammel jeg er blitt når junior (15) kom hjem med en kompis i det jeg er i ferd med å sette på ei plate, og jeg hører følgende utbrudd bak meg: "KULT! Sånn har jeg sett på film en gang!!"
Hvordan tror du det er når en ungeskokk står rundt jukeboxen på kjøkkenet med øyne store som tinntallerkener? Heldigvis har jeg kompiser som utøver god barneoppdragelse og oppfostrer avkom med kulturell ballast. :D
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg kommer til å fortsette å spille vinyl men tviler på om samlingen blir veldig mye større. Føler faktisk at jeg har omtrent det jeg trenger på vinyl...

Jeg har to små barn og for ikke så lenge siden var størstemann bortpå og klådde på spilleren med det resultat at pickup'en takket for seg. Kommer til å kjøpe en billig USB spiller som kan gjøre jobben mens barna er for små til traktere platespilleren selv, slik at jeg har muligheten til å spille vinyl når jeg vil.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Palace skrev:
Jeg kommer til å fortsette å spille vinyl men tviler på om samlingen blir veldig mye større. Føler faktisk at jeg har omtrent det jeg trenger på vinyl...

Jeg har to små barn og for ikke så lenge siden var størstemann bortpå og klådde på spilleren med det resultat at pickup'en takket for seg. Kommer til å kjøpe en billig USB spiller som kan gjøre jobben mens barna er for små til traktere platespilleren selv, slik at jeg har muligheten til å spille vinyl når jeg vil.
Du er ikke redd for hva pu'en og en generell mangel på finjustering på en slik vil gjøre med platene dine?
jeg bare spør ...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Karma skrev:
pengesluk skrev:
De av oss som er vokst opp med vinyl vet hvilke skatter dette er og kommer vel stort sett ikke til å avhende sine samlinger. Skjønner selvsagt at kyllingene stiller seg uforstående til dette med vinyl, virker jo usedvanlig toskete og tungrodd i forhold til streaming og t.o.m. CD. Hadde jeg startet opp i dag så hadde jeg også tenkt meg lenge om.
Jeg er i sannhet vokst opp med vinyl. Solgte hele samlingen for mange år siden. Det er nok ikke bare "kyllinger" som velger bort vinyl. ;)
Takket være deg og de andre som gjorde det samme var 80-tallet en gullgruve for de som ikke lot seg imponere av CD-mediet. Bra for oss som hørte at vinyl var CD'ene helt overlegen........
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Er som Ole Brumm og sier jatakk til begge deler Vinyl / CD - faktisk til og med MC.

Kjøper ikke vinyl nytt, men brukt plater i god kvalitet.

Ingen av mine plater er utslitte, de spiller like bra i dag som de gjorde på 70-tallet, de fleste av dem.
De som ikke spiller fullt så bra har blitt utsatt for diverse remedier for rensing og vask.

Derfor blir absolutt ingen plater vasket nå, bare tørr børste og rett i innersleeve etter bruk.
Har heller aldri spilt med 10X ganger stifttrykk heller, enten grunnene kunne være akustisk tilbakekobling eller feilinnstillinger.

Det ene overflødiggjør ikke det andre nødvendigvis, så derfor har jeg også en ganske stor samling av CD, og vil kjøpe CD, inkludert brenne CD når jeg har behov for dèt.

Så dukker det opp vinyl i god tilstand som er interessante, så kjøper jeg dette, samme gjelder CD.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Begge deler. Som før.

Sagt det før, sier det igjen: Repertoar. Så lenge det finnes en LP som ikke er tilgjengelig på CD og visa versa.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Spilller både CD og vinyl, men foretrekker vinyl. Sammenlikninger mellom samme innspilling på CD og LP gir ofte best lyd på LP. Særlig eldre LPer har en vesentlig mer dynamisk lyd enn CDene.
Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å fortsette å ha vinyl som hovedmedium i fremtiden.
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
ja vinyl selvfølgelig , cd selvfølgelig , mac/dac selvfølgelig , alle låter toppers når de får rette foret :)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg spiller mye vinyl, da jeg har en brukbar samling fra da jeg begynte å kjøpe plater på 1970 tallet. Noe musikk finnes fremdeles bare på vinyl, så jeg synes det er kjekt å ta vare på dette. Jeg har også en bra spiller som får det beste ut av platene. Viktig det og.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Vinylplater er alt for dyre i forhold til cd, ihvertfall når det gjelder nye plater. Gammel vinyl kan være billig, men da er det gjerne ihjelspilt.
På pris og brukervennlighet kan ikke vinyl konkurrere med cd. Har du i tillegg en god kilde for cd-avspilling så har du også god lyd, forutsatt at du styrer unna dårlige mastringer/innspillinger.
For min del har vinyl-toget passert og vil aldri returnere. Har kvittet meg med alt av vinyl og har jo mange ganger angret litt på det, men totalt sett er jeg bedre fornøyd med en ren cd-løsning.
Men for all del - dere som er interessert i å bruke tid på vinyl med justeringer, platevask, skifting av stifter, ettc.etc. - så gir det helt sikkert mye glede og god musikk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
dandare skrev:
dere som er interessert i å bruke tid på vinyl med justeringer, platevask, skifting av stifter, ettc.etc.
I ærlighetens navn tar vel ikke dette spesielt mye tid?Hvor ofte vasker man en plate? Hvor ofte justerer man noe på spilleren? Hvor ofte bytter man stift? Hvor mange sekunder pr time med avspilling utgjør dette? Forsvinnende lite, er jeg overbevist om.

...Dessuten er det bare moro. ;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
dandare skrev:
dere som er interessert i å bruke tid på vinyl med justeringer, platevask, skifting av stifter, ettc.etc.
I ærlighetens navn tar vel ikke dette spesielt mye tid?Hvor ofte vasker man en plate? Hvor ofte justerer man noe på spilleren? Hvor ofte bytter man stift? Hvor mange sekunder pr time med avspilling utgjør dette? Forsvinnende lite, er jeg overbevist om.

...Dessuten er det bare moro. ;)
Vel jeg leste et fordrag av en av "Guruene" innen vinylavspilling at for å få optimal lyd så burde spilleren justeres etter hver LP.....
LP blir slitt littegrann av hver avspilling....Bare det å vite at lyden vil bli verre og verre...
nevrose... nevrose...... ;D
Skjønner sjarmen med vinyl (Spillte vinyl i mange år før CDen kom), men er mer tvilende til at det fører til bedre lyd....Bortsett fra fraværet av komprimering som mange CD innspillinger er belemret med, men dette er jo udugelige lydteknikkere og produsenters skyld....ikke CD formatet....
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Streaming er enklere
Tusenvis av plater
null lagringplass
bra lyd
billig
konsentrere seg om musikken uten masse justering/vedlikehold osv

Vinyl koster skjorta hvis det skal låte bra
tungvint
mer vedlikehold mindre tid til musikk
utrolig tungvint
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Vel jeg leste et fordrag av en av "Guruene" innen vinylavspilling at for å få optimal lyd så burde spilleren justeres etter hver LP.....
LP blir slitt littegrann av hver avspilling....
Det faller jo på sin egen urimelighet. ...Og stemmer i teorien i beste fall hvis man alltid spiller den ene, samme plata.

JK skrev:
Bare det å vite at lyden vil bli verre og verre...
nevrose... nevrose...... ;D
"Tro". ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
Streaming er enklere
Ja, et ferdig oppsatt system med musikkbibliotek er veldig brukervennlig.

eddie1 skrev:
Tusenvis av plater
...Og det finnes ikke tusenvis av vinylplater? ..Eller mente du at du selv har tusenvis av cd-plater, men ingen vinylplater.

For noen er det sikkert et poeng at det er lettere å stjele laste ned digitale formater også.

eddie1 skrev:
null lagringplass
LP-er tar mer plass, ja, men cd-platene skal da oppbevares et sted, de også?

eddie1 skrev:
Ja, og det har ikke vinyl?

eddie1 skrev:
Det er sant. Inngangsbilletten for cd-avspilling er billigere enn for vinylavspilling. For "audiofile" tror jeg likevel det jevner seg ut ganske fort.

eddie1 skrev:
konsentrere seg om musikken uten masse justering/vedlikehold osv
Som sagt er det slett ikke "masse justering/vedlikehold" inkludert.

eddie1 skrev:
Vinyl koster skjorta hvis det skal låte bra
Sludder!

eddie1 skrev:
...og pølsevev! Det lille "tungvint" du snakker om, er heller selve sjarmen med vinylavspilling.

eddie1 skrev:
mer vedlikehold mindre tid til musikk
Mer sludder.

eddie1 skrev:
utrolig tungvint
Tungvint igjen? Se mitt svar to hakk opp på lista. ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
...Dessuten er det bare moro. ;)
Nei. Du må bare innse at det du synes er gøy er noe herk for andre, og avspeiler forskjellige tilnærminger.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Dazed skrev:
...Dessuten er det bare moro. ;)
Nei. Du må bare innse at det du synes er gøy er noe herk for andre, og avspeiler forskjellige tilnærminger.
Hvor er det jeg ikke har skjønt det?

Poenget mitt der du kun svarte på en liten slengbemerkning med en smiley helt på slutten, var at det ikke er så mye plunder og heft. I hverdagen bare legger man plata nedpå tallerkenen og slipper stiften ned. Kanskje den får et sekund med børsten før stiften treffer rillene. DET er imho. bare kos. Å hevde at det er mye vedlikehold og justering involvert i det å spille vinylplater vitner utelukkende om ignorans.

Ingen er uenig i at det er enklere å sette på en CD eller streame digitalfiler fra en harddisk.

...Men selvsagt er det jeg som må innse at det finnes forskjellige innfallsvinkler. ::)

Hele tråden her handler jo om nettopp det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
erato skrev:
Poenget mitt der du kun svarte på en liten slengbemerkning med en smiley helt på slutten, var at det ikke er så mye plunder og heft. I hverdagen bare legger man plata nedpå tallerkenen og slipper stiften ned. Kanskje den får et sekund med børsten før stiften treffer rillene. DET er imho. bare kos. Å hevde at det er mye vedlikehold og justering involvert i det å spille vinylplater vitner utelukkende om ignorans.
Jeg levde med vinyl i 25 år før CD ble lansert og har en stor LP samling til å bevise det. Men det blir aldri brukt fordi kosen er noe herk. Dette vet jeg ALT om.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg levde med vinyl i 25 år før CD ble lansert og har en stor LP samling til å bevise det. Men det blir aldri brukt fordi kosen er noe herk. Dette vet jeg ALT om.
Den meningen har du selvsagt all rett til å ha. Det må være flott å vite ALT om noe, forresten. ;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
erato skrev:
Dazed skrev:
...Dessuten er det bare moro. ;)
Nei. Du må bare innse at det du synes er gøy er noe herk for andre, og avspeiler forskjellige tilnærminger.
Min 2 år gamle platespelar har blitt justert ein gang, har aldri vaska ei plate eller bytta stift.
Ein gjer det så vanskelig som ein vil sjølv. Ein kan fint bruke hundrevis av timer av oppsett og tweaking av pc-avspilling også. Uten at det er til bry av den grunn.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Jeg levde med vinyl i 25 år før CD ble lansert og har en stor LP samling til å bevise det. Men det blir aldri brukt fordi kosen er noe herk. Dette vet jeg ALT om.
Den meningen har du selvsagt all rett til å ha. Det må være flott å vite ALT om noe, forresten. ;)
Sjekk dine egne ufine sludderemerkninger lenger oppe før du prøver deg på enda mer billig skittslenging.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lyntoft| skrev:
men den knitringen der?
ja, hva med den?

j
Selvsagt kan det bli brysomt med plater som er så slitt at knitringen blir irriterende, men med plater i god stand føler i alle fall ikke jeg at det er noe tema.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Om ein med nevrotiske øyrer leiter etter knitring vil det sikkert kunne ta overhand og være øydeleggande.
Litt knitter og peiskos vil det alltid være.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Dazed skrev:
Jeg levde med vinyl i 25 år før CD ble lansert og har en stor LP samling til å bevise det. Men det blir aldri brukt fordi kosen er noe herk.  Dette vet jeg ALT om.
Den meningen har du selvsagt all rett til å ha. Det må være flott å vite ALT om noe, forresten. ;)
Sjekk dine egne ufine sludderemerkninger lenger oppe før du prøver deg på enda mer billig skittslenging.
Nå må du gi deg. Jeg har ikke forsøkt meg på hverken skittslenging eller sludder. ...Om jeg har sagt noe som du har oppfattet som en fornærmelse, får du vel beklage, selv om jeg ikke helt klarer å se det som mitt problem. Jeg tror du er litt i overkant sensibel nå.

Jeg vil faktisk sette pris på om du viser meg hvor jeg kommer med "ufine sludderbemerkninger" og "billig skittslenging", siden jeg hverken tror jeg fremstår slik eller ønsker å gjøre det.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
og mitt poeng er at man må tåle å høre forbi evt. overflatestøy og inn i musikken.
Tåler man ikke dette hører man ikke etter.

j
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
erato skrev:
Dazed skrev:
Jeg levde med vinyl i 25 år før CD ble lansert og har en stor LP samling til å bevise det. Men det blir aldri brukt fordi kosen er noe herk. Dette vet jeg ALT om.
Den meningen har du selvsagt all rett til å ha. Det må være flott å vite ALT om noe, forresten. ;)
Sjekk dine egne ufine sludderemerkninger lenger oppe før du prøver deg på enda mer billig skittslenging.
Nå må du gi deg. Jeg har ikke forsøkt meg på hverken skitslenging eller sludder. ...Om jeg har sagt noe som du har oppfattet som en fornærmelse, får du vel beklage, selv om jeg ikke helt klarer å se det som mitt problem. Jeg tror du er litt i overkant sensibel nå.
Poenget er at jeg vet nok til å konstatere hva som er mine egne preferanser. Og - det du kaller sludder under, er ikke sludder; bare preferanser som er forskjellig fra dine. :

Dazed skrev:
eddie1 skrev:
Streaming er enklere
Ja, et ferdig oppsatt system med musikkbibliotek er veldig brukervennlig.

eddie1 skrev:
Tusenvis av plater
...Og det finnes ikke tusenvis av vinylplater? ..Eller mente du at du selv har tusenvis av cd-plater, men ingen vinylplater.

For noen er det sikkert et poeng at det er lettere å stjele laste ned digitale formater også.

eddie1 skrev:
null lagringplass
LP-er tar mer plass, ja, men cd-platene skal da oppbevares et sted, de også?

eddie1 skrev:
Ja, og det har ikke vinyl?

eddie1 skrev:
Det er sant. Inngangsbilletten for cd-avspilling er billigere enn for vinylavspilling. For "audiofile" tror jeg likevel det jevner seg ut ganske fort.

eddie1 skrev:
konsentrere seg om musikken uten masse justering/vedlikehold osv
Som sagt er det slett ikke "masse justering/vedlikehold" inkludert.

eddie1 skrev:
Vinyl koster skjorta hvis det skal låte bra
Sludder!

eddie1 skrev:
...og pølsevev! Det lille "tungvint" du snakker om, er heller selve sjarmen med vinylavspilling.

eddie1 skrev:
mer vedlikehold mindre tid til musikk
Mer sludder.

eddie1 skrev:
utrolig tungvint
Tungvint igjen? Se mitt svar to hakk opp på lista. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Poenget er at jeg vet nok til å konstatere hva som er mine egne preferanser. Og - det du kaller sludder under, er ikke sludder; bare preferanser som er forskjellig fra dine. :
Jeg har da aldri stilt spørsmålstegn ved dine preferanse.

Jo, jeg synes det er sludder at vinylavspilling med god lyd må være dyrt, samt at vedlikeholdet det krever tar mye av den verdifulle tiden man heller kan bruke til å lytte til musikk. Det er en mening jeg har rett til å ha. Tonen jeg brukte var vel ikke direkte høflig, men slett ikke så ille som du skal ha det til, og ganske i tråd med både innlegget jeg svarte på og den vanlige på forumet. Man skal ha temmelig ømme tær for å bli fornærmet av det, synes jeg. ...Men jeg skal, om ikke annet, ta meningen din om saken til etterretning, selv om jeg finner det ganske oppsiktsvekkende at du på bakgrunn av dette mener jeg driver med "billig skittslenging". [1]

1: Siden det tydeligvis var alt, tar jeg beskyldningen med ro. :)
 
Topp Bunn