Hvor mange her inne, har tenkt til å satse på vinyl i fremtiden?

Salget har økt ekstremt mye det siste året, men hva gjør HFS medlemmer?

  • Nei!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vil kun satse på server el.!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det blir nok CD-er i fremtiden også!

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
har hatt 3 platespillere de siste 2 årene og kan heldigvis si at jeg er tørrlagt. Det blir HD og SDkort på meg
 
J

J.J

Gjest
Karma skrev:
marsboer skrev:
Å bruke store penger på et "slitbart" medium som vinyl er for meg helt utenkelig når den virkelige forskjellen i lydkvalitet virker å ligge i ulik mastring og ikke i selve avspillingskjeden.
Enig!

Å satse på vinyl i 2011 er å gå baklengs inn i fremtiden.
Åja ?? Fordi ??
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
jan#jan skrev:
Karma skrev:
marsboer skrev:
Å bruke store penger på et "slitbart" medium som vinyl er for meg helt utenkelig når den virkelige forskjellen i lydkvalitet virker å ligge i ulik mastring og ikke i selve avspillingskjeden.
Enig!

Å satse på vinyl i 2011 er å gå baklengs inn i fremtiden.
Åja ?? Fordi ??
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
jan#jan skrev:
Karma skrev:
marsboer skrev:
Å bruke store penger på et "slitbart" medium som vinyl er for meg helt utenkelig når den virkelige forskjellen i lydkvalitet virker å ligge i ulik mastring og ikke i selve avspillingskjeden.
Enig!

Å satse på vinyl i 2011 er å gå baklengs inn i fremtiden.
Åja ?? Fordi ??
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Er en stusselig og misforstått virkelighetsforståelse dersom den kun inneholder en løsning, uavhengig av hvor praktisk og bekvem du måtte finne den. Digitale og analoge løsninger kommer til å eksistere side om side akkurat som rør og transistorer og bra er det.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg røyker da en sigar i ny og ne. Sånn nikotinlapp på huden er ikke noe for meg.

I dette tilfellet, ja takk, begge deler.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
Karma skrev:
marsboer skrev:
Å bruke store penger på et "slitbart" medium som vinyl er for meg helt utenkelig når den virkelige forskjellen i lydkvalitet virker å ligge i ulik mastring og ikke i selve avspillingskjeden.
Enig!

Å satse på vinyl i 2011 er å gå baklengs inn i fremtiden.
Jeg går absolutt, og med stor glede, baklengs inn i framtiden. 70% vinyl, 20% Fm og 10% CD.
 
J

J.J

Gjest
Karma skrev:
jan#jan skrev:
Karma skrev:
marsboer skrev:
Å bruke store penger på et "slitbart" medium som vinyl er for meg helt utenkelig når den virkelige forskjellen i lydkvalitet virker å ligge i ulik mastring og ikke i selve avspillingskjeden.
Enig!

Å satse på vinyl i 2011 er å gå baklengs inn i fremtiden.
Åja ?? Fordi ??
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Jeg er ikke en latsabb som ikke gidder å rikke meg av stolen for å bytte musikk - snakk for deg sjøl.
Jeg får den kvaliteten jeg betaler for på vinyl.
Musikken kommer alltid først - deretter kommer den magiske roen så kommer det tekninske / anlegget.

Hifi er nok baklengs allerede i utgangspunktet, derfor kuttet jeg ut mesteparten av det. Nå er det musikken som skal frem - ikke lydene.

Derfor så satser jeg på alt som er motsatt av trenden idag ... Jeg digger lyden av vinyl - rør og horn... Fordi det gjengir musikk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt er streaming av harddiskbasert musikk mye mer brukervennlig, men det er ikke det vinyl handler om. Det er sjarmen ved det hele! ...For ikke å glemme at faretruende mange av nåtidens CD-utgivelser (og de andre digitale formatene basert på dem) er mastret i stykker.

For meg er det uansett begge deler som gjelder.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
De av oss som er vokst opp med vinyl vet hvilke skatter dette er og kommer vel stort sett ikke til å avhende sine samlinger. Skjønner selvsagt at kyllingene stiller seg uforstående til dette med vinyl, virker jo usedvanlig toskete og tungrodd i forhold til streaming og t.o.m. CD. Hadde jeg startet opp i dag så hadde jeg også tenkt meg lenge om.

Satse på vinyl i fremtiden?? Med ca. 10.000 titler i hyllene (hvorav kanskje 75% ikke finnes på annet medie), hva er alternativet???

For oss som er opptatt av selve musikken så er ikke dette noe techno-race hvor det handler om å stupe på neste bølge.

Ny musikk, klassikere utgitt på ny etc. kan man godt handle inn på alternative måter, ofte eneste mulighet også men det man allerede har det har man jo.

Til alle yngre der ute; de som ikke kjenner historien får gjerne problemer med fremtiden også! (noe omskrevet)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Satse på vinyl i fremtiden?? Med ca. 10.000 titler i hyllene (hvorav kanskje 75% ikke finnes på annet medie), hva er alternativet???
Du kan jo sette deg til en stund og rippe alt til flac. ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
De av oss som er vokst opp med vinyl vet hvilke skatter dette er og kommer vel stort sett ikke til å avhende sine samlinger. Skjønner selvsagt at kyllingene stiller seg uforstående til dette med vinyl, virker jo usedvanlig toskete og tungrodd i forhold til streaming og t.o.m. CD. Hadde jeg startet opp i dag så hadde jeg også tenkt meg lenge om.

Satse på vinyl i fremtiden?? Med ca. 10.000 titler i hyllene (hvorav kanskje 75% ikke finnes på annet medie), hva er alternativet???

For oss som er opptatt av selve musikken så er ikke dette noe techno-race hvor det handler om å stupe på neste bølge.

Ny musikk, klassikere utgitt på ny etc. kan man godt handle inn på alternative måter, ofte eneste mulighet også men det man allerede har det har man jo.

Til alle yngre der ute; de som ikke kjenner historien får gjerne problemer med fremtiden også! (noe omskrevet)
har vokst opp med vinyl men aldri vært fasinert av alt plunderet med formatet. har gitt bort samlingene, sist en 1500 titler for et par år siden. Av og til (mye sjeldnere enn folk skal ha det til ) er det meget god lyd på enkelte vinylplater
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Dazed skrev:
pengesluk skrev:
Satse på vinyl i fremtiden?? Med ca. 10.000 titler i hyllene (hvorav kanskje 75% ikke finnes på annet medie), hva er alternativet???
Du kan jo sette deg til en stund og rippe alt til flac. ;)
;D ;D Hadde tenkt å sette ut jobben til deg! Ikke for det, en kamerat er akkurat ferdig med å rippe sin samling på ca. 1.300 Lp'er. Årsak? Gikk bort og giftet seg og hadde ikke hjerte til å okkupere et rom til alt skrammelet :eek: :eek: :eek:

Skrammelopphenter Sluket ligger i sivet....
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Karma skrev:
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Musikk har desverre blitt en ren forbruksartikkel for iPod-generasjonen, og ikke-fysiske formater passer denne livsstilen perfekt. Du betaler altså for å få lov til å bruke, ikke for å eie.

For oss som er litt eldre har det en betydning at det vi kjøper faktisk er noe håndfast. En LP gir i så måte en følelse av å ha kjøpt noe av verdi. I tillegg er det et forgjengelig produkt så det må behandles med en smule varsomhet. Dette gjør det på sett og vis enda mer verdifullt for eieren.

Når du snakker om musikksamlingen din er det bare en samling bits på en harddisk en eller annen plass. Min musikksamling telles i kilo og antall hyllemeter og er samlet sammen over flere ti-år. Skulle jeg en dag tørne gæer'n og selge alt ville jeg få en god slump med penger for dette. Det du til sammenligning har "samlet" er verdiløst.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Fuckin' aye!! :eek: :eek: :eek:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
;D ;D Hadde tenkt å sette ut jobben til deg!
Den er grei.

Levér LP-er i bolker på 15-20 plater og få flac-filer tilbake i stedet. :)
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Er så smått i gang med noe vinyl greier vi for se hva de mørke å kalde høstkveldene vil bringe 8)
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Har investert i platespiler fordi jeg har en del plater som jeg kunne tenke meg å spille i ny og ned. Må jo si at det var en stor overraskelse å høre vinylformatet igjen. Det er et eller annet med vinyllyden som er skikkelig attraktivt. Jeg skal ikke påstå at den er bedre enn CD-lyden, men selv nye skiver har et lydbilde som jeg kan like.

Avstemmingen burde ha et valg som kombinerer vinyl + streaming (NAS, Server, Wimp, Spotify) da jeg tenker at det er mange som vil legge seg på denne metoden i årene som kommer.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
jan#jan skrev:
Jeg er ikke en latsabb som ikke gidder å rikke meg av stolen for å bytte musikk - snakk for deg sjøl.
Innbilte du deg at jeg snakket for andre enn meg selv??
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
pengesluk skrev:
De av oss som er vokst opp med vinyl vet hvilke skatter dette er og kommer vel stort sett ikke til å avhende sine samlinger. Skjønner selvsagt at kyllingene stiller seg uforstående til dette med vinyl, virker jo usedvanlig toskete og tungrodd i forhold til streaming og t.o.m. CD. Hadde jeg startet opp i dag så hadde jeg også tenkt meg lenge om.
Jeg er i sannhet vokst opp med vinyl. Solgte hele samlingen for mange år siden. Det er nok ikke bare "kyllinger" som velger bort vinyl. ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
ayaboh skrev:
Karma skrev:
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Musikk har desverre blitt en ren forbruksartikkel for iPod-generasjonen, og ikke-fysiske formater passer denne livsstilen perfekt. Du betaler altså for å få lov til å bruke, ikke for å eie.

For oss som er litt eldre har det en betydning at det vi kjøper faktisk er noe håndfast. En LP gir i så måte en følelse av å ha kjøpt noe av verdi. I tillegg er det et forgjengelig produkt så det må behandles med en smule varsomhet. Dette gjør det på sett og vis enda mer verdifullt for eieren.

Når du snakker om musikksamlingen din er det bare en samling bits på en harddisk en eller annen plass. Min musikksamling telles i kilo og antall hyllemeter og er samlet sammen over flere ti-år. Skulle jeg en dag tørne gæer'n og selge alt ville jeg få en god slump med penger for dette. Det du til sammenligning har "samlet" er verdiløst.
Før du går så alt for langt i din faderlige omsorg og belæring, kan det opplyses at jeg er født i 1958. Vet dog ikke hvor gammel du er..?

Kan samtidig opplyse at jeg kjøper all min musikk, og har ingen intensjon om noen gang å konvertere til snyltementaliteten som rår blant mye av dagens ungdom.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ayaboh skrev:
Karma skrev:
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Musikk har desverre blitt en ren forbruksartikkel for iPod-generasjonen, og ikke-fysiske formater passer denne livsstilen perfekt. Du betaler altså for å få lov til å bruke, ikke for å eie.

For oss som er litt eldre har det en betydning at det vi kjøper faktisk er noe håndfast. En LP gir i så måte en følelse av å ha kjøpt noe av verdi. I tillegg er det et forgjengelig produkt så det må behandles med en smule varsomhet. Dette gjør det på sett og vis enda mer verdifullt for eieren.

Når du snakker om musikksamlingen din er det bare en samling bits på en harddisk en eller annen plass. Min musikksamling telles i kilo og antall hyllemeter og er samlet sammen over flere ti-år. Skulle jeg en dag tørne gæer'n og selge alt ville jeg få en god slump med penger for dette. Det du til sammenligning har "samlet" er verdiløst.
Enig. Jeg hadde en vinylpause på et par tiår, og har ikke så mange hyllemeter å skryte av. En god del av '70-og '80-tallsvinylen, har blitt lånt bort og stjålet, så der er ikke mye igjen. Desverre. Der var masse Bob Dylan, Led Zep komplett, Stones og Beatles så godt som komplette, Deep Purple, Pink Floyd og Jeyhro Tull, for å nevne noen. Moody Blues, Byrds, The Greatful Dead, Cream, Clapton, Mayall og Yes, samt mange, menge fleir. Jeg vil fortsatt gråte når jeg tenker på dette...Jeg berga i det minste Billie holiday og det meste av klassiske innspillinger. Noe av det andre,er erstattet på cd, og noe på vinyl.

De seinere årene, har jeg vel handlet sånn 50/50 vinyl og cd. Så for meg, blir det nok begge deler. Men det er vinylskivene som blir tatt frem når det skal lyttes.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og ja, jeg glemte å nevne en ting: For de av dere som har planer om å avvikle vinylsamlingene, eller mangler plass; bare send meg en pm, så skal vi nok bli enige om henting eller befraktning!! ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Snylting er ordet ;D ;D ;D

Mange av gamlekara (og vi som er i den gruppa) som solgte vinylen sin - av flere årsaker. Ikke noe galt i det selv om jeg kjenner mange som angrer. Men musikksmaken kan ha endret seg, man blir latere (ikke nekt for dette) og generelt ønsker man en enklere hverdag. Helt normalt. Jeg synes også det er helt topp å kunne sitte med min touchscreen fjernkontroll og spille uavbrutt, i flere timer. Og parallelt med dette så lever mine vinylrigger i beste velgående!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Jeg er i sannhet vokst opp med vinyl. Solgte hele samlingen for mange år siden. Det er nok ikke bare "kyllinger" som velger bort vinyl. ;)
You walked right into that one, didn't you? ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
pengesluk skrev:
Snylting er ordet ;D ;D ;D

Mange av gamlekara (og vi som er i den gruppa) som solgte vinylen sin - av flere årsaker. Ikke noe galt i det selv om jeg kjenner mange som angrer. Men musikksmaken kan ha endret seg, man blir latere (ikke nekt for dette) og generelt ønsker man en enklere hverdag. Helt normalt. Jeg synes også det er helt topp å kunne sitte med min touchscreen fjernkontroll og spille uavbrutt, i flere timer. Og parallelt med dette så lever mine vinylrigger i beste velgående!
For meg var aldri det å reise meg opp for å snu platen, tørke støv, rense stiften osv en viktig eller positiv del av musikkopplevelsen. Jeg er, og har alltid vært, kun opptatt av best mulig musikk med best mulig lyd. Da er det en ren bonus å få best mulig brukervennlighet også. Samtidig er jeg klar over at vinyl mastringer i en del tilfeller er bedre enn cd, selv om det ikke er så påtrengende vanlig i den musikksjanger som jeg kjøper mest i. Det er uansett positivt at fremtidens omsetning av musikk via nettet, i større grad lar oss velge og betale for den kvalitet vi ønsker.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Helt klart riktig det du sier der, Karma. Jeg er ingen vinylhysteriker, kjøpte CD'er som en full sjømann, fra første stund, og synes vel i dag at nettopp denne suverene brukervennligheten (og den kvaliteten jeg har klart å få på lyden også etter hvert) oppveier eventuelle lydmessige fortrinn vinlynen til tider kan ha, NÅR ALT STEMMER.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
VilhelmW skrev:
ayaboh skrev:
Karma skrev:
Fordi fremtiden representerer noe som er tusen ganger mer brukervennlig: Nedlasting eller tilgang til musikkbibliotek der du betaler for den kvalitet du ønsker. F.eks. samme mastering som ligger til grunn for de beste vinylutgivelser, eller om ønskelig enda bedre.
Dette i tilfelle musikken kommer før nostalgien og seremoniene.
Musikk har desverre blitt en ren forbruksartikkel for iPod-generasjonen, og ikke-fysiske formater passer denne livsstilen perfekt. Du betaler altså for å få lov til å bruke, ikke for å eie.

For oss som er litt eldre har det en betydning at det vi kjøper faktisk er noe håndfast. En LP gir i så måte en følelse av å ha kjøpt noe av verdi. I tillegg er det et forgjengelig produkt så det må behandles med en smule varsomhet. Dette gjør det på sett og vis enda mer verdifullt for eieren.

Når du snakker om musikksamlingen din er det bare en samling bits på en harddisk en eller annen plass. Min musikksamling telles i kilo og antall hyllemeter og er samlet sammen over flere ti-år. Skulle jeg en dag tørne gæer'n og selge alt ville jeg få en god slump med penger for dette. Det du til sammenligning har "samlet" er verdiløst.
Enig. Jeg hadde en vinylpause på et par tiår, og har ikke så mange hyllemeter å skryte av. En god del av '70-og '80-tallsvinylen, har blitt lånt bort og stjålet, så der er ikke mye igjen. Desverre. Der var masse Bob Dylan, Led Zep komplett, Stones og Beatles så godt som komplette, Deep Purple, Pink Floyd og Jeyhro Tull, for å nevne noen. Moody Blues, Byrds, The Greatful Dead, Cream, Clapton, Mayall og Yes, samt mange, menge fleir. Jeg vil fortsatt gråte når jeg tenker på dette...Jeg berga i det minste Billie holiday og det meste av klassiske innspillinger. Noe av det andre,er erstattet på cd, og noe på vinyl.

De seinere årene, har jeg vel handlet sånn 50/50 vinyl og cd. Så for meg, blir det nok begge deler. Men det er vinylskivene som blir tatt frem når det skal lyttes.
hva bruker du Cdene til? :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Har over 3200 Lp i hylla hjemme, og det er mitt hovedmedium. Det kommer det til på være inntil jeg kryper innunder torva, og sønnen min arver samlingen min. Får jeg ikke tak i det på vinyl, så driter jeg i å kjøpe det. Cd spilles skjelden hjemme, men hører en del på FM.... :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
65Fingers; cd'ene hører jeg på, men når det skal finlyttes, setter jeg på vinyl. Akkurat nå Miles Davis "Kind of blue"... ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg tenker sånn..

Skal en ha eit flott anlegg bør og må man ha en feit platespiller. ;D

Så ja, jeg vil på sikt skaffe meg en. ;)
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Som Ole Brom engang skal ha uttalt...."Ja takk begge deler".....

Det var deilig å koble opp en vinylrigg igjen og ta frem noen hyllemetre med vinyl fra loft og kjeller.
Ikke alt jeg har på vinyl eller cd er å finne på det andre mediet.

Lytte til lyden, eller aller helst musikken kan man gjøre til mange ulike medier, men det er vinylriggen jeg må ty til for å sette meg i "stemning".
Ikke det at vinylriggen min låter så mye bedre enn CDriggen, men vinyl setter meg litt i stemning på annet vis. Litt In-the-mood....om folk forstår.

Og ungene..... ja de er nysjerrige på mine gamle skiver med musikk du ikke finner på cd eller på spotify osv.
Ja, jeg har lett etter mye.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg var vel 6 år da jeg fikk lov å bytte lp'er selv på platespilleren hjemme. Det var stas.
Satt i time etter time og lytta til plater.
Var vel 15 år før jeg gikk over på digital lyd. Jeg hørte jo det var forskjell...
Men på den tiden, blåøyd og opptatt av dataspill, så tenkte jeg ikke så mye over det!
Så jeg har en 10-11 år som vinylbruker på nakken!
Jeg har fremdeles platene mine, iallefall en del av dem, de ligger lagret.

Jeg er geek, iallefall i audiofil sammenheng, men jeg lytter på analogt rett som det er,selv om jeg er mer digital enn vinylfreak da.
Men jada!!! Det satte sine spor de 10-11 første åra av min audiofile fartstid! jeg sleit ut flere pu's husker jeg.

Your milage may vary.... men jeg mener selv att jeg kan høre avspillermediumet... dvs, jeg kan høre om det er cd /lp, kassett, spolebånd, mp3 (forskjellige oppløsninger) og upsamplings nivåer, 64khz, 88khz, 96'ish 130'ish, 176'ish, 192'ish om opphav er 44.1 ... jada har trent på dette jeg.. (I' aaam a loonie..) Har trent på dette i 20 år. Det er en hobby.
Yes, jeg er en loonie.... (Jeg sitter å "pugger" oppløsninger/kildevariasjoner og kabling etc, via øret.. periodisk, ikke hele tiden!)

Men det er ting lp/nål gjør som jeg enda ikke har klart å ta dødaren på i digital, men jeg er ikke sånn loonie som må ha det superbt for å kunne nyte!
Det er spesielt på utkling på slaginstrumenter att jeg synes digital enda ikke er på høyde med vinyl...
Jeg har bra nok lyd, og gidder ikke å stresse mer med det! Er nok mer musikkdigger enn audiofil da.. :-[

Men skal jeg ha meg alter etterhvert? Jupp!

mvh
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Fattern har spiller og alle de gamle LP'ene sine på hytta, så der hører jeg på vinyl. Kanskje jeg må vurdere og oppgradere anlegget hans der så kan jeg også begynne og handle inn litt vinyl. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Jeg har nå til min forferdelse hørt at mennesker under en viss alder ikke vet at pickupen må settes på platen for at det skal bli lyd. De bare står og koper og ser på den roterende vinylskiven og venter på at godlyden skal komme av seg selv ;D ::)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Kommer ikke til å "satse", fortsetter bare med det jeg har gjort siden jeg var fjorten år gammel på 80-tallet en gang. Kjøpte litt CDer og kassetter den gang, vinyl har alltid fulgt meg, og vil gjøre det til reisens slutt.


Streaming og hardiskavspilling blir for meg distraherende, rastløst og uthulende i lengden. Merker raskt at jeg mister fokus, og virker negativt inn på hvordan jeg forholder meg til en plate. Sånn er det bare (for meg)
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
CDen er fortsatt mitt førstevalg både lydmessig og praktisk sett. Vinyl er kos, men jeg synes fortsatt ikke den lever opp til CD når det gjelder lydkvalitet. Men at det er punch i god vinyllyd, skal jeg gå med på. Men noe større satsingsområde for min del har vinylen så langt ikke vært. Så lenge CDer er tilgjengelig, ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe både nye og gamle titler på dét.

Nå har jeg ikke platespilleren stående i stua, av plasshensyn. Hadde jeg hatt dét hadde jeg nok både spilt og kjøpt noe mer vinyl, men mest for kosens skyld, vil jeg anta.

Ellers befinner en del av musikken her i huset seg å to datamaskiner, som brukes flittig. Bitrate 192 til 1411. Funker ypperlig.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Et stort digert rungende "JA!"
Jeg vil helt klart satse på vinyl også i framtiden, det gleder stort at det kommer fler og fler nye titler på vinyl igjen!
Jeg spiller ikke vinyl mest, men når jeg skal/kan sette meg ned for å LYTTE og kose meg med musikk på forholdsvis høyt volum (det skjer ikke hver dag) så blir det som regel "store svarte cd'er" som veslejenta på 4 kaller det :)
Ikke er jeg for gammel til å ha oppdaget digitale medier heller, har 2 squeezebox'er og et mediasenter for avspilling av flac og en anstendig cd-spiller, men allikevel er det vinylen som blir dratt fram når jeg skal ha noe annet enn bakgrunnsmusikk.
Og grunnene til dette er allerede beskrevet flere ganger i denne tråden, men jeg gjentar gjerne: Jeg foretrekker lyden fra vinyl, det er noe med ritualet og det er noe med nostalgien....
Kommer nok til å fortsette med vinyl ja, bare jeg får kjøpt meg en anstendig platevasker nå!

Edit: Jeg skjønte plutselig hvor gammel jeg er blitt når junior (15) kom hjem med en kompis i det jeg er i ferd med å sette på ei plate, og jeg hører følgende utbrudd bak meg: "KULT! Sånn har jeg sett på film en gang!!"
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det er det samme med musikken som det er med anleggene. Hva øyet SER er mye viktigere enn hva vi liker å innrømme. Musikk som et ikkefysisk "objekt" er bare noe som egentlig ikke er..
Det er den forbindelsen vi har til artistene på et litt høyere plan,for å si det sånn-og i mangel på et bedre begrep, som ligger inne i akkurat det å eie musikk fysisk. Det mer enn gjerne være LP,men også gjerne CD.Et plateomslag,innercover,og gjerne de små heftene som følger med utgivelsene er alt en del av det hele kunstverket en god plate/album/musikkverk er.Dette er dimensjoner som løfter totalopplevelsen opp til det å være et kunstverk,og som en harddisc aldri greier å hamle opp med!Egentlig uavhengig av direkte lydkvalitet,men dog forutsatt at også den er av like høy kvalitet som resten av utgivelsene var ment å være.
Mvh Rune :)
 
Topp Bunn