Forsterkere Hvor ligger inngangsbilletten til forsterker med dybde i lydbildet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hvilken er den rimeligste forsterkeren der ute som trekker opp et lydbilde som gir en troverdig illusjon av dybde?
    Synes opplevelsen av at rommet i rommet er tredimensjonalt er langt mer snasent enn brettekantnøyaktig plassering i bredden.

    Mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Plassering av høyttalere har veldig mye å si i forhold til perspektiv.(eller hva det nå kalles)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    +1

    Dette handler ikke om forsterkeren, men om 1) finnes det dybdeinformasjon på opptakene, 2) plassering av høyttalere, spredningsmønster på høyttalerne og romakustikk.

    Min subjektive erfaring er at man får mer dybdefølelse når man drar høyttalerne et stykke ut fra veggen. Det handler kanskje noe om refleksjoner osv, men kan nok handle vel så mye om en visuell illusjon der hjernen begynner å tro at det er noe som skjer bak høyttalerne når det faktisk er litt rom bak høyttalerne.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Rommet bør være litt dempet, slik at ikke tidligrefleksjoner ødelegger for mye, i tillegg til riktig plassering av HT. Da kan det beste i selv billige forsterkere komme til sin rett. Er du ute etter kjøpetips?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    De små integrerte forsterkerne til EC imponerer meg stadig , men like viktig med gode " høytalere , og ofte lyder effektive 2 veis veldig bra , men igjen det handler om oppløsning og fase gjennom hele signal veien ut til høytaleren. Det er jo viktig og at kilden formidler dette og alle ledd som trakterer" signalet på veien ikke degraderer signalet . Topp total bredde dybde pg høyde perpektiv får man bare i ren dual mono figurasjon imo
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
    Helt enig Arve, rør gjør noe med lyden. Enten det skyldes forvrengning eller ikke. Dess dyrere(bedre) dess større effekt.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Enig at opptegning av rom er veldig viktig for opplevelse (personlig mener jeg det er akkurat her komprimmerte formater -selv høy bitrate - sliter). Men om du kan kjøpe brukt kommer du ganske langt med en nad 3020 og et par Spendor eller Rodgers høyttalere + tid til oppsett. Om du har ok cd/platespiller-combo.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
    Dette med illusjon er et sentralt begrep her. Interessant at du har erfart at rør gjør gode ting for 3d. Har for lite erfaring med slikt til å ha sett noe mønster, men to av mine beste 3d-opplevelser var med rør. Tror den ene var en McIntosh. Den andre husker jeg ikke. Så kan man jo spekulere på hvorfor!

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    De små integrerte forsterkerne til EC imponerer meg stadig , men like viktig med gode " høytalere , og ofte lyder effektive 2 veis veldig bra , men igjen det handler om oppløsning og fase gjennom hele signal veien ut til høytaleren. Det er jo viktig og at kilden formidler dette og alle ledd som trakterer" signalet på veien ikke degraderer signalet . Topp total bredde dybde pg høyde perpektiv får man bare i ren dual mono figurasjon imo
    Der sier du noe! Har hørt veldig bra rom på både integrert og 180w monoblokk ec.

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Takk for gode innspill

    Helt enig i at rom og høyttalerplassering osv er aller viktigst. Man kommer ikke i mål uten at det er på plass. Men magien! Den som gjør at øynene går igjen og jeg ikke har noe annet valg enn å være i det samme rommet som musikken - om det nå er en illusjon. Den tror jeg er avhengig av (kilde og) forsterker.

    Skal prøve å illustrere hva jeg mener litt nærmere:
    I malerkunsten finnes det (grovt sett) to former for perspektiv:
    Perspektiv skapt ved overlapping av objekter og/eller markering av avstand med bruk av endrede fargetoner. Tenker det er en parallell mellom dette og lydbildet man får man skaper en illusjon av et rom i en miks med panorering, eq, klangpålegg. Den illusjonen mener jeg man kan hevde at et hvert stereoanlegg nærmest blir tvunget til å gjengi. Hvor overbevist man blir av illusjonen handler vel da om hvor dyktig teknikker og produsent har vært, studio/mastringsutstyr og ditt rom/oppsett. På sitt beste kan en slik kunstig romillusjon gi meg massiv ståpels og tangere den neste kategorien:

    Perspektiv med et (eller flere) forsvinningspunkt - slik det ble utviklet i renesansen. Når 3d-magien virkelig treffer, ligner opplevelsen på denne illusjonen. Som på få-micopptak av akustiske instrumenter eller kor i fantastiske rom. Det er den magien. Evnen til å ikke bare skape overlappingsperspektiv, men skape en verden med et forsvinningspunkt. Når det skjer, da vinner musikken. Da er den allmektig!

    Skjønner dere hva jeg mener?

    Så. Hva er den rimeligste forsterkeren som kan ta meg lengst mulig på den veien?
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner hva du mener og den opplevelsen fikk jeg med en Audio Research preamp. Altså er jeg enig med Arve at rør er veien å gå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Usedvanlig godt sagt :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Enig! Sub kan bidra (eller ødelegge om den ikke er godt integrert)

    Mvh
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Kombo av lysergsyredietylamid, ensomhet og mørkt. Villighet er en bra substans. Og enkle løsninger
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Hva! Og jeg som trodde nettopp dette var det som skilte rimelige forsterkere fra dyre. Så bra! Jeg beholder min Huldra 10.
    Mvh
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du bare tenker på formidling av rom og atmos fære i ett standard hjem eller stue så er en dipol høytalere litt naturlig hjemme der , men de gir ikke mye dyp bass annet enn de store fullrange
    "magneplanar høytalerne , og de kan være særs vanskelige å plassere for at skal komme til sin rett. Det nest beste syntes jeg var et dynamisk bass element i kasse og en AMT til topp mellom område sånn som Ess amt 1.Enda en av mine referanser telt på en hånd .Som diyer er tingene litt lettere ? , vel ikke alltid . En strippet Beyma TPL 150 blir å betrakte som diskant element på steroider angående naturlig utstrålt lyd synes jeg , Prøvde både std og horn versionen , men kom ikke i mål , men stripping " gav umiddelbart det jeg søkte , og endte opp med dual TPL 150 og det hele uten elektronisk deling , kan hende jeg ender opp med 3 pr side :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Klang og frekvensar har samanheng med illusjonen av tredimensjonalitet. Når du lyttar til eit instrument (eller ein vokalist) vil klangbalansen mellom dei ulike frekvensavsnitta variere med avstanden. Diskanten daudar vekk om du er langt unna lydkjelda, medan bassen kan opplevast på stor avstand, iallfall om det er litt lydtrykk. Så er det dette at det må ein viss energi til for å få til bassen, og at bass i seg sjølv fortel mykje om instrumentplassering og opptaksrom, sjølv om bassen er vanskeleg å retningsbestemme. Dette er kompliserte ting.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Elles er eg einig i at dipolar formidlar romoppleving på ein glimrande måte. Men Harepus, har du prøvd rundstrålande?
    Nei ,Har sett noen , de tiltaler meg ikke av utseende . har jeg noe tilgode å høre der ?:)
    En annen ting som jeg synes er viktig er at de evt ikke er system avhengig ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Elles er eg einig i at dipolar formidlar romoppleving på ein glimrande måte. Men Harepus, har du prøvd rundstrålande?
    Ja nå ble jeg litt i tvil , for radial strahler ala mbl har jeg ikke hørt , Men kaltes ikke noen av de gamle karlson høytalerne også rund strålene .Pappa lagde en del av dem ca 60 liter , 8 tommer seas bass og diskant montert på topp flaten , reflex porten mot gulvet og sprede kon for diskanten 360gr, Disse lød fantastisk og til tross for at folk trodde det var varme ovner " pga av den høye grillen med sprede konen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Ikke jeg - synes der er meget store forskelle.
    Er ikke så fintfølende som deg vet du. Du hører forskjell på veldig mye jeg ikke hører forskjell på, så er ikke så overrasket over dine meninger. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor mange av dere ikke klarer å høre de store feilene som totalt ødelegger helhetsinntrykket, som høyttaler/romintegrering, tonale avvik, sånne ting som er veldig enkelt å verifisere med målinger.

    Har ikke påstått det ikke er forskjell på forsterkere - Har jo selv valgt DP:)

    Mener fortsatt at den holografiske dybden i lydbildet ordnes med andre ting enn leten i forsterkersegmentet.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Klang og frekvensar har samanheng med illusjonen av tredimensjonalitet. Når du lyttar til eit instrument (eller ein vokalist) vil klangbalansen mellom dei ulike frekvensavsnitta variere med avstanden. Diskanten daudar vekk om du er langt unna lydkjelda, medan bassen kan opplevast på stor avstand, iallfall om det er litt lydtrykk. Så er det dette at det må ein viss energi til for å få til bassen, og at bass i seg sjølv fortel mykje om instrumentplassering og opptaksrom, sjølv om bassen er vanskeleg å retningsbestemme. Dette er kompliserte ting.
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Ikke jeg - synes der er meget store forskelle.


    Mener fortsatt at den holografiske dybden i lydbildet ordnes med andre ting enn leten i forsterkersegmentet.
    Og det er jeg helt enig med "den sjenerte" i. Og jeg har ikke DP og målinger er sekundært. Tror mer på plassering av høyttalere, deres interaksjon med rommet og fase- korrekt gjengivelse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forsvinnende lite annet enn høyttalere og rom som kan gi dybdeillusjon ja.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Elles er eg einig i at dipolar formidlar romoppleving på ein glimrande måte. Men Harepus, har du prøvd rundstrålande?
    Ja nå ble jeg litt i tvil , for radial strahler ala mbl har jeg ikke hørt , Men kaltes ikke noen av de gamle karlson høytalerne også rund strålene .Pappa lagde en del av dem ca 60 liter , 8 tommer seas bass og diskant montert på topp flaten , reflex porten mot gulvet og sprede kon for diskanten 360gr, Disse lød fantastisk og til tross for at folk trodde det var varme ovner " pga av den høye grillen med sprede konen
    Gjør deg en tjeneste og dra på besøk til Stereofil og hør på mbl, tror de har modell 111 eller 116 stående. Det er bare rett og slett en helt annen klasse, jeg klarte nesten ikke forlate butikken. Har ønsket meg mbl siden, men de har jo sin pris, og krever mer enn normalt av både lytterom og forsterkeri. Men fy flate for en lyd...og i tillegg til det "opplagte" med at de fyller rommet på en uvanlig måte har jeg aldri opplevd makan til basskvalitet fra en gulvhøyttaler av moderat størrelse.

    Beklager avsporingen...
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hvis du bare tenker på formidling av rom og atmos fære i ett standard hjem eller stue så er en dipol høytalere litt naturlig hjemme der , men de gir ikke mye dyp bass annet enn de store fullrange
    "magneplanar høytalerne , og de kan være særs vanskelige å plassere for at skal komme til sin rett. Det nest beste syntes jeg var et dynamisk bass element i kasse og en AMT til topp mellom område sånn som Ess amt 1.Enda en av mine referanser telt på en hånd .Som diyer er tingene litt lettere ? , vel ikke alltid . En strippet Beyma TPL 150 blir å betrakte som diskant element på steroider angående naturlig utstrålt lyd synes jeg , Prøvde både std og horn versionen , men kom ikke i mål , men stripping " gav umiddelbart det jeg søkte , og endte opp med dual TPL 150 og det hele uten elektronisk deling , kan hende jeg ender opp med 3 pr side :)
    Dipoler blir nok vrient å få til i mitt rom - Det er sykt lite. Litt trist. Har stor sans for Magnepan. DIY krever mye tid og kunnskap. Vil lytte mest mulig den lille tiden jeg har til overs
    Mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Mine to ører:

    Med mindre en forsterker er defekt så skal dem klare å gi deg det du vil ha. Om det er rør, klasse D, klasse A skal ikke bety noe for romfølelse og perspektiv. Som en del andre har nevnt allerede så handler dette mer om høyttalere og plassering av disse. Jeg flytter selv mine høyttalere frem og bort fra sidevegger og frontvegg og opplever at lydbildet åpner seg opp og både utover og også bakover. Noen høyttalere har også en egenskap til å forsvinne helt og lukker du øynene da klarer du knapt å høre hvor dem står. Flytter jeg høyttalerne tilbake så kollapser scenen og illusjonen helt og jeg kunne like gjerne spilt på min Bose blåtannhøyttaler.

    -BB-
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Ikke jeg - synes der er meget store forskelle.
    Er ikke så fintfølende som deg vet du. Du hører forskjell på veldig mye jeg ikke hører forskjell på, så er ikke så overrasket over dine meninger. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor mange av dere ikke klarer å høre de store feilene som totalt ødelegger helhetsinntrykket, som høyttaler/romintegrering, tonale avvik, sånne ting som er veldig enkelt å verifisere med målinger.

    Har ikke påstått det ikke er forskjell på forsterkere - Har jo selv valgt DP:)

    Mener fortsatt at den holografiske dybden i lydbildet ordnes med andre ting enn leten i forsterkersegmentet.
    Hymhym.
    Nå mener jeg bestemt at du drar opp en uenighet her som jeg ikke kan se i tråden. Det er vel INGEN som har hevdet at rom, tonalitet osv ikke er viktigst, eller som ordlegger seg slik at det blir tydelig at drømmen om enda saftigere 3d er der fordi man ikke er i stand til å høre konsekvensene av akustisk katastrofe i eget rom? Jobber selv mye med dette og har truffet en del tiltak. Mer må på plass men jeg har feks ganske jevn, kort etterklangstid gjennom hele frekvensområdet. God kontroll på førsterefleksjon (Litt større problemer med de øvrige. Dette er absolutt viktig å ta ekstra på alvor siden rommet er lite). Suben står lydmessig forkjært plassert nå, men fungerer fint når den står midt i veien for folk og bikkje. Det måles, lyttes og evalueres. Dette er ting jeg kan gjøre noe med, siden elementære akustikktiltak hverken krever doktorgrad eller superkrefter i verktøybruk.

    Mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Litt forskjeller mener jeg å kunne detektere også på kilde / forsterker, men det er ikke der hovedslaget står, nei. Når det gjelder elektronikken, er det ikke annet enn den totale presisjon / gjennomsiktighet som avgjør om du narrer ut de siste hemmeligheter også på dette med opplevelsen av 3D og pinpointing. Men før du bruker millioner på elektronikk bør nok rommet og høyttaleren være helt på plass.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hvilken er den rimeligste forsterkeren der ute som trekker opp et lydbilde som gir en troverdig illusjon av dybde?
    Synes opplevelsen av at rommet i rommet er tredimensjonalt er langt mer snasent enn brettekantnøyaktig plassering i bredden.

    Mvh
    Det første vi må vite er hva slags høyttaler som skal brukes, så kanskje vi kan komme med noen forslag på forsterkere som kan funke godt til en hyggelig pris. Det finnes ingen forsterkere som klarer dette hvis ikke resten av utstyret er matchet for deg.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Men også opptaket er selvsagt veldig viktig. Finnes det ikke på opptaket, kan ingen forsterker i verden gjengi det. Opptakslyden med følelse av rom og 3D er også en illusjon som ofte(st) er skapt i studio og i miksepulten
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Ikke jeg - synes der er meget store forskelle.
    Er ikke så fintfølende som deg vet du. Du hører forskjell på veldig mye jeg ikke hører forskjell på, så er ikke så overrasket over dine meninger. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor mange av dere ikke klarer å høre de store feilene som totalt ødelegger helhetsinntrykket, som høyttaler/romintegrering, tonale avvik, sånne ting som er veldig enkelt å verifisere med målinger.

    Har ikke påstått det ikke er forskjell på forsterkere - Har jo selv valgt DP:)

    Mener fortsatt at den holografiske dybden i lydbildet ordnes med andre ting enn leten i forsterkersegmentet.
    Hymhym.
    Nå mener jeg bestemt at du drar opp en uenighet her som jeg ikke kan se i tråden. Det er vel INGEN som har hevdet at rom, tonalitet osv ikke er viktigst, eller som ordlegger seg slik at det blir tydelig at drømmen om enda saftigere 3d er der fordi man ikke er i stand til å høre konsekvensene av akustisk katastrofe i eget rom? Jobber selv mye med dette og har truffet en del tiltak. Mer må på plass men jeg har feks ganske jevn, kort etterklangstid gjennom hele frekvensområdet. God kontroll på førsterefleksjon (Litt større problemer med de øvrige. Dette er absolutt viktig å ta ekstra på alvor siden rommet er lite). Suben står lydmessig forkjært plassert nå, men fungerer fint når den står midt i veien for folk og bikkje. Det måles, lyttes og evalueres. Dette er ting jeg kan gjøre noe med, siden elementære akustikktiltak hverken krever doktorgrad eller superkrefter i verktøybruk.

    Mvh
    Det var et svar til Dansken, som jeg har hatt felles opplevelser sammen med. Skal ikke bry meg mer her.

    Ellers lykke til på leten etter den perfekte 3-D forsterkeren
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mine to ører:

    Med mindre en forsterker er defekt så skal dem klare å gi deg det du vil ha. Om det er rør, klasse D, klasse A skal ikke bety noe for romfølelse og perspektiv. Som en del andre har nevnt allerede så handler dette mer om høyttalere og plassering av disse. Jeg flytter selv mine høyttalere frem og bort fra sidevegger og frontvegg og opplever at lydbildet åpner seg opp og både utover og også bakover. Noen høyttalere har også en egenskap til å forsvinne helt og lukker du øynene da klarer du knapt å høre hvor dem står. Flytter jeg høyttalerne tilbake så kollapser scenen og illusjonen helt og jeg kunne like gjerne spilt på min Bose blåtannhøyttaler.

    -BB-
    mEN BB , da må du forklare meg hva som sjer når jeg går bort til mine SS amp og stiller om tomgangen fra 0,5a til kl A ca 2amp , Akkurat hva den gjør føler jeg,at den strammer opp hele registertet
    Og det som slår meg er nettopp micro detaljering , deri og evnen til å gjengi akustiske forhold og rom bedres , og hvorfor ?Selv mener jeg at det ligger i at utgangen jobber mer linjært og bedre gjengir fase forløpet i musikken mer korrekt , dermed får du med musikken og de detaljer som i mest mulig grad slik som de ble innspillt , Selv har jeg eksperimentert med tomgang og flere typer transistorer og fet , og selv følgelig er det noen som ikke trenger så mye bias , men tilmed de jobber litt " klasse A , som krellene og EC
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Men også opptaket er selvsagt veldig viktig. Finnes det ikke på opptaket, kan ingen forsterker i verden gjengi det. Opptakslyden med følelse av rom og 3D er også en illusjon som ofte(st) er skapt i studio og i miksepulten
    Der sa du det!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Illusjonen kan også være skapt i konsertsalen eller kirken. Et Decca-tre med 5 mikrofoner, eller kanskje bare et stereopar, tar all musikken ned til det som etterhvert blir en ferdig doktorert musikkfil.

    Røverhistorien til produsenten bak verdens første innspilling av Wagners Ring rinner meg i hu. Han sa til at publikum (London Wagner Society, skikkelig skeptisk gjeng) i salen under første promoavspilling av Das Rheingold at man i dette fantastiske stereoopptaket kunne høre hvordan Rhindøtrenes sang kom nedenfra (de bor i elven disse nymfene). Så spilte han opptaket og alle hørte at nymfenes kom nedenifra. De tre sopranene var under opptaket plassert på et galleri høyt over orkesteret og de andre solistene og bak dirigent Solti.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Meget godt beskrevet. Støttes også det om presensområde har jeg erfart selv
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn