Hvor lenge har du holdt på med hifi? Og hvordan bedømmer du din egen erfaring?

Hvor lenge har du syslet med hifi, og hvordan vil du bedømme din egen kompetanse og kunnskap innen

  • Under 5 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • 5 - 10 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • 10 - 15 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • 15 - 20 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • 20 - 25 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • 25 - 30 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mer enn 30 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • Svært god kompetanse

    Stemmer: 0 0.0%
  • God kompetanse

    Stemmer: 0 0.0%
  • Middels kompetanse

    Stemmer: 0 0.0%
  • Dårlig kompetanse

    Stemmer: 0 0.0%
  • Svært dårlig kompetanse

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
18 år eller noe slikt, har ikke fnugg av peiling.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.511
Antall liker
7.544
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I år er det 35 år siden jeg kjøpte min første platespiller.......... i år er det 32 år siden jeg kjøpte min første (den gang) high-end platespiller......... kompetanse ?? .... tja.... jeg kan masse om noen få ting og er ellers relativt blank om det meste annet ;D.......... mens hørselen er relativt god enda våger jeg og påstå.
 
A

atledreier

Gjest
Har ca 12 år i bransjen og interesse lenge før det.

Har god kompetanse på teori og erfaring med utstyr generelt, men har mindre erfaring på det store utvalget av utstyr på markedet i dag.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Interessant å se at den klart største gruppen er de som har holdt på i over 30 år. Det borger for kompetanse! Jeg for min del begynte med hifi på tampen av 60-tallet. Mitt første stereoanlegg "oppfylte hifinormen DIN 45500 med god margin", må vite! ;D Kjøpt hos TV-Linken på Torshov i Oslo. Deretter har det gått slag i slag med forskjellige anlegg. Hva det har kostet meg opp gjennom årene, vil jeg helst ikke tenke på. Men moro har det vært!
Kompetanse? Vel, noe må jeg vel ha lært av alt dette, men ellers holder det for meg at jeg er fornøyd med lyden.
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
5-10 år har jeg holdt på med selve interessen for utstyret. Men ble tidlig moden angående musikk lenge før det. Da jeg gikk på barneskolen hørte jeg på Pink Floyd mens mine medelever hørte på Aqua og Barbie girl.

Utstyret startet med Pappas gamle toppmodel fra Fisher som var kjøpt 1977-79 et sted. Før jeg fikk eget til jul. og jeg startet med å kjøpe Tandberg Huldra 10 med tandberg høyttalere på loppemarked og syntes det låt mye kulere enn mitt eget elkjøp anlegg jeg fikk til jul. Så har det godt sakte fremover med en electrocompaniet ECI-3 som jeg fortsatt eier.

Kompetanse er god siden jeg får mye gratis gjennom jobben. Jobber heltid som lydtekniker. Men skal ikke kalle meg noen ekspert på hjemmelektronikk siden ikke all kunskap er overførbar.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
baluba skrev:
Jeg fikk mitt første anlegg i 1978. Det var en Monarc grammofonforsterker i grønnbeiset trekasse med matchende høyttalere.
Noe lignende som det jeg omtaler og avbilder i: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34685.msg786734#msg786734 ?
Det der er nok et steg opp på modellstigen, for min hadde ikke radio. Kun forsterker og en BSR-grammofon (plateskifter). Men ellers ser alt kjent ut, fra knappene til høyttalerne på 15L. Jeg har aldri funnet hverken informasjon eller bilder av dette anlegget på nettet. Beklageligvis ble det kastet da mine foreldre flyttet en gang rundt 1990. Jeg sørget ikke mye over det da, for jeg ønsket ikke å dra sakene inn i det huset jeg bodde i. Angrer bittelitt idag på det. Men ikke mye...
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Har ikke holdt på seriøst i mer en 1/2 år og jeg i stadiet hvor jeg bruker for mange mange setninger for å forklare det jeg mener å høre:)

Et eks. jeg holder på å selge et par høytaler nå, hvor en ringer meg å spør om høytalerne har en 3D lydbildet eller noe sånt. Uff, ikke lett å svare på det. Måtte spørre hva han mer med det og hvordan det låter/egenskapene om det er en 3D lydbilde.

Ellers så sliter jeg veldig med begreper som jeg ser flere bruker her inn som homogent, nøytal, varme..osv.
Men moro er det, når jeg kommer i kontakt med flere og flere erfarende i miljøet hvor jeg prøver å suge til meg all den erfaringene dem har. Så er vel all den test/parings prosessen veldig spennende, særlig når man føler selv at man har lykkes for denne gang å finne noe som matcher med hverandre.

Mvh. jonlam
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Har gått på konserter i 20 år (100-150 i året noe færre i de senere år, totalt over 2000), kjøpt skiver i ca 23 år, og har vel sånn noenlunde rimelig grei musikkerfaring. Spiller forøvrig mye skiver i heimen (gjerne 8-10 timer på gode dager), men sjeldent i sweetspot


Utstyr og stash er kult, men aldri noen stor interesse, derfor laber erfaring.
Har likevel forlengst skjønt at det ikke finnes noen absolutte sannheter omkring lyd og musikk. Får derfor ofte avtenning og avsmak til hifi, når de verste sannhetsoraklene uansett side setter igang. Noen ganger lurer jeg også på om stor, større, størst også er et utrykk for kompensasjon for mindre musikkinteresse hos enkelte. Det gir meg heller ikke mye tenning til hifi som hobby.

likevel har jeg i det siste blitt en mer fokusert lytter på lyd, og kan gjerne tenke meg noen hjemme-hos besøk fremover, for å øke mitt eget erfaringsgrunnlag.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har vel vært syk ;D i drøye 15 år, og har da etterhvert hørt litt av hvert.
Så sånn sett har jeg noe erfaring med ulikt utstyr, både eget og andres, men kompetanse??

Erkjenner gladelig at det finnes mange som både kan og vet mye mer enn petit moi.......... ;D

mvh
Proffen
 

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
98
Antall liker
0
Kjøpte mitt første stereoanlegg hos Hi-Fi Klubben i 1994.
Har det enda (lagret i garasjen) ;D
Begynte for alvor i 2006, siden tok det vist helt av.....
 

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
98
Antall liker
0
Glemte kompetansen.
Føler den er "god/middels"
Erfarings tid si 15 år....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Jeg har lekt med HiFi i ganske nøyaktig 21 år ... men hvordan i allverden skal man vurdere egen kompetanse ... hvilken kompetanse? Jeg tror jeg kan litt om ganske mange ting, og litt mer om ganske få ting. Men er kompetansen god? i forhold til hva? Som de fleste andre er jeg verdensmester på mine egne «ører», men det betyr ikke at jeg «forstår» noe av det de formidler, eller at det har noen relevans ift. andre «ører».

mvh
KJ
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Tja.. kjøpte eget annlegg for alle konfirmasjonspengene. Begynte på elektronikkstudier i -92, og bygde min første forsterkerdesign det året. Ble også fast "lånekunde" på Hifiklubben det året og lånte klubben's tralle og trillet høyttalere og annet opp i leiligheten min som lå noen få husnr derfra. Var vel da interessen startet for fulgt, senere etterfulgt av full prioritet på friluftsliv, og deretter et mer "balansert" interresefordeling. Konserter har det også blitt noen av, allt fra ingen pr år til 2-3 pr uke over en lengre periode. Spillte forresten gitar også en periode, frem til idretten "tok meg".. :-[

Egen erfaring kompetanse? Middels? (Litt større på kjøp og salg.. ::))
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Har alltid hatt dilla, men det er først i de senere år at jeg har kunnet kjøpe brukbart utstyr fullt ut.
Ellers har jeg basert meg på kompetansen fra disse gutta:
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonywhoswho/sonywhoswho.html
Særlig har jeg inntrykk av at Takashi Kanai har hatt mye innflytelse på Sony's Hi-Fi utstyr. mener han også har hatt en finger med i spillet i utviklingen av den nye SCD-XA5400ES.
Jeg skrev jeg hadde god kompetanse, men i forhold til disse har jeg svært lite.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Kjøpte en Panasonic mono kassettspiller i -77, arvet Phillips stereo fra broderen i -78, konfirmasjonspengene forsvant dagen etter til JVC i -82, første cd-spiller i -85. Brukte det meste av årslønna og gikk i rør/kabel fella i -91/92/93. Droppet hele greia (etter store økonomiske tap) og lekte kun med bilstereo i 10 år før jeg startet så smått med hjemmekino og stereo igjen.
Så jeg har holdt på lenge, erfart en del og skjønt lite :)
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
norcad skrev:
Kjøpte en Panasonic mono kassettspiller i -77, arvet Phillips stereo fra broderen i -78, konfirmasjonspengene forsvant dagen etter til JVC i -82, første cd-spiller i -85. Brukte det meste av årslønna og gikk i rør/kabel fella i -91/92/93. Droppet hele greia (etter store økonomiske tap) og lekte kun med bilstereo i 10 år før jeg startet så smått med hjemmekino og stereo igjen.
Så jeg har holdt på lenge, erfart en del og skjønt lite :)
Beskjeden du er da Norcad ;)
Personlig synes jeg norcad har mye godt å fare med.
Selv har jeg holdt på i snart 25 år, litt av og på. Eller les også etter hva lommeboken har tålt i perioder. Kompetanse, tja nedre sjiktet kanskje, går nok mere etter utstyr for å tilfredsstille mitt musikkvalg enn noe annet.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
JR skrev:
Beskjeden du er da Norcad ;)
Personlig synes jeg norcad har mye godt å fare med.
Selv har jeg holdt på i snart 25 år, litt av og på. Eller les også etter hva lommeboken har tålt i perioder. Kompetanse, tja nedre sjiktet kanskje, går nok mere etter utstyr for å tilfredsstille mitt musikkvalg enn noe annet.
Teknisk har jeg skjønt litt, men sett opp mot hva en stor andel av HFS guruene snakker om, som matching, rørbytte, kabler osv har jeg skjønt veldig lite! :) Ellers var vel påminnelsen din om lommeboken og hva den tåler en god målestokk for mange av oss ;D
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
rolfozzy skrev:
Jeg har så mye erfaring at jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre med den.

Egentlig så driter jeg i det, og speller musikk.
Ha, ha nå måtte jeg le! Yes, mindre Bull og mere musikk! Takk for den! vh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, Topline. Jeg vokste opp på de to der (eller var den ene en 440?) og studiomonitorene. Ikke rart at det gikk som det gikk...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Pappa's Sølvsuper fikk nye htt-elementer engang på slutten av 70-tallet...og jeg fikk på den tiden første føling med B+ :eek:

Arne K

(og kan huske at jeg forlangte at gamlingen kjøpte STEREO-pickup til Garrarden, rett etter at ABBA vant GP, og den første ABBA-plata ble handlet)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hehe, Topline. Jeg vokste opp på de to der (eller var den ene en 440?) og studiomonitorene. Ikke rart at det gikk som det gikk...
Ganske liten tumleplass for en smårolling og mange knapper som gjør det ukomfortabelt å legge seg ned er ikke ideelle oppvekstvilkår, nei.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Ca. 22 år. God kompentanse, men alt er relativt og jeg påberoper meg overhodet ingen ekspert tittel. Stemmer som mange sier her at det finnes ingen fasit og det er mange veier til `nirvana`.

Jeg er 32år og det begynte med arv som i så mange tilfeller, startet med seas, tandberg og sansui. Har fått god hjelp fra familie opp igjennom årene og det har ikke avtatt med årene. Jeg har imidlertidig gått en annen vei enn de fleste her, jeg elsker surround men setter stereo meget høyt (lexicon preamp og diverse effektforsterkere).

A
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Jeg har holdt på med hifi i 150 år, men bare de siste 140 årene seriøst. Har god kompetanse -særlig på eldre vintage. Det jeg driver mest med nå for tiden er rør.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Valentino skrev:
Hehe, Topline. Jeg vokste opp på de to der (eller var den ene en 440?) og studiomonitorene. Ikke rart at det gikk som det gikk...
Ganske liten tumleplass for en smårolling og mange knapper som gjør det ukomfortabelt å legge seg ned er ikke ideelle oppvekstvilkår, nei.
Heh. Et av favorittbildene til min gamle far er det av en ett år gammel Valentino som leter etter Radio Lux på en Huldra 6.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
baluba skrev:
Valentino skrev:
Hehe, Topline. Jeg vokste opp på de to der (eller var den ene en 440?) og studiomonitorene. Ikke rart at det gikk som det gikk...
Ganske liten tumleplass for en smårolling og mange knapper som gjør det ukomfortabelt å legge seg ned er ikke ideelle oppvekstvilkår, nei.
Heh. Et av favorittbildene til min gamle far er det av en ett år gammel Valentino som leter etter Radio Lux på en Huldra 6.
fant ETT år gamle Valentino radio lux? hvis så blir jeg veldig imponert ;D
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det hele startet med denne i 1961. Har vært med på mye siden det.

Samleren
 

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Veldig pen sak det der. ::)
 
Topp Bunn