Hvor i alle dager er den refleksjonen min på 1.6ms

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har i leng tid irritert med over den refleksjonen jeg har etter 1.6ms og litt etter, Men det er den på 1.6 som er target for dagens økt.

Men jeg finner ikke hvor den kan komme ifra.... Har enda til flytta sofaen for å se om det gjør utslag, og det gjør det i et het annet området. Har prøvd en en 10cm rockwool plate intill sidene og bakom HT samt en 5cm auralex plate på toppen av ht og ting flytter seg på ETC men ikke den høye toppen som er lik på begge sider.

høyre side med sub.jpg

Høyre side med sub. Har prøvd uten sub også men det skjer ingen ting med eller uten

venstre side med sofa i sweetsopt.jpg

Venstre side.

vensre og høyre side.jpg

Venstre og høyre side sammen.

S

Syncrolux

Gjest
    Mest sansynlig diffraksjon fra høyttalerkabinettet. 1,6 ms er kun ca en halvmeter.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så pørvde jeg med plater rundt ht på begge sider og på gulvet. Plata på gulvet gjorde store utslag...

venstre med og uten plate på gulv.jpg

Med og uten plate (10cm rockwool) rett på gulv uten luft.

venstre uten sofa.jpg

Her med sofa mellom HT

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har også jaktet på en slik rakker.

Det jeg gjorde var å lage en "vegg" av akustikkplater bak mikrofonen. Da fikk jeg bekreftet om refleksjonen var bak eller foran målepunktet. Det var den ikke, så jeg prøvde på venstre side, og så høyre. På denne måten fikk jeg bekreftet at refleksen kom fra høyre side i mitt tilfelle, og fant lettere ut hvor det var.

Hvis du finner ut at det er framme ved høyttaleren ville jeg dempet massivt på en og en side med å stille akustikkplater helt inntil høyttalerbaffelen i framkant og la de lage en slags falsk sidevegg for å finne ut hvilken side av høyttaleren det kommer fra... Når du da plutselig ser en måling uten denne toppen så vet du i alle fall hvilken retning du skal lete...

Jeg kan tegne det opp i Sketchup om jeg ikke forklarte meg godt

• Liker
    Reaksjoner: KW

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    på den siste så viser det at sofaen roter litt med det som skjer mellom 1-2ms som forventet.

På bilde nr 4 viser veldig godt hva plata på gølvet gjorde. Men dette er en plate helt inntil HT og da skjer det ting ved 7.6ms....? Nå skjønner jeg ikke.

Mikrofon står plassert på mm like langt fra begge ht. Like langt fra sidevegg og like langt fra hjørnene bak meg. Skal prøve å måle med en plate oppå ht for å se hva som skjer...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også jaktet på en slik rakker.

Det jeg gjorde var å lage en "vegg" av akustikkplater bak mikrofonen. Da fikk jeg bekreftet om refleksjonen var bak eller foran målepunktet. Det var den ikke, så jeg prøvde på venstre side, og så høyre. På denne måten fikk jeg bekreftet at refleksen kom fra høyre side i mitt tilfelle, og fant lettere ut hvor det var.

Hvis du finner ut at det er framme ved høyttaleren ville jeg dempet massivt på en og en side med å stille akustikkplater helt inntil høyttalerbaffelen i framkant og la de lage en slags falsk sidevegg for å finne ut hvilken side av høyttaleren det kommer fra... Når du da plutselig ser en måling uten denne toppen så vet du i alle fall hvilken retning du skal lete...

Jeg kan tegne det opp i Sketchup om jeg ikke forklarte meg godt

Jeg tror jeg holder på med det du beskriver. Legger ut målinger fortløpende.... Har 2x10cm rockwool jeg kan flytte på....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

For meg ser det ut som om X-aksen din har benevnelse meter og ikke millisekund.

Hvis man da tenker 1,4 meter lengre avstand for lyden så stemmer det i grunn godt med en gulvrefleksjon!

Mvh
    OMF

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    0,528 cm, pussige saker Peter.
    Har du prøvd å sette platen på skrå ut fra diskant mellomtone?
    mistanke om det kommer fra fronten av ht.
    Bare for å prøve.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    venste med plate oppå ht.jpg

Plate oppå HT. Og der fant jeg den toppen på 3ms ( ivertfall retningen...)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei!

For meg ser det ut som om X-aksen din har benevnelse meter og ikke millisekund.

Hvis man da tenker 1,4 meter lengre avstand for lyden så stemmer det i grunn godt med en gulvrefleksjon!

Mvh
    OMF
    Neida står ms, s-en står bare helt på slutten av grafen...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    0,528 cm, pussige saker Peter.
    Har du prøvd å sette platen på skrå ut fra diskant mellomtone?
    mistanke om det kommer fra fronten av ht.
    Bare for å prøve.

Steinar.
    Øh... hvordan mente du dette?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    venstre side med plate mot sideveggen.jpg

Venstre ht med plate mot sideveggen

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    venstre med og uten plate på gulv.jpg

Venstre side med plate på gulvet,

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    med plata på baksida av HT

venstre med plate på bakside.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sånn til opplysning. Når du ikke kjører loopback med lydkortet, så er ikke det tidsmessige man ser helt korrekt. Det betyr at refleksjonen strengt tatt ikke ankommer ved nøyaktige 1,6 ms og greit og vite hvis man regner på dette med avstand.

Bare bruk håndflatene eller en liten absorbent til å blokkere ulike retninger rundt mikrofoner for og finne ut hvor refleksjoner kommer ifra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det skjer mye som jeg kan jobbe med her, men med plate 10cm rockwool rundt ht og på toppen så skjer det ikke noe med target toppen. Jeg holder nå på uten subwoofere for å lettere finne ut hvor denne jæ....elen kommer fra.

Jeg ser jeg må til med heftigere tiltak på sideveggene, og jeg vil ha en kasse på gulvet til å ta floorbounce.

Det som er fint er at jeg hele veine får noen få db pr tiltak på frekvenskurven.

Men det irriterer meg at jeg ikke finner den ene toppen der.

Skal prøve med å skjerme mikrofonen på alle sidene for å se om jeg finner ut retningen. Da dette må komme fra HT reflektert på utsiden av 60cm plate. Da jeg har satt plata helt inntil HT slik at den skulle gå lengst mulig ut og dette mest mulig av sideveggen.

Når jeg også legger til at HT står plassert ca 5m fra bakveggen, og jeg sitter 2meter fra bakveggen.... så skjønner jeg ingen ting.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn til opplysning. Når du ikke kjører loopback med lydkortet, så er ikke det tidsmessige man ser helt korrekt. Det betyr at refleksjonen strengt tatt ikke ankommer ved nøyaktige 1,6 ms og greit og vite hvis man regner på dette med avstand.

Bare bruk håndflatene eller en liten absorbent til å blokkere ulike retninger rundt mikrofoner for og finne ut hvor refleksjoner kommer ifra.
    Smart...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn, da har jeg prøvd med 5cm auralexplate rundt mikrofonen. Den mørkeblå er kun meg bak mik uten noen plater.

venstre ht med plate på høyreside av mikrofon.jpg

Plate på høyre side av mikrofon

venstre ht med plate på venstre side av mikrofon.jpg

Med plate på venstre side av mikrofon

venstre høyttaler plate bak mikrofon.jpg

Med plate bak mikrofon

venstre høyttaler plate over mikrofon.jpg

Med plate over mikrofon

Noen flere tips...

S

Syncrolux

Gjest
    Ser ut som refleksjonen kommer fra samme retning som høyttaleren, eller hva ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    `Det eneste får ut av dette er at jeg burde dempe taket og gulvet bedre, eller kun en av de. Da det med plate på gulvet ( 10cm plate) og 5cm plate over mikrofon begge tiltakene treffer på samme topp 7.6ms

S

Syncrolux

Gjest
    Har du et bilde av rom og høyttaler sånn det ser ut nå?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp, strax må finne frem kamera.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn, har tatt bort de store bassfellene mine men de skal tilbake på plass som noen litt finere, Men den toppen har jeg hatt hele veien, Så de tar i vertfall ikke den.

CIMG1778.jpg

CIMG1779.jpg

CIMG1780.jpg

CIMG1781.jpg

S

Syncrolux

Gjest
    Det er nok ingen ting annet enn selve høyttaleren som kan gi en refleksjon etter 1,6 ms her.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har nå hatt Peter på tlf nå.
    Skal prøve noe nå ang refleksjon fra ht.
    Venter spent på resultatet.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehehe... her kommer det.

Triangle Magellan chello/stativhøyttaler...

CIMG1782.jpg

chello stativ høyttaler---.jpg

Nope, skjedde ingenting med den på 1.6ms...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    dvs, der er en forskjell på under 0.1db på target toppen....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    og slik ser det ut med og uten frontstoff.....

med og uten frontstoff.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skjønner meg ikke på den toppen der. Den er faktisk bare -6db lavere en direktelyden..

Kan dette være en refleksjon en eller annen plass, som er lavt i frekvens, slik at 10cm plater ikke hjelper noe i det hele tatt. Bare prøver å tenke litt annerledes her. Har fri imorgen også. Så da skal vi prøve å flytte litt rundt på ht også. Har en posisjon i rommet( fant den sist) der jeg ikke har så mye bruk for sub. Har lysst til å klare meg uten da jeg ikke klarer å la vere å irritere meg over at subbene kommer i seneste laget, når de får toner under ca35hz.

Skal da se om den irriterende toppen der flytter seg også og blir mindre..

Men om nien har noen ideer om hva som kan gjøre dette, og hvordan jeg skal bli kvitt det, så rop ut..

S

Syncrolux

Gjest
    En "skarp" refleksjon må inneholde høye frekvenser, hvis ikke hadde den ikke vært skarp....

En test du kan gjøre er å lage "vinger" på høyttalerne med papp-plater. På sidene og på toppen, slik at høyttalerbaffelen blir mye større. Hvis refleksjonen da påvirkes har du funnet kilden: kantrefleksjon pga diffraksjon.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En "skarp" refleksjon må inneholde høye frekvenser, hvis ikke hadde den ikke vært skarp....

En test du kan gjøre er å lage "vinger" på høyttalerne med papp-plater. På sidene og på toppen, slik at høyttalerbaffelen blir mye større. Hvis refleksjonen da påvirkes har du funnet kilden: kantrefleksjon pga diffraksjon.
    Så jeg må lage meg noen vinger altså. Tenker du da på at diskanten sprer lyden via flaten på høyttaleren?

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Litt snodig det der. Har sett en del eksempler der selve stativet har gitt refleksjoner inn i mikrofonen, men et sånt stativ som du bruker burde ikke være noe problem. Hvis du setter stativet ut på siden og vinkler selve mikrofonen 90 grader, er det noen forandring? Hvis nei kan du ihvertfall krysse det av listen.

Som de fleste her er inne på er en så tidlig artifakt gjerne forbundet med høyttaleren.

En annen sjekk:
    Prøv å sett en høyttaler midt i rommet og mål on-axis fra 1,5-2m avstand. Er peaken uforandet? Isåfall ligger problemet i høyttaleren.

Om det er saken er mulige årsaker flere, men diffraksjon kan absolutt være en av dem. Da kan det være interessant å foreta målinger med begrenset båndbredde for å finne ut hvilken enhet som lager problemet..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt snodig det der. Har sett en del eksempler der selve stativet har gitt refleksjoner inn i mikrofonen, men et sånt stativ som du bruker burde ikke være noe problem. Hvis du setter stativet ut på siden og vinkler selve mikrofonen 90 grader, er det noen forandring? Hvis nei kan du ihvertfall krysse det av listen.

Som de fleste her er inne på er en så tidlig artifakt gjerne forbundet med høyttaleren.

En annen sjekk:
    Prøv å sett en høyttaler midt i rommet og mål on-axis fra 1,5-2m avstand. Er peaken uforandet? Isåfall ligger problemet i høyttaleren.

Om det er saken er mulige årsaker flere, men diffraksjon kan absolutt være en av dem. Da kan det være interessant å foreta målinger med begrenset båndbredde for å finne ut hvilken enhet som lager problemet..
    On axis...? dvs rett fremfor ht? On axsis og off axsis... er jeg ikke helt trygg på.
    Og med mikrofonen så tenker du at den fortsatt skal stå i midten, men at stativet skal stå ut til siden?

Ser ikke ut til at jeg finner problemområdet her, så flytting av HT skal jeg kunne gjøre ganske enkelt. Har også merka hvor HT skal stå på gulvet slik at jeg kan sette de tilbake på plass.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du en akustikkplate du kan lage et rundt hull i, så baffelen "forsvinner" litt?
    Noen ht har jo slikt rundt diskanten.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du en akustikkplate du kan lage et rundt hull i, så baffelen "forsvinner" litt?
    Noen ht har jo slikt rundt diskanten.

Steinar.
    Hehe. Akustikkplate på HT, neppe noe som kan bli stående. Så det er nok et tiltak jeg ikke utsetter min kjære Chelloer for....;D

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veit jo det, men heng den i en teip bare for å se.
    Bare for å bekrefte om det er problemet.

Steinar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn