On axis...? dvs rett fremfor ht? On axsis og off axsis... er jeg ikke helt trygg på.Litt snodig det der. Har sett en del eksempler der selve stativet har gitt refleksjoner inn i mikrofonen, men et sånt stativ som du bruker burde ikke være noe problem. Hvis du setter stativet ut på siden og vinkler selve mikrofonen 90 grader, er det noen forandring? Hvis nei kan du ihvertfall krysse det av listen.
Som de fleste her er inne på er en så tidlig artifakt gjerne forbundet med høyttaleren.
En annen sjekk:
Prøv å sett en høyttaler midt i rommet og mål on-axis fra 1,5-2m avstand. Er peaken uforandet? Isåfall ligger problemet i høyttaleren.
Om det er saken er mulige årsaker flere, men diffraksjon kan absolutt være en av dem. Da kan det være interessant å foreta målinger med begrenset båndbredde for å finne ut hvilken enhet som lager problemet..
Og med mikrofonen så tenker du at den fortsatt skal stå i midten, men at stativet skal stå ut til siden?
Ser ikke ut til at jeg finner problemområdet her, så flytting av HT skal jeg kunne gjøre ganske enkelt. Har også merka hvor HT skal stå på gulvet slik at jeg kan sette de tilbake på plass.
Ja, du tolket riktig
Stativet ut til siden, mikrofonen fortsatt pekende mot høyttaleren, bare for å se om dette gir noen forandring. Selv om det 95% sikkert ikke gjør det.
Og den andre testen, høyttaleren midt i rommet lengst mulig unna alle reflekterende flater for å isolere høyttaleren. On-axis er rett foran høyttaleren ja, helt korrekt.
Når du vet at det er høyttaleren som er problemet, flyttes letingen over til hva som forårsaker problemet der. Diffraksjon, altså lyd som endrer retning i møte med kanter er hovedmistenkt, men det er også flere muligheter. (Mekaniske ressonanser, reffleksjoner gjennom membranen på mellomtone osv).