Hvor i alle dager er den refleksjonen min på 1.6ms

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Litt snodig det der. Har sett en del eksempler der selve stativet har gitt refleksjoner inn i mikrofonen, men et sånt stativ som du bruker burde ikke være noe problem. Hvis du setter stativet ut på siden og vinkler selve mikrofonen 90 grader, er det noen forandring? Hvis nei kan du ihvertfall krysse det av listen.

Som de fleste her er inne på er en så tidlig artifakt gjerne forbundet med høyttaleren.

En annen sjekk:
    Prøv å sett en høyttaler midt i rommet og mål on-axis fra 1,5-2m avstand. Er peaken uforandet? Isåfall ligger problemet i høyttaleren.

Om det er saken er mulige årsaker flere, men diffraksjon kan absolutt være en av dem. Da kan det være interessant å foreta målinger med begrenset båndbredde for å finne ut hvilken enhet som lager problemet..
    On axis...? dvs rett fremfor ht? On axsis og off axsis... er jeg ikke helt trygg på.
    Og med mikrofonen så tenker du at den fortsatt skal stå i midten, men at stativet skal stå ut til siden?

Ser ikke ut til at jeg finner problemområdet her, så flytting av HT skal jeg kunne gjøre ganske enkelt. Har også merka hvor HT skal stå på gulvet slik at jeg kan sette de tilbake på plass.

Ja, du tolket riktig :)
    Stativet ut til siden, mikrofonen fortsatt pekende mot høyttaleren, bare for å se om dette gir noen forandring. Selv om det 95% sikkert ikke gjør det.
    Og den andre testen, høyttaleren midt i rommet lengst mulig unna alle reflekterende flater for å isolere høyttaleren. On-axis er rett foran høyttaleren ja, helt korrekt.

Når du vet at det er høyttaleren som er problemet, flyttes letingen over til hva som forårsaker problemet der. Diffraksjon, altså lyd som endrer retning i møte med kanter er hovedmistenkt, men det er også flere muligheter. (Mekaniske ressonanser, reffleksjoner gjennom membranen på mellomtone osv).

• Liker
    Reaksjoner: KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du kan også måle høyttaleren på kort avstand i første omgang. Gjerne når den er plassert midt utpå gulvet. Da vil du finne ut om refleksjonen kommer fra rommet eller høyttaleren.

Kommer den fra rommet, så kan du begynne å blokkere foran høyttalerne (sidene, under og over) med en absorbent for å finne ut hvilke vei den går før den ankommer lytteposisjonen. Da er det en fordel å være to, men du får det til alene også så lenge du kan trykke på måle knappen samtidig som du holder absorbenter. Pass på at du ikke selv blokkerer lyden fra høyttaleren.

Har ingen betydning at du bruker tynne absorbenter i forhold til å se utslaget på denne refleksjonen. Det er kun ved bandlimited ETC man vil se refleksjoner dypere i frekvens. Har du vist en slik, så ville du sett hvor skjevt disse tynne absorbentene demper.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer den fra rommet, så kan du begynne å blokkere foran høyttalerne (sidene, under og over) med en absorbent for å finne ut hvilke vei den går før den ankommer lytteposisjonen. Da er det en fordel å være to, men du får det til alene også så lenge du kan trykke på måle knappen samtidig som du holder absorbenter. Pass på at du ikke selv blokkerer lyden fra høyttaleren.
    Dette er vel det jeg har gjort i løpet av dagen. Er det ikke det da?

Skal prøve videre imorgen med å sette HT midt i rommet. Dama kommer vel snart hjem og hun er ikke så glad i de lydene rew lager.

Men dagens økt har helt klart vist at jeg må ha tyngre demping er jeg har gjort tiltakene mine. Jeg har truffet med de, men har for spede tiltak.

Man lærer sålenge man lever...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å lage en 20cm tykk (10cm absorbsjon og 10 cm luft) og 120cm bred "bue" på hjul som går på hjul og som følger vegg/tak? Denne kan du flytte avhengig av høyttaler plasseringen. Tenker noe liknende den buen 8x12_Tom har bare på hjul.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenker noe slik serru... Men prøblemet er skru dette sammen og får det opp siden jeg er alene her stort sett hele tiden. 120cm tar desverre ikke refkelsjonene fra begge høyttaler. slik de er plassert idag.

Tenker ut noen ting her, men den derre toppen som denne tråden hander om er jaggu ikke lett å finne. Skal se nærmere på dette imorgen, når jeg skal flytte på høyttalerene.

Diskanten min er hornladdet, og har en gummiring eller hva jeg skal kalle det rundt seg...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir en nevrose:)
    Men som vi sier, spis litt kake så blir alt bra.
    Men tror du at du hører den, eller er det bare målbart?

Steinar.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det et godt hørbart. Jo tidligere refleksjonene ankommer, desto mer destruktive er de.
    Har ingenting med nevrose å gjøre dette. Kabler derimot.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kabler gir meg uggen følelse.... Og 1.6ms eller rundt der er jo relativt tidleg vil jeg si...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Retep

Hvis du har en liten del av en akustikkplate så kan du gå systematisk til verks med å holde platen som en vinge over, under, til venstre og høyre av diskantelement og mellomtoneelement.
    Hvis du ikke finner det da gjør du samme prosedyre rundt mikrofonen.

Lykke til!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Retep

Hvis du har en liten del av en akustikkplate så kan du gå systematisk til verks med å holde platen som en vinge over, under, til venstre og høyre av diskantelement og mellomtoneelement.
    Hvis du ikke finner det da gjør du samme prosedyre rundt mikrofonen.

Lykke til!
    Hei. Jeg har tatt en runde med en 60cm x 60cm x 5cm Auralexplate som jeg har her rundt mikrofon. har også prøvd med 20cm rockwool rundt alle sidene av ht, men plata helt inntil høyttaler, også på baksiden av høytteleren og på fremsiden, dvs hadde plata framfor basselementene. Skal prøve mer imorgen med mellomtone elementet og prøve å lage med en plate med hull til diskanten for å se om jeg finne ut om det kan være difraksjon her...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og det er på slike ting man skulle vert to....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Skjønner. Hvis du stopper utstrålingen med en vinge så må du før eller senere finne hvilken retning den kommer fra.
    Er litt moro også, gå på jakt etter godlyden liksom??????

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skulle vert mulig å skyte den med hagle. Har brukt hele dagen på å finne den ene refleksjonen. Men klarer å flytte på alle andre, bare ikke den... Men vi tar en ny tørn imorgen...

8

8x12_TOM

Gjest
    Synes det er merkelig at dette skal være diffraksjon fra frontbaffel Dette er en refleksjon som tar en 55 cm omvei. Litt merkelig at jeg ikke har noe av de samme problemene siden min frotbaffel er ganske lik i størrelse og ikke er noe bedre på avrundede hjørner.
    Kan der være refleksjon fra bakvegg inne i høyttalerkabinettet? Hvor dype er høyttalerene dine?

CIMG1762.jpg

difraksjon.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tre strakser så skal jeg måle....

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Du har vel også en refleksjon på ca 1,6ms 8x12? Riktignok -30db!:cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De er 34cm dype yttermål. Hvor tykk frontbaffelen er og baksden av ht aner jeg ikke. frontbaffelen er 19cm bred, og ht er 25cm bred på det breieste.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    55cm lenger reisevei...

219849cada217376112b466079f72691.jpg

Bassreflexen er 25cm fra gulvet. Den nederste basselementet er 50cm fra gulvet. Men når jeg la 10cm plate på gulvet helt inntil HT så skjedde det ikke noe med den toppen...Se innlegg no3

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Måler du i nærfelt nå?
    Hjelper ikke å legge en absorbent inntil høyttaleren på gulvet hvis du måler i sweetstpot, men det regner jeg med du skjønner.

Det er nesten garantert noe som kommer fra rommet. Diffraksjon mener jeg vil ankomme tidligere. Enten er det noe tett på høyttalerne eller tett på mikrofon. Men begynn med en nærfeltstmåling.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er en refleksjon som tar en 55 cm omvei.

Kan der være refleksjon fra bakvegg inne i høyttalerkabinettet? Hvor dype er høyttalerene dine?
    Synes dette er det beste forslaget så langt!

Omveien(tur og retur) er som sagt 55 cm, det betyr at avstanden fra den rette linjen mellom høyttaler og mikrofon maks kan være omtrent halvparten - altså 30 cm.

Refleksjon fra bakveggen i kassen kan stemme veldig godt!

Mvh
    OMF

8

8x12_TOM

Gjest
    Dette har ikke noe med lavere frekvenser å gjøre siden spissen er så smal Sikkert ganske høyt i frekvens. Er det et melomtone element som omslutter diskanten eller er det bare en waveguide?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måler du i nærfelt nå?
    Hjelper ikke å legge en absorbent inntil høyttaleren på gulvet hvis du måler i sweetstpot, men det regner jeg med du skjønner.

Det er nesten garantert noe som kommer fra rommet. Diffraksjon mener jeg vil ankomme tidligere. Enten er det noe tett på høyttalerne eller tett på mikrofon. Men begynn med en nærfeltstmåling.
    Nei, har ikke starta på nærfeltmålinger. Alt er målt med mik i sweetspot.

Hvorfor skulle det ikke hjelpe med en absorbent inntil høyttaleren på gulvet når jeg måler i sweetspot? Den tar flere refleksjoner rundt 7ms, se innlegg nr 3 i denne tråden.

Den nærmeste flaten fra det nederste elementet er 50cm, bassreflexen er 25cm over gulvet. Jeg ville tro at en absorbent på 10cm ville i det minste vise om refleksjonen kom fra gulvet, ved å dempe den.

Mikrofonen står slik at det ikke er noe i nærheten av den, foruten stativet. se bilder i innlegg nr 26.

S

Syncrolux

Gjest
    Blir spennende å se hva du finner ut. Er nesten litt sånn .. "Next, on Discovery Channel...." :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette har ikke noe med lavere frekvenser å gjøre siden spissen er så smal Sikkert ganske høyt i frekvens. Er det et melomtone element som omslutter diskanten eller er det bare en waveguide?
    Nei det er ikke et mellomtone element som omslutter diskanten. Den er litt spesiell siden den er hornladda. Det sorte på frontbaffelen er en gummiaktig ring. se bilde inlegg 29. Litt nærmere det bildet.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å se hva du finner ut. Er nesten litt sånn .. "Next, on Discovery Channel...." :)
    Skal prøve litt igjen imorgen når frøkena drar. Skal finne ut av det..... Da blir det nærfeltmålinger og flytting av ht.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn, da fortsetter jakten på den ene refleksjonen min. Får håpe jeg finner den. Det må være et felles punt som både venstre og høyre ht har. og etter jakten igår så ser jeg for meg at det må være noe som kommer fra fremsiden av ht og mot sweetspot. Siden 10cm med plater rundt om ht ikke gav noe utslag på den ene toppen.

Så da får vi se hva jeg finner ut av idag. Skal teste om det er rekfleksjon fra mikrofonstanivet først, med å sette opp en plate under mikrofonen for å da se om den flytter seg.

S

Syncrolux

Gjest
    Synes det er merkelig at dette skal være diffraksjon fra frontbaffel Dette er en refleksjon som tar en 55 cm omvei. Litt merkelig at jeg ikke har noe av de samme problemene siden min frotbaffel er ganske lik i størrelse og ikke er noe bedre på avrundede hjørner.
    Kan der være refleksjon fra bakvegg inne i høyttalerkabinettet?
    Utfra målingene så er refleksjonen på 1,6 ms ganske skarp, altså må den inneholde høye frekvenser. Da er det litt usansynlig at det er en intern refleksjon, av flere årsaker, først og fremst at vi må gå ut fra at diskantelementet nok er lukket på baksida, og ikke sender lyd inn i kassa. Sekundært at høye frekvenser ikke har spesielt gode muligheter til å slippe ut igjen gjennom membranene.

Hvor kraftig kantrefleksjonen blir avhenger av type element, hvordan det sprer. Har man ingen lyd 90 grader off-axis på elementet får man heller ingen kant-diffraksjon. Men her er refleksjonen på -6 dB, og det er temmelig mye. Mer enn jeg har sett noen gang sjøl.

En annen mulighet er at mellomtonen spiller med langt opp i diskanten, og er tidsforsinket totalt 1,6 ms. Det høres for meg litt usansynlig ut det også, men man kan ikke se helt bort fra det.

Refleksjon fra rommet er det nok ikke. Avstanden til reflektende flater er for stor til at det er mulig.

Mik-stativet kan også være synderen...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mik stativ er ikke synderen ser jeg nå....

venstre ht med plate fremfor mik stativ.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mikrofon og andre ting er ikke flyttet siden igår.
    Da lurer jeg på, hvordan går jeg frem nå.
    Tenkte å ta to sveip der jeg kobler fra bassene den ene gangen og toppen den andre, Har biwire kabler koblet til HT.

Tenkte å gjøre dette før jeg starter med å flytte på ht eller henger opp noe på utsiden av diskanten.

8

8x12_TOM

Gjest
    Utfra målingene så er refleksjonen på 1,6 ms ganske skarp, altså må den inneholde høye frekvenser. Da er det litt usansynlig at det er en intern refleksjon, av flere årsaker, først og fremst at vi må gå ut fra at diskantelementet nok er lukket på baksida, og ikke sender lyd inn i kassa. Sekundært at høye frekvenser ikke har spesielt gode muligheter til å slippe ut igjen gjennom membranene.

Hvor kraftig kantrefleksjonen blir avhenger av type element, hvordan det sprer. Har man ingen lyd 90 grader off-axis på elementet får man heller ingen kant-diffraksjon. Men her er refleksjonen på -6 dB, og det er temmelig mye. Mer enn jeg har sett noen gang sjøl.

En annen mulighet er at mellomtonen spiller med langt opp i diskanten, og er tidsforsinket totalt 1,6 ms. Det høres for meg litt usansynlig ut det også, men man kan ikke se helt bort fra det.

Refleksjon fra rommet er det nok ikke. Avstanden til reflektende flater er for stor til at det er mulig.

Jeg er helt enig, et lite mysterium dette

Kanskje det kunne vært lurt å prøve å skjerme vekk lyden fra mellomtonen.Her må alt prøves:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ventre ht koblet til med kun bunn og kun topp. Mik i sweetspot.

Rart med den bassen som reflekterer så mye mår den spiller alene. Men det ser ut som om det den 1.6ms dritten kommer fra toppen ja.

topp og bunn tilkoblet.jpg

Her er frekvensgangen.

frekvensgang topp og bunn tilkoblet.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ETC topp og hele ht oppå hverandre:

etc topp og hele ht.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er noen grafer på ht mine som jeg fant på nettet, jeg vet ikke om dette er målt utendørs eller i ekkofritt rom desverre...

Triangle-Magellan-Cello-2-f630x378-ffffff-C-55201e8d-68674842.jpg

Triangle-Magellan-Cello-2-f630x378-ffffff-C-d93b475-68674845.jpg

finner heller ikke ut hvor jeg fant den frem, men det ar fra en test av Chello i et tysk blad...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Jeg er helt enig, et lite mysterium dette

Kanskje det kunne vært lurt å prøve å skjerme vekk lyden fra mellomtonen.Her må alt prøves:)
    Ok prøver det. Henger opp en 5cm plate rett fremfor mellomtonen.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn da har jeg laga med en rigg... Pynta chelloen med litt plastfilm og bruker 5cm glava....

CIMG1787.jpg

CIMG1783.jpg

Avstand fra senter av diskanten til ytterkant av frontbaffel er 9cm

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    etc med 5cm glava fremfor mellomtonen.jpg

Litt vanskelig å se kanskje, men det tiltaket senket den target toppen med 3db og flere andre topper i tilegg.

glava på mellomtone frekvensgang.jpg

frekvensgangen fra 1000hz til 3000hz under og over skjedde det lite.

Men hva betyr dette, tenker da på etc....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn