- Ble medlem
- 17.01.2005
- Antall liker
- 1
Lurer på hvor godt en lecamur demper ?
|
Så god demping som mulig, da det nye påtengte lytterommet blir i garagen som står på ytterveggen til hybelen. Har jo ikke serlig lyst til å begrense meg selv, men ser for meg at 50cm grunnmur blir som piss i havet ved dype basstoner. Finnes det noen god løsning for å holde bassen inne i rommet?Asbjørn skrev:Hvor god demping trengte du ved 20 Hz, sa du?![]()
Men nå var vel Leca veggen der fra før (ref post nr 4)?OMF skrev:Jeg har nettopp satt opp en LECA vegg med LECA lydblokk til mitt nye lydrom - og de er faktisk veldig tunge. Mye tyngre enn vanlig LECA!
Mvh
OMF
Det er betryggende å høre.MML skrev:Det burde være tilstrekkelig med en ekstra vegg mot denne hybelen. Jeg har en slik lydvegg som fungerer svært godt og denne er kun med to gipsvegger. Jeg forstår det slik at det allerede står en Lecavegg? Lag en ny vegg utenpå med dobble gipsplater og det bør holde. Det må selvfølgelig ikke være kontakt med eksisterende vegg.
Dette er det samme som jeg foreslo, og jeg har samme løsning som MML. Rett på betonggulv, og selvsagt et feste mot takstender. I taket må det jo skrus el mot takstendere, det kan kanskje være lurt å undersøke hvor de går (er det gjennomgående inn mot edt rommet det skal isoleres mot)? Poenget er å ikke spenne veggen fast mot noe som settes i svingninger av lyden i rommet bak.ganilsen skrev:Det er betryggende å høre.MML skrev:Det burde være tilstrekkelig med en ekstra vegg mot denne hybelen. Jeg har en slik lydvegg som fungerer svært godt og denne er kun med to gipsvegger. Jeg forstår det slik at det allerede står en Lecavegg? Lag en ny vegg utenpå med dobble gipsplater og det bør holde. Det må selvfølgelig ikke være kontakt med eksisterende vegg.
Grunnmuren står naturlignok der allerede ja. Jeg kommer bare til å lekte ut alle veggene for å få et bedre inneklima, så å bygge rom i rom som noen nevner er ikke så problematis. Jeg føler bare ikke noe behov for å gjøre rommet 100% lydtett, da dette ofte generere problemer i forhold til ventilasjon.
Spørsmålet nå er om denne veggen kan festes direkte i gulv(såle som går inntil grunnmuren) og taker("leca" elementer som går inntil veggen), eller om jeg burde isolere rammeverket med gummi e.l. I hodet mitt skal det ikke være behov, men har noen testet?
Geir Arne