Hvor godt demper Leca ?

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Lurer på hvor godt en lecamur demper ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Neppe. Da må det nok større masse til. Har ikke tallene lett tilgjengelig, men den klassifiseringen har en eller annen vektingskurve mellom 50 og 5000 Hz (og bare i det intervallet). Skal du stoppe dypbass er det ikke så mye annet enn kilo masse per kvadratmeter veggflate som gjelder. Tapstallet gjennom en vegg er proporsjonalt med 20 log(mf) hvor m er masse i kg pr m2 og f er frekvens i Hz. Altså, for å få like mye demping ved 20 Hz som ved 200 Hz trenger du en vegg med ti ganger større masse pr kvadratmeter, eller for å øke dempingen med 6 dB ved en gitt frekvens trenger du en ti ganger tyngre vegg. Det er en grunn til at romlelyder fra T-banetog har en tendens til å bli med i dypbassen på studioopptak, selv om det kanskje er 30 meter stein, jord og betong mellom tunnellen og studiogulvet.

Hvor god demping trengte du ved 20 Hz, sa du? ;)

http://www.nrc-cnrc.gc.ca/eng/ibp/irc/bsi/85-sound-tranmission.html

Bygging av lydstudio

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Hvor god demping trengte du ved 20 Hz, sa du? ;)
Så god demping som mulig, da det nye påtengte lytterommet blir i garagen som står på ytterveggen til hybelen. Har jo ikke serlig lyst til å begrense meg selv, men ser for meg at 50cm grunnmur blir som piss i havet ved dype basstoner. Finnes det noen god løsning for å holde bassen inne i rommet?

Geir Arne

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dipolbassløsninger. Den totale trykkforandringen i rommet er i teorien null med slike.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Rom i rom er vel løsningen tror jeg.
Som ikke har kontakt med lecaen.

Steinar.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.020
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har god erfaring med to parallelle gipsplate vegger som begge står fritt uten kontakt med hverandre. Og her er det vel heller ingen vindus- eller dørgjennomføringer som skaper problemer? Jeg ville satt opp en egen vegg med 5 cm avstand til lecaveggene og dekker denne med 2 skikt forskjøvete gipsplater under kledningen. Tror det kan gjøre susen, med mindre man skal spille rock på stadiovolumer. Den bærende konstruksjonen trenger ikke være veldig tykk da det ikke er stivhet men masse man er på jakt etter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har nettopp satt opp en LECA vegg med LECA lydblokk til mitt nye lydrom - og de er faktisk veldig tunge. Mye tyngre enn vanlig LECA!

Mvh
OMF

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Dipol bass er i utgangspunktet uaktuelt.

Rom i rom ser jeg for meg er mye ekstra jobb for lite morro. Er bare 1 vegg som skal dempes.

Det skal ikke være noen dør- eller vindugjennomføringer. Det har riktignok vært et vindu der som er tettet igjen når garagen ble bygget. Dobbelt lag med gips er i utgangspunktet planen, med "akkustikk" lim i mellom, med reisverket skrudd fast i tak og gulv.

Målet er å kunne spille på heftige nivåer, mellom 110-120dB, uten å forstyrre noen. Men som realist skjønner jeg at dette er umulig. Så om jeg kunne spille opp mot 100dB når noen sover i hybelen hadde jeg vært meget fornøyd. Alternativet er selvfølgelig å kaste ut leieboeren(da får jeg enda et rom!). ;)

Geir Arne

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.020
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Jeg har nettopp satt opp en LECA vegg med LECA lydblokk til mitt nye lydrom - og de er faktisk veldig tunge. Mye tyngre enn vanlig LECA!

Mvh
OMF
Men nå var vel Leca veggen der fra før (ref post nr 4)?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Det burde være tilstrekkelig med en ekstra vegg mot denne hybelen. Jeg har en slik lydvegg som fungerer svært godt og denne er kun med to gipsvegger. Jeg forstår det slik at det allerede står en Lecavegg? Lag en ny vegg utenpå med dobble gipsplater og det bør holde. Det må selvfølgelig ikke være kontakt med eksisterende vegg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Litt usikker på hva du mener. Jeg ønsket bare å poengetere at LECA lydblokk er langt tyngre og mer massive enn vanlig LECA.

I mitt tilfelle - så har jeg satt opp LECA Lydblokk på den veggen av lytterommet som er inn mot huset. De andre blir ISOblokk35 - som demper ca 10dB mindre.

Mvh
OMF

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
MML skrev:
Det burde være tilstrekkelig med en ekstra vegg mot denne hybelen. Jeg har en slik lydvegg som fungerer svært godt og denne er kun med to gipsvegger. Jeg forstår det slik at det allerede står en Lecavegg? Lag en ny vegg utenpå med dobble gipsplater og det bør holde. Det må selvfølgelig ikke være kontakt med eksisterende vegg.
Det er betryggende å høre.

Grunnmuren står naturlignok der allerede ja. Jeg kommer bare til å lekte ut alle veggene for å få et bedre inneklima, så å bygge rom i rom som noen nevner er ikke så problematis. Jeg føler bare ikke noe behov for å gjøre rommet 100% lydtett, da dette ofte generere problemer i forhold til ventilasjon.

Spørsmålet nå er om denne veggen kan festes direkte i gulv(såle som går inntil grunnmuren) og taker("leca" elementer som går inntil veggen), eller om jeg burde isolere rammeverket med gummi e.l. I hodet mitt skal det ikke være behov, men har noen testet?

Geir Arne

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Min lydvegg står på samme støpte murgulvet og det ligger kun vanlig papp under stenderne. Vil tro at pappen demper tilstrekkelig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.020
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
MML skrev:
Det er betryggende å høre.

Grunnmuren står naturlignok der allerede ja. Jeg kommer bare til å lekte ut alle veggene for å få et bedre inneklima, så å bygge rom i rom som noen nevner er ikke så problematis. Jeg føler bare ikke noe behov for å gjøre rommet 100% lydtett, da dette ofte generere problemer i forhold til ventilasjon.

Spørsmålet nå er om denne veggen kan festes direkte i gulv(såle som går inntil grunnmuren) og taker("leca" elementer som går inntil veggen), eller om jeg burde isolere rammeverket med gummi e.l. I hodet mitt skal det ikke være behov, men har noen testet?

Geir Arne
Dette er det samme som jeg foreslo, og jeg har samme løsning som MML. Rett på betonggulv, og selvsagt et feste mot takstender. I taket må det jo skrus el mot takstendere, det kan kanskje være lurt å undersøke hvor de går (er det gjennomgående inn mot edt rommet det skal isoleres mot)? Poenget er å ikke spenne veggen fast mot noe som settes i svingninger av lyden i rommet bak.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
De elementene som er taket i garagen ligger å hviler på en H-bjelke som er festet i veggen jeg skal dempe mot. Mulig jeg bør tenke på å avkoble denne delen? Hva mer å bruke silikon eller noe slikt til å feste topp- og bunnsville? På den måten får jeg ganske god avkobling mot tak og gulv.

Geir Arne

Topp Bunn