Hvor gode er de store forsterkerene?

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
230
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
forventer ikke at tøfler skal fungere utafor huset selv om de passer aldri så bra inne. en komponent er ikke bygd for alle formål. ( Mine tøfler fungerer like bra ute som inne,ihvertfall om sommeren )

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Mine erfaringer er sammesatte. Som du sier er også høyttalere en parameter her, men min kortversjon er:

- Mye watt og lite musikkglede med ICE blokker på 1000watt
- Mye watt og lite musikkglede med billige transistorwatt (hatt noen Kinamodeller)
- Lite watt og lite musikkglede med små rørforsterkere på ineffektive høyttalere (for lite dynamikk og ullen bass)

Det "magiske" med lav-effekt-forsterkere har jeg aldri opplevd stemme, men andre mener sikkert noe annet.

SET vs Push pull er også noe jeg finner oppskrytt på de oppsett jeg har hørt. Mellomtone er intet problem for kvalitets push-pull konstruksjoner, som i tillegg håndterer dynamikk og bass på en god måte selv med krevende høyttalere

mvh Ole

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei,

- Lite watt og lite musikkglede med små rørforsterkere på ineffektive høyttalere (for lite dynamikk og ullen bass)

Det "magiske" med lav-effekt-forsterkere har jeg aldri opplevd stemme, men andre mener sikkert noe annet.

mvh Ole
Har du ikke benyttet små rørforsterkere på effektive høyttalere, så har kan jeg forstå at du ikke har opplevd det magiske :)

Ingen av din alternativer ovenfor gir deg musikkglede. Hva gir deg det?

Mvh
Bjørn

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det jeg var litt forundret over var at vi bare monterte opp hans forsterkersett, og det spilte drit bra med en gang. Mens når jeg fikk mitt måtte jeg jobbe en del med det, underlag og fasing osv.
Det der er en gåte for meg! ???

Det eneste forsøket på forklaring er at elektronikken din ikke var varm. 14Ben din hadde ikke stått på på mange dager.
Fikk en annen 4B hjem her om dagen som også var kald. Synes det var så rart at min var varmere å ta på enn denne. Sjekket dette regelmessig. Etter 4 dagers bruk var de begge like varme. Om dette har noe å si for lyden vet jeg ikke, men kanskje. Bryston selv mener at forsterkerene deres trenger et kvarter for å bli varme.

Geir Tømmervik på OHFC hevder at DP A1 trenger en uke på å bli "gjennomvarm".

Følelsen av at detaljene ikke er der tror jeg kan være falsk på grunn av fyldigere lyd!? Det var lettere å høre at trommestikkene mot cymbaler var tre mot metall og at det er hender slår på bongotrommer med 14Ben.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Har du ikke benyttet små rørforsterkere på effektive høyttalere, så har kan jeg forstå at du ikke har opplevd det magiske :)

Ingen av din alternativer ovenfor gir deg musikkglede. Hva gir deg det?

Mvh
Bjørn
Jeg ville over peke på hva jeg har prøvd og forlatt.

Det jeg nå har og som gir meg musikkglede er store push pull monoblokker (CJ) med store dynamiske og ikke så lettdrevne høyttalere i en forholdsvis stor stue. Jeg spiller mye symfonisk musikk - en av grunnene til at jeg ikke lenger trives med små SET forsterkere (som imidlertid var utmerket på instrumental og vokal i mindre format) En annen erfaring jeg har er at det er marginale forskjeller på det "magiske" når man sammenligner SET og pp, også på vokal. Selvsagt når det er snakk om kvalitet i alle ledd.

mvh Ole

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Det der er en gåte for meg!  ???

Det eneste forsøket på forklaring er at elektronikken din ikke var varm. 14Ben din hadde ikke stått på på mange dager.
Fikk en annen 4B hjem her om dagen som også var kald. Synes det var så rart at min var varmere å ta på enn denne. Sjekket dette regelmessig. Etter 4 dagers bruk var de begge like varme. Om dette har noe å si for lyden vet jeg ikke, men kanskje. Bryston selv mener at forsterkerene deres trenger et kvarter for å bli varme.

Følelsen av at detaljene ikke er der tror jeg kan være falsk på grunn av fyldigere lyd!? Det var lettere å høre at trommestikkene mot cymbaler var tre mot metall og at det er hender slår på bongotrommer med 14Ben.
Ja det er jo hifi så det er jo umulig og si. Men at det låter totalt annerledes idag enn på fredag d er jeg sikker på. Mye roligere lyd, stresset er borte.

Men de tweakene jeg har nevnt tror jeg absolutt er viktig i denne prisklassen. Jeg hører det godt så, andre får mene hva de vil :)

Siden jeg er sykemeldt nå så blir det jo mye musikklytting og prøving av ting.
Fikk nettopp koblet opp Wireworld gold eclipse 3+ mellom for og effekt. Det synes jeg hjalp mye på detaljer. Mere oppløsning, mere luftighet i diskant og strammere og tyngre bass. Litt lysere klangbalanse blir det, håper den ikke blir for lys :)
Jeg bruker cardasen for og temme og roe ned anlegget litt. Men denne kabelen har litt mangler angående oppløsning og litt svulmende bass. Men den er god på stemmer.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Kan vel konkludere litt utifra tilbakemeldingene.

Det blir som å sammenligne epler og pærer. De store gode forsterkerene er gode når de får vise hva de er gode på. Man må med andre ord utnytte ressursene i den. I tillegg må den matches med den aktuelle høyttaler.
De små forsterkerene er gode fordi de har færre degraderende ledd, og kan blomstre på høyttalere som ikke tar pusten fra de.

Skal man nå like langt i lydkvalitet, må man bruke (mye) mere penger på den tugdrevne løsningen. Rett og slett for at man trenger mere power med kvalitet, og det koster uansett.

Personlig tror jeg ikke de store forsterkerene kan vise til like god gjengivelse av klang, rom og realisme som ett godt lite rørtrinn kan. Men da er det over på smak og behag.
Når man snakker om dynamikk, har det ingenting med effekt å gjøre. Man kan ha pauker og salutter så du får bakoversveis med 1watt. Men det må legges til rette for det. Ett 4.ordens delefilter vil sluke dette, og det kommer ikke mye lyd fra høyttaleren. Det finnes muligens delefiltre som ikke gjør så stor skade (duelund?), men enn så lenge er det bedre å kjøre ativt i så måte.

Takker for svarene. Jeg har fått litt mere forståelse av dette må jeg si :)

Mvh
Bjørn

T

theStig

Gjest
Hvorfor mener du at et 4. ordens filter vil sluke effekt eller effektivitet slik at det ikke lenger kommer mye lyd fra høyttaleren?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.840
Torget vurderinger
0
Høres nesten ut som et av de beste sitatene fra Fantomet ;D

Den egentlige grunnen er vel innlysende? Når du har latt forsterkeren stå i en - 1 - uke til "oppvarming" - FØR du skal prøve lyden, så må opplevelsen, for alle og enhver, bli et NIRVANA !

T

theStig

Gjest
Med 1 ukes "foreplay", ja da MÅ det jo bli hett!

Hr. Tømmervik selv trenger ikke oppvarming for å yte maksimalt. Mannen er en uutømmelig pratmaker for å si det sånn. Om pratet har noen vesentlig substans er jo en annen sak.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hvorfor mener du at et 4. ordens filter vil sluke effekt eller effektivitet slik at det ikke lenger kommer mye lyd fra høyttaleren?
All energien blir omsatt i varme :)

Alvorlig talt så legger det seg ett slør over gjengivelsen, og den opplevde impulsresponsen (imho) er mye daffere.
Har du andre erfaringer?

Mvh
Bjørn

T

theStig

Gjest
All energien blir omsatt i varme :)

Alvorlig talt så legger det seg ett slør over gjengivelsen, og den opplevde impulsresponsen (imho) er mye daffere.
Har du andre erfaringer?

Mvh
Bjørn
*All* energien omsatt til varme?? Noe skurrer her.... Effekt kan egentlig ikke avsettes i et filter, da det er snakk om kun reaktive komponenter. Evt. varmetap skjer i serieresistansen i kondensatorer og spoler, og den bør jo være lav så klart, så noe vesentlig varmetap vil det ikke være snakk om.

Jeg har ingen problemer med 4. ordens filtre. De kan i praksis realiseres med en 2. ordens topologi også; et minimum av komponenter. Hva ville alternativet være? En første ordens topologi? Ikke noe filter? Lavere ordens filtre gir mer "stress" på elementene, og mye mer forvrengning, dårligere summering, med mer.

Hvis vi ser på aktive filtre, så er det ingen tvil om at dette er å foretrekke, hovedsaklig fordi man kan få god dempning av alle driverne pga. den direkte koblingen mot forsterkerne.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Personlig kjører jeg uten hverken aktivt eller passivt filter mellom 70 og 10khz. En kondensator deler til diskanten (1.ordens) over 10k. Subben deles aktivt (digitalt 4.ordens)
Det fungerer overraskende bra :)

Mvh
bjørn

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Høres nesten ut som et av de beste sitatene fra Fantomet  ;D

Den egentlige grunnen er vel innlysende? Når du har latt forsterkeren stå i en - 1 - uke til "oppvarming" - FØR du skal prøve lyden, så må opplevelsen, for alle og enhver, bli et NIRVANA !
Må innrømme at jeg flirte litt i sjegget. :D Det var nemlig Leif Erntsen som hadde slått av strømmen. "Du skjønner, slike teknikere vet ikke hva som kreves for å få maks ut av produktet" sa han helt seriøst.

Topp Bunn