Forsterkere Hvor god er egentlig Hegel H80?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg ser at Hegel H80 har fått veldig mange gode omtaler det siste året. Men hvor god er egentlig denne integrerte forsterkeren lydmessig? Den har jo riktignok en fin "miks" av analoge og digitale innganger, og således fremstår den som veldig praktisk. I tillegg kan en nesten få inntrykk av at den er enda litt "varmere" i lyden enn storebroren H300 (som i utgangspunktet skulle låte "kliss likt"). Men hvor god er den? Finnes det gode alternativer til H80 som kan være verdt å se nærmere på som kombinert analog og digital "hub"? Hva med Gato Audio dia-250 som riktignok er en del dyrere? Andre alternativer?
 

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Synes du ikke omtalene vektlegger lyden, siden du spør?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Synes du ikke omtalene vektlegger lyden, siden du spør?
Nei, egentlig ikke. Jeg skulle gjerne ha visst hvor "analytisk" denne er i forhold til tidligere Hegel forsterkere (som jeg ikke har kunnet fordra). Dessuten litt om hvor "snill" eller pågående denne forsterkeren er i toppen, hvordan det rytmiske "drivet" er i forhold til f.eks. den nevnte Gato eller Primare I22 og hvor "stort" er lydbildet i forhold til andre forsterkere i prisklassen 10-20 000?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Rytmikk er noe jeg synes de skandinaviske hifi journalistene skriver for lite om.
Mitt inntrykk er at nordiske magasiner foretrekker oppløsning og skriver mye om dette, mens britiske journalister ofte nevner dette med rytme og driv, og vektlegger dette høyt i sine anbefalinger.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Rytmikk er noe jeg synes de skandinaviske hifi journalistene skriver for lite om.
Mitt inntrykk er at nordiske magasiner foretrekker oppløsning og skriver mye om dette, mens britiske journalister ofte nevner dette med rytme og driv, og vektlegger dette høyt i sine anbefalinger.
Fint å høre at du nevner dette. For det å få "foten", altså at et produkt er gøy å høre på, må jo være noe av de viktigste egenskapene til et produkt. Da nytter ikke med allverdens "oppløsning". Men kanskje det er noen her på sentralen som har H80, eventuelt har hørt denne opp mot H300 eller noe annet med integrert dac?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vel, uten at det var jeg som uttalte meg om H80 for Fidelity, (Det var Anders Rossnes, og det han mente kan leses på audiofidelity.no), har jeg hørt både 80 og forgjengeren 70, og finner de to både rytmisk kompetente og klart varmere og mer klanglig fysiske enn forgjengerne, samtidig som de ikke har noe å skamme seg over når det kommer til oppøløsning. Om de likevel er din kopp med te, vet jeg jo ikke, det kommer selvfølgelig an på hva de matches med, men både med høyttalere fra KEF, Vienna, PSB og Marten har de spilt svært så overbevisende, også rytmisk. Jeg er forøvrig enig i at om ikke drivet oog rytmen ivaretas, og selvfølgelig også de dynamiske aspektene ved musikken, blir ting fort som et stort gjesp.
At vi her oppe i nord skulle ha et mindre fokus på driv og rytme enn våre britiske kolleger er ikke noe jeg umiddelbart kjenner meg igjen i, selv om britene nærmest har enslags nasjonal enerett på PRAT-begrepet...
 
Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Takk for tipset! Jeg var ikke klar over omtalen på audiofidelity.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg spiller på H80 og Tannoy, synes det er fint musikalsk, dynamisk og rytmisk.
 
K

kveita

Gjest
Jeg ser at Hegel H80 har fått veldig mange gode omtaler det siste året. Men hvor god er egentlig denne integrerte forsterkeren lydmessig? Den har jo riktignok en fin "miks" av analoge og digitale innganger, og således fremstår den som veldig praktisk. I tillegg kan en nesten få inntrykk av at den er enda litt "varmere" i lyden enn storebroren H300 (som i utgangspunktet skulle låte "kliss likt"). Men hvor god er den? Finnes det gode alternativer til H80 som kan være verdt å se nærmere på som kombinert analog og digital "hub"? Hva med Gato Audio dia-250 som riktignok er en del dyrere? Andre alternativer?
Audioart selger Croft integrert til 8-9000 kr. Har selv eid Croft Precission pre og Polestar Amp. Denne komboen hadde alt i mine ører.
"What hifi" har testet den i sin tid og der vil du bl.a. finne en utrolig bra beskrivelse av lyden.
 

perob

Fersking
Ble medlem
23.04.2014
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Asker
Har hørt Hegel H80 ved en del anledninger på Dynaudio Excite 14 og den låter bra for 10 lapper. Personlig synes jeg ikke den virker noe spesiell varm, men nå har kanskje jeg ikke mest gyldne ørene heller.

Hva med Peachtree Audio sin nova125 som et alternativ? Personlig synes jeg denne har litt mer trykk enn H80. Mye bra omtaler har den også sammen med sin lillebror decco65.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Skulle ønske jeg havde hørt Hegel'en så jeg kunne udtale mig med en knivspids autoritet men.... på papiret synes Abrahamsens integrerede V2.0 som en konkurrent - og jeg er i hvert fald imponeret over hvad man får for 5500kr. Meeen den er selvfølgelig gammel og yesterdays news.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Ikke for å hete opp debatten, men jeg har hatt et par Hegeler, og de har imponert meg stort i starten med sin klarhet og dynamikk, men jeg har ved begge gangene etterhvert nesten sluttet å spille musikk. Jeg synes de ikke helt fanger "nerven" i musikken, og musikk lytting blir etterhvert kjedlig.

Kommer helt sikkert til å eie Hegel igjen jeg også, lærer jo aldri, men noterer meg noen obervasjoner underveis vertfall.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Synes det er greit at folk sammenligner forsterkere, men please gjør sammenligningene på samme utstyr ! :)
Blir så lei av og høre at jeg hørte den forsterkeren hos den forhandleren, og den kunne ikke måle seg med den forsterkeren jeg hørte hos konkurrenten 8)

Har testet H80 og H300 opp mot hverandre hos Soundgarden og hatt (eid) begge forsterkerne hjemme.

H80 som jeg har nå på Exite 14 og Hegel HD25 dac spiller veldig bra både på rytmisk musikk og mer sart jazz .
Her finnes null niks av skrikende diskant eller slitsom lyd, som Hegel hadde for 10! År siden . Mener også bestemt at mange misforstår det med transparente forsterker som bringer videre lyden uten sukker fra DVD spilleren kjøpt på OBS, eller AC/DC remaster cd på full guffe, for deretter og klage på slitsom lyd ;D

HD25 og H80 er ikke helt nøytralt, det er litt ekstra skyv i bassområdet, men det er nok bare bra i disse prisklassene.
I forhold til H300, beklager og si det, men H300 er flere klasser bedre, størrelsen på lydbilde dobler seg og dybden og realismen er i en helt annen klasse .

H80 er en knall forsterker i sin prisklasse, men pga smak og behag, og resten av utstyret som brukes bør det alltid testes hjemme først .

Den innebygde Dacen har jeg ikke testet enda, så den får andre uttale seg om.

mvh :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Var det ikke en her inne som hadde H300 og en XTZ A100d3 hjemme hos seg og AB testet begge, og kom fram til at disse spilte så si identisk, med unntak av litt ekstra krefter i favør Hegel?

XTZn koster vel 7500,- flunka ny.

Så har du ikke råd til H300 men vil ha lyden kan jo XTZ være et tips..? ;-)
Har forøvrig eid XTZ forsterkeren jeg også, men aldri H300 desverre.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
H80 er vel den som skal låte "varmest" av alle Helelforstrkerne hittil.
De er knallgode allesammen, men må ha høyttalere som er litt varme eller runde i kantene.
Du får alt servert i fanget, og passer ikke høyttalerne kan det noen ganger bli litt i overkant.
Men om høyttalerne passer og innspillingen er god får du enorm valuta for pengene.
Synes Hegel får mye ufortjent pepper, men men det spiller som fy med riktig oppsett.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Var det ikke en her inne som hadde H300 og en XTZ A100d3 hjemme hos seg og AB testet begge, og kom fram til at disse spilte så si identisk, med unntak av litt ekstra krefter i favør Hegel?

XTZn koster vel 7500,- flunka ny.

Så har du ikke råd til H300 men vil ha lyden kan jo XTZ være et tips..? ;-)
Har forøvrig eid XTZ forsterkeren jeg også, men aldri H300 desverre.
Link!

du begynner med og si " var det ikke en her inne" for deretter og konkludere med at "Så har du ikke råd til H300 men vil ha lyden kan jo XTZ være et tips" som om det var en sannhet, synes ikke det hjelper med spørsmålstegn og smilefjeset bak, dette er lavmål imho.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Om noen sliter med å skille akkurat de to forsterkerne lydmessig, ville jeg anbefalt å bruke mer tid...for å være diplomatisk.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Var det ikke en her inne som hadde H300 og en XTZ A100d3 hjemme hos seg og AB testet begge, og kom fram til at disse spilte så si identisk, med unntak av litt ekstra krefter i favør Hegel?

XTZn koster vel 7500,- flunka ny.

Så har du ikke råd til H300 men vil ha lyden kan jo XTZ være et tips..? ;-)
Har forøvrig eid XTZ forsterkeren jeg også, men aldri H300 desverre.
Link!

du begynner med og si " var det ikke en her inne" for deretter og konkludere med at "Så har du ikke råd til H300 men vil ha lyden kan jo XTZ være et tips" som om det var en sannhet, synes ikke det hjelper med spørsmålstegn og smilefjeset bak, dette er lavmål imho.
Det var vel mariusaa her inne som hadde XTZ og H300 hjemme og sammenlignet disse.
Han skrev noen av sine betraktninger i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/72911-rimelig-forsterker-til-xtz-99-36-mkii.html
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hegel H80 er en meget god forsterker prisen tatt i betraktning. Er ikke på H300 nivå, men skal den ikke heller. Den er kanskje en av de mørkeste Hegel forsterkerne jeg har testet. Utrolig lett å ha med å gjøre. Testen den opp mot en del forskjellige høyttalere, det eneste jeg sntes ble for vanskelig for meg var Klipsch. Er ikke glad i pågående topp. Men sammen med Sa, Dynaudio, Sonus Faber, kjempe bra.
Nå er det slik at vi alle har forskjellige preferanser. Jeg anbefaler hjemlån om det er mulig. Du får ikke virkelig hørt hva som bor der før den er testet hjemme. Det skal marche resten av oppsettet. Selv hørt forsterkere som er rangert som blant verdens beste, låte dårlig pga at ting ikke passet sammen. Men du verden for en lyd når ting spilte på lag. Så gi H80 ok arbeidsbetingelser og musikken kan nytes rikt mon.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Er du villig til å gi slipp på litt status og hifi-runking, så kjøp norsk. Du får mere for penga fordi du slipper fraktkostnader fra Langtvekkistan, og alle luringene på veien som skal tjene til livets Bugatti. H80 er ekstremt mye for penga. Trenger du service er det også en stor fordel og kjøpe norsk.
 
X

X186841

Gjest
Hegel er da ikke produsert i Norge, men i Laaaangtvekkistan så vidt meg fortalt.

Er du villig til å gi slipp på litt status og hifi-runking, så kjøp norsk. Du får mere for penga fordi du slipper fraktkostnader fra Langtvekkistan, og alle luringene på veien som skal tjene til livets Bugatti. H80 er ekstremt mye for penga. Trenger du service er det også en stor fordel og kjøpe norsk.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Hegel er da ikke produsert i Norge, men i Laaaangtvekkistan så vidt meg fortalt.

Er du villig til å gi slipp på litt status og hifi-runking, så kjøp norsk. Du får mere for penga fordi du slipper fraktkostnader fra Langtvekkistan, og alle luringene på veien som skal tjene til livets Bugatti. H80 er ekstremt mye for penga. Trenger du service er det også en stor fordel og kjøpe norsk.
Nærmere bestemt hvor er Hegel produsert?

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
He he så Hegel har også gjort Kineser av seg,trodde alt som er laget i Asia er noe sjit?

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Da er i tilfelle det meste vi bruker noe dritt. Datamaskiner, hifi, sykler, møbler... Det er jo snart ikke industriproduksjon igjen i Europa. Dessuten, hva tror du H80 hadde kostet om den hadde blitt satt sammen her?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Da er i tilfelle det meste vi bruker noe dritt. Datamaskiner, hifi, sykler, møbler... Det er jo snart ikke industriproduksjon igjen i Europa. Dessuten, hva tror du H80 hadde kostet om den hadde blitt satt sammen her?
Jeg er enig i det impulse,men i alle tråder her på forumet blir det altid snakket ned om produkter som produseres i asia men når det gjelder visse produkter så gjør det tydeligvis ikke noe.
blir en kabel produsert i kina er det en kopi og det samme med mye elektronikk

jeg personlig liker asiatiske produkter godt :)

mvh
 
N

nysjerrigper

Gjest
stod "consonance" på kretskorta til hegel for noen år siden. hvor Bent svarte at de solgte en ganske lik forsterker som B-vare i kina eller noe.
 
Topp Bunn