Hvor går grensen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.725
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De låsende bananpluggene til Bluejeans er bra. Standardablene også. Ikke noe fjas, bare gode produkter.
Skjermede høyttalerkabler ser jeg liten grunn til, men det er veldig mange grunner til å holde seg unna Nordost.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.378
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Om du ikke skal koble fra og tilbake hele tiden, hvofor ikke bare koble ledningene direkte på forsterker og høyttaler?
Vi er innendørs i tørt miljø. Det går utmerket her i huset.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
4.793
Sted
Polen
Om du ikke skal koble fra og tilbake hele tiden, hvofor ikke bare koble ledningene direkte på forsterker og høyttaler?
Vi er innendørs i tørt miljø. Det går utmerket her i huset.
Jeg liker det sånn, men det blir fort irr. Med bananplugger og krympestrømpe kan du få det lufttett.

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
941
Sted
Orkanger
Torget vurderinger
1
Cp) parallel capacitance: 494 pF / meter
(Ls) series inductance: 0.09 uH / meter
(Rdc) dc loop resistance: 0.005 Ohm / meter

Fant disse specs på mine lisser. Er de innafor grensen?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.829
Torget vurderinger
1
En ende. Normalt nærmest kilde (dvs. til jord). Andre enden flyter.
IKKE bland skjerm og (sikkerhets) jord... Det er to forskjellige ting og gjør forskjellige ting også.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.829
Torget vurderinger
1
Jeg gidder ikke dra dette videre, men nå roter du.
Fortell meg mer... Hvordan fungerer en skjerm og hvordan fungerer sikkerhets jord? Eller tenker du jording for skjermen som i signal jord, eller blander du inn sikkerhetsjord her?
Har du noe forhold til differensiering av signalet?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.829
Torget vurderinger
1
Cp) parallel capacitance: 494 pF / meter
(Ls) series inductance: 0.09 uH / meter
(Rdc) dc loop resistance: 0.005 Ohm / meter

Fant disse specs på mine lisser. Er de innafor grensen?
Den er litt høy, men er nok innenfor "grensen". Goertz kabler har 5000pF/meter og er godt over..

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.343
Fortell meg mer... Hvordan fungerer en skjerm og hvordan fungerer sikkerhets jord? Eller tenker du jording for skjermen som i signal jord, eller blander du inn sikkerhetsjord her?
Har du noe forhold til differensiering av signalet?
Jeg har terminert noen tusen signalkabler i prosessanlegg (plattformer og borerigger).
Vanlig praksis er å terminere skjermen til egen skinne for signaljord i en ende.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.829
Torget vurderinger
1
Jeg har terminert noen tusen signalkabler i prosessanlegg (plattformer og borerigger).
Vanlig praksis er å terminere skjermen til egen skinne for signaljord i en ende.
Det er jo normalt det å kjøre stjerne-jord. Kommer jo an på arkitekturen bak, ende til ende er også veldig vanlig.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.309
En ende. Normalt nærmest kilde (dvs. til jord). Andre enden flyter.
For høytalerkabel er det to ting jeg da ville vurdert som trolig ikke betyr all verden men som likevel ligger der. Ene er at skjermen vil ha redusert emi beskyttelse når den ikke er terminert i begge ender. Men i værste fall kan den ta funksjon som antenne.

Det andre er at man trolig får en liten kapasitiv kobling fra høyttlerterminalene til jordplan som trolig ikke var planlagt fra designers side og potensielt derfor kan gå ut over stabilitet.

Selv har jeg valgt såkalt starquad kabel for emi undertrykkelse, uten at jeg kan si det gjorde noen forskjell på lyden.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.326
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Hva kobler du skjermen til, da?
Skjer skal jord. Uansett kabel eller applikasjon.
Prøv uten skjerm først.
Hvis det går bra er det ingen grunn til å lage det mer komplisert.
Kjenner ikke til noe HiFi elektronikk som er slik laget at det er skjermet for innstråling.
Støy finner altså veien inn dersom den er kraftig nok. Ikke sikkert at høyttaler kabler er veien støy velger.
Finn støykilden og knekk den der.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.326
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Det er jo normalt det å kjøre stjerne-jord. Kommer jo an på arkitekturen bak, ende til ende er også veldig vanlig.
Stjerne jord?
Noe som brukes av amatører?
I kommersiell elektronikk skal du lete lenge etter slik stjerne.

Topp Bunn