Diverse Hvor fornøyd er du?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Har vært fornøyd fra første anlegg, 40 år siden nå. Men blir mer fornøyd hele tiden!
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hvis jeg hadde samlet alle de beste parametrene fra alle oppsett jeg hadde hørt, ville jeg sikker blitt fornøyd - men dette er ren utopi
Derfor har jeg satset på et oppsett med lite forvregning i alle ledd, et oppsett som ikke gjør annet enn å få fram det som er på innspillingen. Nitrist vil noen si, men et oppsett som funker greit på stort sett alt av musikk.
Har hørt mange oppsett der imponere mer en mitt eget på noe musikk, men som faller igjennom på annet. Dette er en prioritering av hver enkelt og må også ses på i forhold til musikksmak.
Sier meg for nå, ganske fornøyd:) og framover blir det bare twiking på duppeditt og kabelsiden.............. eller kaskje ikke;)
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.084
Antall liker
33.846
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Veldig fornøyd - ikke fordi jeg har det perfekte anlegg, men jeg har et anlegg som lar meg nyte musikken uten å irritere meg over noe som helst. Har riktignok lagt en del penger i hobbyen over drøyt 40 år, men byttefrekvensen har avtatt kraftig med årene. En Buddhist-lærer mente en gang at hvis man nøyer seg med 90% - så vil man bli lykkelig (fornøyd) - hvis man streber etter 100% (perfeksjon) - så blir man aldri tilfreds..........tror det ligger noen sannheter i den uttalelsen.

Så lenge det er en hobby skal jeg tilstå at det kan friste å prøve ut nye produkter, men jeg har kommet til et punkt hvor en evt. oppgradering koster mere enn hva jeg synes jeg får igjen lydmessig - og derfor er jeg meget fornøyd meg det jeg har.
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Veldig fornøyd, men er ikke så lenge siden sist bytte, så vet aldri hvor lenge det blir. Håper jeg kommer helt i mål med en sub til de 10-15 siste hz'ene i løpet av kort tid, så blir det forhåpentligvis bare små ting som kabler, pickup, akustikk og slikt de neste årene.:)

Lurer litt på å begynne med målinger av frekvenser og decay-rate og sånt, men er redd det bare vil sette ideer i hodet på meg, og bli dyrt i lengen?:confused:
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Veldig fornøyd, men er ikke så lenge siden sist bytte, så vet aldri hvor lenge det blir. Håper jeg kommer helt i mål med en sub til de 10-15 siste hz'ene i løpet av kort tid, så blir det forhåpentligvis bare små ting som kabler, pickup, akustikk og slikt de neste årene.:)

Lurer litt på å begynne med målinger av frekvenser og decay-rate og sånt, men er redd det bare vil sette ideer i hodet på meg, og bli dyrt i lengen?:confused:
Hehe.. Jeg lukter tusenlapper her ja! Fort gjort å henge seg opp i probelemer man ikke ante var der og som plutselig blir superviktige..! Don't fix it if it ain't broken? Eller noe sånt..

Nei jeg veit ikke. Er jo en hobby dette her, og det er vel en del av den det å styre og fikse litt innimellom. Noen polérer biler, andre polérer frekvensgang.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Lurer litt på å begynne med målinger av frekvenser og decay-rate og sånt, men er redd det bare vil sette ideer i hodet på meg, og bli dyrt i lengen?:confused:
Som Cundis nevner over her, så er dette med målinger et tveegga sverd. Det viser deg alle problemene du har i oppsettet. Og alle har nok noen dipper og topper de ikke er klar over i frekvensgangen. Målinger gjort riktig er et veldig godt verktøy til å løfte enda mer ut av et anlegg, det er helt sikkert.

Problemet er at om du bare ser på målingene og ikke bruker øret i tilegg, så kan no et oppsett høres veldig tist ut. Men det så mener jeg at det ofte kan bli veldig riktig, man kan miste en stående bølge på 50-60-70hz som gir følelsen av at det trykker og gir anlegget og deg selv fot.

Men kommer du over den kneika så vil et rom som er kontrollert gi deg mye flere detaljer, et mye større rom inn i musikken både i bredde og i dybde.

Men man vil aldri klare å få til det perfekte, og siden man da vet at ting her og der ikke er ikke er snorrett så vil man ofte gå å gruble på hva man kan gjøre annerledes. Ofte så vil det være å flytte på vegger og tk, som de fleste av oss ikke har mulighet til. Enda vansleigere blir det om et anlegg står i en stue, der man har møblert etter hordan det skal se ut. Og ikke etter hvordan det skal være for å gi anlegget best mulig vilkår.

om du er forbredt på å bruke tid på å gjøre ting ( flytte på HT, flytte på sofa, sitterposisjon, skap andre møbler osv ) så er det et godt verktøy som vil gi deg mye frustrasjon først, men så når du får det til så vil det gi deg en helt annen insikt i hvordan det står til i rommet/anlegge ditt. Vil koste deg ca 1000kr å komme igang, om du har en usb inn til anlegge ditt en elelr annen plass.

Om du ikke har mulighet til å flytte på ting og tang, så ville jeg nok enten latt være å starte med målinger, ( det er fryktelig vanskelig å huske på de ippene og toppene man har ) eller få inn noen som kan måle for deg, og som kan komme med tips om småting man kan gjøre. Der du ikke ser frekvensmålingene i det hele tatt.

På den måten vil du nok kunne gjøre en del med lyden for å løfte den enda mer, men uten da å se trøbbelet som ligger i rommet.

Bare et vennlig lite tips fra en som har prøvd å gå den lange veien, og som er glad for at han gjorde det.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Det jeg er aller mest fornøyd med etter en del år med hobbyen, er det øyeblikket jeg gikk vekk fra ideen å integrere kino lyd i oppsettet mitt
+ gjennkomsten av vinyl i oppsettet
ellers så er jeg tilhenger av ordtaket " finner man roen, er det godt nok " :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Min situasjon pr.dd;
-Var på en solokonsert i går kveld, kun hardingfelestemt åttestrengers gitar, forsterket over et lite, men meget godt PA-oppsett, i et lite og naturlig dempet lokale - bøker i massevis på nesten alle vegger og fullt opp av publikumere.
Rasket med meg en signert cd, kom hjem og fikk servert konserten en gang til. Sitter i skrivende stund og hører igjennom en gang til.
- I går på ettermiddagen, hørte jeg bla. symfoni nr 14 "Morgenen" av Rued Langgaard. Stort orkester, kor og orgel.
- I forgårskveld hørte jeg nok engang igjennom Beyoncès siste dampende, hete skive og på vinyl, deler av metallboksen fra P.I.L

Jeg er ikke fastlåst hverken i musikkgenre eller komponent-teknologien. Så her finnes ikke skylapper. Ser stadig tilbake, til side og fremover - uten å stresse nevneverdig.

Konklusjon: hører mye på musikker, uten å tenke på hva de spilles av på - og har det godt med meg selv.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Det er rart med hvor fornøyd man er i nuet og tanken på hvordan lyden kan forbedres.
Jeg er i dag meget fornøyd med lydbildet. Ingen frekvenser stikker seg ut, hverken i diskant mellomtone eller bass. Musikken flyter helt naturlig ut fra høyttalerne og jeg nyter all musikk enten det er klassisk eller jazz, blues, pop og annen type musikk jeg liker å spille. Egentlig burde jeg jo derfor være fornøyd for all framtid. Men så kommer tanken. Når det spiller så bra i dag, hvordan ville det da f.eks. blitt med en god rørforsterker? Hvordan ville det bli å oppgradere til en nyere DAC? Jeg har jo egentlig brukt nok penger på bytte opp gjennom årene, men allikevel. Finnes det noe medisin for slikt eller er dette å betrakte som en uhelbredelig lidelse? Men det er vel dette som driver oss videre i hobbyen vår og ikke minst holder liv i HiFi pusherne våre!
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Retep & Cundis: Gode og velmenende råd her føler jeg, tror jeg skal vente med målinger til jeg eventuelt kommer meg i større leilighet/hus da høres det ut som. Takk.:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har vært de par siste ukene, og er fortsatt rimelig forkjøla, så jeg går rundt i en tåke av irritasjon og misnøye, men har merkelig nok vært godt fornøyd med lyden hjemme på tross av dokumenterbar elendig akustikk. Lurer på om dette er en bivirkning av forkjølelsen og nedsatt hørsel, at jeg kanskje ikke er like følsom for flutterekkoet og andre refleksjoner som vanligvis herjer fritt med lyden.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Men så kommer tanken. Når det spiller så bra i dag, hvordan ville det da f.eks. blitt med en god rørforsterker? Hvordan ville det bli å oppgradere til en nyere DAC? Jeg har jo egentlig brukt nok penger på bytte opp gjennom årene, men allikevel. Finnes det noe medisin for slikt eller er dette å betrakte som en uhelbredelig lidelse? Men det er vel dette som driver oss videre i hobbyen vår og ikke minst holder liv i HiFi pusherne våre!
Hehe jeg tror ikke dette lar seg helbrede. Bare lukk øynene og forstill deg at du leser en test om en hei dundrandes forsterker som visstnok skal være en knallbra match med høyttalerne dine. Tankene begynner å løpe og du finner ut at om du selger skjønnheten du allerede har, og legger til kronene du egentlig skulle ha brukt på reparasjon av bilen så klarer du å slå kloa i denne lekkerbiskenen.. Bilen går sikkert fint et par måneder til..

Vært der noen ganger ja må jeg innrømme!
 

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Denne hobbien er som en god elskerinne. Det går fort litt for mye tid og penger på den som aller helst heller skulle vært brukt på kona og familien;-)
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg er ganske fornøyd med anlegget minus digital avspiller. Er fortsatt på jakt etter digital avspiller som har det jeg ser etter.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Tror aldri jeg kommer til å bli 100% fornøyd med et anlegg, det er alltid noe som kan bli bedre, men er veldig fornøyd med musikkopplevelsene som jeg får med det anlegget jeg har nå. Er et par småoppgraderinger som er planlagt i løpet av året før jeg slår meg helt til ro for noen år (ht oppgradering til nyeste delefiltere og litt småtweaks), men skjer nok ikke noe på elektronikkfronten på noen år med mindre noe skulle ta kvelden.
 
K

kveita

Gjest
Jeg har gjennom flere år stadig byttet både forsterkere, CD-spillere, høyttalere og kabler uten å bli helt fornøyd. Har tidligere vært opptatt av detaljer og har spilt "musikk" som har fremhevet dette. Den senere tiden har jeg forstått at det er helheten, musikken, som teller og det anlegget jeg har i dag er det jeg har vært mest fornøyd med til nå. Dette tror jeg vil bli uendret over lengre tid. Det spiller MUSIKK uten å fokusere på spesielle frekvenser. Fyldig tone med dyp bass der dette forventes, mellomtone hvor stemmer høres naturlig ut og en diskant som ikke gir lyttetretthet. Tror jeg har vært heldig med matchingen i forhold til diorommet.
Forsterker og høyttalere er vel ikke de som er mest kjent i Norge, men siden de er laget av søsterbedrifter og laget for å matche hverandre tok jeg en sjanse. Etter det jeg tror lager hverken Lavardin eller Lecontoure utstyr for hjemmekino, kun til HiFi. Jeg kan ihvertfall ikke finne noe sub, senterhøyttaler, hjemmekinoforsterker e.l. På hjemmesidene deres, så dette er vel kanskje også noe av grunnen til at de har fokus på musikken og ikke bør ta hensyn til de utfordringer et godt hjemmekinoanlegg må takle i form av eksploskjonsaktig dynamikk.
Hadde Lavardin IS i 10 år. Sammen med ProAc 1 SC var det en himmelsk kombo. Nå er begge historie, men idag koser jeg meg mest med Dayens Ampino Amp, Music First Audio Silver Classic og Guru QM 10 two HT. Med Rega P 25 og Cambridge BDP 751 som kilde er jeg meget fornøyd. Musikalsk og fornøyelig, nå nyter jeg bare musikken og kun det. Blir mer og mer forundret over Guru HT, de går utrolig dypt med en vanvittig nyansert bass. Og d med bare 35 kvalitetswàtt fra Serbia i hver kanal.

Må allikevel innrømme at jeg rigger til med Klipsch KLF-10 og Woodside MA-100 rørmonoblokker når rørabstinensene blir for uutholdelige. Radford SC 25 rørpre med 2 stk Mullard NOS ECC82 og 6 stk trustworthy GD ECC 83 har en utrolig bra innebygd RIIA. Gamle rockeklassikere blir gjengitt realistisk og føles ekte emosjonelt sett. Dere for unnskylde meg hvis jeg høres ut som en sjølgod skrytpeis, men d e kanskje d man e.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Mer fornøyd nå enn noen gang tidligere, men det har vel strengt tatt mer med at jeg har funnet "min" vei å gå enn mye annet.
Dog er jeg alltid på utkikk etter å prøve noe nytt og ukjent.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Mer fornøyd nå enn noen gang tidligere, men det har vel strengt tatt mer med at jeg har funnet "min" vei å gå enn mye annet.
Dog er jeg alltid på utkikk etter å prøve noe nytt og ukjent.
Samme her. Funnet ut at det anlegget som en som liker klassisk musikk sverger til og blir geni erklært av flere med samme musikksmak ikke nødvendigvis vil fungere for meg i det hele tatt. Har tro på veien jeg selv velger vil være den beste for meg min og damas musikksmak.

Men selvfølgelig, alltid gøy å høre nytt utstyr og gjerne ett par hakk dyrere enn man planlegger å handle i utgangspunktet :p .
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har vært såre fornøyd med lyden i anlegget mitt i flere år. Dvs, inntil denne hersens tråden dukket opp. Hehe.

Neida, jeg er såre fornøyd. Det som er viktigst for meg i tillegg til "selve" lyden (er det et bra uttrykk, tro?), nemlig mikrodetaljer, er der i fullt monn.

Hvis jeg på liv og død skulle nevne noe, måtte det være bassen. Jeg sliter nok litt med å få subben godt integrert i rommet (ganske stor stue). Den har ingen romkorreksjon.
Jeg opplever at jeg hører litt "bedre" bass når jeg reiser meg, enn når jeg sitter i lytteposisjon. Tidligere har jeg med svært godt resultat dreid litt på subben, evt lyttestolen, men ser ikke det ut til å hjelpe.

Jeg har forsåvidt bass nok, bevares, men noe ser/høres ut til å ha skjedd, og jeg er litt nysgjerrig på hva det kan være. Mulig det hjelper å skru litt på knottene.

Artig tråd, forresten. Pøs på med innlegg.
Du kan jo prøve og skru litt på fasen,det bruker og hjelpe med og intregere litt bedre og kansje du får litt kraftigere bass.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Helt fornøyd blir man vel aldri - det lurer jo alltid potensielt "grønnere gress" på den andre siden av alle gjerder:)

Men, jo - jeg er godt fornøyd med dagens løsninger, der jeg veksler litt mellom mine 2 ulike forsterkere og liker karakteristikken til begge to.

Vel vitende er jeg også om at det største forbedringspotensialet definitivt ligger i akustiske tiltak og fintuning av ht-plassering og lytteposisjon.

Da lytterommet er stua, så er det en del kompromiss ute og går i forhold til akkurat dette. Slik ht "må" stå plassert til daglig og slik lytteposisjonen "må" være til daglig, er en bit unna det (lydmessige) optimale. Ved lengre lyttesesjoner blir det derfor litt "om-møblering" og bruk av provisoriske akustiske innretninger - hvilket gir et vesentlig løft. Det er selvfølgelig ergelig å ikke kunne ha det slik hele tiden, men sånn er det.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.283
Antall liker
2.526
Torget vurderinger
1
Blir bare mer og mer fornøyd, ser ut som noe du har plukket i fjæra men spiller skremmende bra :eek::eek:;);):cool::cool::cool:
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er er godt fornøyd med de tre anleggene mine - slik de spiller nå. For snart ti år siden realiserte jeg en gammel drøm om å få et par ProAc-høyttalere i hus - og med to par ProAc på rappen, innledet jeg et par års prøve-og-feile-vandring mot det som viste seg å være et litt vanskeligere mål å nå, enn jeg hadde forestilt meg. Men nå føler jeg at jeg har knekket ProAc-koden - og alt er såre vel. De seneste årenes ommøbleringer i hifi'en henger sammen med flytting fra hus til leilighet - i utgangspunktet "bare" tre rent møbleringstekniske problemer som skulle løses for hvert av de tre anleggene mine - men med store hifi-messige konsekvenser. Men totalt uten misnøye-faktor.

I min jakt på godlyd med sjelefred har jeg heldigvis hatt anledning til ganske jevnlig å høre hva gode anlegg, og langt dyrere anlegg enn mine, kan prestere av godlyd. Det viktigste jeg har lært av dette, er at det er mange veier som fører til Rom. Og at det lydmessige nirvana låter litt forskjellig i forskjellige anlegg - avhengig av hva eierne verdsetter og prioriterer. Sånn sett tror jeg at jeg over tid har fått nyttige impulser til mulige veier å gå, og et realistisk forhold til hva som er mulig å få til. Da er det lettere å slå seg til ro med at hvis det jeg har her hjemme låter slik jeg vil ha det på parametre som er viktige for meg, er det bare å lene seg tilbake og nyte musikken - som er det viktigste for meg.

Jeg er i og for seg klar over at hvis jeg hadde kastet ut kona og stått helt fritt m.h.t. møblering og investeringer i enda bedre og dyrere utstyr, kunne jeg ganske sikkert ha kommet enda litt nærmere mitt lydmessige nirvana. Men kona er en del av pakken - og det er jo leiligheten vi bor i også - og uansett er jeg så nær der jeg vil være at det absolutt er til å leve med. Bortskjemt og priviligert er bare forbokstaven - når jeg tenker meg om.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
har problem med å få tilbake akustikken slik den var der jeg bodde før....blir ikke fornøyd før det er i boks
 
Topp Bunn