Diverse Hvor fornøyd er du?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Tenkte jeg ville starte en tråd der vi utveksler litt erfaringer om hvor fornøyd vi er med lyden vi har og hva som har gjort at vi er fornøyd / misfornøyd. Kanskje folk gjennom disse erfaringene kan få litt tips på veien til hva som matcher bra utstyr seg imellom. Også er det moro og høre om folks erfaringer på godt og vondt.

Jeg sjøl har ikke alltid vært fornøyd, men er veldig fornøyd nå for tiden med oppsettet mitt. Har gått en vei litt utenom anbefalninger som viser seg å funke ekstremt bra. Nemlig å parre Focal med Mike Bladelius sine forsterkerier, nærmere bestemt en S.A.T. Amplifix. Ingen jeg har prata med hadde trua på at det skulle funke, men jeg må si det funker alldeles kanon!

Jeg har en trampe takta - spille luftgitar / luftrommer faktor nå som bare er helt rå. Min favoritt musikk er metall og rock, så det krever endel av utstyrets dynamiske egenskaper samtidig som frekvensene skal være i balanse. Og jeg har aldri hatt bedre noen gang. Uansett om jeg hiver på Zero7 eller Jokke & Valentinerne så får jeg fram sjela i opptaket. Når Jokke så herlig synger: Folkens jeg kommer med nyheter, jeg må be om absolutt stillhet - Ventetida er over, det kommer til å, falle snø i natt!! så er det bare helt gåsehud.. Jokke var en herlig mann med tekster bare han kunne skrive..

Jeg har absolutt ikke et millionanlegg, men for meg duger det. Det får fram sjela i innspillingene med en veldig bra holografi, iallefall bra nok for meg! Kunne ha fått mye bedre om jeg hadde hatt mer penger, men jeg tror man klarer å fa fram et dugelig anlegg i mange ulike prisklasser bare man er flink med matchinga.

Anlegget mitt er som i signaturen nederst om noen er nysgjerrige.

Skyt løs folkens! Hvordan er dine erfaringer?
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Jeg har vært misfornøyd med musikk lyden av mitt forrige surroundanlegg i ca 8 år. Så børstet jeg støvet av en gammel Harman Kardon stereo amp - kastet ut alt av surround inkl høyttalere og kjøpte meg ett par brukte ( 30 timer hadde de på seg ) Klipsch Heresy III.

Fornøyd er bare fornavnet hver gang jeg setter på musikk nå :) . Smil og rockefot hver gang jeg trykker inn power og play. Heretter kun stereo for min del. Selv om jeg elsker film, tv serier og PS3 spilling. Funker fett i stereo også.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Herlig historie! Kan tenke meg det rocker ja. Aldri hørt de høyttalerne men skulle gjerne ha fått muligheten en gang. En kompis hadde en gammel hk på noen CW en gang i tida og den forsterkeren var livlig!

Jeg har vært misfornøyd med musikk lyden av mitt forrige surroundanlegg i ca 8 år. Så børstet jeg støvet av en gammel Harman Kardon stereo amp - kastet ut alt av surround inkl høyttalere og kjøpte meg ett par brukte ( 30 timer hadde de på seg ) Klipsch Heresy III.

Fornøyd er bare fornavnet hver gang jeg setter på musikk nå :) . Smil og rockefot hver gang jeg trykker inn power og play. Heretter kun stereo for min del. Selv om jeg elsker film, tv serier og PS3 spilling. Funker fett i stereo også.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vert mye inn og ut med utstyr.
Fornøyd med dagens anlegg. Forsterker settet gav meg hakeslipp lydmessig og DACen er over all forventing og passer nydelig. :)
Høyttalerne passer også perfekt til resten. :)
Endelig har jeg falt til ro for første gang. Ikke full ro, men nå er det en behagelig ro og jeg finner ingen grunn for å skifte ut noe.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har vært såre fornøyd med lyden i anlegget mitt i flere år. Dvs, inntil denne hersens tråden dukket opp. Hehe.

Neida, jeg er såre fornøyd. Det som er viktigst for meg i tillegg til "selve" lyden (er det et bra uttrykk, tro?), nemlig mikrodetaljer, er der i fullt monn.

Hvis jeg på liv og død skulle nevne noe, måtte det være bassen. Jeg sliter nok litt med å få subben godt integrert i rommet (ganske stor stue). Den har ingen romkorreksjon.
Jeg opplever at jeg hører litt "bedre" bass når jeg reiser meg, enn når jeg sitter i lytteposisjon. Tidligere har jeg med svært godt resultat dreid litt på subben, evt lyttestolen, men ser ikke det ut til å hjelpe.

Jeg har forsåvidt bass nok, bevares, men noe ser/høres ut til å ha skjedd, og jeg er litt nysgjerrig på hva det kan være. Mulig det hjelper å skru litt på knottene.

Artig tråd, forresten. Pøs på med innlegg.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Bytter for mye til og kunne bli fornøyd :)
En ting som blir her lenge er Klipsch Forte II,bytter forsterkere hele tiden,mest fordi det er gøy. Har forsåvidt bestemt meg for og beholde sansui racket leeenge,men har satt opp to anlegg og prøver litt forskjellig der.Nå står det en Rogue 88 Magnum der og spiller og den spiller veldig fint på Klipsch med den lyden jeg liker,som er dyp bass og detaljert mellomtone,silke myk diskant bredt lydbilde og veldig bra kanal separasjon. Vet ikke hvor lenge den blir men :) har lagt min elsk på vintage sansui forsterkere og skal ned til Danmark i morgen og hente 2stk så får vi se hva som blir her en stund fremover.

O
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.124
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Mye frem og tilbake de siste 4-5 årene, har aldri vert helt fornøyd før jeg fikk inn det siste anlegget, som faktisk fortsatt står her. Jeg har da hatt samme anlegg i snart 4mnd som faktisk er rekord uten at noe er bytty ut. <og da ankom HT i oktober.

Uansett, før første gang så tror jeg på meg selv når jeg sier at dette er noe jeg kommer til å ha i lang tid. Nå gleder jeg meg til hver eneste gang jeg kan sette meg ned å slappe av, legge beina opp og bare sveve med musikken. Har fått roen i meg, og selv om jeg bruker SB Touch og har ca 1 terra med musikk, så blir det til at jeg setter på en cd og så legger jeg bort trykkerten. Nå stresser jeg ikke videre til neste sang, slik jeg hadde en stygg tendens til før.

Nei musikk er bare herlig!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Detta her er knallbra folkens! På denne måten kan vi bli noen erfaringer rikere helt gratis faktisk.
Nå skal jeg lage fredagsmiddag til familien og etter det skal jeg finlese alle innleggene når jeg synker ned i sofaen god og mett!

Kjør på folkens! Dette er god lesning!
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har gjennom flere år stadig byttet både forsterkere, CD-spillere, høyttalere og kabler uten å bli helt fornøyd. Har tidligere vært opptatt av detaljer og har spilt "musikk" som har fremhevet dette. Den senere tiden har jeg forstått at det er helheten, musikken, som teller og det anlegget jeg har i dag er det jeg har vært mest fornøyd med til nå. Dette tror jeg vil bli uendret over lengre tid. Det spiller MUSIKK uten å fokusere på spesielle frekvenser. Fyldig tone med dyp bass der dette forventes, mellomtone hvor stemmer høres naturlig ut og en diskant som ikke gir lyttetretthet. Tror jeg har vært heldig med matchingen i forhold til rommet.
Forsterker og høyttalere er vel ikke de som er mest kjent i Norge, men siden de er laget av søsterbedrifter og laget for å matche hverandre tok jeg en sjanse. Etter det jeg tror lager hverken Lavardin eller Lecontoure utstyr for hjemmekino, kun til HiFi. Jeg kan ihvertfall ikke finne noe sub, senterhøyttaler, hjemmekinoforsterker e.l. På hjemmesidene deres, så dette er vel kanskje også noe av grunnen til at de har fokus på musikken og ikke bør ta hensyn til de utfordringer et godt hjemmekinoanlegg må takle i form av eksploskjonsaktig dynamikk.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg var egentlig godt fornøyd i mange år helt til byttesyken tok overhånd.
Rotet meg litt bort med for lystklingende anlegg, selv om Hegel H200 og Scorpio2 fra Audio Physic spilte veldig bra på enkelte plater.
Etter at mitt nåværende forsterkersett fra DP kom i hus har jeg funnet roen, og spesielt etter jeg børstet støvet av gamle LP plater begynnte roen for alvor å senke seg.
Dessverre har jeg begynnt å fundere på om en ny pu er veien å gå, så helt kurert er jeg nok ikke.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.384
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
starta riktig nok ikke seriøst før rundt desember i fjor,hatt mye rart men ikke nevneverdig før hehe :) men faren min har alltid vært intressert i lyd å bygget endel høyttalere oppigjennom,
det starta jo med at et par kamerater fyra opp konkuransen litt, så kunne liksom ikke være noe dårligere jeg tenkte jeg, men var det å finne min smak blandt demmes uenigheter da, siden de hadde helt andre syn om åssen musikk skulle låte,
så jeg bestemte meg for å gå litt utenom kretsen, ps det har aldri vært helt meg å følge ulveflokken hehe,
jeg baserte meg kanskje litt mye på diverse tester og sånn , først ble det innkjøp av et par brukte audiovector m1 signaturer, fikk testet de på et par technicser,koblet med nordost red dawn, låt jo noe musikk men , men fortsatt greit innestengt, fortsatte med cambride på 2x75 w`` , greit med bass men synes den låt rotete :p
prøvde på vincent sv 233 på 2x 200 w ``funket veldig bra på akustisk gitar klirr og sånt, men fikk lyst til å vrenge på men da ble det bare skarpt og ikke noe fylde,
testet også på en cambridge på 2x100 w låt litt bedre men fortsatt mere bass enn noe annet synes jeg , var ikke noe balanse,

etter all denne testinga så skjønte jeg ikke helt hva jeg skulle spare til av forsterker, skjekka alt for mange reveiws :p og endte nå opp med en roksan caspian på 2x85 w sammen med audiovectorene og en denon dcd 1460 cd spiller fra tidlig 90 tall ,
begynte å lande litt med dette oppsettet stram tørr
bass samtidig at piano og gitar spill kom fint frem , men syntes fortsatt det manglet tonal balanse og glød i lyden, skjønte ikke hvorfor det fortsatt skulle mangle så mye musikk troverdighet og perspektiv, mulig jeg krevde for mye av dette oppsettet men ,
syntes det var vrient å finne noe som passet til både roksanen og vectorene sintes til slutt begge ble like kranglete til å samarbeide med andre komponenter :p så nå nulig solgte jeg plutselig vectorene, lysten til å prøve noe nytt var absolutt tilstede men ville prøve å bytte gjevnt uten å bruke for mye på det å bare prøve noe nytt, tenkte tanken på proAC men de fleste proAC-er kosta jo en formue , men fant et par proAC super tablette fra begynnelsen av 1990 med 4,5`` bass/mellomtone element, hva er det jeg tenkte på nå, jeg skulle jo i utgangspunktet aldri ha noe mindre høyttaler enn audiovectorene,
men fant fort ut at proAC-ene overaska mere enn audiovectorene i forhold til størrelsen :) og spillte vel så bra sammen med roksanen som vectorene :) kanskje litt mere tyngde i vectorene men ikke nevneverdig :) i denne kombinasjonen ihvertfall :) de spikrer opp et stort og detaljert lydbilde kanskje litt mindre microdynamikk enn vectorene men du verden for en så liten høyttaler på nesten 24 år så får de frem smilet ganske overaskende :) så med dette så lurer jeg bare på hva proAC-er fra en dag i dag kan få til av musikk formidling :) så trur proAC på høyttaler fronten er riktig vei for meg fremover :) men føler fortsatt jeg er litt grønn på matchinga, bedre cd spiller må også på plass

ojj dette ble en lang historie, håper ikke den ble for lang :)
 
X

X186841

Gjest
Hadde en glanstid fra 89-96 med Meridian,Doxa,Sonus Faber,Merlin,Teac og diverse rørutstyr og platespillere.
Så mange år med middelmådig muzak greier. For ca. 4-5 år siden ble det tid til å begynne på nytt og har prøvd masse uten å finne noe som jeg likte godt nok. Helt til i fjor høst , da begynte jeg å sette i sammen det som står her nå og lyder sånn jeg har drømt om. Bra med bass og trøkk , driv og rytme fine detaljer og behagelig i timesvis, det meste stikk i strid med råd fra mange andre.
Naim Unitiqute og PC med bra hovedkort/Strømforsyning digitalt til Arcam irdac videre til Marantz PM7001 K.I. Signature og ut til ett par Tannoy V4i. Har også en gammel Pro-Ject platespiller flytende på fjærer med en Glanz MC pick-up. Kobler en Ipad Air til irdac når jeg vil høre Spotify eller Wimp.

Dette lyder i mine ører mye bedre enn anlegg jeg har prøvd til mange mange ganger prisen.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.031
Sted
Oslo
Strålende fornøyd, men etter nesten 25år med samme oppsettet med Audiolab 8000A forsterker og ProAc Studio 1 som var reparert et par ganger skulle det vel ikke så mye til. Så får vi se. Jeg fikk ikke byttesyken i forrige runde så jeg beholder nok dette en stund. Lurer bare på om jeg skal pusse opp min gamle technics platespiller...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er fornøyd, jeg. Men jeg vil bytte for det! Kikker hvileløst rundt mens deilig musikk/lyd flommer ut av høyttalerne...:rolleyes:

PS! Hadde vært morsomt om trådstarter legger inn en "fornøydskala" fra 1-6, så kan folk gi seg selv/sitt anlegg "karakter" :confused:
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Lykken bak oppsettet mitt ligger i at jeg kan kan høre nærmest alt på opptaket uten at mindre bra innspillinger blir ødelagte.
Bytter sjelden noe, men har slitt litt med overgangen til dataavspilling så jeg kjøpte en dac for mye i fjor.

Det begynte med et ekspriment om hvor langt inn i innspillingene jeg kunne komme. Resultatet ble et rom som er dempet slik at lytterommet stort sett bidrar mindre enn opptaksrommet. På den måten trer opptaksrommets egenklang frem.
Men selv om jeg har gjort mitt beste for å reprodusere etterklangen som ligger på innspillingene innser jeg at det generelt er for lite romklang på innspillinger til at jeg velger den akustikken videre.
Det jeg er misfornøyd med er kvaliteten på innspillingene, så tankegangen vil sannsynligvis fremover gå fra å høre så mye som mulig til å finne en farge som er gjennomsnitt av hva innspillinger trenger av rombidrag.

Nå skal jeg flytte og lytterommet byttes ut. Håper ikke det nye lytterommet tvinger på seg nye komponentbytter.
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Vrient å være fornøyd når man vet at det er mer å hente alle steder. Å være fornøyd er en innstilling (en omskriving av The Real Things Pleasure is an attitude). Fet lyd noe helt annet.
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
PS! Hadde vært morsomt om trådstarter legger inn en "fornøydskala" fra 1-6, så kan folk gi seg selv/sitt anlegg "karakter" :confused:
Glimrende idé! Hadde jeg bare visst hvordan? Det gikk å redigere inn en avstemning i "gamle-forumet", men jeg veit ikke hvordan man gjør det i det nå?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Jeg har vært såre fornøyd med lyden i anlegget mitt i flere år. Dvs, inntil denne hersens tråden dukket opp. Hehe.

Neida, jeg er såre fornøyd. Det som er viktigst for meg i tillegg til "selve" lyden (er det et bra uttrykk, tro?), nemlig mikrodetaljer, er der i fullt monn.

Hvis jeg på liv og død skulle nevne noe, måtte det være bassen. Jeg sliter nok litt med å få subben godt integrert i rommet (ganske stor stue). Den har ingen romkorreksjon.
Jeg opplever at jeg hører litt "bedre" bass når jeg reiser meg, enn når jeg sitter i lytteposisjon. Tidligere har jeg med svært godt resultat dreid litt på subben, evt lyttestolen, men ser ikke det ut til å hjelpe.

Jeg har forsåvidt bass nok, bevares, men noe ser/høres ut til å ha skjedd, og jeg er litt nysgjerrig på hva det kan være. Mulig det hjelper å skru litt på knottene.

Artig tråd, forresten. Pøs på med innlegg.
Det der med mere bass 150 cm opp fra gulvet slet jeg også med i forrige leiligheten jeg bodde i. Har egentlig liten tro på at det kan løses. Jeg trøsta meg med at lyden var bra nok og at bassen jeg hørte "der oppe" kanskje egentlig var en forsterkning.

Nå gleder jeg meg til hver eneste gang jeg kan sette meg ned å slappe av, legge beina opp og bare sveve med musikken. Har fått roen i meg, og selv om jeg bruker SB Touch og har ca 1 terra med musikk, så blir det til at jeg setter på en cd og så legger jeg bort trykkerten. Nå stresser jeg ikke videre til neste sang, slik jeg hadde en stygg tendens til før.

Nei musikk er bare herlig!

Det er utrolig befriende å komme til dette punktet! Man sitter bare å nyter musikken og glemmer teknikken.. Det er hifi-nirvana!

Vrient å være fornøyd når man vet at det er mer å hente alle steder. Å være fornøyd er en innstilling (en omskriving av The Real Things
Pleasure is an attitude). Fet lyd noe helt annet.

Jo det er klart. Alt kan bli bedre. Men jeg har bestemt meg for å sette grense der hvor økonomien tilsier det og håpa at jeg skulle bli fornøyd der. Har blitt mye prøving og feiling men jeg tror jeg har funnet rimelig bra balanse innefor budsjett nå. Håper jeg. Men det er noe i det @vinagunner sier: "
Er fornøyd, jeg. Men jeg vil bytte for det!"

Hvorfor er det sånn egentlig? Det burde være musikken som er målet, ikke anlegget. Men jeg veit jeg har samme mønster sjøl når alt kommer til alt.

 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det der med mere bass 150 cm opp fra gulvet slet jeg også med i forrige leiligheten jeg bodde i. Har egentlig liten tro på at det kan løses. Jeg trøsta meg med at lyden var bra nok og at bassen jeg hørte "der oppe" kanskje egentlig var en forsterkning.


Det er utrolig befriende å komme til dette punktet! Man sitter bare å nyter musikken og glemmer teknikken.. Det er hifi-nirvana!

Pleasure is an attitude). Fet lyd noe helt annet.

Jo det er klart. Alt kan bli bedre. Men jeg har bestemt meg for å sette grense der hvor økonomien tilsier det og håpa at jeg skulle bli fornøyd der. Har blitt mye prøving og feiling men jeg tror jeg har funnet rimelig bra balanse innefor budsjett nå. Håper jeg. Men det er noe i det @vinagunner sier: "
Er fornøyd, jeg. Men jeg vil bytte for det!"

Hvorfor er det sånn egentlig? Det burde være musikken som er målet, ikke anlegget. Men jeg veit jeg har samme mønster sjøl når alt kommer til alt.

Godt poeng.

Edit: Hele innlegget var bra:)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Har vel langt på vei slått meg til ro med hva jeg besitter, (se specs), og har ingen uttalte ønsker om å endre på noe.
Riktignok gnager det av og til litt i meg mtp andre (elektrostat)høyttalere, og kaaaanskje også en annen forsterkerløsning?

Det som nok står høyest på ønskelisten for tiden, er et godt RIAA-trinn og en litt bedre pickup.....
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Merker at jeg sitter på topp utstyr, men trenger andre høytt. iom nå peker begge inn i hvert sitt hjørne i et lite rom...
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Det er med stereo som med bildekk.
Fornøyd likevel:)
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
[/QUOTE]Ahh. . Trodde du mente at du bytta to ganger i året.. :D[/QUOTE]


:)
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Har alltid vært så fornøyd at jeg kunne unne meg litt misfornøydhet… (en følte seg nesten som i en utskytningsrampe)

Det viktigste er vel at jeg har blitt meg litt mer bevisst på hvor misfornøydheten lå/ligger.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har etter snart 40 år vorte det vi kan kalle realistisk fornøgd. Fann att meg sjølv ute på glattisen for eit par år sidan, og no har eg betalt ned investeringa, så då vert det rolegare.
Eg har høgtalarar som gjer akkurat det eg hadde håpa på, med himmelvid margin betre enn alt anna eg har hatt i mitt lytterom sidan eg flytta inn i 1983. Forsterkaren min har den type kvalitetar eg har definert til å vere dei viktigaste for meg, sjølv om det finnest noko grønt gras på andre sida av gjerdet (representert ved Manley Neoclassic, som fokuserer på diametralt andre kvalitetar enn min ASR Emitter. Kunne gjerne hatt desse , men det er ikkje realistisk å finne desse to kvalitetsaspekta i same elektronikk, sidan det er ulik karakter av musikkfokuset)
Signalkjeldene er ikkje så høgt prioriterte som eg skulle ynskje, og det vil nok verte kjøpt inn ny pickup/riaa og sølvplatespelar, og kanskje ein perfekt dak etter kvart. Sannsynlegvis etter måten snusfornuftige produkt, om eg då ikkje kjem over ting som hevar seg langt over det eg har erfaring med pr dato.
Sjølvsagt, om rom, økonomi og livet generelt hadde vore endå meir optimalisert, kunne det vore gøy med Extreme-høgtalarar, ein liten slottsal med akustiske tilpasningar å ha dei i, elektronikk (frå Manley, trur eg faktisk eg ville gått for), og endeleg signalkjelder av passande slag.
Men eg er altså ganske fornøgd uansett.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
For min del, har det alltid(!) endt med at etter ei stund (timer/dager/måneder/år), så finner jeg noe å pirke på. Dette kan være et 'gnagsår' som gror igjen, eller øker over tid.

Etter å ha vært borte fra anlegget lenge, feks ferie, så spiller det som regel med mindre 'gnagsårsplager'.
Unntakene mht slik positiv (midlertidig) tidseffekt, har stort sett vært når jeg har fikla med sub-innstillingene. Virker som jeg 'tåler', eller tilvenner meg, gradvis litt mer bass over tid, men det kan nok også være relatert til musikktypen, og selvsagt innspillingskvaliteten på denne, i perioden før avbrekket.

Jeg har på et vis lært meg å leve med at 'slik er det', så jeg skynder meg langsomt..... :/)
 
Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Jeg og en kompis har hatt noe sinnsykt mye av utstyr gjennom åra. Har lært mye og det har ikke vært noe form for gratis lærdom. Gøy er det uansett. Dette er jo en hobby så noe svinn må man regne med ;) Jeg er en rimelig habil gitarist som spiller i band og gjør en del konserter i løpet av året. Jeg er ganske sikker på at jeg hører spes. gitarlyder bedre enn de fleste. Da mener jeg hvordan de virkelig skal høres ut. Hvordan en gitarlyd forrandrer seg fra anlegg til anlegg er ganske utrolig. Spes. litt mye output i mellombassen grøter til gitarlyder noe helt for jævelig. Det er som å høre en gitar med 10 år gamle strenger mot en med nye strenger.
Nå har det seg ofte sånn at man ofte er tålig fornøyd med det man sitter med per dags dato. Det er jo ofte en grunn til det.
Jeg blir ofte skremt når jeg har hørt folk sitte med svindyrt utstyr uten å ha fått til bra lyd i det hele tatt.
For meg var det etter hvert forståelsen av hvordan en gitt høyttaler, utstyr spiller i et gitt rom som virkelig var en wake up call. Det jeg har lært meg er å først se ann rommet, deretter finne høyttalere, komponenter som kan funke der. Noen tips er ofte å bruke stativhøyttalere med bassrefleksport forran eller ikke bassrefleksport i det hele tatt i relativt små rom. Avhenging av hvor høyt man ønsker å spille bør en stativhøyttaler være i relativt stor størrelse hvis man ønsker å dra på litt ekstra høyt. Det er også kvaliteten på høyttaleren, delfilter osv. som avgjør mye av dette. Forsterkere er en annen historie. Med en vanlig type høyttalerer mener jeg man bør ha minst 150 gode Watt hvis man skal kunne dra på litt skikkelig.
Uansett. Dagens anlegg er utvilsomt det beste jeg har hatt. Mye av grunnen er jevn frekvensgang. Jeg vil påstå at bassen fra B&W 805S er bortimot perfekt. Når det gjelder Sub. bruker jeg DSpeaker romkorreksjon.
Uten romkorreksjon til Sub. låter det ræva ;)
Det er også sånn at Digitallyd endelig er kommet på et nivå som ikke koster det hvite ut av øyet.
Jeg har mange ganger tenk hvordan tidligere utstyr jeg har hatt er blitt ditcha grunnet dårlig digital avspiller.

Jeg får abstinenser hvis det går for mange dager uten at jeg hører på mitt anlegg. Det er blitt utrolig avhengighets skapende.
Så bra er det faktisk blitt :) Utrolig fornøyd !!

Til tider har både jeg og min kopis vært på randen til å gi opp hele greia. Jeg er veldig glad for at vi ikke gjorde det. Det er håp i enden av tunellen :p
 
Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Er egentlig ganske fornøyd,har aldri hatt så bra anlegg som nå.Dessuten har jeg veldig mange komponenter,slik at jeg kan bytte stadig vekk på oppsettet.Men det er jo slik at har man penger i vente begynner man å dagdrømme om nye ting til stereoanlegget.

mvh.s,
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
For 30 år ble jeg bitt av HIFI basillen.
Vendepunktet for meg ble når jeg skjønte at man ikke kan kompensere for en feil i et produkt med den motsatte feil i et annet. Det introduser mer egenlyd og gjør at færre plater låter bra.

Jeg har lært meg å styre unna produkter med en egen "sound". Jeg ønsker meg en gjengiver og ikke et musikkintrument. Musikkinstrumentene det er det musikerne som skal ha. Matching er en mye brukt bortforklaring. Veien til god lyd kan paradoksalt nok innebære at et komponentbytte til det bedre gjør at lyden blir tydeligere dårlig. Eksempel: HT med utstrakt diskant avslører en dårlig diskant som skyldes kilde eller forsterker. Nytt HT bytte er da ikke veien å gå.

Mange kommer aldri kommer i mål. En grunn er fordi lyd blir prestisje og konkurranse.

Et godt råd er å ta med kona eller kjæresten på en lytt i butikken. Kvinner har ikke samme forhold til et produkts status og er ofte ikke like lette å imponere. Når selgeren skryter og peker på alle detaljene i et dyrt anlegg er gutta imponert, men kona sier: det låter litt for lyst gjør det ikke?

Et annet godt råd er å tenke selv og være kritisk til hvem du lytter til og de råd du får. Erfaring er viktig. Det er likevel ikke sikkert de som har brukt et stort antall år på å bytte komponenter er de beste rådgiverne. De har ofte gått i ring.
Selgere kan man naturligvis ikke stole på.

Musikere derimot, ja de kan ofte gi viktige råd.

Min resept er bruk av mest mulig nøytrale produkter med minst mulig egenlyd. Da vil de færreste plater&CD'er bli uspillbare og du har lyst til å spille hele samlingen. Så kan det likevel hende at en og annen plate oppleves å låter bedre i et anlegg fullt av egenlyd. Sånn vil det være fordi alle innspillinger har feil og noen spesifikke feil kler spesielle feil ved et gitt anlegg.

Final

For the record: jeg er svært fornøyd og i mål. Det er egentlig bare dataavspilling som står igjen å utnytte fullt ut.
 
Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Starta med noe billig stereo-ræl når jeg var fjorten, så etterfulgt av nå sju og et halvt år med endel forskjellig, hovedsaklig surround-utstyr. Mye frustrasjon på veien, men er nå meget fornøyd etter en lengre periode med to-kanals. Alle "innstillings-kalibrerings-mulighetene" som finnes på moderne hjemmekino-receivere medfører kraftig angst her i gården. Og to kanaler med sub er nesten like gøy på film så for mitt bruk; "why bother?".. Men mye morro har det vært på veien og man lærer mye når man er frustrert.

Nå er jeg derimot såpass fornøyd at dersom jeg har noen ledige timer er det musikk og film som gjelder og dominerer, og ikke hfs og andre foraer som tidligere. Anlegget tilhører ikke noe form for vanvittig "nypris", men det låter da slik i mine ører og det koster nok for en liten hybel-leilighet. Ikke trenger man drikke tre halv-litere heller for å kunne lytte i timesvis! Men en hobby er en hobby, så man har alltids lyst å teste noe nytt. Noen Piega'r er på ønskelista, og det samme er en mer påkostet PU til snurrer'n, samt teste noen andre rør til rør-ampen. To sistnevnte kun av nysgjerrighet, for fornøyd er jeg. Karakter pr. nå etter ett lite glass rødvin og Ane Brun snurrende på lp-snurrer'n må bli en sterk firer/svak femmer kanskje. Jeg er fornøyd, men veit jo at ting alltid kan bedres. Om jeg noen gang kommer i mål, og om det "perfekte" er nødvendig for ett lykkelig HiFi-liv er en annen sak.
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg er så fornøyd at jeg ikke har råd å spille mer enn noen ganger pr mnd.... Skjeldne rør hele veien i signalkjeden. Er konstant på jakt etter tilsvarende rør....
Mine kvantesprang kan i all hovedsak beskrives slik; oppdaget kl A forsterkere, oppdaget one point source høyttalere, oppdaget rørforsterkerlyden, oppdaget gode innspillinger. Anlegget i dag gir brukbar gåsehudfaktor samt fot! Hører ofte på dyre "hifi-anlegg" - gjesp! For meg er ørevennlig, timeing og frekvensuavhengig gode dynamiske egenskaper avgjørende.
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Sitter med b&w 683 og marantz sr5007 og er veldig fornøyd. Men savner min gamle yamaha integrerte forsterker fra 90 tallet, ettersom det kan bli mye knot med receiver...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
fornøyd i den forstand at jeg spiller skiver, gjerne i timesvis, uten å tenke så mye over anlegget. Sitter sjeldent og nilytter, men merker mer og mer at savnet etter husalteret gjør seg gjeldende i ca 2. uke borte. "Musikk er musikk uansett kilde" har vært mitt motto, men "savnet" tyder på at det er noe mer der, tar det som et positivt tegn. :)

Hører glatt mangler hvis jeg vil, men mange faktorer spiller inn for å være akkurat der jeg er nå, og summen av faktorer pr idag = trivsel.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ganske. Kan ikke huske sist anlegget kom i veien for musikken, eller at jeg irriterte meg over det.

Men, på den annen side... Dukker det opp penger, så blir de brukt opp.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er fornøyd jeg.
Har endelig kommet tilbake til det punktet hvor anlegget ikke står i veien for musikken.
 
Topp Bunn