Diverse Hvor er den guttaktige entusiasmen?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva menes med "gutteaktig" entusiasme? Er det å ha "hobbyen" sin i fred i 50+ alderen eller en ung nybegynners entusiasme? Er det sistnevnte så tror jeg OP heller sMkremmer vekk disse enn motsatt. Husker selv da jeg var ung og syntes de gamle audiofile med sine skamdyre anlegg bare var rare og hadde ingen appell. Hifiklubben kom som et friskt pust med no-nonsense produkter og et britisk inspirert småskala produkter med god lyd til oppnåelig pris. Ikke noe voodoo, men saklig og fokus på god lyd.
Med meg var det ikkje slik...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.134
Antall liker
7.765
Sted
Oslo
Samme her, platene mine er vel verdt 20-25 ganger verdien på anlegget mitt....
Selvfølgelig, musikken og vinylen ligger til grunn.
Men å oppgradere vinylavspillings kjeden, oppdager jeg nyanser på plater jeg har hatt i en evighet jeg aldri har hørt før. Dessuten det er jo gøy med nytt stash også
Så litt gutteaktig glede har jeg fortsatt.
PS. Er gutteaktig nå et ord som det er politisk ukorrekt å bruke?
Burde vi finne noe kjønnsnøytralt?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Med meg var det ikkje slik...
Neida, vi har alle forskjellig bakgrunn og erfaringer. Men jeg synes det blir litt å trekke stigen opp etter seg når en nybegynner blir møtt med en uoverkommelig barriere med dyrt utstyr (hvor det er en god del "luksus-snakeoil" involvert). Med det er det ikke sagt at det er greit å rakke ned på noen som har snopt eller spandert seg noe og er glad for dette. Den gleden skal man kunne få. Innleggene (uten at jeg har lest alle), bærer jo preg av at man diskuterer to litt forskjellige aspekter i denne tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.134
Antall liker
7.765
Sted
Oslo
Der kom det!
La oss bytte ut ordet gutteaktig glede, med barnlig glede.
Alt som kan senke terskelen for å få flere kvins inn i menigheten burde hilses med halleluja
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spennende tråd! For enkelte av oss som har vært på denne reisen i en del år, så er det helt klart viktig å tenkte på at det som er perfekt for meg ikke trenger være det for noen andre. Vi har alle forskjellige preferanser og mål for hva som er bra lyd. Dette med mer bruk av målinger synes jeg personlig er veldig positivt, men at man bruker målinger sammen med ørene betyr bare at flertallet har skjønt at rommet er veldig viktig i lydgjengivelsen. Litt hardere diskusjoner trenger ikke være negativt, så lenge man ikke begynner med personangrep. Det er helt OK at folk ikke er enig, selv når jeg er uenig i diskusjoner så lærer jeg nye ting samt ser på min egen kunnskap med nye øyne.

Er det så galt med litt temperatur her på HFS ? :)
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Er det så galt med litt temperatur her på HFS ? :)
Jeg synes at det er bra med litt kontrollert temperaturøkning innimellom, litt "gnissing" utfordrer og skaper liv. Tror det holder den "gutteaktige" interessen vedlike. Men personangrep og stråmannsargumentasjon (omtale noen som målemafia) har jeg ikke sansen for.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror det holder den "gutteaktige" interessen vedlike. Men personangrep og stråmannsargumentasjon (omtale noen som målemafia) har jeg ikke sansen for.
Jeg ligger uten tvil innunder det noen kategoriserer som målemafia. Hjernen tilpasser seg det mest utrolige (se bare hvor ville innstillinger enkelte har på TV og de er fortsatt veldig fornøyd). Jeg kjører prinsippet med å måle, så justere etter mine preferanser derfra (flat frekvenskurve låter aldri bra). Ser bare på hvor mye jeg har endret på lyden over de siste årene (fortsatt det samme utstyret).
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.134
Antall liker
7.765
Sted
Oslo
Har selv aldri gått for målinger, øra mine har jeg stolt på.
Det har vært min vei. Aksepterer at andre går andre veier.
En gang stilte jeg bias på en rør slede på gehør.
Fasit skulle være 50 milli, da jeg seinere målte,, lå alle 4 mellom 48 og 52.
For noen et stort avvik, for meg greit nok
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
🎼Getting Older🎼

Billie Eilish beskriver fenomenet i denne tråden ganske godt:

«I'm getting older, I think I'm aging well
I wish someone had told me I'd be doing this by myself
There's reasons that I'm thankful, there's a lot I'm grateful for
(…)
Things I once enjoyed
Just keep me employed now
Things I'm longing for
Someday, I'll be bored of
It's so weird
That we care so much until we don't»

 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
De som, i følge eget utsagn, stoler på ørene er veldig sjelden positive til blindtesting. De to holdningene går etter min mening ikke i hop.
Hvilke av dine fantastiske produkter, før og nå, har du brukt blindtest på? Hvem har sittet i panelet og hvorfor ble de valgt ut? Regner med at det var ekstensiv bruk av blindtest som gjorde Oberon til den beste daværende klasse D forsterkeren? Hvem tok del i utviklingen av Gaia når du brukte blindtester på "verdens beste høyttalere" som står i deler den dag i dag.. Få høre, skal love deg at ørene ikke faller av..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på å lett kunne svare for seg og å konstant bli utsett til målskive på grunn av sin fullt ut logiske tilnærming til materien. Som oftest av folk som burde vite bedre. Og da klare å respektere det som idag ofte benevnes annerledeshet. Som tvertimot er basis for hvordan et produkt appellerer lettere til noen enn til andre: Produsentens filosofi og merkets DNA. DET SOM VISER OSS HVEM VI HAR Å GJØRE MED. OG HVA DE GJØR MED MUSIKKEN. Den som fortsatt legger like mye vekt på match har nemlig skjønt det aller viktigste: Helheten!

For enkelte av oss er musikken mer enn tall.. Det har den vært i hundrevis av år. Hvorfor musikken SKAL være mer enn bare tall behøver du ikke gå lenger enn til øya vest i Nordsjøen for å fatte. Britiske produsenter har forstått å kombinere logikk og musikalitet bedre enn noen andre. Den musikaliteten og veiene dertil er nettopp det hele den britiske formelen bygger på. Over sjøen er derfor A like viktig som B. Og resultatet derav blir ofte C, D OG E tilsammen. Slik det også skal være. Bunnlinja er ikke kun målingene, men det soniske resultatet betyr derimot ALT. Skjønner man det, beholdes også entusiasmen i det man bruker tid på. Det fører nemlig til erkjennelse, selvransakelse og selvinnsikt. Det aller merkeligste er at enkelte tar ut det viktigste verktøy de har av ligninga, baserer alt på målinger og glemmer hele sammenhengen..Deri er også kimen til konflikt , angrep og uenighet her. For den sammenhengen skal aldri glemmes. Den skaper systemet. Og systemet er alt innen lyd. Ingen land har forstått det bedre enn Storbritannia..Den systemtanken bør i all beskjedenhet være en like viktig lærdom for ALLE lydinteresserte. Både her og i resten av verden..Også målemafiaen! Uten den til grunn vil du nemlig aldri lære noe som helst.
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Det brygger opp til en klassisk hifi-sentralen diskusjon - jeg holder meg fast:)
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
555
Antall liker
83
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Hmm, kjenner meg ikke helt igjen i trendene trådstarter og/eller innlegg i tråden beskriver ift. forumet, men er veldig leit om slikt er tilfellet. Har alltid satt stor pris på denne hobbyen og fellesskapet/forumet knyttet til den. Masse flotte folk og system rundt omkring.

Personlig storkoser jeg meg fortsatt med hobbyen, og håper andre gjør tilsvarende. Synes også det er kommet flere virkelig flotte og spennende forhandlere og produsenter/produkter på (Norges)markedet de siste årene, noe jeg selv synes har vært svært positivt. Prisene har dessverre gått oppover på mye, men man kan da fortsatt få kjempeflotte saker i alle prisklasser - både på bruktmarkedet og til hyggelige priser nytt hos forhandlere. :)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Var det derfor du angrep mitt innlegg med retoriske grep og omskrev dets mening til å gjelde noe annet enn åpningsinnlegget?

Skinndebatt ja, kunne ikke vært mer enig.
Du skriver ikke helt hvem du henvender deg til, ikke hva du sikter til ved hva de har skrevet, antyder andre mulige svar på hvorfor man har mistet entusiasmen, uten å foreslå noe slikt svar, og så spiller visst noen ett krenket-kort? En del av min entusiasme forsvinner fx ved art Streamerne tvinger på meg reklame for musikk jeg ikke ønsker før jeg kommer til den delen av bibliotek jeg ikke får kalle mitt bibliotek men som kalles downloads. Det er andre som svarer anderledes og der ser det ut til å henge på forskjellige teorier om hva man kan høre. Jeg tror ikke mange re krenket i trpden. Jeg ble ikke krenket av dine retoriske spørsmål uten tydelig adressat og uten noe alternativt forslag til det som ble lag fram annet enn et spørsmåls(?)tegn. Jo. Det kan være andre medvirkende årsaker også, men det blir vel perifert her? Og om du heller ikke konkretiserer dem? Hvordan i alle dager skal de da kunne debatteres?? PS Så har heller ikke all (den gutteaktige) entusiasmen forsvunnet, og du HAR rett i at jeg nok er skyldig selv og, der jeg drukner meg i den ene overdådige lyden etter den andre. Så jeg oppfatter at jeg er svært bortskjemt her jeg sitter i smørøyet, men OM, og NÅR noe tar bort entusiasmen min er det SOM REGEL det digitale oppsettet som skal tvinge meg gjennom klikk, klikk, klikk-reklame, bytter om på hva ord betyr, og selge såpa. PS Dette var heller ikke ment som et angrep på bransjeaktører i andre deler av dette. Ser en del (gutteaktig) entusiasme hevdes forsvunnet etter beskjeder om at et annet produkt var litt billigere eller målte litt bedre el no, men produktutvalget er en glede mer enn noe. Spes bruktmarkedet etter high rollers og big spenders er jo til fryd og glede for oss andre :)
 
Sist redigert:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Når noen feller sin dom over samtiden kan det like gjerne være at de selv ikke har forstått den.
Men det hele henger naturligvis på hva du legger i dette. Om det var helt generelt er det vel rart å skrive det inn i en spesifikk tråd.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
En god ide når du involverer deg i en diskusjon er å lese åpningsinnlegget.
Joda, og jeg syns det er spennende det der både konkret, og (for min del); mer som symptom på en bredere digitalisering og strømlinjeforming av medier med påfølgende fordumming, men jeg misforstod deg vel når du skrev at manglende entusiasme kunne skyldes andre ting og trodde det stod i forhold til min tekst rett over? Da får jeg bare legge meg langflat........ Det står uansett i forhold til åpningsinnlegget.
 
P

parafinoksen

Gjest
Det er forskjell på å lett kunne svare for seg og å konstant bli utsett til målskive på grunn av sin fullt ut logiske tilnærming til materien. Som oftest av folk som burde vite bedre. Og da klare å respektere det som idag ofte benevnes annerledeshet. Som tvertimot er basis for hvordan et produkt appellerer lettere til noen enn til andre: Produsentens filosofi og merkets DNA. DET SOM VISER OSS HVEM VI HAR Å GJØRE MED. OG HVA DE GJØR MED MUSIKKEN. Den som fortsatt legger like mye vekt på match har nemlig skjønt det aller viktigste: Helheten!

For enkelte av oss er musikken mer enn tall.. Det har den vært i hundrevis av år. Hvorfor musikken SKAL være mer enn bare tall behøver du ikke gå lenger enn til øya vest i Nordsjøen for å fatte. Britiske produsenter har forstått å kombinere logikk og musikalitet bedre enn noen andre. Den musikaliteten og veiene dertil er nettopp det hele den britiske formelen bygger på. Over sjøen er derfor A like viktig som B. Og resultatet derav blir ofte C, D OG E tilsammen. Slik det også skal være. Bunnlinja er ikke kun målingene, men det soniske resultatet betyr derimot ALT. Skjønner man det, beholdes også entusiasmen i det man bruker tid på. Det fører nemlig til erkjennelse, selvransakelse og selvinnsikt. Det aller merkeligste er at enkelte tar ut det viktigste verktøy de har av ligninga, baserer alt på målinger og glemmer hele sammenhengen..Deri er også kimen til konflikt , angrep og uenighet her. For den sammenhengen skal aldri glemmes. Den skaper systemet. Og systemet er alt innen lyd. Ingen land har forstått det bedre enn Storbritannia..Den systemtanken bør i all beskjedenhet være en like viktig lærdom for ALLE lydinteresserte. Både her og i resten av verden..Også målemafiaen! Uten den til grunn vil du nemlig aldri lære noe som helst.
Hvordan stiller du deg til det trinitarisk-holistiske vesensprinsipp innenfor audiofili, egentlig? Audiolab eller Bladelius?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Hvilke av dine fantastiske produkter, før og nå, har du brukt blindtest på? Hvem har sittet i panelet og hvorfor ble de valgt ut? Regner med at det var ekstensiv bruk av blindtest som gjorde Oberon til den beste daværende klasse D forsterkeren? Hvem tok del i utviklingen av Gaia når du brukte blindtester på "verdens beste høyttalere" som står i deler den dag i dag.. Få høre, skal love deg at ørene ikke faller av..
Nå var det vel ikke Snickers-is som brukte beskrivelsen "verdens beste høyttaler"?

Etter det inntrykk jeg personlig fikk her på forumet, var den største feilen med Gaia ikke relatert til de faktiske kvaliteter, men heller til hvem det var som hadde konstruert høyttalerne.
Jeg var naiv nok til å ville dele min "gutteaktige entusiasme" her på forumet, over å ha vært oppdragsgiver for et av de mest fantastiske høyttalersystemer noen gang konstruert i Norge. Den gleden og entusiasmen ble effektivt drept av deler av dette forum.
Etter å ha holdt meg borte fra forumet i svært mange år, er det tragisk å se hvordan forakten for andres faglig og vitenskapsbaserte kunnskap fortsatt lever i beste velgående her inne.
Samtidig må det understrekes at det også finnes mye positivt her, og mange som deler villig av sin kunnskap. Det gjelder bare å være selektiv.
Siden du brakte Gaia på banen, følte jeg et behov for kommentar. Uenigheter som oppsto mellom meg og konstruktøren, har ingen ting med dette å gjøre.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.380
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det er synd at de som deler lang og tung teknisk erfaring noen ganger her stemples som Besserwissere.
Hva om de holdt kjeft? Da kan man jo bare surre videre med sitater fra reklamen.
Uenigheter må man tåle, men personangrep er ikke OK.
Se bare på dette i min verden det meningsløse fenomenet foppal.
En felles interesse for mange (iflg bl.a. NRK som må gni dette inn i dagsrevyen).
Men hvem sloss før, under og etter kampen om å mishandle lærballen?
Det samme "fellesskapet" !
Samme med religion og hifi... og biler.
Jeg opplevde dette nylig da jeg skulle selge en "premie" som jeg vant kjøpsrett til etter en ekstra omgang i trekningen.
Premien var en forsterker man måtte betalte bortimot nettopris for etter å ha deltatt i en trekning om å få kjøpe 1 stk fra et begrenset antall.
Jada, det var V-Fet fra Nelson Pass. Chassiet var solgt til konkurransen fra en underleverandør i Italia som hadde full fortjeneste.
Full pris på frakt på deler fra Italia og USA, men nettopriser på kretskort og komponenter samt design.
I prisen lå også en andel charity pluss at man kunne legge til frivillig charity, hvilket jeg altså la til.
Da skulle man tro at dette nå var min eiendom?
Well, det kom da masse skit og formaninger fra "menigheten" om at det var umoralsk å selge ut ikonet med minnelig påslag.
En fyr tilbød å kjøpe den tilbake til USA for å kunne beholde den i "forumet".
Ingen "applaus" for å ha brakt den til Norge og ikke la den støve ned, men det behøver jeg ikke.
De fromme vil i samme ånd sikkert beholde ei campingvogn de vinner som de ikke har bruk for.
Nå har jeg mottatt flere bud fra inn- og utland samt unnskyldninger fra et par hissige fra forumet i USA.
Hvorfor jeg deltok i konkurransen? Den gangen hadde jeg behov for en til diskantene, men etter to trekninger uten napp hadde jeg glemt hele greia.
Dette går ikke utover entusiasme for hobbyen som vi drodler om her, men man kan jo undres iblant hva man begir seg ut på.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Gaia var uten tvil et svært ambisiøst prosjekt. Jeg har jo hørt det hos deg Karma, med konstruktøren tilstede. Dessverre sto ikke resultatet i stil med innsatsen.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Nå var det vel ikke Snickers-is som brukte beskrivelsen "verdens beste høyttaler"?

Etter det inntrykk jeg personlig fikk her på forumet, var den største feilen med Gaia ikke relatert til de faktiske kvaliteter, men heller til hvem det var som hadde konstruert høyttalerne.
Jeg var naiv nok til å ville dele min "gutteaktige entusiasme" her på forumet, over å ha vært oppdragsgiver for et av de mest fantastiske høyttalersystemer noen gang konstruert i Norge. Den gleden og entusiasmen ble effektivt drept av deler av dette forum.
Etter å ha holdt meg borte fra forumet i svært mange år, er det tragisk å se hvordan forakten for andres faglig og vitenskapsbaserte kunnskap fortsatt lever i beste velgående her inne.
Samtidig må det understrekes at det også finnes mye positivt her, og mange som deler villig av sin kunnskap. Det gjelder bare å være selektiv.
Siden du brakte Gaia på banen, følte jeg et behov for kommentar. Uenigheter som oppsto mellom meg og konstruktøren, har ingen ting med dette å gjøre.
Veldig hyggelig å se deg på forumet igjen!
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Min hifi-reise startet på siste halvdel av 70 tallet, og entusiasmen var stor. Jeg husker godt hvordan jeg syntes en Tandberg TR 2075 og tilhørende TCD 330 var magisk, de blå VU-emeterne og flotte diodene samt treverket traff meg med stor kraft. Jeg kjøpte stereo og leste mye hifi-blad utover 80 tallet. Jeg tok så en teknisk utdannelse, og ble interessert i kit, kjøpte fra Eltek og bygga selv, dette ga mersmak og jeg fikk ny gutteaktig entusiasme.

Så begynte jeg å lese meg opp på designteori, slik at jeg kunne forstå hvordan jeg kunne simulere oppførsel til høyttalere og forstå filtre, jeg starta også prosessen med å måle (REW). Jeg bygga også noen forsterkere etter oppskrift, slik at håndlag med loddebolt og elektriske komponenter kom opp på et skapelig nivå. Dette førte til jeg har bygd mange ulike høyttalere, og lytter mer til musikk enn tidligere, og det gutteaktige entusiasmen er mer tilstede enn noen gang. Til dere som hevder at vi med teknologinsikt ikke lytter på musikk men bare måler, så forstår jeg ikke hvor dere har denne stråmannen fra. Jeg diskuterer ofte med andre DIY-ere, hjemmebesøk med lytting til musikk og diskusjon av nye prosjekter hører med.

I dag vet jeg imidlertid at det ikke er noe magisk i disse apparatene, de er hva de er, teknologi som ikke er bedre enn hvordan de er konstruert, og målingene sier ikke alt, men de forteller mye. Til de av dere som fremdeles tror at dette dreier seg om magi, og at prisen borger for gutteaktig entusiasme, så kan jeg anbefale å ta en titt på youtube kanalen til GR-reseach, hvor Danny åpner ulike høyttalere og oppgraderer disse. Gjør dere klar til en "reality check":)

 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg er veldig enig med deg alfegutt - teknisk innsikt og det å bygge litt sjøl øker for meg gleden ved å drive på med dette, og ikke minst å lytte til musikk. For min del er nok forholdet mellom mekking og lytting 5/95. Jeg hører MYE musikk, kanskje 2-3 timer hver dag nå for tida.

Det som er fint med DIY er at man kan fikse ting sjøl hvis det ikke låter bra, i stedet for å forsøke å kaste penger etter problemet.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.134
Antall liker
7.765
Sted
Oslo
Kan ingen ting om DIY eller selvbygg.
Men noe så enkelt som å bytte komponenter i et delefilter til komponenter av høyere kvalitet, klarer enhver som vet hvilken ende av loddebolten som blir varm.
Intern kabling er også overkommelig, veldig mange her eksperimenterer jo med ekstern kabling
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis man har drevet på litt med selvbygg, og vært så tøff at man åpner høyttalere og forsterker for å se litt på innmaten får man fort litt realitetsorientering, for å si det sånn. For hva er poenget med svindyre tjukke kabler osv når det sitter tynn og helt ordinær ledning innvendig?

Noe av gleden for min del er å finne ut av hva som faktisk har noe å si for god lyd, og så styre etter det. Da får man virkelig de gode lytteopplevelsene mener nå jeg.

Å ratte på en EQ og høre hva det gjør er morro :)
Å bytte kabler er bare totalt meningsløst.
 
Topp Bunn