Høyttalere Hvor dypt bør en subwoofer spille til musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har med, etter min oppfatning, hell integrert REL T19 sub med Kappa 6. Opplever overgangen som fullstendig sømløs. Kappa er fete nede ved 40 -60 Hz, med lite under 40 Hz.

    Glattet ut dette med Parametric EQ - 6 Db og Q2 ved 40 HZ. Fylte opp med REL nedenifra. Deler lavt. Omtrent flat respons til 30 Hz.

    Resultatet er mer avslappet lyd med mer ryddighet og detaljer nedover. Det fungerer utmerket til musikk på normale lyttenivåer. Kan naturligvis ikke sammenliknes med oppsett med ekstrem kapasitet men forbedringen gir stor musikkglede i stua.
    image.jpg
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.
    Det er litt for dumt å skylde på produktene når dine manglende kunnskaper ikke strekker til.....
    Javel? god helg til deg og.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Flageborg. Vet ikke helt hvordan takhøyden spiller hos meg. Her er den endel høyere enn normalt, ca 3.5m:p
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    er lydsignaturen til subwooferen som er et problem her.
    Ta gjerne et sveip med REW eller tilsvarende program, legg ut frekvensrespons og vannfall så kan vi jo se om vi kan se noe der.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ser det er mange her med sterke meninger. Lurer også på om de har hørt et godt integrert sub-system i et kontrollert rom? Har dere 100% kontroll på deres egne rom?
    Mye prat og lite gjennomføringsevne på dette forumet.

    Sannheten er at alle som deltar på dette forum ha en råbra kjøpsavtale med JVC Norge, slik at vi alle har (og du har sikkert gjettet riktig); JVC Boomlaster.

    Denne er vi egentlig ganske godt fornøyd med, men man blir jo fort blind på sitt eget utstyr og nivå...

    Men, dersom du inviterer oss hjem til deg - beriker oss med ditt rom, din lyd, din kunnskap + kaffe og vaffler. Ja, så tror jeg de titusener som deltar her ville komme litt lengre i hobbyen.

    Tar du en femtilapp for serveringen per snute, så er det kun Høvdingen her på forumet som kan fortelle deg hva du vil sitte igjen med av økonomisk innkomst. Til Norge og gjøre er dett forumet HELT UNIKT, selv om vi kun har Boomlastere og befinner oss på dette nivå :)
    Ligger vel en undertone i dette innlegget som er meg helt fortjent. Lite å finne på i disse OL tider;)
    Men til dere som er nysgjerrig på bass, kom dere ut å hør på de store systemene
    Har selv hørt:

    Petter Dale jr sine tårn. 14x12"
    LMC sine tårn(8x15") og horn 2x21"
    EHED sine Gaia, 8x15 Long throw
    Tangen sine H-baffel 16x21"
    RuneB sine ripol 16x21"
    Hato sine dobbelt horn, 4x21"
    Emokid sine slobs 16x15"
    Næss sine slobs,16x15"
    Steinost sine tårn, 8x15"
    Roald sine Seas roy subber, 24x10"
    OMF sin sub, også 24x10" Seas Roy
    HR sine store bassrefleks med 4x15" tad
    Plus flere litt mindre oppsett.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Flageborg. Vet ikke helt hvordan takhøyden spiller hos meg. Her er den endel høyere enn normalt, ca 3.5m:p
    Hvor mange dB "fet" måler dine høyttalere?
    Har ikke nøyaktig måleinstrument. Faber på IPhone viser CA 10 DB og det stemmer jo godt med dine anførsler. Har ikke prøvd Kappaene i noe annet rom personlig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gode poenger, Orso. Tulletall som feks Devialet Phantom (16hz) kan lure mange til å tro at de faktisk spiller hørbart i det området. Ved 20 hz er det vel en ca 80-82 dB som er absolutt minimumsnivå for at det skal være hørbart for ørene, og Phantom klarer vel 82 dB ved 20 hz.

    Når jeg diller med frekvenstoner gjennom REW kalibrert til 75 dB synes jeg Phantom ruller kraftig av ved rundt 40 hz i opplevd lydtrykk. Kii Three gjør det samme rundt 30 hz og under 25 hz er det bare lyden av flagring (summing) som finnes.

    Oppgitt - 3dB på høyttalere forteller fint lite uten å samtidig oppgi på hvilket volum og målemetode det er snakk om.

    For de av dere som mener sub aldri vil høres bra ut i et høyttalersystem vil jeg anbefale å besøke noen som har fått til integrering av sub, eller i det minste lese litt rundt på nett for å oppdatere informasjonsgrunnlaget dere konkluderer på. Finnes tonnevis av erfaringer samt en del forskning som er uenig med dere.
    Hvis man gidder å erkjenne at man tar feil kan man lære masse nyttig. :D
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor dette skille mellom høyttaler og subwoofer?

    Har du en stor "vanlig" høyttaler så gjør basselementet i denne samme jobben som subwooferen gjør i et todelt system. Dette må bety at å hevde at subwoofer ikke kan spille bra og troverdig faller på sin egen urimelighet.

    Problemet ligger vanligvis i integreringen mellom subwoofer og hovedhøyttaler. Det finnes knapt kjøpesubber som tar hensyn til, og kan kompensere for, hvilke høyttalere de kobles opp mot.

    Man må ha kontroll på avrullingen til hovedhøyttalerne nedover, for å kunne si noe om hvordan subwooferen skal kalibreres. I praksis betyr dette at for optimalt resultat så bør hovedhøyttalerne høypassfiltreres. Dette må gjøres med et filter som tilpasser den akustiske avrullingen mellom subwoofer og hovedhøyttaler.


    Edit: Til normal musikk vil jeg si at 25-30Hz In-room respons er godt nok.
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Samtiig som jeg ikke forstår hvorfor flere ikke lar bassene spille noe høyere oppover i frekvens, selv om bassene er med fra 10 Hz og oppover. Jeg opplever ofte høyttalere hvor bassen ruller av først nærmere 500 Hz om mer musikalske, i motsatt ende at diskanten ikke spiller for langt nedover.
    Dette beror nok på att de fleste har en eller flere "vanlige" subber som man bruker til musikk og film. Uten en avancert dsp og mye mekking så vil man aldrig klare å få "morsom lyd" både til musikk og film. Hos meg f.eks så blir det alltfor mye bass til musikk hvis det sammtidig skal vare noe "kinolik" bass til filmer. Som skrevet tidligre i tråden så holder ikke med flat respons ned til f.eks 20, da man aldrig vil høre/føle disse lave frekvensene her nede med så "lite" volum da man må opp enda mer i volum ju lengre ned man går om det skal oppleves annet en på papiret og dette vil da gi for mye dist som ødelegger for den "rene" bassen man eventuellt har litt oppover i frekvens. I teorien da, det er jo ikke alltid som bassen sveper slik att lave toner spiller, men du skjønner tanken.

    Hos meg og sikkert mange andre så vil da dette "følge med" oppover i frekvens og bli for mye bass for høyt.

    Jeg driver nå og laborerer med det helt motsatte, dvs att la subben gå helt flatt ned til kansje 60 for å slippe den bumpen ved basgitarrer men sammtidig kunne ha litt trykksettelse av rommet når dette kommer på filmer. Jeg blir intressert når noen skriver noe som er helt det motsatte av hvordan jeg tenker så det er derfor jeg svarer deg her. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.

    Har litt lyst på denne; kombinere med 805. Burde funke bra?

    Enestående dyp, dynamisk og presis dypbass til å være en så kompakt subwoofer
    Eksklusiv møbelfinish i lakk eller ekte trefiner
    Enkelt oppsett med dedikert app (iOS/Android)
    Room EQ med app (iOS/enkelte Android)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Aldrig hørt sub låte realistisk noensinne!!! At folk vil ha noe der som ikke finnes er greit nok men sub til musikk! NOT
    Høres ut som du har vært utsatt for dårlig integrering av sub. Evt noe med ekstremt dårlig kvalitet [emoji848]
    Selvfølgelig kan det jo hende at det kun er din personlige preferanse og at du ikke liker bass.

    Selv har jeg kun eid en kommersiell subwoofer som har fungert tilfredsstillende. Det var en Audiophysic Terra subwoofer med 10" og slave med 300watt a/b Forsterker. Det var i 1997 mens jeg jobbet på OHC. Vi hadde tilgang på mange merker og modeller. Selvom mange av disse kunne gi mye moro på film så var ingen av de noe særlig på musikk. Ihvertfall ikke i ett high end anlegg hvor man krever mer presisjon og nyanser i tonene.
    På de fire årene jeg jobbet der ble jeg ofte sendt ut til kunder som hadde kjøpt sub. Men som ikke var fornøyd. Jeg hadde ikke annet utstyr enn øra og en RadioShack DB måler. Uten unntak så var subbene justert altfor høyt. Og ofte med feil deling(snakker om stereo systemer uten mulighet for justering og overlapping mellom sub og høyttalere så alt justeres på sub). Plassering var ofte også ett problem. Kundene var alltid fornøyd når jeg var ferdig. Selv var jeg nok litt mer kresen. Så selvom resultatet ble så bra som det kunne bli gitt kvalitet på sub. Så er jeg nok dessverre enig og forstår hvorfor så mange foretrekker musikk uten subb. Foruten at de er vanskelig å få rattet inn så er ofte rommet ett problem,akustisk sett. Lyden henger for lenge i bassen og roter til lydbildet. Og subben får nok altfor ofte skylda for både feiljusteringer plassering og rommproblemer.
    Når det er sagt så er ofte billige subwoofere ikke kompetente nok i "bedre" anlegg. SVs sin SB 2000 er nevnt. Selvom dette er en god nok sub for noen så er den ikke bra nok for alle. Har selv vært borti denne i ett anlegg med høyttalere i 200k klassen. Kan glatt innrømme at eieren foretrekker å ikke bruke den. Subben ble kjøpt inn for å dekke bunn på noen BW CM7 . Der gjorde den en grei jobb. På CM9 var den ikke optimal og ble stort sett slått av.
    Så kvalitet er viktig på sub også. Og man får ofte det man betaler for.
    Skal man ha rimelige subber som funker så er det kun diy som funker. Lager man riktig kasse til riktig element så er det utrolig hvor bra det kan bli for nesten ingen penger.

    Jeg respekterer fortsatt at det finnes de som mener sub er uønsket. Men, holder enn finger på at de har hatt begrenset erfaring med oppsett som faktisk fungerer. Og ja, det gir selvfølgelig utfordringer både for rom og bruker.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    en godt integrert sub høres ut som om den er slått av inntil den får noe å virkelig jobbe med.
    har to digre tapped horn stående i hjørnet, og med mindre man hører på musikk med mye bass, så skulle man ikke tro at de gav noe lyd fra seg i det hele tatt, og det til tross for at jeg har lagt inn en fin festkul i bunn.
    man merker dog godt at de at de er der når paukene gjaller i stravinskis firebird :cool:
    DSCN6205.jpg


    her ser man forresten også hvordan målemikrofonen sliter med å måle bassen (korreksjonsfilteret til mikrofonen er den tynne røde røde linjen på toppen)
    under 15hz klarer den rett og slett ikke fange opp hva som skjer. (og dette er en mikrofon med tredeparts kalibrering fra cross spectrum labs)
    skal man klare å måle hva som skjer under dette må man ha DYR mikrofon!
    Skjermbilde 2018-02-11 kl. 14.18.21.png

    (målt i lytteposisjon)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg diller med frekvenstoner gjennom REW kalibrert til 75 dB synes jeg Phantom ruller kraftig av ved rundt 40 hz i opplevd lydtrykk. Kii Three gjør det samme rundt 30 hz og under 25 hz er det bare lyden av flagring (summing) som finnes.
    Hvordan blir RTA når du måler Phantom?

    480033d1518302811-hvor-dypt-ba-r-en-subwoofer-spille-til-musikk-forvrengning.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.

    Har litt lyst på denne; kombinere med 805. Burde funke bra?

    Enestående dyp, dynamisk og presis dypbass til å være en så kompakt subwoofer
    Eksklusiv møbelfinish i lakk eller ekte trefiner
    Enkelt oppsett med dedikert app (iOS/Android)
    Room EQ med app (iOS/enkelte Android)
    Nei det er det ikke
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hos meg f.eks så blir det alltfor mye bass til musikk hvis det sammtidig skal vare noe "kinolik" bass til filmer. Som skrevet tidligre i tråden så holder ikke med flat respons ned til f.eks 20.....
    Dette løses enkelt med å ha 2 preset - 1 for musikk og 1 for film
    Noen systemer har flere preset tilgjengelig så kan man velge mellom flere alternativer etter eget ønske.....
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Man må ha kontroll på avrullingen til hovedhøyttalerne nedover, for å kunne si noe om hvordan subwooferen skal kalibreres. I praksis betyr dette at for optimalt resultat så bør hovedhøyttalerne høypassfiltreres. Dette må gjøres med et filter som tilpasser den akustiske avrullingen mellom subwoofer og hovedhøyttaler.
    Dette har vært en av kjepphestene jeg har misjonert for i alle år, men akkurat dette poenget er fryktelig vanskelig å selge selv om interessen for bedre bassgjengivelse kanskje er tilstede. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Man må ha kontroll på avrullingen til hovedhøyttalerne nedover, for å kunne si noe om hvordan subwooferen skal kalibreres. I praksis betyr dette at for optimalt resultat så bør hovedhøyttalerne høypassfiltreres. Dette må gjøres med et filter som tilpasser den akustiske avrullingen mellom subwoofer og hovedhøyttaler.
    Dette har vært en av kjepphestene jeg har misjonert for i alle år, men akkurat dette poenget er fryktelig vanskelig å selge selv om interessen for bedre bassgjengivelse kanskje er tilstede. :)
    Da sier jeg bare Audiolense, et mirakelverktøy når det kommer til integrering av bass.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Man må ha kontroll på avrullingen til hovedhøyttalerne nedover, for å kunne si noe om hvordan subwooferen skal kalibreres. I praksis betyr dette at for optimalt resultat så bør hovedhøyttalerne høypassfiltreres. Dette må gjøres med et filter som tilpasser den akustiske avrullingen mellom subwoofer og hovedhøyttaler.
    Dette har vært en av kjepphestene jeg har misjonert for i alle år, men akkurat dette poenget er fryktelig vanskelig å selge selv om interessen for bedre bassgjengivelse kanskje er tilstede. :)
    Jeg skjønner forsåvidt hvorfor det ikke blir gjort. Det kreves både kunnskap og brukbart måleutstyr. De færreste vil få det til uten assistanse.

    Personlig fraråder jeg alltid kjøp av "butikksub" pga denne problematikken. Bruker du f.eks 10kkr på DIY kan du få noe som fungerer bedre en det aller meste av ferdigvare. Ikke er det vanskelig heller. Subkabinett må være det desidert enkleste å sette sammen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg liker ikke ordet "sub" jeg heller.
    Bedre å lage sin egen, og kalle det basshøyttaler.
    Mine er hjemmelaget (ikke jeg som har gjort det)
    og de spiller bra fra 30 til 200hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Å dele opp området fra ca. 200 Hz og NEDOVER er ikke gunstig i musikksammenheng. De rene bassinstrumentene (og andre som genuint går ned til eks. 30 Hz og lavere, piano, orgel osv.) har alt skyv konsentrert i dette området og splitter en dette så er det usannsynlig vanskelig å få de to systemene til å jobbe sømløst sammen.
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    har drevet og koblet mellom svs sb2000 og klipsch-r12 sw. og må si at klipsch subwooferen som er 3500 kr billigere faktisk spiller bedre i mitt rom. men det blir for veldig mye bass. jeg har 8 akustikk plater med dimensjon 120x60x20. og 2 bassfeller med 50 i dybde og 100 i bredde 240 i høyde.
    mulig dette med subbene har litt med spille stil og gjør. svs har som sakt et veldig kino preg kontra klipsch subben.

    Edit:kanskje jeg kommer i mål med en REL/sumiko subwoofer. noe jeg skal tenke litt på. blir fort penger dette.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Lever helt fint med kompromisset med å dele under 200 Hz. 60 Hz for å være eksakt
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.
    Nei det er det ikke
    Du får gjerne fortsette å hevde det, men dette er infralyd og det er bare f.eks muldvarper og elefanter som hører slikt i følge vitenskapen.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.
    Nei det er det ikke
    Du får gjerne fortsette å hevde det, men dette er infralyd og det er bare f.eks muldvarper og elefanter som hører slikt i følge vitenskapen.
    Selv om han har en statistisk signifikant blindtest som viser det motsatte? Resonans og forvrengning er det neppe. Forvrengning så man over er at er helt neglisjerbar, og om du har sett vannfallet fra det rommet ville du ikke skreket resonans umiddelbart ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det det faktisk handler mer om er kapasitet der nede.
    Om noen påstår att det ikke er lyder der nede under så spiller det liten rolle, gjør det ikke?
    Det finnes faktisk lyder der nede, om man hører det eller ikke er en annen sak, mann kjenner det i alle fall:)
    Når man kjenner det oppfatter også hjernen de, er vell ikke være å forstå.
    Etter att jeg fikk ett dedikert system uten subber, så har jeg mer og mer fått øynene opp for dette med de laveste tonene.
    Men det må gjøres skikkelig, dessverre så når ikke det vi kaller subber opp i denne ligaen.
    Snakker da om ting som det er mulig å kjøpe ferdig, for oss vanlig mennesker med en normal økonomi.
    Da må mann gå til skrittet og lage de selv.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.
    Nei det er det ikke
    Du får gjerne fortsette å hevde det, men dette er infralyd og det er bare f.eks muldvarper og elefanter som hører slikt i følge vitenskapen.
    Vitenskapen har også testet at mennesker er i stand til å høre ned til 12 Hz. Noen mener 20 Hz, mens andre mener det er 16 Hz som den generelle nedre grense. I tillegg til at det varierer fra person til person. Det samme gjelder i den andre enden, altså over 20 kHz.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    har drevet og koblet mellom svs sb2000 og klipsch-r12 sw. og må si at klipsch subwooferen som er 3500 kr billigere faktisk spiller bedre i mitt rom. men det blir for veldig mye bass. jeg har 8 akustikk plater med dimensjon 120x60x20. og 2 bassfeller med 50 i dybde og 100 i bredde 240 i høyde.
    mulig dette med subbene har litt med spille stil og gjør. svs har som sakt et veldig kino preg kontra klipsch subben.

    Edit:kanskje jeg kommer i mål med en REL/sumiko subwoofer. noe jeg skal tenke litt på. blir fort penger dette.
    Det er flere muligheter å velge mellom, men de fleste kjøper gjerne noe dyrt som ikke spiller dypt nok......fremfor å ta jobben med kalibrering/plassering som kan bli mye rimeligere.
    Prisen på subwoofere gjenspeiler sjeldent frekvensresponsen ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Man må kanskje bestemme seg om man vil ha masse bass eller hifidelity.
    Finnes det ikke apper og annen programvare som gir romkorreksjon samt nivåtilpasning av subben? Skulle vel være greit å integrere den i det øvrige anlegg eller...?

    Ellers stiller jeg meg tvilende til at folk hører noe under 20Hz; det er nok resonanser og mulig forvregning man antagelig hører.
    Nei det er det ikke
    Du får gjerne fortsette å hevde det, men dette er infralyd og det er bare f.eks muldvarper og elefanter som hører slikt i følge vitenskapen.
    Dette vet du tydeligvis ikke så mye om. Det er vel ikke slik at det er en bryter som slår inn ved 20 Hz og at ingen hører noe under dette. Dette er faktisk ganske individuelt
    Jeg hører en liten bit under 20 Hz - Deal with it
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører en liten bit under 20 Hz
    Noe som er helt normalt.

    20Hz er bare en grense man setter i dagligtalen. Det er ikke en absolutt grense. På samme måte som 20KHz ikke er noen absolutt grense oppover.

    Når det er sagt så kreves det ganske avansert testmetodikk for å kunne kartlegge hvor lavt nedover man hører. Dette fordi det er en glidende overgang fra å høre (med øret på konvensjonelt vis) til å oppfatte (pga andre mekanismer).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt så kreves det ganske avansert testmetodikk for å kunne kartlegge hvor lavt nedover man hører. Dette fordi det er en glidende overgang fra å høre (med øret på konvensjonelt vis) til å oppfatte (pga andre mekanismer).
    Oppfatter ja. Hører ikke. De som hører 10HZ er medisinske sensasjoner, men de vi jo vant til blant hi-fi gullører som hører det utroligste og til og med det umulige.

    Alt under 20HZ skal føles. Vi hører jo heller ikke på sinustoner. Alt som er grenseland for hørselen er jo ille nok å konstatere under kontrollerte forhold, men når det er begravet i et musikksignal er saken noe anderledes. Følsomheten for de forskjellige frekvensområdene spiller også inn.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Når det er sagt så kreves det ganske avansert testmetodikk for å kunne kartlegge hvor lavt nedover man hører. Dette fordi det er en glidende overgang fra å høre (med øret på konvensjonelt vis) til å oppfatte (pga andre mekanismer).
    Oppfatter ja. Hører ikke. De som hører 10HZ er medisinske sensasjoner, men de vi jo vant til blant hi-fi gullører som hører det utroligste og til og med det umulige.
    Nja.....ned til ihvertfall 15Hz er ikke noe unormalt.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg "følte" i hvert fall at det ble dypere toner for hver frekvens nedover fra 20 til 15 via programmet som ble nevnt over. Om det høres / føles / oppfattes spiller vel liten rolle så lenge man opplever det som dype toner. Artig til film da :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Jeg "følte" i hvert fall at det ble dypere toner for hver frekvens nedover fra 20 til 15 via programmet som ble nevnt over. Om det høres / føles / oppfattes spiller vel liten rolle så lenge man opplever det som dype toner. Artig til film da :)
    Du er nok en medisinsk sensasjon;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn