Høyttalere Hvor dypt bør en subwoofer spille til musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt11378

    Gjest
    Bør vel gå ned til 10Hz. 30HZ synes lite; selv små stativhøytalere går ned til 50Hz. Når det er sagt, er det få innspillinger med virkelig dyp bass. Orgel går vel ned til under 10Hz men det er vel få slike innspillinger på markedet. Saint Saens orgelsymfoni på Telarc er vel en av de få - må innrømme at jeg ikke har mye orgelmusikk (bortsett fra hammondorgel da ;D).
    De to "dypeste" katedral orglene går ned til 16 og 16,5 Hz . Vh S
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Kvalitet bør jo være det viktigste. Og noen her nevnte at de fleste kommersielle subber ikke spiller så godt oppover mot 100hz og over. Noe som jeg mener gjør litt store høyttalere uunngåelig. Da fortsatt med tanke på forvrengningsfri bass. Det er veldig stor forskjell på små og selv store høyttalere med selv flere 6" og en stor høyttaler med en eller flere 10" eller større. Som nevnt av andre her er overgang/integrering med større høyttalere bedre . Sett i forhold til at vi ønsker minst mulig forvrengninger. I løpet av min tid med 4 stk subber med 12" har jeg hatt gulvstående med doble 6.5" og ett par med doble 8" og ett par med enkel 11" men fysisk mye større enn sistnevnte.
    Subbene fremstår som mye raskere og mer nyansert med de største høyttalerne.
    Den største forskjellen er allikevel hva som skjer oppover i frekvens mellom 100-300hz. Det er en helt annen kapasitet der oppe(ikke pga subbene). Denne kapasiteten gjør all musikk mer hardtslående og dynamisk og mer interessant.
    Jeg kjører både surround- Receiver og stereo-pre uten mulighet for deling. Og har hos meg da hatt god mulighet til å teste flere mulige løsninger og evt delinger av høyttalerne...
    Skal ikke skrive hva jeg liker best da det er subjektivt og kan variere med humøret og musikk. Men poenget her er at opplevelsen av hva som skjer over subbnivå er så utrolig mye bedre med større areal. Det låter så mye mindre forvrengt. Mere fritt. Og denne kapasiteten i høyttalerne kommer meget godt frem uavhengig om jeg deler på 40-50-60-70-80-90-100-110-120hz eller om det ikke deles i det hele tatt. (Sub overlapper nedre frekvens på høyttalerne)

    Når folk har små høyttalere type 6.5" på stativ eller litt større gulvstående med en sub så mangler det noe for min del. Og skal man ha høy deling på subben for å få det som mangler, ja da blir delingen så høy at man må ha flere subwoofere. Om man ikke er ekstremt heldig med plasseringen og rommet. I tillegg så vil man ofte trenge mange subber uavhengig av høyttalerne. For jevnest mulig spredning i rommet og kapasitet.

    Og hvorfor all denne orgelpipe praten? Nesten ingen spiller det. Men er derimot mye musikk med en eller annen form for elektrisk/syntetisk bass. Og som flere har nevnt så får man også mer frem fra "rommet" i opptaket. Og at flere instrumenter har grunntone på ca 40hz betyr ikke at nivået på feks 30hz er 0 db. Det er fortsatt hørbart.
    Ikke misforstå meg. Man kan fint få fantastisk lyd med små høyttalere, men ikke så fantastisk som de store[emoji56]
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette med kirkeorgel er vel bare for å få frem poenget med kapasitet har alt og si.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Og at flere instrumenter har grunntone på ca 40hz betyr ikke at nivået på feks 30hz er 0 db. Det er fortsatt hørbart.
    Ikke misforstå meg. Man kan fint få fantastisk lyd med små høyttalere, men ikke så fantastisk som de store[emoji56]
    Husk at det er ikke intrumenter du hører på men opptak av instrumenter. Det er noe helt annet.
    Skal man ha trøkk krever det store elementer, men ikke alle er opptatt av det; mange spiller ikke på så høye volum at det virkelig gjør utslag.Enkelte vil ha frekvensrespons helt ned i kjelleren.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Og at flere instrumenter har grunntone på ca 40hz betyr ikke at nivået på feks 30hz er 0 db. Det er fortsatt hørbart.
    Ikke misforstå meg. Man kan fint få fantastisk lyd med små høyttalere, men ikke så fantastisk som de store[emoji56]
    Husk at det er ikke intrumenter du hører på men opptak av instrumenter. Det er noe helt annet.
    Skal man ha trøkk krever det store elementer, men ikke alle er opptatt av det; mange spiller ikke på så høye volum at det virkelig gjør utslag.Enkelte vil ha frekvensrespons helt ned i kjelleren.
    Til dels enig. Syntes nå større låter bedre på lavt volum også. Sjeldent jeg spiller høyt. Og sjeldent over det mange er komfortable med når de spiller med små høyttalere. Dreier seg nok mest om hvordan de spiller og den totale opplevelsen.
    Og ja, jeg er da fullstendig klar over at det er reproduksjon av lyd og ikke live[emoji56]
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har ett rom som "sluker bass" og etter diverse bytting av høyttalere kjøpte jeg 2 stk 10" aktive subber og bruker en dedikert sub til hver kanal. Kjøres fra pre out på forsterker H+V og deles på høyttalerens -3 db punkt, etterpå har jeg justert gain på subbene etter min egen smak. Spiller ikke så høyt grunnet tinnitus 70-80 db og synes jeg har fått ett mye bedre fundament i musikken. Fikk 2 stk Klipsch R-110 SW for 10.000 (veil. 12.000) og er meget godt fornøyd med både kostnad og resultat.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bruker i dag to stykk av123 mfw-15 til xtz divine 100.33 med god kapasitet i bunnen. Akkurat fått i hus svs pb12 plus 2 som jeg tenkte skulle få fortsette nedover der mfw-15 «slutter», men den grøter det bare til. Jeg er usikker på frekvensgangen her, men jeg klager ikke på dagens trøkk. Synes for så vidt bare to stykk xtz w10.16 fungerer greit også, men 15" er betraktelig bedre nedover. Når det kommer til subber, ihvertfall til musikk så er det enten ingen eller to/fire/seks osv. Hadde vært morsomt og målt dagens oppsett, spiller bra. 😊
    Ps: rommet er verre en verst, til og med 20cm betong i taket.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bør vel gå ned til 10Hz. 30HZ synes lite; selv små stativhøytalere går ned til 50Hz. Når det er sagt, er det få innspillinger med virkelig dyp bass. Orgel går vel ned til under 10Hz men det er vel få slike innspillinger på markedet. Saint Saens orgelsymfoni på Telarc er vel en av de få - må innrømme at jeg ikke har mye orgelmusikk (bortsett fra hammondorgel da ;D).
    De to "dypeste" katedral orglene går ned til 16 og 16,5 Hz . Vh S
    Det finnes et orgel som faktisk har ei pipe som går helt ned til 8 hz, men pipen ristet seg løs og falt ned den ene gangen de brukte den. Det er opplysninger som jeg har fra et tidligere aktivt medlem på sentralen som ble halvstudert kirkeorganist (konservatoriet i Stavanger) før han fant sitt virkelige kall i livet. Tror nok ikke han hadde hatt så mye god hifi hvis han hadde valgt å forbli kirkeorganist.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det er hertfall veldig dyrt og tar mye plass for å få noe brukbart nede ved 20hz.

    For sirka 20.000,- får du en sub som går ok ned til maks 25hz.

    Mange subber er speccede ned til f.eks 16, men husk på 2 ting her:
    1. Hvis frekvensresponsen er relativt flat dvs med normal stigning på kansje +6-8 i basen, ja da vil du ikke få brukbart tryck på 20 uansett, DB må opp mer og mer ju dypere du går for å merke av noe som helst her nede.

    2. Selvom du kan måle +/-0 db forskjell (linjær) db nede ved 20 så har du sikkert så mye distorsjon att elementet bare står å fladdrer uten att du merker av noe som helst. Teste gjerne selv hvis du har mulighet å måle. 10% dist er innenfor på subb nede ved 20hz, men gjerne mindre. Troligtvis har du mye mer kansje opp mot 40 hvilket er ubrukelig dessverre.

    Jeg tror man trenger minst dobble, gjerne 4 subber for ca 25k for å bruke noe nede ved 16-20hz.


    Personligen har jeg lagt ett filter på min slik att den kutter der dist begynner gå opp, og jeg har nå mye mer trøkk i alle frekvenser selvom jeg senkt gain 4db på hele subben. Ett enkelt experiment er jo å sette volym på f.eks -20 og spille en tone via REW på 30hz. Spill så 1hz i taget nedover og helt plutselig vill du hverken høre eller føle noe.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    de fleste målemikrofoner begynner vel også å slite når de nærmer seg 20hz, så det er nok ikke så mange som egentlig vet hvor lavt anlegget spiller, selv om det teoretisk sett burde klare brasene.

    når det kommer til kostnader, så er det ikke nødvendigvis så dyrt å komme dypt ned, men stort blir det!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvor dypt bør en subwoofer spille til musikk?

    Et greit spørsmål. Svaret er muligens litt vrient. Anyway: Hva med å kjøre noen filer av musikk du faktisk spiller og som du mistenker har litt dypbass gjennom et analyseprogram?

    Etter tips fra Kvålsvoll lastet jeg ned Sonic Visualizer
    Litt lek med piler og barer, så får man litt innsyn i hva som egentlig foregår på innspillingen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kvalitet bør jo være det viktigste. Og noen her nevnte at de fleste kommersielle subber ikke spiller så godt oppover mot 100hz og over. Noe som jeg mener gjør litt store høyttalere uunngåelig. Da fortsatt med tanke på forvrengningsfri bass. Det er veldig stor forskjell på små og selv store høyttalere med selv flere 6" og en stor høyttaler med en eller flere 10" eller større. Som nevnt av andre her er overgang/integrering med større høyttalere bedre . Sett i forhold til at vi ønsker minst mulig forvrengninger. I løpet av min tid med 4 stk subber med 12" har jeg hatt gulvstående med doble 6.5" og ett par med doble 8" og ett par med enkel 11" men fysisk mye større enn sistnevnte.
    Subbene fremstår som mye raskere og mer nyansert med de største høyttalerne.
    Den største forskjellen er allikevel hva som skjer oppover i frekvens mellom 100-300hz. Det er en helt annen kapasitet der oppe(ikke pga subbene). Denne kapasiteten gjør all musikk mer hardtslående og dynamisk og mer interessant.
    Jeg kjører både surround- Receiver og stereo-pre uten mulighet for deling. Og har hos meg da hatt god mulighet til å teste flere mulige løsninger og evt delinger av høyttalerne...
    Skal ikke skrive hva jeg liker best da det er subjektivt og kan variere med humøret og musikk. Men poenget her er at opplevelsen av hva som skjer over subbnivå er så utrolig mye bedre med større areal. Det låter så mye mindre forvrengt. Mere fritt. Og denne kapasiteten i høyttalerne kommer meget godt frem uavhengig om jeg deler på 40-50-60-70-80-90-100-110-120hz eller om det ikke deles i det hele tatt. (Sub overlapper nedre frekvens på høyttalerne)

    Når folk har små høyttalere type 6.5" på stativ eller litt større gulvstående med en sub så mangler det noe for min del. Og skal man ha høy deling på subben for å få det som mangler, ja da blir delingen så høy at man må ha flere subwoofere. Om man ikke er ekstremt heldig med plasseringen og rommet. I tillegg så vil man ofte trenge mange subber uavhengig av høyttalerne. For jevnest mulig spredning i rommet og kapasitet.

    Og hvorfor all denne orgelpipe praten? Nesten ingen spiller det. Men er derimot mye musikk med en eller annen form for elektrisk/syntetisk bass. Og som flere har nevnt så får man også mer frem fra "rommet" i opptaket. Og at flere instrumenter har grunntone på ca 40hz betyr ikke at nivået på feks 30hz er 0 db. Det er fortsatt hørbart.
    Ikke misforstå meg. Man kan fint få fantastisk lyd med små høyttalere, men ikke så fantastisk som de store[emoji56]


    Erklærer denne tråd som den mest matnyttige, ærlige, oppriktige og jordnære tråd jeg noen gang har lest på dette forum.

    Burde vært klistret denne tråden her - Hifisentralen på sitt beste - takk Høvdingen - som har orket å tilrettelegge et så bra forum :)

    Du også carisma kom med mye fin info her. Og er trolig den eneste som har tørt å innrømme at subbene nærmest låter like bra selv om overlapper hovedhøyttalerne - altså ingen deling. Dette her, har jeg tenkt mange ganger, at kan det være så "farlig" eller skadelig - at de overlapper hverandre?

    Dere som kjører et hyggelig antall 21 og 24 tommers basser. Kan dere ikke la oss få vite litt mer?
    Som å ta frem en is, spørre en unge om den ville smakt godt, uten å spørre om ungen vil ha den...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dere som kjører et hyggelig antall 21 og 24 tommers basser. Kan dere ikke la oss få vite litt mer?
    Som å ta frem en is, spørre en unge om den ville smakt godt, uten å spørre om ungen vil ha den...
    Det er ikke magi, men SD vs VD
    SD= Square Diameter = effektivt membranareal
    VD= Volume Displacement = SD x Xmax = Lydtrykk
    2x15" som beveger seg +/- 1mm tilsvarer ca. en 21" som beveger seg +/- 1mm
    2x18" som beveger seg +/- 1mm tilsvarer ca. en 24" som beveger seg +/- 1mm
    1x15" med Xmax 16 flytter like mye luft som en 21" med 8 mm Xmax
    1x18" med Xmax 16 flytter like mye luft som en 24" med 8 mm Xmax

    Jeg solgte forleden 4 stk 18" med 18mm Xmax siden jeg følte de øvrige/resterende 4 x ("små") 18"erne ville rekke til mitt beskjedne bruk. Noen små tekniske nyanser kan man sikkert krangle om, men hovedlinjen burde være tydlig nok. 1x18" har ca. samme SD som 2x12", så mine 4x18" tilsvarer 8x12" i SD. Men siden disse 18"erne har 18mm Xmax, så tilsvarer de 16x12" med 9mm Xmax (som er typisk veldimensjonerte PA/Pro-bass karakteristikk). Som sagt: Det er nok for mitt bruk.

    Joda, jeg har fortsatt IB-subwoofer med 4x18" og de kan være så "små" som helst.:)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    2. Selvom du kan måle +/-0 db forskjell (linjær) db nede ved 20 så har du sikkert så mye distorsjon att elementet bare står å fladdrer uten att du merker av noe som helst. Teste gjerne selv hvis du har mulighet å måle. 10% dist er innenfor på subb nede ved 20hz, men gjerne mindre. .
    Men 20HZ og nedover er jo ikke hørbart; bare følbart. Forvrengnig har vel liten betydning...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    2. Selvom du kan måle +/-0 db forskjell (linjær) db nede ved 20 så har du sikkert så mye distorsjon att elementet bare står å fladdrer uten att du merker av noe som helst. Teste gjerne selv hvis du har mulighet å måle. 10% dist er innenfor på subb nede ved 20hz, men gjerne mindre. .
    Men 20HZ og nedover er jo ikke hørbart; bare følbart. Forvrengnig har vel liten betydning...
    Hører ganske greit ned til 10 hz hvis det er litt volum på det. Fra 20 og ned føles ikke på kroppen før det blir veldig høyt, men det kan føles taktilt hvis konstruksjonen (bjelkelaget) settes i svingninger.


    Her er målt forvrengning ved 20, 25, 30, 35, 40 Hz. Alt er 50 db nede på 3 harmonisk. Nivået var ikke så høyt som det vises - kan trekke i fra 7-8 db
    forvrengning.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Kvalitet bør jo være det viktigste. Og noen her nevnte at de fleste kommersielle subber ikke spiller så godt oppover mot 100hz og over. Noe som jeg mener gjør litt store høyttalere uunngåelig. Da fortsatt med tanke på forvrengningsfri bass. Det er veldig stor forskjell på små og selv store høyttalere med selv flere 6" og en stor høyttaler med en eller flere 10" eller større. Som nevnt av andre her er overgang/integrering med større høyttalere bedre . Sett i forhold til at vi ønsker minst mulig forvrengninger. I løpet av min tid med 4 stk subber med 12" har jeg hatt gulvstående med doble 6.5" og ett par med doble 8" og ett par med enkel 11" men fysisk mye større enn sistnevnte.
    Subbene fremstår som mye raskere og mer nyansert med de største høyttalerne.
    Den største forskjellen er allikevel hva som skjer oppover i frekvens mellom 100-300hz. Det er en helt annen kapasitet der oppe(ikke pga subbene). Denne kapasiteten gjør all musikk mer hardtslående og dynamisk og mer interessant.
    Jeg kjører både surround- Receiver og stereo-pre uten mulighet for deling. Og har hos meg da hatt god mulighet til å teste flere mulige løsninger og evt delinger av høyttalerne...
    Skal ikke skrive hva jeg liker best da det er subjektivt og kan variere med humøret og musikk. Men poenget her er at opplevelsen av hva som skjer over subbnivå er så utrolig mye bedre med større areal. Det låter så mye mindre forvrengt. Mere fritt. Og denne kapasiteten i høyttalerne kommer meget godt frem uavhengig om jeg deler på 40-50-60-70-80-90-100-110-120hz eller om det ikke deles i det hele tatt. (Sub overlapper nedre frekvens på høyttalerne)

    Når folk har små høyttalere type 6.5" på stativ eller litt større gulvstående med en sub så mangler det noe for min del. Og skal man ha høy deling på subben for å få det som mangler, ja da blir delingen så høy at man må ha flere subwoofere. Om man ikke er ekstremt heldig med plasseringen og rommet. I tillegg så vil man ofte trenge mange subber uavhengig av høyttalerne. For jevnest mulig spredning i rommet og kapasitet.

    Og hvorfor all denne orgelpipe praten? Nesten ingen spiller det. Men er derimot mye musikk med en eller annen form for elektrisk/syntetisk bass. Og som flere har nevnt så får man også mer frem fra "rommet" i opptaket. Og at flere instrumenter har grunntone på ca 40hz betyr ikke at nivået på feks 30hz er 0 db. Det er fortsatt hørbart.
    Ikke misforstå meg. Man kan fint få fantastisk lyd med små høyttalere, men ikke så fantastisk som de store[emoji56]


    Erklærer denne tråd som den mest matnyttige, ærlige, oppriktige og jordnære tråd jeg noen gang har lest på dette forum.

    Burde vært klistret denne tråden her - Hifisentralen på sitt beste - takk Høvdingen - som har orket å tilrettelegge et så bra forum :)

    Du også carisma kom med mye fin info her. Og er trolig den eneste som har tørt å innrømme at subbene nærmest låter like bra selv om overlapper hovedhøyttalerne - altså ingen deling. Dette her, har jeg tenkt mange ganger, at kan det være så "farlig" eller skadelig - at de overlapper hverandre?

    Dere som kjører et hyggelig antall 21 og 24 tommers basser. Kan dere ikke la oss få vite litt mer?
    Som å ta frem en is, spørre en unge om den ville smakt godt, uten å spørre om ungen vil ha den...
    Hva vil du vite?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Hører ganske greit ned til 10 hz hvis det er litt volum på det. Fra 20 og ned føles ikke på kroppen før det blir veldig høyt, men det kan føles taktilt hvis konstruksjonen (bjelkelaget) settes i svingninger.
    I følge konvensjonell visdom så hører ikke homo sapiens noe under 20HZ. Hvis du hører noe er det resonanser som blir satt i sving.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fra en tidligere post relevant for temaet:

    Grafen i hvitt indikerer hørbart område, dvs. at lydtrykket for en gitt frekvens må ligge over denne grafen for å være hørbart (ved 15 Hz må altså lydtrykket være ca. 88 dB for akkurat å kunne høres).

    Vis vedlegget 461556

    Bildet er hentet fra vårt nettsted.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hører ganske greit ned til 10 hz hvis det er litt volum på det. Fra 20 og ned føles ikke på kroppen før det blir veldig høyt, men det kan føles taktilt hvis konstruksjonen (bjelkelaget) settes i svingninger.
    I følge konvensjonell visdom så hører ikke homo sapiens noe under 20HZ. Hvis du hører noe er det resonanser som blir satt i sving.
    Det er vel så vidt jeg vet gammel kunnskap som har blitt revidert de siste årene i takt med stadig bedre og kraftigere sub-elementer og mer og billigere power. I dag går det an å lage subwoofere som spiller dypere og høyere enn i gamle dager, så jeg tror heller jeg hører på erfaringene fra de som har valgt å gå den veien enn gammel (utdatert?) kunnskap,
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    2. Selvom du kan måle +/-0 db forskjell (linjær) db nede ved 20 så har du sikkert så mye distorsjon att elementet bare står å fladdrer uten att du merker av noe som helst. Teste gjerne selv hvis du har mulighet å måle. 10% dist er innenfor på subb nede ved 20hz, men gjerne mindre. .
    Men 20HZ og nedover er jo ikke hørbart; bare følbart. Forvrengnig har vel liten betydning...
    Hører ganske greit ned til 10 hz hvis det er litt volum på det. Fra 20 og ned føles ikke på kroppen før det blir veldig høyt, men det kan føles taktilt hvis konstruksjonen (bjelkelaget) settes i svingninger.


    Her er målt forvrengning ved 20, 25, 30, 35, 40 Hz. Alt er 50 db nede på 3 harmonisk. Nivået var ikke så høyt som det vises - kan trekke i fra 7-8 db
    Vis vedlegget 480033
    Du hører ned til 10Hz :)
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    Det jeg legger merke til på subwoofer jeg har testet er at de ikke spiller like "tørt" som høyttalere. og dermed oppleves bassen som unaturlig når jeg spiller rock.
    er det selvlagde subwoofere med PA lignende elementer med lite vandring og stort element som er veien og gå?
    virker som det bare er fokus på dyp bass. og ikke det området som betyr noe på musikk.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Aldrig hørt sub låte realistisk noensinne!!! At folk vil ha noe der som ikke finnes er greit nok men sub til musikk! NOT
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg legger merke til på subwoofer jeg har testet er at de ikke spiller like "tørt" som høyttalere. og dermed oppleves bassen som unaturlig når jeg spiller rock.
    er det selvlagde subwoofere med PA lignende elementer med lite vandring og stort element som er veien og gå?
    virker som det bare er fokus på dyp bass. og ikke det området som betyr noe på musikk.
    Ut fra det jeg har hørt, SLOB med ti 15" i hvert tårn. Og da av riktig nobel kvalitet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Aldrig hørt sub låte realistisk noensinne!!! At folk vil ha noe der som ikke finnes er greit nok men sub til musikk! NOT
    Vil vel kalle mine 24"ere sub i oppsettet mitt - synes de spiller ganske realistisk. Hva er det du spiller på da? Bør jo være noe som er realistisk?

    Og ja jeg hører 10 Hz:)
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.

    kobler jeg den opp til og spille lfe spor på film høres det riktig bra ut.
    er det ikke mulig og lage en subwoofer med enten 12 eller 15" element til og hjelpe basselementet i høyttalerene ned til 30 hz.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Aldrig hørt sub låte realistisk noensinne!!! At folk vil ha noe der som ikke finnes er greit nok men sub til musikk! NOT
    Sub er jo jo bare et ord, kall det dypbass da :) Det er vel greit å ha. At den er aktiv er jo bare en fordel. Selv har jeg aktiv bass fra 400 Hz og ned
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Aldrig hørt sub låte realistisk noensinne!!! At folk vil ha noe der som ikke finnes er greit nok men sub til musikk! NOT

    Dette er jeg ganske så enig med deg i.

    Men jeg tror de fleste bruker sub fordi høyttaleren mangler nok bunn - det er altså denne mangelen som medfører bruk av en ekstra (sub-) enhet, som igjen vanskelig spiller på lag med hovedhøyttaleren.

    En av de få jeg vet tilbyr gode subber som spiller på lag med hovedhøyttalerne, er Reidar Persson (Response høyttalere), i form av at han lager passive subber fordi han sverger til tonal klangbalanse og ellers annet som én og samme forsterker gjør. Noe en sub forsterker og ens egen hovedforsterker umulig kan gjøre godt nok. Er min mening om dette. Subbene hans, de er også fysisk store og med egnede (!) store elementer. Dette står forøvrig ikke på nettsiden hans, men han har levert slike pyramideformede sub-konstruksjoner til entusiaster siden han startet opp. Jeg har hørt de; dypt/tørt/maktfullt/null egenlyd i oppsettet med hovedhøyttalerne.

    Samtiig som jeg ikke forstår hvorfor flere ikke lar bassene spille noe høyere oppover i frekvens, selv om bassene er med fra 10 Hz og oppover. Jeg opplever ofte høyttalere hvor bassen ruller av først nærmere 500 Hz om mer musikalske, i motsatt ende at diskanten ikke spiller for langt nedover.

    Så kan man stille seg spørsmål om hvorfor de færreste høyttalerprodusenter tilbyr noe som går langt nok ned, noe jeg tror henger på økonomi (dvs. utsalgspris) fordi det må mye til (store og/eller mange elementer) for å gi nok kapasitet i bunnen. Som igjen kan være problematisk for mindre rom.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del klarer jeg meg fint med godt nivå ned til 30-35 Hz til musikkbruk. Veldig lite musikk som jeg hører på som har noe særlig hørbar info under det. Heller kvalitet framfor kvantitet for å si det slik. Lav forvrengning og stor kapasitet er det jeg prioriterer. Til film så ønsker jeg derimot bra nivå ned til 25 Hz eller litt lavere. Mye nivå under 20 Hz ser jeg for min del ikke noe poeng med verken til musikk eller film. Det setter dessuten som regel romkonstruksjonen uønsket i sving.

    Hvor mye nivå som leveres er vesentlig når man ser på lavt det går i frekvens selvsagt. At noe er oppgitt til å ned til 20 Hz betyr ikke at det leverer noe særlig med nivå og da faller mye av poenget vekk. Det er f.eks langt viktigere med et system som kan levere 115 dB ved 50 Hz med tidlig avrulling framfor noe som yter 85 db ved 20 Hz.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere som kjører et hyggelig antall 21 og 24 tommers basser. Kan dere ikke la oss få vite litt mer?
    Som å ta frem en is, spørre en unge om den ville smakt godt, uten å spørre om ungen vil ha den...
    Hva vil du vite?
    Hehe, hva ville du selv likt å vite?
    ...Dersom du var interessert i "faget" og hørte om folk som benyttet 21 og 24-tommere - altså ca. en 10-tommer mer i størrelse.

    Antar de står i åpen baffel (?), hvordan de er filtrert av, forsterkerier bak - sikkert en årsak eller flere til at dere har valgt ut disse store elementene og enda flere årsaker til at dere benytter de slik dere gjør, bla bla osv.

    Personlig spør jeg fordi jeg kun har hørt kikkelig god bass én gang i livet. Gjennom 4 stk. billige 15-tommere (bilstereo elementer) i åpen baffel. Hjemme hos en danske på Bornholm. Hvor bassen var så tørr at jeg er sikker på at en rein-same kunne høre hvilken rein-stamme det største trommeskinnet til Mari Boine kom i fra når vi spilte en av hennes skiver. Well, et visst forbehold om at hu har rein-skinn i stortrommene sine :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ser det er mange her med sterke meninger. Lurer også på om de har hørt et godt integrert sub-system i et kontrollert rom? Har dere 100% kontroll på deres egne rom?
    Mye prat og lite gjennomføringsevne på dette forumet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    For min del klarer jeg meg fint med godt nivå ned til 30-35 Hz til musikkbruk. Veldig lite musikk som jeg hører på som har noe særlig hørbar info under det. Heller kvalitet framfor kvantitet for å si det slik. Lav forvrengning og stor kapasitet er det jeg prioriterer. Til film så ønsker jeg derimot bra nivå ned til 25 Hz eller litt lavere. Mye nivå under 20 Hz ser jeg for min del ikke noe poeng med verken til musikk eller film. Det setter dessuten som regel romkonstruksjonen uønsket i sving.

    Hvor mye nivå som leveres er vesentlig når man ser på lavt det går i frekvens selvsagt. At noe er oppgitt til å ned til 20 Hz betyr ikke at det leverer noe særlig med nivå og da faller mye av poenget vekk. Det er f.eks langt viktigere med et system som kan levere 115 dB ved 50 Hz med tidlig avrulling framfor noe som yter 85 db ved 20 Hz.

    Hehe, dette burde 98 % av hi-fi interesserte/musikk-elskere brukt som en fasit for bass i deres egen stua.

    Både frekvensangivelsen din, og det faktum at så utrolig mange av disse som går så dypt gjør det nesten helt uten kapasitet.

    Bra skrevet Orso (som det meste annet fra deg :) )
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.

    kobler jeg den opp til og spille lfe spor på film høres det riktig bra ut.
    er det ikke mulig og lage en subwoofer med enten 12 eller 15" element til og hjelpe basselementet i høyttalerene ned til 30 hz.

    Med 15" PA element av litt kvalitet går det fint å lage sub som gå til 30.
    Gjerne en driver som vil ha litt stor kasse, og får en stor kasse, så vil nok dette låte ganske bra.
    Jeg tenker her på bassrefleks.
    Vil nok spille tørrere og mer detaljert enn SVSen, uten at jeg har hørt SVS :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser det er mange her med sterke meninger. Lurer også på om de har hørt et godt integrert sub-system i et kontrollert rom? Har dere 100% kontroll på deres egne rom?
    Mye prat og lite gjennomføringsevne på dette forumet.

    Sannheten er at alle som deltar på dette forum ha en råbra kjøpsavtale med JVC Norge, slik at vi alle har (og du har sikkert gjettet riktig); JVC Boomlaster.

    Denne er vi egentlig ganske godt fornøyd med, men man blir jo fort blind på sitt eget utstyr og nivå...

    Men, dersom du inviterer oss hjem til deg - beriker oss med ditt rom, din lyd, din kunnskap + kaffe og vaffler. Ja, så tror jeg de titusener som deltar her ville komme litt lengre i hobbyen.

    Tar du en femtilapp for serveringen per snute, så er det kun Høvdingen her på forumet som kan fortelle deg hva du vil sitte igjen med av økonomisk innkomst. Til Norge og gjøre er dett forumet HELT UNIKT, selv om vi kun har Boomlastere og befinner oss på dette nivå :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.
    Det er litt for dumt å skylde på produktene når dine manglende kunnskaper ikke strekker til.....
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.

    kobler jeg den opp til og spille lfe spor på film høres det riktig bra ut.
    er det ikke mulig og lage en subwoofer med enten 12 eller 15" element til og hjelpe basselementet i høyttalerene ned til 30 hz.

    Med 15" PA element av litt kvalitet går det fint å lage sub som gå til 30.
    Gjerne en driver som vil ha litt stor kasse, og får en stor kasse, så vil nok dette låte ganske bra.
    Jeg tenker her på bassrefleks.
    Vil nok spille tørrere og mer detaljert enn SVSen, uten at jeg har hørt SVS :)
    Tror hovedutfordringen til Vintage og veldig mange andre er at man sliter med integrasjonen av sub'en med rommet og muligens også hovedhøyttalerne. Med mer kapasitet i de lavere frekvensene så trigges romnoder som igjen gir "en-tone" bass og grøter det til. Dårlig integrering kan medføre kanselleringer av visse frekvenser osv. Virker tilsynelatende "greit" med film da LFE er effekt kanalen og sånn sett har han ingen referanse for hvordan det kan/skal låte.

    Jeg er som The Shy, har ingen problemer med å høre lenger ned enn 20Hz....singel digits Hz anyone? :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er som The Shy, har ingen problemer med å høre lenger ned enn 20Hz....singel digits Hz anyone? :)
    Svært få har systemer som faktisk spiller "rene" toner i dypet. Når subben(e) egentlig "pøser" ut 2. og 3. harmonisk på høyt nivå....vil mange bli "lurt" og derfor er det bare målinger som gjelder....
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    Har lånt en svs sb 2000 av Soundgarden som jeg har koblet opp på anlegget. den spiller jo mer en høyt nok men kvalitet på bassen er jo ikke bra i det hele tatt. spiller jeg en sang med mye bassgitar på høyttalerene, låter dette veldig realistisk. så kobler jeg inn subwooferen og den lager det hele om til ei suppe uten detaljer. og dette gjelder flere subwoofere jeg har testet.

    kobler jeg den opp til og spille lfe spor på film høres det riktig bra ut.
    er det ikke mulig og lage en subwoofer med enten 12 eller 15" element til og hjelpe basselementet i høyttalerene ned til 30 hz.

    Med 15" PA element av litt kvalitet går det fint å lage sub som gå til 30.
    Gjerne en driver som vil ha litt stor kasse, og får en stor kasse, så vil nok dette låte ganske bra.
    Jeg tenker her på bassrefleks.
    Vil nok spille tørrere og mer detaljert enn SVSen, uten at jeg har hørt SVS :)
    Tror hovedutfordringen til Vintage og veldig mange andre er at man sliter med integrasjonen av sub'en med rommet og muligens også hovedhøyttalerne. Med mer kapasitet i de lavere frekvensene så trigges romnoder som igjen gir "en-tone" bass og grøter det til. Dårlig integrering kan medføre kanselleringer av visse frekvenser osv. Virker tilsynelatende "greit" med film da LFE er effekt kanalen og sånn sett har han ingen referanse for hvordan det kan/skal låte.

    Jeg er som The Shy, har ingen problemer med å høre lenger ned enn 20Hz....singel digits Hz anyone? :)
    er lydsignaturen til subwooferen som er et problem her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn