Høyttalere Hvor dypt bør en subwoofer spille til musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hornsubben min målt ute på kort avstand. Mikrofon var ikke db kalibrert opp mot REW, så det var nok vesentlig høyere volum en det vi ser her.

    Høyeste THD er ved 27 Hz er 0,367
    Vis vedlegget 480919


    Det var konserten i 2001 eller 2003, bandet som varmet opp for Bruce Springsteen på Valle Hovin. Bassisten var neger husker jeg, og han dro på så buksebeina under knærne vibrerte på hver tone, enda så tett vi stod der, samtidig som det kjentes i brystkassa om om den var brettet på gitaren. Var så høyt, tørt og dypt og alldeles rått som jeg aldri før har hørt - mon tro hvordan denne grafen hadde sett ut der :)
    Ja de råeste utekonsertene er gjerne noe en husker. Er spesielt å høre bølgefronten til mer enn 50 stk 18"/21" Mye partikkelhastighet vil jeg tro. Vanskelig å gjengi i et minndre rom
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvor høyt i frekvens spiller disse og har du noe kuttoff eller spiller de "rett ut"?

    Og kan du ikke legge ved ett bilde, må bare se disse her ass :eek:
    Det er vel ikke riktig å si hornsubben min lengre, den er solgt, og står oppe i Seterdalen et sted (Dolbytor) Har ikke rukket å ta turen opp der for nærmere ettersyn.
    Vil bli mye klokere på hvor god denne er, og hvor høyt opp i frekvens denne kan brukes. Det er en liten resonans rundt 150 Hz, men er ikke sikker på hvor plagsom den er.
    Er nok lurt med et høypassfilter på denne.
    Vis vedlegget 480926
    Vis vedlegget 480927

    Så tynne materialer, må jo nesten produsere resonanser dette her?

    For ordens skyld - jeg spør - meningen er ikke å være ufin.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hvor høyt i frekvens spiller disse og har du noe kuttoff eller spiller de "rett ut"?

    Og kan du ikke legge ved ett bilde, må bare se disse her ass :eek:
    Det er vel ikke riktig å si hornsubben min lengre, den er solgt, og står oppe i Seterdalen et sted (Dolbytor) Har ikke rukket å ta turen opp der for nærmere ettersyn.
    Vil bli mye klokere på hvor god denne er, og hvor høyt opp i frekvens denne kan brukes. Det er en liten resonans rundt 150 Hz, men er ikke sikker på hvor plagsom den er.
    Er nok lurt med et høypassfilter på denne.
    Vis vedlegget 480926
    Vis vedlegget 480927

    Så tynne materialer, må jo nesten produsere resonanser dette her?

    For ordens skyld - jeg spør - meningen er ikke å være ufin.
    22 mm er ikke så tynt og OSB plater er jævlig stive

    Jeg var også bekymret for dette, men etter en sinussveip på litt volum så var bekymringene borte. Overraskende lite vibrasjoner
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    [Ja de råeste utekonsertene er gjerne noe en husker. Er spesielt å høre bølgefronten til mer enn 50 stk 18"/21" Mye partikkelhastighet vil jeg tro. Vanskelig å gjengi i et minndre rom
    Enig, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår dette med partikkelhastighet. Partikkelhastigheten er helt enkelt lik lydtrykket delt på den akustiske impedansen. Den akustiske impedansen av luft ved en bestemt temperatur er gitt. Den er lik produktet av lydhastighet og tettheten av luften. Som Ohms lov, men for akustikk, hvor partikkelhastigheten tilsvarer strøm.

    Jeg ser at enkelte snakker om partikkelhastighet ("strømmen") som om det skulle være uavhengig av lydtrykket ("spenningen"), men det forutsetter i så fall at man endrer den akustiske impedansen ("resistansen"), og det er lettere sagt enn gjort. Ved 20 grader C er den 413,3 Pa s / m, tettheten 1,2041 kg/m3 og lydhastigheten 343,2 m/s, og da blir partikkelhastigheten lik lydtrykket i Pascal delt på 413,3 Pa s / m.

    Sengpiel: Acoustic Equivalent to Ohm's law
    https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_impedance
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Hva blir siffren hvis det er tåke?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    [Ja de råeste utekonsertene er gjerne noe en husker. Er spesielt å høre bølgefronten til mer enn 50 stk 18"/21" Mye partikkelhastighet vil jeg tro. Vanskelig å gjengi i et minndre rom
    Enig, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår dette med partikkelhastighet. Partikkelhastigheten er helt enkelt lik lydtrykket delt på den akustiske impedansen. Den akustiske impedansen av luft ved en bestemt temperatur er gitt. Den er lik produktet av lydhastighet og tettheten av luften. Som Ohms lov, men for akustikk, hvor partikkelhastigheten tilsvarer strøm.

    Jeg ser at enkelte snakker om partikkelhastighet ("strømmen") som om det skulle være uavhengig av lydtrykket ("spenningen"), men det forutsetter i så fall at man endrer den akustiske impedansen ("resistansen"), og det er lettere sagt enn gjort. Ved 20 grader C er den 413,3 Pa s / m, tettheten 1,2041 kg/m3 og lydhastigheten 343,2 m/s, og da blir partikkelhastigheten lik lydtrykket i Pascal delt på 413,3 Pa s / m.

    Sengpiel: Acoustic Equivalent to Ohm's law
    https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_impedance
    Hehe, helt enig. Har også litt vanskelig for å forstå dette med partikkelhastighet, så for min del er god og kontant bass noe en får med kontroll på rommets etterklang eller kontroll på vannfall.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva blir siffren hvis det er tåke?

    Hehe, fin greie vedrørende folks forståelse for hi-fi interessen, hvor vi generelt blir idioterklært for kabler. Mens vi nå også må lese værmeldingen før vi lytter til musikk pga. endringer av partikkelhastigheten i lufta, som kan gi visse negative lydmessige utslag, om ikke annet under målinger av lyden ;) ;) ;)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hva blir siffren hvis det er tåke?

    Hehe, fin greie vedrørende folks forståelse for hi-fi interessen, hvor vi generelt blir idioterklært for kabler. Mens vi nå også må lese værmeldingen før vi lytter til musikk pga. endringer av partikkelhastigheten i lufta, som kan gi visse negative lydmessige utslag, om ikke annet under målinger av lyden ;) ;) ;)
    For optimalt resultat i bassen så bør man benytte luftavfukter ved høy luftfuktighet/tåke
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Heller motsatt…..
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Kansje man kan få en tiondels procent til gode på THD hvis det er for bløtt i lufta ved måling. :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, fin greie vedrørende folks forståelse for hi-fi interessen, hvor vi generelt blir idioterklært for kabler. Mens vi nå også må lese værmeldingen før vi lytter til musikk pga. endringer av partikkelhastigheten i lufta, som kan gi visse negative lydmessige utslag, om ikke annet under målinger av lyden ;) ;) ;)
    En grad temperaturendring i lytterommet gjør garantert mer forskjell i lyden enn de fleste kabelforskjeller og andre audiofile fetisher. Likevel er det ingen som hører de forskjellene, langt mindre bruker tid og penger på å sikre at lufttemperaturen i lytterommet er optimal og konstant. Man kan jo fundere over det, men kanskje i en annen tråd. :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Er tatt hensyn til her men mest for motvirking av kabinettsprekker og kos og ikke for lyd. Vel...tetting av vinduer gir litt mindre støy da men det er noe annet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hva blir siffren hvis det er tåke?

    Hehe, fin greie vedrørende folks forståelse for hi-fi interessen, hvor vi generelt blir idioterklært for kabler. Mens vi nå også må lese værmeldingen før vi lytter til musikk pga. endringer av partikkelhastigheten i lufta, som kan gi visse negative lydmessige utslag, om ikke annet under målinger av lyden ;) ;) ;)
    For optimalt resultat i bassen så bør man benytte luftavfukter ved høy luftfuktighet/tåke
    Aha, det er det man gjør for å tørke opp i bassområdet. Vi har vel alle hørt om uttrykkene våt og tørr bass
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn