Høyttalere Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt?

Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt i grader?

  • Mindre enn 45 grader

    Stemmer: 14 17.7%
  • 45 grader

    Stemmer: 8 10.1%
  • 60 grader

    Stemmer: 42 53.2%
  • 75 grader

    Stemmer: 12 15.2%
  • 90 grader

    Stemmer: 1 1.3%
  • Over 90 grader

    Stemmer: 2 2.5%

  • Totalt antall stemmer
    79

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mellom center midrange/tweeterne 2,8m
    til sweetspot fra front midrange 4m
    skulle bli ca 41 grader
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Spøk til side! 3,8 m. mellom CD, samme på senter på spole i bassen som montert i samme plan. 5,8-6 m. Fra CD til lytteposisjoner(har ikke såå definert sweetspot).
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Høyttalerne står der dem står, og jeg sitter her jeg sitter. Hvor mange grader det utgjør, eller hvor store distansene blir etc., det har jeg intet behov for å finne svar på og kunne ikke brydd meg mindre..

    Det betyr derimot ikke at jeg aldri har jobbet med plassering av høyttalere etc, for det har jeg jo naturligvis gjort med mye utstyr jeg har hatt, men har aldri hatt behov for å hente frem målebåndet når det er gjort.

    Hadde ikke utgjort noen forskjell fra eller til i alle tilfeller, om målet hadde vært det ene eller andre, så hvorfor styre mer enn man må? Jeg er en latsabb!!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Høyttalerne står der dem står, og jeg sitter her jeg sitter. Hvor mange grader det utgjør, eller hvor store distansene blir etc., det har jeg intet behov for å finne svar på og kunne ikke brydd meg mindre..

    Det betyr derimot ikke at jeg aldri har jobbet med plassering av høyttalere etc, for det har jeg jo naturligvis gjort med mye utstyr jeg har hatt, men har aldri hatt behov for å hente frem målebåndet når det er gjort.

    Hadde ikke utgjort noen forskjell fra eller til i alle tilfeller, om målet hadde vært det ene eller andre, så hvorfor styre mer enn man må? Jeg er en latsabb!!
    Poenget med tråden er vel bare å sammenligne litt hvordan oppsettet til de forskjellige brukerne her er. Sånn for gøy, liksom. Og for min del var det faktisk nyttig, da jeg følte jeg hadde landet på en god plassering, men så fant jeg en ny som er enda bedre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerne står der dem står, og jeg sitter her jeg sitter. Hvor mange grader det utgjør, eller hvor store distansene blir etc., det har jeg intet behov for å finne svar på og kunne ikke brydd meg mindre.

    Nja, du bryr deg da åpenbart tilstrekkelig til å måtte utbasunere at du ikke bryr deg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    På hvilken måte kommer det an på høyttalerne mener du ?
    Høyttalere har forskjellige spredningskarakteristika.
    Noen høyttalere sender lyden mer rett frem enn andre og det vil variere gjennom frekvensspekteret. Et horn sender diskantfrekvensene helt annerledes enn et dynamisk element, enn en elektrostat, etc.
    Vinkling av høyttalere uten at det er relatert til hva slags høyttaler er litt meningsløst rett og slett.
    Det er sikkert en ingenør tilstede som kan forklare i mer korrekte termer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Høyttalere har forskjellige spredningskarakteristika.
    Noen høyttalere sender lyden mer rett frem enn andre og det vil variere gjennom frekvensspekteret. Et horn sender diskantfrekvensene helt annerledes enn et dynamisk element, enn en elektrostat, etc.
    Vinkling av høyttalere uten at det er relatert til hva slags høyttaler er litt meningsløst rett og slett.
    Det er sikkert en ingenør tilstede som kan forklare i mer korrekte termer.
    Nå dreide dette seg kun om å finne målebåndet ....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    På tide å presisere at denne tråden handler om målbare avstander og vinkler - hvordan er høyttalere og lytteposisjon fysisk plassert i rommet.

    Hvor stort lydbilde man opplever er noe annet, og det er ikke det vi diskuterer her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn