Alt til hus og bolig Hvitevarer: Har Bosch blitt Bæsj?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så da er spørsmålet mitt, noe som jeg har lurt på mange ganger i alskens sammenhenger: når du først har lagd det perfekte produktet som gjør jobben, vasker superbra og er utrolig stillegående, hvorfor i herrens navn kopier du ikke bare suksessen?
Trolig fordi det ikke garanterer godt salg. Nye funksjoner og reklame trumfer. I tillegg kommer det strengere miljøkrav i forhold til lavere effekt osv.

Generelt vanskelig å finne uavhengige testrapporter av hvitevarer og levetid. Fant en del for mange år siden, men vanskeligere i senere tid. Det er det eneste som kan virkelig si noe sikkert. Tilbakemeldinger fra forbrukere har ikke verdi før man har et stort antall for hvert produkt. At enkelte personer har erfaring med et merke sier i grunnen veldig lite. Kan f.eks ha sammenheng med hyppigheten produktet brukes. Og spør man en serviceperson så kan de fort være farget av de måtte reparere to Miele maskiner under 10 år i forrige uke.

Som Rudi nevnte er Bosch og Siemens stort det samme under forskjellige merkenavn. At AEG og Grundig også var det, er derimot nytt for meg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.710
Antall liker
9.324
Sted
Trondheim
Jeg har hatt problemer med en Siemens kombi mikrobølge/stekeovn 2 ganger på 7 år. Løsningen har vært å reboote datamaskinen som styrer den. Trekk ut strømpluggen, vent et minutt og sett inn pluggen og alt funker igjen.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har selv blitt advart av kjennere i hvitevarebransjen mot å kjøpe toppmodellene, det er rett og slett mer feil på dem. Og hvem har bruk for alle spesialfunksjonene? er mest bare jåleri.
Du har et poeng der. Nye funksjoner/teknologi har ofte barnesykdommer og er mer komplekse enn forrige generasjon.

Anser ikke meg selv som noe gadget-freak, men er unektelig av den jålete typen.. 🙃

Miele G7107 er for øvrig installert, og jeg er stolt av meg selv for ikke å ha flesket ut for toppmodell med automatisk dosering. Tanken slo meg da også, at noe nytt som dette var enda litt umodent til å tenke levetid 10-20 år..
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Du har et poeng der. Nye funksjoner/teknologi har ofte barnesykdommer og er mer komplekse enn forrige generasjon.

Anser ikke meg selv som noe gadget-freak, men er unektelig av den jålete typen.. 🙃
En ting er bra sikkert, jo flere funksjoner og dill dall, desto mer er det som kan bli feil på. Tipper ikke mange er uenig.

Her et eksempel fra bil.
En på jobben har en 5 år gammel Volvo XC90 premium bil. Han har det siste året vært 5 ganger inne på verksted grunnet den elektriske bakluka bare går litt opp. Verkstedet byttet motorer, armer, mm. Kort tid etter, samme feil. Til slutt byttet dem alt; motor, ledningsnett, «hjerne»…alt.
Tror du jeg ironiserte med min arbeidskollega når jeg sa «det enkle er ofte det beste»?😀 min manuelle bakluke er det aldri feil på😀
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Du har et poeng der. Nye funksjoner/teknologi har ofte barnesykdommer og er mer komplekse enn forrige generasjon.

Anser ikke meg selv som noe gadget-freak, men er unektelig av den jålete typen.. 🙃

Miele G7107 er for øvrig installert, og jeg er stolt av meg selv for ikke å ha flesket ut for toppmodell med automatisk dosering. Tanken slo meg da også, at noe nytt som dette var enda litt umodent til å tenke levetid 10-20 år..
Vi kjøpte ny stekeovn, Elektrolux by IKEA, for et par år siden. Vi gikk for den nest dyreste modellen, den er lik den dyreste minus dampfunksjon. Dette kostet er par tusen ekstra, men ble frarådet av selger. Han mente det var like greit å sette en skål med vann i ovnen hvis man var ute etter den funksjonen dersom man i det hele tatt hadde bruk for det.
Har ikke savnet dampfunksjon og stekeovnen funker meget bra.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Har Husquarna hvitevarer hjemme fra 1997, og alt funker som det skal ennå. Integrerte hvitevarer koketopp, stekeovn i høyskap, micro og kjøl-sval skap.....
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.447
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ikea var nevnt her. Bestilte nytt kjøkken derfra for 2 uker siden. De integrerte hvitevarene jeg valgte er Electrolux og Bosch...
Kjøpte alt av Siemens hvitevarer sist jeg pusset opp i 2006, har ikke hatt ett problem. Bank i bordet :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå er det vel såpass vanlig å bytte kjøkken etter moten at hvitevarene ikke rekker å gå istykker. For produkter med standardmål ville jeg definitivt sett på Finn.no før jeg eventuelt kjøpte nye produkter.
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Har ikke savnet dampfunksjon og stekeovnen funker meget bra.
Er jo enkelt å "ikke savne noe" man ikke har da :) Hadde du hatt dampfunksjon kan det hende du hadde skrytt hemningsløst av hvor mye bedre maten ble med den?;)

Men du har kanskje ett poeng likevel, for jeg kjøpte nettopp ny komfyr. Electrolux til 13.000kr med ALT av funksjoner, deriblant denne dampfunksjonen. Har hatt komfyren i 5 mnd nå, superfornøyd med den. Mange kjekke smådetaljer slik som klokke som setter seg på når du bruker komfyr, 3 små pip når "innstilt temp er oppnådd" og brofunksjon på platene osv.
........Men ja du gjettet riktig, enda ikke brukt den dampfunksjonen:cool: (for lat til å lese i bruksanvisningen hvordan det fungerer)
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Vi kjøpte ny stekeovn, Elektrolux by IKEA, for et par år siden. Vi gikk for den nest dyreste modellen, den er lik den dyreste minus dampfunksjon. Dette kostet er par tusen ekstra, men ble frarådet av selger. Han mente det var like greit å sette en skål med vann i ovnen hvis man var ute etter den funksjonen dersom man i det hele tatt hadde bruk for det.
Har ikke savnet dampfunksjon og stekeovnen funker meget bra.
Flott at du er fornøyd, men den påstand fra selger er direkte feil
Har selv denne fra Ikea med dampfunksjon, og den mengde vann (og damp) som går med når damp benyttes vil ikke en denne løsning med en vannskål være i nærheten av å klare
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.379
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det går den veien med alt da display er blitt billigere å innstallere enn mekaniske brytere med akslinger og skruer.
Det er f.eks behagelig å vri på knotten på bilradio eller viftestyring når man pr. refleks finner knotten uten å ta synet fra veien.
Touch-display krever visuelt fokus, rart ikke dette straffes på linje med mobil-bruk under kjøring ?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Touch-display krever visuelt fokus, rart ikke dette straffes på linje med mobil-bruk under kjøring ?
Satt på med en kollega i dag, han har kjøpt seg ny Jaguar SUV. Vi hadde noen viktige diskusjoner som stadig ble avbrutt av GPSen, som han prøvde mute. Alt er skjermmenyer, så etter litt skingring frem og tilbake måtte vi bare stoppe i veikanten og knote det til. Som du sier, helt umulig å gjøre stort uten å ta hånd fra rattet og fokus fra veien 😮
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trykkskjerm er en elendighet. Snodig at en del av løsningene er tillatt i biler.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Forbudt å bruke mobiltelefon, men tillatt å fikle med en iPad. Forstå det den som kan...
iPad’n er primært støttefunksjon til bilkjøring, mens mobilen er (unødvendig)underholdning.

Men enig i at det å styre en skjerm krever visuell kontakt, mens det å rekke hånda bort på en vribryter er mer intuitivt og lar deg opprettholde fokus på vegen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.710
Antall liker
9.324
Sted
Trondheim
I Tesla Y har de nnå gjort det enda verre. Der er det bare 2 knapper på rattet. En for å velge modus, og en for å velge i det moduset. Slik at hvordan knapp2 fungerer er avhengig av hva man har gjort med knapp 1 (hvis jeg husker riktig). Hvis det er noe man vet fra MMI er det at modi i brukergrensesnitt er fy-fy. En bryter skal ha samme funksjon uavhengig av hva man har valgt med en annen bryter.
Og i tillegg mister man alt av taktil respons når man trykker på en skjerm.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
All den tid men kan velge identisk funksjon på begge sider er det vel naturlig at man ikke har samme funksjon på begge. Jeg kjenner ikke til biler med mer intuitivt MMI enn Tesla (ut fra egen begrenset erfaring).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.710
Antall liker
9.324
Sted
Trondheim
Bruk av modi, manglende taktil tilbakemelding, ikke bruk av "muskelhukommelse" - det bryter vel med stort sett alt av MMI-kunnskap som man har forsket seg fram til de siste 50 årene.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.926
Antall liker
11.332
Sted
Ytterst i havgapet...
- men klarer man å betjene dette uten å fjerne blikket fra trafikken??? Jeg bytta bil i sommer, og nybilen har ikke dreieknott på radioen... det irriterer med faktisk nokså mye.. rett nok har jeg knapp på rattet, men dog... skruknotten visste jeg eksakt hvor var...... :cool:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hva med å sette vifte på et hjul og volum på andre? Ble ikke være noe stort problem.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Miele er fortsatt bra, men de etablerte seg i Dongguang i 1996 og deler produserer i Kina, men monteres i Tyskland.
Noen av delene Miele får produsert i Kina. I tillegg lager de vel også støvsugere der.


Som forbruker er det ikke nødvendig å gi ved dørene til Elkjøp o.a. De får inn varene til ekstremt lave priser og "merket" får det inn fra Asia til ekstremt lavere priser. Derfor man også tilbys en erstatning, som regel. Koster betydelig mindre enn å forsøke å reparere på garanti.
Det forklarer muligens hvorfor jeg opplever vår nye Miele støvsuger for å være utviklet av individer som aldri har støvsugd en boligetasje i hele sitt liv.

Min første støvsuger når jeg etablerte meg for mer enn 35 år siden er en Miele. For 15 år siden ble den degradert til oppgaver i garagen og 3 stk Elektrolux har forsøkt seg her med veldig kort levetid (plastdeler knekker). Før vi nå kjøpte Miele igjen via postordre. Men makan til simpelt makkverk.

Spolen til ledning har så kraftig fjær at drar man støvsuger med seg etter håndtaket klemmes støvsugerslangen flat og man blir redd slangen går i stykker.
Dermed må man på forrhånd dra ut så mye ledning man tror man behøver. Men dette gir et nytt problem. Fordi det første man nå gjør er å dra støvsugeren over ledning som ligger løst på gulvet. I sin visdom har nemlig Miele montert på så små hjul på dette apparatet at nå blir støvsugeren stående bom fast i ledningsvasen.

Med seperate Miele kjøl og fryseskap kan jeg bekrefte at Miele er i toppskiktet vedrørende pris på deler. På begge skap har vi klart å knekke håndtakene grunnet en helt elementær designfeil gjort av Miele. Men det har de løst enkelt ved å prise hvert håndtak til nesten 5.000,- pr stk levert av norsk delelager. Heldigvis fant jeg dette selskapet i Finland som bruker en mindre kalkulator og med tilnærmet samme fraktpris som den norske leverandøren https://www.huoltopalvelu.com/
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Har svært blandede erfaringer med Miele. Har inntrykk av at kvalitet og funksjonalitet har gått kraftig tilbake de siste årene. «Tysk kvalitet» er ikke lenger hva det en gang var... Har negative erfaringer med både støvsuger, vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøpt de siste årene. Har eldre produkter fra Miele som er førsteklasses.

For øvrig virker det som Miele er langt høyere priset i Norge enn i mange andre land, også relativt til andre merker.

Ved siste innkjøp av vaskemaskin var selgeren ærlig med at Miele ikke lenger hadde spesielle fortrinn, snarere tvert om. Det ble i stedet vaskemaskin fra LG som fungerer fint.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
944
Det kommer helt ann på hvilken Miele maskin man kjøper. En venn av meg er hvitevaresjef hos en stor Elkjøp-forretning.

Generelt på hvitevarer, anbefaler hun Miele, Siemens og Electrolux(om budsjettet er lavere og man ønsker mye av de samme funksjonene).
Flyttet inn i en bolig hvor det var AEG, ASKO og Electrolux.. Det var en "daglig kamp" og et stort irritasjonsmoment. Særlig ujevn regulering av platene og ujevn temperatur i ovnsrommet.... Nesten så osten på pizzaen ble brun i samme mønster som selve elementet.. Oppvasken var sjeldent ren(jeg skyller ikke på forhånd :) ) Nå er alt Siemens på kjøkkenet og det fungerer perfekt.
Siemens/Bosch oppvaskmaskin av nyere type kan nok være litt kresen på oppvaskmaskintablettene som brukes, og det er viktig at man setter seg inn i brukermanualen og programmerer den riktig. Det har mye å si for sluttresultatet. Finish er de tablettene som funker perfekt har jeg funnet ut.

På vask og tørk har Miele fortsatt færrest reklamasjoner og garantireparasjoner på de variantene som er tyske og bygget som en "tanks" i følge henne. Ingen tvil liksom..
Jeg hadde valgt meg ut et par, men hun valgte noen andre for meg som var litt billigere, men som var bygget i Tyskland og som hun sa: "Skikkelig Miele". Maskinene har gått feilfritt i 4 år foreløpig. Har opplevd at kun en av nå 7 Miele vask/tørk produkter har gått fyken i mitt unge liv. Den var da 28 år gammel og hadde vasket for en familie på fem i hele den perioden. Samtidig synes jeg at jeg hører altfor ofte at folk sier at vaskemaskinen røyk her om dan.. Og det er aldri Miele de har når jeg spør..
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Har bare gode erfaringer med Bosch (Simens). Oppvaskmaskinen er 18år, og det samme er Siemens komfyr/koketopp. Siemens/Bosch er samme innmat...
Gikk på en blemme for noen år siden da jeg måtte ha ny vaskemaskin, og kom hjem med Grundig vaskemaskin og tørketrommel. Tørketrommelen ble byttet etter 1,5 år da den ikke tørket skikkelig, og vaskemaskinen røk etter 5,5 år, og fikk et overslag på minst 4000.- for å fikse den (Styringsdelen røk). Møkkaprodukter, men slik er det når det er laget i Tyrkia...
Har nå en Electrolux tørketrommel og Bosch series 8 vaskemaskin, og er svært fornøyd med begge to. Vaskemaskinen er så stille at den får Grundig til å ligne et steinknuseverk. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt dyr Miele...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Nå røyk oppvaskmaskinen. Teknikeren sa sorry, varmeelementet var smeltet og hele Zeolith-greia var gåen. Bedre å kjøpe ny, sa han. Javel, så jeg gikk til verks, prøvde å lese meg opp litt (ikke så lett, Bosch virker å ha null modellguide og vanskelig å forstå hva som er hva (series 2 vs 4 vs 6 , hva er forskjellen?). Fantes visst en toppmodell, men ingen solgte den. Dro til Elkjøp for å snakke med et ordentlig menneske og tafse litt.

Jeg ble skikkelig skuffa. For det første virket innmaten av langt lavere kvalitet enn det jeg var vant til, selv toppmodellen i Series 6. Selger vedga at de hadde skrudd ned kvaliteten innvendig de siste årene. Så var det knappene... Ekle, squishy knapper uten ordentlig feedback. Hjelper ikke at du har store knapper av metall (eller metallakkert plast?) når de ikke føles ordentlig. Og, hva med ordentlig display? Næh, det var borte. Men de hadde lagt til noe app-greier -- som garantert var på bekostning av øvrig kvalitet.

Så jeg er trist og desillusjonert. Og har endt opp med Miele.

Noen andre med lignende erfaringer? Har kvaliteten falt det siste tiåret? Gjelder det samme for andre merker? Hvorfor? :cry:
Min gamle oppvaskmaskin gikk gaiken, så det ble en Bosch-bæsj series 2. Den har evig nok programmer, inkl 70c.
Men tørkeevnen da mann…den er laaaangt dårligere enn den 8år gamle no-name billig maskina som var lagd i Kina!😟

Men dem sier at sånn er det i dag. Maskinene skal nesten ikke bruke strøm hverken til vask eller tørk. Min maskin har energiklasse D etter det nye merkesystemet. Tilsvarende det gamle, så har den A+++++ 😅
Stakkars dem som kjøper ny oppvaskmaskin i 2026, disse maskinene skal bruke like lite strøm som ei Led pære på 7watt 😅
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Måtte kjøpe ny oppvaskmaskin da den som fulgte med leilighet sluttet å virke, det var en Bosch.
Flyttet inn her i 2005, og så at den var fra før den tid, så altså rundt 20 år gammel.

Den gamle var 45cm, så måtte velge samme størrelse nå.
Dessverre er ikke utvalget enormt, og det ble en Bosch igjen.
Som nevnt over, mange programmer og mye strømsparing.
Derfor har jeg laget et eget program som gir 10 minutter ekstra tørketid.
Hadde problem med at kopper og glass var fuktig på toppen, derfor gjorde jeg dette.
Bruker et program på 65 grader som egentlig tar 1 time, men nå altså bruker 1 time og 10 minutter.

Tviler dessverre på at denne kvaliteten holder i 20 år sånn som Bosch har blitt.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
I mitt barndomshjem står det en AEG Turnamat, over 50 år, men fortsatt i bruk. Kan vel delvis forklares med toppmatingen og en separat, mindre sentrifuge, men jeg er ikke i tvil om at også kvaliteten har gått ned med årene, også hos tyskerne. Selv har vi en rundt 5 år gammel Miele, som vi håper varer i mange år til, men jeg skjønner nå at det slett ikke er noen selvfølge.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Den nye Bosch’n har en knapp for ekstra tørking, men merker ikke store forskjellen. Det er spesielt plast som tørker dårlig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Maskina i stålfinish var på kampanje på Elkjøp, ned fra 8500,- til 4750,-. Eller det samme som 2stk Steely Dan plater fra Analogue Production 😀
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Gjett hva som røk..

EA38E984-F801-41DB-835B-66A2E7718693.jpeg

Den har luktet litt svidd sa kona. Og så sa det pang. Og nå vil den ikke skru seg på. Ikke bare er det latterlig å ha en toppserie-maskin med utseende og oppførsel som en innstegsmodell, men det gjelder visstnok komponentene også.

Kona sørger over den, men jeg klarer knapt vente på å få den stygge B****-logoen ut av huset. Er generelt litt forbanna om dagen, og dette gjorde det ikke bedre... 🤬🤬🤬
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.719
Torget vurderinger
2
Nye hvitevarer er ofte dårlige, men et tips er å sjekke spenningen i nettet.

Da jeg flyttet til Valdres sjekket jeg og den var over 250V. Hadde en del vintage hifi o.a. og det var naturlig for meg å sjekke før jeg koblet noe av dette på.
Bodde slik at det var kurant for tekniker å rykke ut og justere spenningen fra trafo og opp til meg og den ble liggende fast på 230V hele tiden jeg var der. (De kom dagen etter at jeg ringte).
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kondolerer, -eller ikke, etter det du skriver.

Skjønner godt hva du mener, fra første innlegg til nå. Har kjøpt 2 nye leiligheter siste 3 år, så fått erfaring med både Bosch og Siemens. Jeg er godt representert akkurat her jeg bor nå, ved at alle hvitevarer/brunevarer er av disse to merkene.
Dog litt lavere serie. Vaskemaskin og tørketrommel er i 6-serien.
Alt virker så langt, men det første jeg gjorde var å hive ut det integrerte Siemens kjøleskapet i boden. (Rablet litt om dette i egen tråd)

Jeg hadde en representant innom fra utbygger. TBM (som var ærlig) sa vel rett ut at stort sett alle hvitevarer som følger med nye boliger er Kina-utgaver av de kjente tyske, og at du skal høyt opp i pris før kvaliteten blir som ønsket Jo takk for den!
Denne rep.regnet forøvrig med at ALT, slik som dører, skap, benkeplater o.l.ville gå i filler i løpet av en 5 års tid, om han ikke er superforsiktig pedant (Som dessverre jeg er)
Men, det finnes SKIKKELIG varer fortsatt. Det koster, men ift hva? Folk her inne betaler 120.000 for en liten streamer burkf.eks.
For den prisen får man vel alle varer man behøver, av høy nok kvalitet.
Prioriterer vi feil? Når jeg vokste opp, så var vaskemaskin o.l.investeringsobjekt. Jeg arvet den gamle AEG tyskproduserte vaskemaskin etter at den hadde vært i bruk siden jeg var barn. Deretter brukte jeg den selv i ca 10 år selv før jeg solgte huset.
Ble vel rundt 30 år. HiFi fra østen ble ikke prioritert i familien. Gamle dager ass.😁
De var klokere før.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg kan forstå at en vaskemaskin til 4000 ikke holder vann (sånn i overført betydning). Prisene på hvitevarer har nærmest stått stille de siste 10 år. Da er det noe galt, spør du meg.

Men det blir vel en tur innom Power i morgen. Noe Miele kanskje, vet ikke hva annet som kan være trygt.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Tja…vet ikke hvor Bosch 8 serie er laget nå, men tidligere var det Tyskland?
Miele kanskje ja? En tysklaget, tror jeg ville testet ut det kanskje.
Ellers hadde jeg i 2019 en litt dyrere Samsung, som var overraskende bra faktisk.
Hadde den i for kort tid til å vurdere stamina på den.

Edit: er koreanere de nye tyskere?

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Har nå brukt min nye Bosch series 2 oppvaskmaskin i noen uker. Den vasker godt, er rimelig stillegående.
Den er klart mer avansert i måten den vasker på, jfr den gamle, den nye vasker med høyere trykk gjennom spylearmene i korte perioder i vaskeprogrammet.
Min er lagd i Polen.

Men tørkeprogrammet kunne vært bedre, men vasker om kvelden og tar ut av maskina på mårran, da er stort sett tørt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Det er hardt å være i hvitevarebransjen, svenske Electrolux taper mye penger og sier nå opp 12000 ansatte.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Har Bosch oppvaskmaskin som er 19 år gammel. Ser ut og fungerer som ny. Stekeovn/platetopp er Bosch/Siemens og er like gammel, men her er det skiftet noen termostater men fungerer prikkfritt. Var ganske dyr i sin tid, og det lønner seg å bruke noen penger skal en ha ting til å vare. Resten av hvitevarene var mer standard kvalitet, og det er byttet ut opptil flere ganger. Kjøper en Bosch vaskemaskin eller tørketrommel til 5k er dette like dårlig som resten av "No brand " markedet. Kvalitet koster dessverre, og fikk merket dette da jeg ble "lurt" til å kjøpe en Grundig vaskemaskin og tørketrommel. Ikke særlig billig, men kvaliteten var av god Tyrkisk elende. Tørketrommelen ble solgt etter 1 år, da den var ubrukelig. Vaskemaskinen varte rett over 5 år da hele elektronikken røk. Gikk på fyllinga...
Kjøpte da en Serie 8 Bosch vaskemaskin til 15k som er laget i Tyskland, og den virker å være av god kvalitet, stillegående og solid bygget. Kan se ut som det er i prisnivået 15-20k at skikkelig kvalitet starter i dag. Har en Electrolux tørketrommel til 10k og den fungerer greit, men en merker at her får en bare kvalitet så det fungerer. Kommer nok ikke til å vare veldig lenge etter garantien....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.064
Antall liker
33.735
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kjøpte et Bosch kjøl / frys for 4 år siden og er meget fornøyd. 70cm bredde og veil. pris på 18k hvis jeg ikke husker feil. De eldre Bosch og Siemens oppvaskmaskinene holdt vel også i minst 20 år . Har ingen erfaring med nyere modeller der.


boschweb.jpg Bosch2web.jpg
 
Topp Bunn