Høyttalere Hvis høyttaleren er det svakeste ledd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spiller ingen rolle for meg hva man selger. Alle kan tvinne kabler, alle kan lime skoesker, men bare smarte driftige menneske lodder stemningen, stiller forsiktige spørsmål og innynder seg hos de rette før de pusher skiten sin til et enstemmig halleluja. Både røverne Zensati og Skogrand ga seg ut for å være uskyldige medlemmer. Vi forakter deres metoder fordi de er kabelpushere.
    Hvis du mener jeg har opptrådt uredelig, ikke spilt med åpne kort, fremstilt meg selv eller produktet som noe annet enn det jeg/det er, eller gjort noe som helst annet du mener ikke er innafor enten generelt eller her på hifisentralen, så er det fint om du sier det rett ut.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Spiller ingen rolle for meg hva man selger. Alle kan tvinne kabler, alle kan lime skoesker, men bare smarte driftige menneske lodder stemningen, stiller forsiktige spørsmål og innynder seg hos de rette før de pusher skiten sin til et enstemmig halleluja. Både røverne Zensati og Skogrand ga seg ut for å være uskyldige medlemmer. Vi forakter deres metoder fordi de er kabelpushere.
    «….før de pusher skiten sin…», skriver du. Jeg synes alle produsenter bør få lov til å dokumentere hvilket problem de løser og hva som er unikt med deres løsning. Her skiller pusherne seg fra de virkelige innovatørene. Hvilken plass har man som produsent i en innovasjonsøkonomi?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    DIY er jo en hobby i seg selv.
    Jeg gikk for mange år siden inn for å lage den ultimate basskasse. Målet var enkelt: "null kassevibrasjon". Løsningen en DIY'er kan tillate seg er 100mm tykk baffel i betong som alene veier 70 kilo! I betongen er det støpt inn en gjeng 8mm gjengestag som innerkassen festes til. Hele ytterkassen er bygget uten å komme i kontakt med innerkassen og mellomrommet på 50mm er fylt til randen med sand. Totalvekt ca. 150 kilo. Fire 8 tommere fra Seas montert mot hverandre (isobaric) kansellerer ulinearitet.
    Vis meg en subwoofer med lavere kasseresonnans!!!
    (At suben ikke spiller spesielt høyt, at det en nesten umulig å flytte på og at den er stygg som juling er ikke så viktig..)

    1620476662561.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio , det kan virke urimelig av @MakkinTosken å nevne selskapet ditt i samme åndedrag som visse kabelprodusenter. Man må ha i bakhodet at @MakkinTosken for det meste befinner seg under jorden der dagslyset sjelden glipper inn, langt ute på et jorde i Østfold. Dermed kommer han av og til i skade for å kalle en spade for en spade på en måte som ikke ville gitt ham innpass i hoffet. Kanskje som hoffnarr, men ikke som knekt eller spyttslikker.

    Det jeg tror @MakkinTosken egentlig snakker om fra dypet i hulen sin, er «world peace» i en større setting. Poenget er at verden i dag har et problem med overkonsum. Verdens fyllinger vokser, naturen og fremtiden taper. Denne utviklingen - en slags sirkelbevegelse hvor økonomisk vekst har blitt målet uten å tenke på ringvirkningene av en stadig raskere sirkelbevegelse - har nå kommet så langt at folk på tvers av det politiske spektrum begynner å bli urolige. Blir verden et bedre sted med enda et nytt produkt som ikke er åpenbart bedre enn det gamle eller bør vi sette større krav til reell innovasjon og verdiskaping i fremtiden?

    @MakkinTosken sin østfoldske sjarm kom sannsynligvis i veien for det etiske aspektet i innlegget hans. Er det urimelig å reise et etisk spørsmål til en produsent av et produkt med et betydelig fotavtrykk hva angår karbon og andre negative eksternaliter? Er det ikke rimelig at en produsent kan svare på hvordan produktet bringer verden videre utover det å øke inntektene i selskapet og den økonomiske veksten generelt? Hva er unikt ved selskapet ditt? Er det marketingen som er unik eller er det teknologien og problemene produktet løser som er unikt?

    Håper du ser den etiske siden utover det å generere inntekter på kort sikt.
    Usikker på hvor seriøst jeg skal ta dette innlegget, men jeg tenker i utgangspunktet dette er belyst opp og ned i mente i utviklingstrådene - så jeg tenker det er greit å henvise til det for de som ønsker detaljer.

    :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    DIY er jo en hobby i seg selv.
    Jeg gikk for mange år siden inn for å lage den ultimate basskasse. Målet var enkelt: "null kassevibrasjon". Løsningen en DIY'er kan tillate seg er 100mm tykk baffel i betong som alene veier 70 kilo! I betongen er det støpt inn en gjeng 8mm gjengestag som innerkassen festes til. Hele ytterkassen er bygget uten å komme i kontakt med innerkassen og mellomrommet på 50mm er fylt til randen med sand. Totalvekt ca. 150 kilo. Fire 8 tommere fra Seas montert mot hverandre (isobaric) kansellerer ulinearitet.
    Vis meg en subwoofer med lavere kasseresonnans!!!
    (At suben ikke spiller spesielt høyt, at det en nesten umulig å flytte på og at den er stygg som juling er ikke så viktig..)

    Vis vedlegget 720449
    Der hvor jeg tror DIYere virkelig kan lage noe helt unikt i dag, er gjennom det vi kan kalle CAD (inkl. simuleringer osv.) og få en hel høyttalerboks - eventuelt moduler for drivere - «printet» ut i MDF eller annet egnet materiale. Det sier seg selv at en slik «printer» må leies, men med moderne teknologi kan man (snart?) få printet ut akkurat de bokser inkl. waveguider man ønsker - og da gjenstår bare å plugge inn passende drivere til boksen.

    Har liten tro på at det er billig å printe ut slike bokser, og hvis man har beregnet feil, blir feilene fort dyre…

    PS: Ellers er min egen subwoofer en kjøpesak på 150 kg. En TV er plassert oppå og det er ingen resonans her eller der. Grillen på subwooferen er massivt stål.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på hvor seriøst jeg skal ta dette innlegget, men jeg tenker i utgangspunktet dette er belyst opp og ned i mente i utviklingstrådene - så jeg tenker det er greit å henvise til det for de som ønsker detaljer.

    Men ultrakort oppsummert:

    Inkognito: Såvidt meg bekjent finnes det ingen subwoofere med samme lydkvalitet kombinert med formfaktoren/plasseringsvennligheten. Kommer også med en spesifik preset tilpasset SBS.1 og er således en del av et større modulært system.

    10D: Verdens mest kompakte dobbel 10". Kommer også med en spesifik preset tilpasset SBS.1 og er således en del av et større modulært system.

    SBS.1:Jeg kjenner ikke til noen høyttalere som er like små (visuelt og fysisk) som spiller med samme autoritet (rent og høyt) i kombinasjon med subwooferne. Sannsynligheten med å lykkes med subwooferintegrasjonen er også langt høyere da de er designet for hverandre. Jeg kjenner heller ikke til noe system eller høyttalere som spiller like bra i nærheten av prisen, spesielt tatt i betraktning at effektforsterkere følger med. Men selv uten å ta det med i ligningen vet jeg ikke umiddelbart hva det skulle være.

    Du får altså et system som knapt synes i stua, som spiller like bra eller bedre enn alt annet til prisen. Hva enkeltindivider som ikke er i målgruppen synes om produktet, eller om de vurderer det som innovasjon eller ikke er jeg ikke så ekstremt opptatt av. Hvorfor man bruker energi på å irritere seg over produkter man uansett ikke skal kjøpe forstår jeg ikke helt, men det får være opp til hver enkelt hva de velger å bruke dagen sin på. :)

    Jeg er en tilhenger av å stjele, men tyveri må skje på riktig måte. Så jeg vil nå oppfordre til å stjele. Mer om det nedenfor.

    Spesifikasjonene på hjemmesiden din er av det sparsommelige slaget. Du har heller ingen «short story» som er lett å forstå for dem som søker teknisk innsikt.

    Her er et eksempel på oppbygging av en god story. Og nedenfor er eksempler på en grei gjennomgang av spesifikasjon på oversiktlig vis. Begge deler kan «stjeles». Å stjele gode idéer er helt ok :)


    9391EA7A-3E15-4454-A195-8E3D89F11CE2.jpeg

    FFF35C5F-12CB-44B9-BCFE-07623DAF59FB.jpeg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips. Litt usikker på hvorfor jeg blir holdt til en høyere standard en omtrent samtlige subwooferprodusenter i verden (som oppgir mindre detaljerte opplysninger enn meg), men det er jo positivt at forventningene er høye. På både 10D og SBS.1 produktsidene er det direktelinker både hit til sentralen og til ASR med massevis av informasjon og målinger, og selv direkte på produktsidene med spesifikasjoner og CEA2010-målingene så er det mer enn 90% av produsenter flest tilbyr. Tilbakemeldingene så langt er at det er forfriskende med så mye åpenhet og informasjon i motsetning til hva stort sett alle andre tilbyr, så jeg blir litt overrasket av at ditt inntrykk er det motsatte.

    At Genelec har en mer gjennomarbeidet produktpresentasjon stemmer helt sikkert. Hvis det ikke var tilfelle hadde vel det vært mer rart enn det motsatte. Jeg skal lese meg opp på det du lenker til å vurdere hva jeg får utvidet med tid og stunder. Dessverre eksisterer ikke markedsavdelingen enda, så vi må nok leve med at alt ikke er perfekt en god stund til. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Dørselgere er ikke automatisk uredelige er de? To ganger i denne tråden har du tilbudt dine produkter, siste gang helt uoppfordret. Ser du reklamerer i innlegget over også. Sikkert innafor, men jeg er vel ikke så begeistret for oppsøkende salgsvirksomhet.
    Jeg synes du faktisk snurret opp denne diskusjonen fra starten av litt selv, litt tvetydige meldinger og grøten er kald for lengst.
    Du har jo invitert dørselgere til egen dør mao.

    Naturlig at når noen har lagd et produkt at de vil forsvare det, i dette tilfellet så har jo Sigberg dokumentert ganske mye her inne fra starten av både på design og elementer som brukes. Har man CRC-fres så er det ikke vanskelig å kopiere designet og bygge tilsvarende, men om man ikke har evner så blir det jo verre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tips. Litt usikker på hvorfor jeg blir holdt til en høyere standard en omtrent samtlige subwooferprodusenter i verden (som oppgir mindre detaljerte opplysninger enn meg), men det er jo positivt at forventningene er høye. På både 10D og SBS.1 produktsidene er det direktelinker både hit til sentralen og til ASR med massevis av informasjon og målinger, og selv direkte på produktsidene med spesifikasjoner og CEA2010-målingene så er det mer enn 90% av produsenter flest tilbyr. Tilbakemeldingene så langt er at det er forfriskende med så mye åpenhet og informasjon i motsetning til hva stort sett alle andre tilbyr, så jeg blir litt overrasket av at ditt inntrykk er det motsatte.

    At Genelec har en mer gjennomarbeidet produktpresentasjon stemmer helt sikkert. Hvis det ikke var tilfelle hadde vel det vært mer rart enn det motsatte. Jeg skal lese meg opp på det du lenker til å vurdere hva jeg får utvidet med tid og stunder. Dessverre eksisterer ikke markedsavdelingen enda, så vi må nok leve med at alt ikke er perfekt en god stund til. :)
    Les min lille «provokasjon» som et ønske om å også bidra til «profesjonalisering» i mangel av et bedre ord.

    Vera - som lager gode forsterkere - har med rette blitt kritisert for at nettsiden er elendig og dermed etterlater et feilaktig inntrykk av prosjektet. Det å stjele fra selskaper som Apple og andre - som er mestere i sin klasse - kan ofte være smart. Da ser man hvordan kommunikasjon kan bygges opp, og Genelec er ledende på informasjon om spesifikasjoner og sånn sett et eksempel til etterfølgelse for oppstartere. Å stille seg spørsmålet hva er min «30 sec elevator talk», og hva er bevisene mine, er ofte ikke så dumt :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg stiller meg litt undrende til hva man krever svar på her. Altså, aller først, det er litt påfallende at bare fordi noen er tilstede skal de automatisk stilles til veggs. Hvorfor stiller vi ikke Genelec, Dynaudio og McIntosh til veggs samtidig?

    Også synes jeg man må tenke litt over hva man spør etter i kontrast til hva man svelger rått og ukritisk. Her vises det til en subwoofer som i følge produsentens egne målinger har THD på over 1% ved 95dB. Den har 3. harmonisk alene oppe på 2% ved 100dB, og allikevel påberoper de seg 123dB SPL.

    Hva er det Dynaudio påberoper seg? Hva slags forvrengning har de? Hva slags kapasitet? Henger dette på greip?

    Eller er det bare sånn at det er kjekt å slenge med leppa og kalle lokale produsenter for DIY-ere for å fremstå som en kul fyr som tør å "si det som det er"?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stiller meg litt undrende til hva man krever svar på her. Altså, aller først, det er litt påfallende at bare fordi noen er tilstede skal de automatisk stilles til veggs. Hvorfor stiller vi ikke Genelec, Dynaudio og McIntosh til veggs samtidig?

    Også synes jeg man må tenke litt over hva man spør etter i kontrast til hva man svelger rått og ukritisk. Her vises det til en subwoofer som i følge produsentens egne målinger har THD på over 1% ved 95dB. Den har 3. harmonisk alene oppe på 2% ved 100dB, og allikevel påberoper de seg 123dB SPL.

    Hva er det Dynaudio påberoper seg? Hva slags forvrengning har de? Hva slags kapasitet? Henger dette på greip?

    Eller er det bare sånn at det er kjekt å slenge med leppa og kalle lokale produsenter for DIY-ere for å fremstå som en kul fyr som tør å "si det som det er"?
    Du sier du har tilgang til anekoisk rom. Hvorfor ikke dokumentere hvordan div. bokser knuser alt av eksisterende kjøpe-HIFI hvis du har tilgang til både anekoisk rom og «den nye vinen»?

    Du angriper dem som dokumenterer med udokumenterte påstander.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Du sier du har tilgang til anekoisk rom. Hvorfor ikke dokumentere hvordan div. bokser knuser alt av eksisterende kjøpe-HIFI hvis du har tilgang til både anekoisk rom og «den nye vinen»?

    Du angriper dem som dokumenterer med udokumenterte påstander.
    Hva er det jeg skal dokumentere?
    Hvorfor vil det hjelpe med anekoisk måling?
    Hvilke bokser er det som knuser alt av kjøpe-hifi?
    Hva er "den nye vinen"?

    Jeg angriper en påstand, hva skal jeg dokumentere med den? Vi vet at 3. harmonisk kommer av slaglengde, vi vet at når det begynner å passere et par prosent så er vi over i det området der driveren har tiltagende ulinjæritet, og da skjer ting raskt. Vi vet at det ikke står noe om forvrengningen ved 123dB, og vi vet at fra 100 til 123dB er det så godt som 16-ganger så lang slaglengde.

    Så igjen, hva pokker er det jeg skal dokumentere? At fysikken er basert på ting som henger sammen? Eller er du bare fornærmet for at jeg poengterte at Genelec har påberopt seg noe som helt åpenbart er fullstendig urimelig?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Til informasjon er trådstarter nå utestengt ifra tråden av våre alles Høvding. Dette uten å informere eller synliggjøre hvorfor avgjørelsen er tatt. Rett og slett SENSUR, noe som vi igjen må godta , da dette er et privat forum , driftet av en bransjeaktør. Ha en fortsatt fin dag!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Fordelen med DIY høyttalerbygg er at vi kan ta hensyn til rommet det skal stå i

    DIY subben min er en ganske påkostet sak og kostet i sin tid rundt 70kkr full pakke og litt svette. Å bygge denne synes jeg var både spennende og gøy så tok ikke betalt for jobben.

    Kapasitet fra 20 hz og opp er rundt regnet 137 db i rommet med tilgjengelig effekt.

    Dokumentasjonen holde sikkert ikke mål for S/H men her er en forvrengningsmåling fra Lytteposisjonen. Det kan trekkes 3 db fra på den målingen da mik og måleprogram ikke var riktig kalibrert - likevel bra

    Lurer på hvor mange 7380A en måtte hatt for samme ytelse.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dumt at en må bli utestengt... Vi må da kunne diskutere uten å bli for "private".
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sensur knappen er litt for lett tilgjengelig. Kanskje den ble forvekslet med uenig knappen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.245
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Faen! HFS blir et kjedeligere sted! Makkintosken er vel en av de få som utfordrer floskler og det etablerte og gjennom det skaper ny kunnskap for undertegnede. Greit nok, skarp i kantene innimellom, men det må da kunne tåles!
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vi holdt oss til blomsterspråket, kunne ingen blitt arrestert. Ingenting trengte måles eller dokumenteres.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det jeg skal dokumentere?
    Hvorfor vil det hjelpe med anekoisk måling?
    Hvilke bokser er det som knuser alt av kjøpe-hifi?
    Hva er "den nye vinen"?

    Jeg angriper en påstand, hva skal jeg dokumentere med den? Vi vet at 3. harmonisk kommer av slaglengde, vi vet at når det begynner å passere et par prosent så er vi over i det området der driveren har tiltagende ulinjæritet, og da skjer ting raskt. Vi vet at det ikke står noe om forvrengningen ved 123dB, og vi vet at fra 100 til 123dB er det så godt som 16-ganger så lang slaglengde.

    Så igjen, hva pokker er det jeg skal dokumentere? At fysikken er basert på ting som henger sammen? Eller er du bare fornærmet for at jeg poengterte at Genelec har påberopt seg noe som helt åpenbart er fullstendig urimelig?
    Det er ingen som betviler at du klarer å putte riktige data inn i en kalkulator og beskrive det som kommer ut.

    Poenget mitt er at når man kritiserer noe, så kan man komme med praktiske eksempler på alternativer som er bedre.

    Når du bruker Genelec som eksempel på dårlig engineering, er det klart at en så ekstraordinær påstand bør følges opp av ekstraordinære bevis.

    Nedenfor er for øvrig lenke til en ekstern test av subwoofere fra Revel, Wilson, Kleiss og Genelec med målinger og kompetente kommentarer fra en erfaren lydmann (Keith Yates). Da ser man hvordan Genelec gjør det i forhold til konkurransen og egne spesifikasjoner.

    Hvis du kjenner til noe som knuser konkurransen i subwoofer-segmentet, så ikke nøl med å dele denne innsikten med andre. Det er bedre å bidra til HFS med praktiske eksempler enn å fortelle hva en kalkulator beregner for deg.

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fordelen med DIY høyttalerbygg er at vi kan ta hensyn til rommet det skal stå i

    DIY subben min er en ganske påkostet sak og kostet i sin tid rundt 70kkr full pakke og litt svette. Å bygge denne synes jeg var både spennende og gøy så tok ikke betalt for jobben.

    Kapasitet fra 20 hz og opp er rundt regnet 137 db i rommet med tilgjengelig effekt.

    Dokumentasjonen holde sikkert ikke mål for S/H men her er en forvrengningsmåling fra Lytteposisjonen. Det kan trekkes 3 db fra på den målingen da mik og måleprogram ikke var riktig kalibrert - likevel bra

    Lurer på hvor mange 7380A en måtte hatt for samme ytelse.
    😂

    Du har 8x21, ikke sant? Det betyr vel i praksis noe sånt som nesten 20x15…

    Fordreining faller med økt kapasitet, så ingen er overrasket over at 8x21 er ekstraordinært.

    Men subbene dine skårer litt svakt på mobilitet, da 😉
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    😂

    Du har 8x21, ikke sant? Det betyr vel i praksis noe sånt som nesten 20x15…

    Fordreining faller med økt kapasitet, så ingen er overrasket over at 8x21 er ekstraordinært.

    Men subbene dine skårer litt svakt på mobilitet, da 😉
    Det er derfor det heter tung hi-fi
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    😂

    Du har 8x21, ikke sant? Det betyr vel i praksis noe sånt som nesten 20x15…

    Fordreining faller med økt kapasitet, så ingen er overrasket over at 8x21 er ekstraordinært.

    Men subbene dine skårer litt svakt på mobilitet, da 😉

    Er'u frekk 8x24" takk ;)

    Ja de er mine og passer helt fint her.

    Sett i lys av litt forskjellig ble subbene min faktisk ikke så dyre likevel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er ingen som betviler at du klarer å putte riktige data inn i en kalkulator og beskrive det som kommer ut.

    Poenget mitt er at når man kritiserer noe, så kan man komme med praktiske eksempler på alternativer som er bedre.

    Når du bruker Genelec som eksempel på dårlig engineering, er det klart at en så ekstraordinær påstand bør følges opp av ekstraordinære bevis.

    Nedenfor er for øvrig lenke til en ekstern test av subwoofere fra Revel, Wilson, Kleiss og Genelec med målinger og kompetente kommentarer fra en erfaren lydmann (Keith Yates). Da ser man hvordan Genelec gjør det i forhold til konkurransen og egne spesifikasjoner.

    Hvis du kjenner til noe som knuser konkurransen i subwoofer-segmentet, så ikke nøl med å dele denne innsikten med andre. Det er bedre å bidra til HFS med praktiske eksempler enn å fortelle hva en kalkulator beregner for deg.

    Jeg klarer ikke se at kommentaren din har noen relevans utover at du ønsker at Genelec skal være hevet over all diskusjon. Jeg kommenterte én helt konkret påstand. Ingen ting annet. Det må vel kunne gå an å ikke gå helt i sort bare fordi det handler om Genelec.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    M

    MusicBear

    Gjest
    Til informasjon er trådstarter nå utestengt ifra tråden av våre alles Høvding. Dette uten å informere eller synliggjøre hvorfor avgjørelsen er tatt. Rett og slett SENSUR, noe som vi igjen må godta , da dette er et privat forum , driftet av en bransjeaktør. Ha en fortsatt fin dag!
    Kan yttringer omkring et stereoanlegg virkelig bli så kraftig at vi i dagens verden anno 2021 ikke klarer forhold oss til det eller la være å lese det?

    Vår regjerende myndigheter har i flere år beskyttet en fyr som Mulla Krekar, nå sist har de samme gitt et par tre års fengsel (les; norsk fengsels-hotell) til hu derre IS dama, noe vi bare må godta alle sammen, vi som skatter og betaler lønna til de som mener vi (i praksis) bør hylle slike terrorister. Selv om folk fra Irak mente hu burde hatt 30 år i fengsel der nede - en øvelse jeg vil tro er verre enn 100 drøyt år i et norsk hotell-fengsel...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Til informasjon er trådstarter nå utestengt ifra tråden av våre alles Høvding. Dette uten å informere eller synliggjøre hvorfor avgjørelsen er tatt. Rett og slett SENSUR, noe som vi igjen må godta , da dette er et privat forum , driftet av en bransjeaktør. Ha en fortsatt fin dag!
    Litt dumt da det (for meg i alle fall) var åpenbart at @MakkinTosken la opp til en krangletråd med glimt i øyet, litt som wrestling på tv hvor de store bamsene spiller et spill til glede for publikum.

    Kanskje det var glimtet i øyet som ikke var tydelig nok?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere Makkintosken siden jeg ikke kjenner han personlig.
    Men at han generelt tilfører HFS temperatur og meningsutvekslinger er helt sikkert.
    Og det er jo det et diskusjonsforum er til for, er det ikke?
    Han tenner gnisten, så bare baller det på seg med lærerike og informative innlegg fra mange andre.
    At det kommer tullete og meningsløse innlegg fra enkelte andre innimellom, ja det får man bare overse.

    Jeg har en mistanke om at Makkintoskens provoserende utspill av og til veier mer for egen tilfredsstillelse enn saklig argumentasjon...eller?

    ...jeg er litt overrasket over at jeg ikke allerede har blitt sablet ned for mine innlegg i denne tråden så langt.
    Fyr løs. Jeg tåler det.
    Jeg er for gammel, og setter ikke hifi hobbyen høyt nok til å bli personlig fornærmet på et hififorum.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    DIY er jo en hobby i seg selv.
    Jeg gikk for mange år siden inn for å lage den ultimate basskasse. Målet var enkelt: "null kassevibrasjon". Løsningen en DIY'er kan tillate seg er 100mm tykk baffel i betong som alene veier 70 kilo! I betongen er det støpt inn en gjeng 8mm gjengestag som innerkassen festes til. Hele ytterkassen er bygget uten å komme i kontakt med innerkassen og mellomrommet på 50mm er fylt til randen med sand. Totalvekt ca. 150 kilo. Fire 8 tommere fra Seas montert mot hverandre (isobaric) kansellerer ulinearitet.
    Vis meg en subwoofer med lavere kasseresonnans!!!
    (At suben ikke spiller spesielt høyt, at det en nesten umulig å flytte på og at den er stygg som juling er ikke så viktig..)

    Vis vedlegget 720449
    Selv drevet med div. "sand-høyttalere" opp gjennom - JA det virker etter sin hensikt forutsatt nok sand.
    Millimetere, før jeg fikk kl. A forsterkere fra Lars Clausen, for noen år siden, fylt opp med tørr sand (han var enig i at det ville ha sin hensikt).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg klarer ikke se at kommentaren din har noen relevans utover at du ønsker at Genelec skal være hevet over all diskusjon. Jeg kommenterte én helt konkret påstand. Ingen ting annet. Det må vel kunne gå an å ikke gå helt i sort bare fordi det handler om Genelec.
    Det er flott med diskusjon av praktisk HIFI. Ingen er hevet over noe som helst. Kom gjerne med praktiske eksempler som fungerer bedre enn «den gamle vinen». Det HIFI trenger, er innovasjon, så ikke hold eksemplene på slik innovasjon skjult.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er flott med diskusjon av praktisk HIFI. Ingen er hevet over noe som helst. Kom gjerne med praktiske eksempler som fungerer bedre enn «den gamle vinen». Det HIFI trenger, er innovasjon, så ikke hold eksemplene på slik innovasjon skjult.
    Lar du andre tygge maten for deg også?
    Kan vel leite frem noe bedre selv vel!
    Slik vi andre må gjøre!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Trist for gutten, 2 sider osv osv. Liker Line Andersen, syntes hun var/er dyktig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Til informasjon er trådstarter nå utestengt ifra tråden av våre alles Høvding. Dette uten å informere eller synliggjøre hvorfor avgjørelsen er tatt. Rett og slett SENSUR, noe som vi igjen må godta , da dette er et privat forum , driftet av en bransjeaktør. Ha en fortsatt fin dag!
    Er det sant?
    Jeg trodde dette var et diskusjonsforum.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg legger igjen tid og penger til drift av dette forumet. F.eks. nå.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Å neei, den pene mannen @MakkinTosken utestengt. Han som har spist sursild hele uken og prøver å provosere oss med sine meninger ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    For min del mer av prinsipp. Kjenner ikke fyren, men hadde jeg vært forumdiktator hadde det vært mange andre som hadde åkt ut tidligere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til informasjon er trådstarter nå utestengt ifra tråden av våre alles Høvding. Dette uten å informere eller synliggjøre hvorfor avgjørelsen er tatt. Rett og slett SENSUR, noe som vi igjen må godta , da dette er et privat forum , driftet av en bransjeaktør. Ha en fortsatt fin dag!
    @Høvdingen Stemmer dette? Isåfall er det kjekt om grunnen blir oppgitt klart og tydelig slik at vi forstår hva som er galt nok til å ikke kunne ytres. Såre tær og sidestikk tåler vi da vel så lenge det argumenteres med synspunktene på en ok måte?

    La oss ha sprengte meninger og humørsvingninger i fred så lenge det er begrunnet og kan diskuteres :mad: 🤘
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn