Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Selv om tomaten er vanskelig, er det ingen grunn til å utelukke den. Fabelaktig bærfrukt.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Fikk denne servert på Cru i går kveld, og måtte sporenstreks på polet og hente en flaske til i dag. Nam nam :)
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har et par flakser av denne, som skal nytes med god mat og musikk med madamen i kveld :) Rimelig og litt lett i smaken, men med god saftig bærsmak. Ikke noe poeng å lagre denne ville jeg tro. Synes kanskje 2008 var litt bedre om ikke hukommelsen svikter meg.

    Cuvée Christer Berens Montepulciano d'abruzzo 2009 (99,- på polet)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    I går og i dag gikk det i en Tommasi Amarone Classico 2007. Halve flasken i går - resten i dag. Det blir ganske billig på den måten. Godt at kona er svært måteholden av seg...
    Har smakt noen 2007-amaroner i det senere; vil bare skyte inn at de er svært unge ift årgang, og de vi har hatt har ikke egentlig vært drikkeklare imo. Etter 2-3 timer på dekanter så begynner de å utvikle en viss kompleksitet, men siden jeg har en kasse 2007 Righetti i kjelleren så velger jeg nok å la de ligge noen få år til tror jeg.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vidar P skrev:
    Ulf-B skrev:
    I går og i dag gikk det i en Tommasi Amarone Classico 2007. Halve flasken i går - resten i dag. Det blir ganske billig på den måten. Godt at kona er svært måteholden av seg...
    Har smakt noen 2007-amaroner i det senere; vil bare skyte inn at de er svært unge ift årgang, og de vi har hatt har ikke egentlig vært drikkeklare imo. Etter 2-3 timer på dekanter så begynner de å utvikle en viss kompleksitet, men siden jeg har en kasse 2007 Righetti i kjelleren så velger jeg nok å la de ligge noen få år til tror jeg.
    Det var det med tålmodighet, da...

    Men enig med deg - etter lufting forandret den seg veldig. Siste halvdel av vinen - som hadde stått i flasken med lufttett kork over natten - var ganske annerledes enn den halvdelen vi drakk første kvelden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror så meget gjerne at den var smoothere og mer kompleks andre kvelden ja. Min lille personlige observasjon så langt tilsier iallefall at en 2007-amarone bør lagres i noen år til. Men så har jeg da ikke på langt nær smakt alle.. :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nettopp tilbake fra DNs juleølsmaking, så da må man trøste seg med en Rosso di Montepulciano fra Innocenti gitt. Mye trist juleøl, spesielt butikkølet er en gedigen nedtur.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Nettopp tilbake fra DNs juleølsmaking, så da må man trøste seg med en Rosso di Montepulciano fra Innocenti gitt. Mye trist juleøl, spesielt butikkølet er en gedigen nedtur.
    Noe som får tommelen opp? :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    kibsgard skrev:
    Fidelio skrev:
    Nettopp tilbake fra DNs juleølsmaking, så da må man trøste seg med en Rosso di Montepulciano fra Innocenti gitt. Mye trist juleøl, spesielt butikkølet er en gedigen nedtur.
    Noe som får tommelen opp? :)
    Mye overdreven sødme og fraværende humlebruk, noe som gir en rekke oppvaskvannøl. Butikkølene er jo katastrofalt dårlig. Noen av sterkølene er ok, men de kunne trengt en god dose aromahumle de også.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fidelio skrev:
    Mye overdreven sødme og fraværende humlebruk, noe som gir en rekke oppvaskvannøl. Butikkølene er jo katastrofalt dårlig. Noen av sterkølene er ok, men de kunne trengt en god dose aromahumle de også.

    Jeg får vel kall inn til ølsmaking nærmere jul. Litt bedre varer. Kanskje litt vin også. Noen som kunne tenke seg det?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Fidelio skrev:
    Mye overdreven sødme og fraværende humlebruk, noe som gir en rekke oppvaskvannøl. Butikkølene er jo katastrofalt dårlig. Noen av sterkølene er ok, men de kunne trengt en god dose aromahumle de også.

    Jeg får vel kall inn til ølsmaking nærmere jul. Litt bedre varer. Kanskje litt vin også. Noen som kunne tenke seg det?
    Er gjerne med på noe sånt Alshus.

    I aften er det vin fra Chapoutiers Roussillon-eiendom Bila Haut, Occultem Lapidem 2008. Konsentrert sak med duft av mørke bær, tang og sau. Kunne vært litt mer rustikk og røff imo, det passer stilen, men fin vin med ok lang ettersmak. Klart verdt prisen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    MARKUS MOLITOR EDITION 1 ZELTINGER HIMELREICH RIESLING SPÄTLESE FEINHERB 2004

    Til urøkt pinnekjøtt. "fet" som en god burgunder parret med den friske syren. Startet med litt "kjellersmak" etter noen minutter mye fin sødme. satt som et skudd til pinnekjøtt :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Molitor... bra! Zelting… bra! Riesling… bra! Spätlese… bra! Feinherb… bra! 2004… bra! Hvitvin blir knapt braere! Feinherb er forresten en vin med noe mer restsukker enn en trocken, men mindre enn en tradisjonell spätlese.

    Her er det vin fra en av mine favorittprodusenter fra Ribera i glasset, Protos sin Reserva fra '05 denne gang. Lekkert og svarende til alle forventninger.



    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU?sku=5536201
     

    Vedlegg

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Raveneau Chablis Butteaux Premier Cru 1999 til isgalt, hjemmelaget potetmos/hollandaise-koriander-appelsinskall saus. Raveneau'en luktet dessertvin og smakte sitrus/aprikos med et krem/smør-aktig preg. Satt som et skudd til maten :).


     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Kan glede med å fortelle at Domaine Sainte Croix' toppvin Celestra kommer på BU f.o.m. januar. Pent priset blir den også, rundt 250 kroner. Under 1000 (!) flasker produsert i året, så her er det bare å kjøpe inn før dumme DN gir den 95 poeng og den blir utsolgt. Fantastisk vin.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke så mye peiling, men kjøpte en kasse av:
    Silvano Bolmida, Barolo "Bussia" 2004
    i Danmark i helga. Er den bra eller? De sa at den var egnet for lagring og det er det jeg er ute etter siden jeg skal inn i nytt hus om 2 uker og der satser jeg på bygge opp en liten vinkjeller etterhvert.
    Mvh
     

    Vedlegg

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    2004 var et veldig bra år i Piemonte - noe som ga vinene et klassisk preg. Så en kasse med Silvano Bolmido 04 er en fin start på en liten vinkjeller. Smak gjerne en av flaskene allerede nå så har du noe å sammenligne med senere. Jeg hare drukket flere 04 Barolo og det er ikke smertefullt i det hele tatt :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan spise lunsj uten å være på jobb vettu. Var tidlig ferdig, rundt kl 12 idag :)

    Meget inviterende vin forresten, skal jammen hanke med meg noen flere av den der fra det lokale polet her i byen.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Har ikke fått denne i glasset ennå pga jeg ikke vet noe om den. Er det noen som kan hjelpe? Finner den ikke på noen lister.
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I går prøvde vi Systembolagets "billig-Amarone" - Ca' Montini Amarone Classico - og den smakte bare bittert. Ikke mye finesse over smaken på denne. For dem som tar seg en tur over grensen dann og wann: Denne er ikke verdt pengene.

    I dag prøvde vi Systembolagets Alfa Zeta Amarone Classico til SEK 199. Godt temperert og med et par timers lufting: Denne er vel verdt de ekstra 30 SEK i forhold til ovennevnte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld 2001 av denne:



    En lett, elegant, mineralsk og klassisk Burgunder.

    Søndag kveld: en haug Roagna viner (10-11 stk Barolo og Barbaresco) sammen med Sigurd Wongraven og Geir Gjerdrum. Og nei; jeg kommer ikke til å slå meg på death metal av den grunn. Men vinene var eksepsjonelt flotte.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Supertramp skrev:
    "Greit"?

    Den er jo ypperlig :)
    Ja, den var god. Finfin til hjemmelaget italiensk pizza. Litt hjemmelaget fløtekaramell og en Pyrat XO Reserve rom (Vinmonopolets aller siste flaske) til dessert. Men nå er det kvelden.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Søndag kveld: en haug Roagna viner (10-11 stk Barolo og Barbaresco) sammen med Sigurd Wongraven og Geir Gjerdrum. Og nei; jeg kommer ikke til å slå meg på death metal av den grunn. Men vinene var eksepsjonelt flotte.
    Så hva er dommen over baroloen fra Roagna med Wongravens geite-emblem?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    erato skrev:
    Søndag kveld: en haug Roagna viner (10-11 stk Barolo og Barbaresco) sammen med Sigurd Wongraven og Geir Gjerdrum. Og nei; jeg kommer ikke til å slå meg på death metal av den grunn. Men vinene var eksepsjonelt flotte.
    Så hva er dommen over baroloen fra Roagna med Wongravens geite-emblem?
    Wongravens mix (Unico hette den vel, med materiale fra Vigna Rionda) var veldig bra den (men har ikke smaksnotatene her) - men generelt er vel Roagna vinene fra cruene i Barbaresco enda bedre (men dessverre også dyrere....). Verdt pengene "as such things go" er de definitivt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Durius Magister 2005 (MMV). Dette må vel være en av Spanias største viner, iallefall kan jeg knapt tenke meg noe nevneverdig bedre vin derfra. En sagnomsust og nærmest ikonisert vin fra det moderne Spania, lansert først i 2005 som 2002-årgang. For en rikhet, fruktighet, syrestruktur og enorm ettersmak! Dette er stor vin!

    I 2005 ble det laget 12.512 flasker av den, og produksjonsmengden ligger omtrent slik rundt 10.000 flasker årlig. Hver flaske av denne Reserva-vinen fra Arribes ved kysten øst for Duero er nummerert (min idag er #1350).

    Definisjonsmessig er det vel en vin fra Valle del Duero, hvilket slett ikke plager meg siden jeg fra før synes at dette er opphavet til Spanias suverent beste viner.

    OBS; denne vinen koster vanligvis 500,- på polet, men importøren er pt i julestemning, og har halvert prisen i desember for 2007-årgangen. Jeg har ikke smakt 2007 siden jeg handlet rikelig (etpar kasser faktisk) da det var halv pris på 2005, men jeg skal jammen bestille noen flasker og smake. Den er neppe noe dårligere, siden de har blitt bedre og bedre fra 2002-årgangen.

    Det hender av og til at alle slags årganger av denne vinen fås i en svært begrenset periode for halv pris.
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Hva med en : Torroja al Limit Soc. Lda. - Priorat - 2005.


    Meget spesiel smak. Mye av alt. Lang ettersmak. Herlig !!
    Selvsagt vanskelig å tak i mer :-\.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DN:

    44801 Durius Magister 2004
    Marques de la Concordia
    Castilla Y Leon, Spania
    219, 90 kroner
    82 poeng
    United Wineries AS
    Laget på malbec, merlot, cabernet og tempranillo. Krydder, eik og tørket frukt på duft, modne tanniner og tørr finish. Drikk nå. MB

    Nå er nok 05 en bedre årgang, men selv er jeg kritisk til denne type sterkt ekstraherte viner laget på internasjonale blends. Bare et synspunkt Vidar.........jeg har ikke tenkt å være smakspoliti.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn