Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To skjønnheter fra gårsdagens middag med gode venner. Burgunderen jordlig med røde hagebær og stor lengde og aromatisk intensitet, og med et krydderpreg som fikk gjestene til kjapt å plassere de i Cotes des Nuits, og den hypersjeldne Clos Rougeard (verdens mest eksklusive Cabernet Franc ved siden av Cheval Blanc?), med intense rødfruktoner, paprika og intens mineralitet.

    2511 2017 redigert.jpg

    Og Raveneau Vaillons 08 var heller ingen anonym vin, men som all Raveneau trengte den et par timer i glasset for å blomstre. Giovanni Conterno Barolo Riserva 1952 var derimot en skuffelse, kanskje ikke annet å vente i en årgang som jeg aldri har hørt nevnt blant de som er verdt å samle på......
     
    6

    65finger

    Gjest
    54624177-D267-4FF3-B475-D16611C907FA.jpg
    Frisk og fin mrd tydelige grapefrukttoner i starten, etterhvert mere toner av honning. Magnum
     
    6

    65finger

    Gjest
    Irriterende greier både bildene og meg selv når jeg kjører på langs
     
    D

    Danke

    Gjest
    De tre vinene var nydelige..

    Rieslingen til reker og ovnsbakt laks på torsdag med kona, og Pinotage og Chablisen på Fredag sammen med søs... Ble litt påvirket på slutten av Chablis, så smaksløkene var vel ikke helt 100 på slutten av kvelden, natta, men veldig koselig.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    17 flasker Musar i går, 5 hvite tilbake til 1975, 12 røde tilbake til 1974. De eldste var best, både av hvit og rød og viser vel at disse vinene har potensiale. Lite problemer med kork og brett. De eldre hentet direkte fra kjelleren i Libanon i samarbeid med importøren. Av det som fortsatt er tilgjengelig på polet er 2006 vel verdt å sikre seg, det ser ut som om det nettopp har kommet inn et parti.
    Hva med 2010 og 2003? De er tilgjengelige her.
    Kjøpte et knippe 2003 for et par år siden. Ikke i min smak skulle det vise seg. Synes de manglet fylde og er noe ubalanserte, mot det syrlige.
    Kunne det være en feil på flasken?
    - Men, i en Vin smaking like etter, i Musar regi (her i Oslo - Barcode), fikk vi smake en rekke årganger av Musar, inkl. 2003. Vinen smakte det samme her som de jeg hadde hjemme og det ble forklart at slik skulle den være. Musar trikser ikke for å kompensere for årgangers særheter. Greit nok, men jeg leverte mine overskytende flasker tilbake ti Polet.
    Ære være polet!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne duger som frokost. Finfin cremant. Litt store bobler men smaken er fortreffelig. Faktisk litt DP-smak i denne.


    cr.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.769
    Antall liker
    9.416
    Sted
    Trondheim
    17 flasker Musar i går, 5 hvite tilbake til 1975, 12 røde tilbake til 1974. De eldste var best, både av hvit og rød og viser vel at disse vinene har potensiale. Lite problemer med kork og brett. De eldre hentet direkte fra kjelleren i Libanon i samarbeid med importøren. Av det som fortsatt er tilgjengelig på polet er 2006 vel verdt å sikre seg, det ser ut som om det nettopp har kommet inn et parti.
    Hva med 2010 og 2003? De er tilgjengelige her.
    Kjøpte et knippe 2003 for et par år siden. Ikke i min smak skulle det vise seg. Synes de manglet fylde og er noe ubalanserte, mot det syrlige.
    Kunne det være en feil på flasken?
    - Men, i en Vin smaking like etter, i Musar regi (her i Oslo - Barcode), fikk vi smake en rekke årganger av Musar, inkl. 2003. Vinen smakte det samme her som de jeg hadde hjemme og det ble forklart at slik skulle den være. Musar trikser ikke for å kompensere for årgangers særheter. Greit nok, men jeg leverte mine overskytende flasker tilbake ti Polet.
    Ære være polet!
    Jeg ser at jeg har 2 Musar i kjelleren - 1996 og 2003. Får prøve 2003 etter hvert og se om jeg er enig med deg. Bestilte 4 stk 2006, da Musar er en av produsentene jeg har sansen for.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne duger som frokost. Finfin cremant. Litt store bobler men smaken er fortreffelig. Faktisk litt DP-smak i denne.


    Vis vedlegget 468805
    femisvenskede frokokost. drikk brennevin!
    Frokoster skal være litt femi. Har aldri forstått en full english som en start på perioden. Et wienerbrød og tre glass portvin duger, og jeg sier ikke nei takk til en genever til tannpussen men, poenget var egentlig ikke annet enn at dette var en god cremant. Og det står jeg ved.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Denne duger som frokost. Finfin cremant. Litt store bobler men smaken er fortreffelig. Faktisk litt DP-smak i denne.


    Vis vedlegget 468805
    femisvenskede frokokost. drikk brennevin!
    Frokoster skal være litt femi. Har aldri forstått en full english som en start på perioden. Et wienerbrød og tre glass portvin duger, og jeg sier ikke nei takk til en genever til tannpussen men, poenget var egentlig ikke annet enn at dette var en god cremant. Og det står jeg ved.
    jeg trollet. den Cremanten drikker jeg mye av og den er god. mye bra cremant sånn generelt
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ærede vintråd;
    Først en tilståelse: Jeg har aldri vin i glasset. Aldri. Allikevel valser jeg inn i tråden her, uten å kunne vise til noe fint i glasset. Håper allikevel på forståelse og aksept for freidigheten.
    Jeg har nemlig tenkt til å spandere på mine gamle foreldre et lite utvalg rødvin til jul, og håper at jeg kan få noen gode forslag her. De er av typen som vanligvis kun kjøper kartongvin de finner på taxfreen når de skal handle til seg selv. Ikke at det nødvendigvis trenger å være noe galt med det, men perspektivet deres begrenses ganske klart av hva som finnes i utvalget.

    Jeg har tidligere snublet innom polet før jul og spurt de overraskende kompetente ansatte der om råd da jeg tidligere har gjort dette, og det har aldri slått feil egentlig. Men siden kunnskapen her inne er på et så absurd høyt nivå, ser jeg for meg at det kan være en fordel å kunne møte litt bedre forberedt.

    Premissene:
    Vin. Rød. Trenger ikke være "matvin". Som oftest når de har lyst på et glass vin, er det gjerne på kvelden lenge etter at middagen har forsvunnet ned i gapet. Med andre ord er det primært forslag til ren "hygge-vin" som er målet.

    De har ingen bevisst preferanse på italiensk/fransk/australsk/amerikansk/eller andre.

    Vinen må kunne handles på vinmonopolet, helst i Oslo hvor jeg bor selv.

    Pris? Egentlig Irrelevant. Med tanke på perspektivet de har fra før av skal det ikke så voldsomt mye til for å la de oppleve noe ekstra. Og det er hovedmålet. Men jeg har også fått inntrykk av at de mest eksklusive vinene er litt "krevende" i smaken. Og det gir ikke noe mening i denne sammenhengen.
    De vet å sette pris på ting som smaker godt, men når det blir for sært, krevende eller "mest for kjennere" får de nok ikke så mye glede av det. Så litt "lettlikt" bør det være. Husk perspektivet. Det er pappvin som er utgangspunktet, så ikke legg lista for høyt. Og for min egen del er det jo en fordel om ting ikke blir så voldsomt kostbart heller. De får jo aldri vite hva vinen kosta uansett, så det er på ingen måte negativt om det finnes noen skikkelige godbiter i lav prisskala også, ikke bare høy.


    Så, om noen har forslag til hva pakken bør inneholde vil jeg sette veldig stor pris på dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.769
    Antall liker
    9.416
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan anbefale å sjekke dagens næringslivs vindatabase.

    https://www.dn.no/smak/

    Klikk på vinsøk øverst til høyre på siden. (Tror ikke det kreves abonnement)
    Der finner du i hvert fall smaksnotater.
    Etterpå kan du jo søke på

    http://vinmonopolet.no

    og se om noe av det du finner er tilgjengelig i nærheten (evt kan du bestille på nettet og få det levert til ditt nærmeste pol)
    Polet på Aker brygge har jo det meste.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.762
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Fin oversikt på en måte, men det blir veldig omfattende. Synes dette er vanskelig å forholde seg til. Smaksnotatene kan til en viss grad se ut som notater fra en kabeltest og sier meg dessverre fint lite.

    Dersom ingen har noen konkrete anbefalinger basert på de nevnte premissene, får jeg heller grave mer og håpe at jeg på et eller annet vis klarer å få noe fornuftig ut av de ulike oppføringene.

    Konkret spørsmål: "Passer til" forutsetter tydeligvis at man har noe attåt. Hvilken kategori bør man se i dersom man skal ha vin som står fint på egne ben, uten å skulle spise noe ved siden av?

    Aker Brygge er notert! Takk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.769
    Antall liker
    9.416
    Sted
    Trondheim
    Ja, du må sette filter. F.eks. prisområde (200-400 kr), rød/hvit, land etc... Da koker det fort ned til en overkommelig mengde. Mange av de vinene som er testet er heller ikke tilgjengelig. Hvis vinen har fått over 90 poeng er den god.
    Så hvis du sier mellom 200 og 500 kr, Frankrike, rød, over 90 poeng og ser etter om vinen er testet det siste året vil du nok få en overkommelig liste å velge fra.
    Du skal vel gjerne se etter beskrivelser som fruktig, ikke alt for tannisk, rund/fyldig, så vil du nok ende med noe de vil like.

    Det er vanskelig å foreslå noe spesifikt, for det jeg liker er det ikke sikkert de vil like.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Takk. Fin oversikt på en måte, men det blir veldig omfattende. Synes dette er vanskelig å forholde seg til. Smaksnotatene kan til en viss grad se ut som notater fra en kabeltest og sier meg dessverre fint lite.

    Dersom ingen har noen konkrete anbefalinger basert på de nevnte premissene, får jeg heller grave mer og håpe at jeg på et eller annet vis klarer å få noe fornuftig ut av de ulike oppføringene.

    Konkret spørsmål: "Passer til" forutsetter tydeligvis at man har noe attåt. Hvilken kategori bør man se i dersom man skal ha vin som står fint på egne ben, uten å skulle spise noe ved siden av?

    Aker Brygge er notert! Takk.
    Jeg synes Pinotagen som Svein Arne viser til står seg greit for seg selv... Den koster litt ekstra, er ikke så kraftig som andre typisk dyrere feks italienske viner, kompleks litt søt,krydder, vanilje-fat osv.

    Dessuten er det jo morsomt med særegent noe fra Sørafrika altså Pinotage, som sikkert ikke de har smakt for mye av.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enkel som jeg er fant jeg litt glede i denne. En fin hverdagscremant.

    cre.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.769
    Antall liker
    9.416
    Sted
    Trondheim
    Problemet med små vinglass er at bouqueten ofte er fraværende hvis man bruker dem, så man må være bevisst når man sjekker i store glass. Bordeaux og Burgund "bøttene" til Riedel er farlige saker.
    Det er jo kjent at den beste måten å gå ned i vekt på er å redusere porsjonene, og hvordan gjør man det? Jo, ved å redusere størrelsen på tallerkenen. Hjernen tolker det visuelle inntrykket fra matbordet, og når man har spist en full tallerken er man (vanligvis) mett, uansett hvor stor tallerkenen er. Lite mat på en stor tallerken - vi tror vi har spist for lite og vil ha mer. Den samme mengden mat på en liten tallerken - vi blir mette fordi hjernen signaliserer at vi har spist en hel porsjon.

    Moralen er - bruk store glass til vin (for å få best mulig glede avvinen), men ikke fyll dem for mye. Bruk små tallerkener til mat!
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Smakte en god rimelig øko Appasimento til entrecote Torsdag.

    Heftig syrlig og krydret smak, fin vaniljefinish.

    Sterk tørr smak. Original.

    Blir kjøpt igjen.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Alta Corte vin.jpg

    Dete var en overaskende god vin. Kan absolutt anbefales. Den er heller ikke så veldig dyr.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klokken 02.24 skrives det mye interessant, men en liten oppklaring kunne kanskje være på sin plass.

    Lørdagen var begivenhetsrik.

    Cos d'Estornel 1985, en storslagen vin og første gang jeg har smakt en skikkelig god Cos
    Jamet Cote-Rotie 2001 som tente på alle sylinderne
    Et par gamle Colaresviner fra Portugal (1969 og 98, hvor særlig 69eren var storslagen)
    Barbaresco Riservaer 1999 fra hhv Montefico og Montestefano vinmarkene fra Produttori, Montestefanoen et hakk over, begge flotte
    Guy Charlemagne BdB Mesnillesime 1996 (strålende og perfekt moden)
    Et par Prager Rieslinger, 2005 Achleiten Smaragd og 2004 Wachstum Bodenstein som begge briljerte
    En strålende Gobelsburg Gruner Veltliner Tradition 2007
    En lekker Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec 2007

    og diverse odds and ends som jeg har glemt....., vi var 10 stykker og hodet forteller meg at det må ha vært mer enn 11 flasker....

    Her er den komplette listen fra en av kveldens notatskrivere (med tilgang til tomflaskene):

    • Mesnillesime 1996, Guy Charlemagne
    • Riesling Achleiten 2005, Prager
    • Riesling Wachstum Bodenstein 2004, Prager
    • Cote Du Jura Les Grands Teppes Vielles Vignes 2011, J.F. Ganevat
    • Gruner Veltliner Tradition 2007, Gobelsburg
    • Gruner Veltliner Ried Loiser Berg Auslese 2004, Brundlmayer
    • Vouvray Haut Lieu Demisec 2007, Huet
    • Moccagatta 1999, Produttori
    • Monte Stefano 1999, Produttori
    • Cote Rotie 2001, Jamet
    • Colares Chitas Riserva 1998
    • Collares Riserva Tinto 1969, Jose Gomesda Silva & Filhos
    • Cos d’Estournel 1985
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Tror det ble litt sent, og at jeg har litt trøbbel med å skrive på mobil med overdrevent morsomme ordlister.. helt uten å gidde redigere.

    Normal bokmål blir kanskje.. Likte den vina, og vin gjør godt. [emoji4]

    Men hvorfor skrev jeg ikke bare det? [emoji848]

    Mysterier..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ikke til idag, men til fiskepudding, terteskjell og reker 1.juledag.

    Chablis Premier cru til 137kr på båten..


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    I gang med en gryte og måtte prøve denne.

    Domaine Zind-Humbrecht - Pinot noir Heimbourg 2014.

    Syrlig, tørr i munnen, naturvinkarakter med lite sukker. (Under 2g/l)
    Etter en tur på Bar Brutus har vi fått sansen for naturviner og syrlig mat, så denne treffer forventningene.

    Skjermbilde 2018-01-01 kl. 16.12.15.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Denne var veldig bra!
    Og i dag ble det ikke ny elbil men ny elvinåpner og el-salt/pepperkvern. :) Screenshot_20180112-193540.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt for mange:







    Skal prøve å skrive noe meningsfylt om de mest interessante sånn etter hvert.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.758
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen refleksjoner over årganger og et par viner fra arrangementet i går. Mange viner (35) og korte notater:

    Leoville Barton 1988: Et ørlite grønnpreg, men for øvrig en vin i perfekt harmoni og superb balanse. Silkemyk. Perfekt modning og som vi alle vet, hos Leoville-Barton er vinmakingen i orden. En åpenbaring av en harmonisk og integrert vin.

    F Rinaldi Brunate Le Coste 2000: Myk, hypersensuell og sødmefyllt. Fortsatt fruktig og igjen denne flotte balansen og silkemyke munnfølelsen. Perfekt moden (i motsetning til 1999 og 2001)

    To ting som slår meg med disse. Det første er at de beste vinene ofte er de vanskeligste å si noe om, utover at de er harmoniske og balanserte. Når ingen ting stikker ut, er det ilikson ikke noe å si. Det andre er hvor latterlig denne jakten på toppårganger er, og hvor ofte toppårganger betyr overtydelige viner som må lagres alt for lenge før det blir noen vits i å drikke de. Verken 88 i Bordeaux eller 2000 i Barolo var årganger som kom helt heldig ut fra kritikernes blikk. Men folk som vet hva de gjør kan vi stort sett stole på.

    En aldeles fremragende Arnaud Bonnes Mares 2007 drukket i romjulen, med nydelig og erketypisk Chambollefrukt, fin presisjon og intensitet, og den samme nydelige harmonien som de to ovenstående vinene viser, bare understreker dette poenget.

    Mange andre viner det var verdt å si noe om, men det får komme senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn