Alt til hus og bolig Hvilken snøfreser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Mange startproblemer på snøfresere kan unngåes ved å bruke miljøbensin. Vanlig bensin er nærmest som ferskvare å regne, miljøbensin tåler bedre å stå på tanken en vinter eller to.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde selv en veldig stor gårdsplass + flere områder med ulikt terreng (opp og ned) på eiendommen som jeg ønsket å måke. Jeg leste mye på nett, og nesten alle anbefalte snøfreser med hjul. Jeg kjøpte derfor en stor Ariens med kraftig motor, men det viste seg å være en stor tabbe. Den kom ikke opp bratte bakker, og på en gårdsplass med mye grus så tok den med alt for mye grus.

    Jeg byttet den inn og kjøpte en Honda 760 med beltedrift, og det er det beste kjøpet jeg har gjort. Med belter dro den seg frem overalt, og hvis snøen var så høy at den gikk over fronten, så tok jeg bare lag etter lag. Den drar seg frem absolutt over alt, og en stigning på f.eks. 20-25 grader går helt fint. På grusen kan jeg heve huset slik at den tar fra 0-10 cm over bakken (noe jeg tror bare er mulig med beltefresere), og denne freseren er jeg mildt sagt kjempefornøyd med.

    Honda er voldsomt priset, og det finnes sikkert mange merker med beltedrift som er bra, men for meg var belter, trinnløs drift og mulighet for å heve fronten gull verdt, og for eiendommer som har litt opp og ned, eller for de som har grus på gårdsplassen, så anbefaler jeg på det sterkeste denne typen freser. Eneste ulempen for mitt bruk er at Hondaen ikke har mulighet for å stoppe det ene beltet når du skal snu freseren, men jeg vet ikke om andre beltefresere har denne muligheten heller. Jeg har ikke hatt noe problem med å snu den, men akkurat dette var enklere på en hjul-freser hvor du kan stoppe det ene hjulet.

    Det er mange som mener at beltefresere begynner å spinne slik at den blir stående stille eller drar seg over snøen, men det har vært et minimalt problem, og hvis det skjer er det bare å gi den et lite dytt fremover/nedover, eller sette den i revers en meter eller to, og deretter kjøre på forover igjen.

    Jeg har også selv hatt massive snømengder som har kommet ned fra ulike tak, og da har jeg ikke hatt noe problem med å ta lag på lag pga. beltedriften.

    Mvh
    Høvdingen
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    021.jpg Endelig fikk jeg god hjelp til å få freseren opp til hytta. Det var litt jobb opp bratte bakken, men beltene tok godt tak, og med god tid og en smule tålmodighet kom den opp til slutt. Det var ca.20 cm. snø og hjelperen min satte straks i gang med snørydding på terrassen. Som hjemme på fortauet fungerte freseren utmerket på terrassen og, Etterpå justerte jeg ned glidesko og freste i terrenget. Dette fungerte fint, selv med så lite snø! Så langt godt førnøyd med kjøpet. De største utfordringene er ennå på vent: Når det er 1-2 m snø som skal vekk! Håper på bar terrasse i påsken:D
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Honda er oppskrytt og overpriset. De nye Briggs & Strattonmotorene er like lettstartet.
    Briggs & Stratton lettstartet? Har du hørt sånn tull!!!!
    Kjøpte stor gressklipper med Briggs & Stratton motor for 3 år siden,bare hatt tull med den,førbannede drittmaskin,sambo nekter å røre den!
    Angrer som pokker på at jeg ikke kjøpte Honda klipper.....:mad:
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 170485 . Det var litt jobb opp bratte bakken, men beltene tok godt tak, og med god tid og en smule tålmodighet kom den opp til slutt.:D
    Et aldri så lite tips.
    Bind tau i fresen,og så står det en mann oppe og drar mens nr 2 skyver på fresen da går det lett og frese seg oppover også. I de bratteste bakkene så kan dere bruke tautalje og trær som hjelpemiddel. Mye mer behagelig.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Vis vedlegget 170485 . Det var litt jobb opp bratte bakken, men beltene tok godt tak, og med god tid og en smule tålmodighet kom den opp til slutt.:D
    Et aldri så lite tips.
    Bind tau i fresen,og så står det en mann oppe og drar mens nr 2 skyver på fresen da går det lett og frese seg oppover også. I de bratteste bakkene så kan dere bruke tautalje og trær som hjelpemiddel. Mye mer behagelig.
    016.jpg sånn?
    024.jpg Eller sånn?

    Vi brukte tau, freseren gikk best opp bakkene i revers, da slapp vi å holde håndtak langt nede.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette er det jeg vil kalle alternativt friluftsliv.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På den annen sider - det er lov å røre på seg.

    Ikke rart vi blir feitere og feitere her i landet -ta en sjekke i speilet før du kjøper freser !
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bare å kjøpe en billig-fres, det. Etter hvert får man god trim når man skal dra den i gang... :)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 170485 . Det var litt jobb opp bratte bakken, men beltene tok godt tak, og med god tid og en smule tålmodighet kom den opp til slutt.:D
    Et aldri så lite tips.
    Bind tau i fresen,og så står det en mann oppe og drar mens nr 2 skyver på fresen da går det lett og frese seg oppover også. I de bratteste bakkene så kan dere bruke tautalje og trær som hjelpemiddel. Mye mer behagelig.
    Vis vedlegget 170620 sånn?
    Vis vedlegget 170621 Eller sånn?

    Vi brukte tau, freseren gikk best opp bakkene i revers, da slapp vi å holde håndtak langt nede.
    He he he,glemte visst denne tråden,men jeg ser jo at dere forsøkte nesten alt i kampen!
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Endelig tid for rapport fra første seriøse freseoppgave: Vi var oppe på hytta i helgen og fikk testet freseren i tørr løs snø som var fra 0.3 til 1.5 m dyp. Dette gikk veldig greit, men å kjøre freseren oppå løs snø går jo ikke, men det gikk fint å frese rett inn i dype snøen et stykke og rygge litt så snøen over det freste hullet falt ned og ny tur inn i samme spor. På denne måten ryddet jeg hele terassen både foran og på siden av hytta på ca 3timer. Freseren kastet snøen langt vekk, 6-10m vil jeg tro. Er glad for den kompakte og relativt lette konstruksjonen, klarte fint å få den løs når jeg var for dristig og kjørte fol langt inn i løssnøen. Så langt godt fornøyd med kjøpet av Honda 020.jpg
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Gratulere med en god fres jeg mener det er det beste valget du kunne tatt.Jeg var jo den første som foreslo Honda her ville valgt akkurat den jeg også .jeg valgte en slik til båtforeningen vår men den har batteri og joystikk .Har selv Minste Hondaen og en stor Canadiana bor i Nord Norge og har ganske god erfaring med snø. Anbefaler og stikke innom biltema og kjøpe en eske med skruer og låsemutre 6mm gange 25mm ok en 10mm skrallenøkkel for bryteboltene ryker ganske lett når den har stått over sommeren og du skal bruke den åpner du for hånd dreneringskruen på forgasseren slipper ut gammelbensinen fra kammeret så starter den på første draget :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    ..........Anbefaler og stikke innom biltema og kjøpe en eske med skruer og låsemutre 6mm gange 25mm ok en 10mm skrallenøkkel for bryteboltene ryker ganske lett når den har stått over sommeren ...............
    NEI NEI NEI!!! Brytebolter er laget svakere enn vanlige bolter nettopp fordi de skal ryke før noe annet ryker.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    ..........Anbefaler og stikke innom biltema og kjøpe en eske med skruer og låsemutre 6mm gange 25mm ok en 10mm skrallenøkkel for bryteboltene ryker ganske lett når den har stått over sommeren ...............
    NEI NEI NEI!!! Brytebolter er laget svakere enn vanlige bolter nettopp fordi de skal ryke før noe annet ryker.
    Ingen problem det,Blitemaboltene er enda svakere....
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    ..........Anbefaler og stikke innom biltema og kjøpe en eske med skruer og låsemutre 6mm gange 25mm ok en 10mm skrallenøkkel for bryteboltene ryker ganske lett når den har stått over sommeren ...............
    NEI NEI NEI!!! Brytebolter er laget svakere enn vanlige bolter nettopp fordi de skal ryke før noe annet ryker.
    Ingen problem det,Blitemaboltene er enda svakere....
    Det er de absolutt IKKE!
    Greit å forstå hvorfor det står 8.8 på skruehodet før man kommer med sånne forslag og svar kanskje?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    723
    ^
    Det er ikke etter boka, men jeg har brukt standardskruer i alle år. De ryker til stadighet og fresen er like fin.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    ..........Anbefaler og stikke innom biltema og kjøpe en eske med skruer og låsemutre 6mm gange 25mm ok en 10mm skrallenøkkel for bryteboltene ryker ganske lett når den har stått over sommeren ...............
    NEI NEI NEI!!! Brytebolter er laget svakere enn vanlige bolter nettopp fordi de skal ryke før noe annet ryker.
    Ingen problem det,Blitemaboltene er enda svakere....
    Det er de absolutt IKKE!
    Greit å forstå hvorfor det står 8.8 på skruehodet før man kommer med sånne forslag og svar kanskje?
    Hør her,Biltemaboltene ryker faktisk raskere enn orginale brytepinner.
    Jeg har prøvd begge typer,så jeg snakker av erfaring.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    032.jpg 059.jpg 035.jpg Nå har snøfreseren fått garasje! Ved hjelp av gode venner ble det støpt fundament for et par uker siden, i helga satte jeg opp garasjen og freseren har et godt liv mens den venter på vinterens oppgaver. Et lite bur til aggregatet ble det og!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Det er ikke etter boka, men jeg har brukt standardskruer i alle år. De ryker til stadighet og fresen er like fin.
    Samme her. Og som gammel maskiningeniør forstår jeg det der med 8.8, men også hvordan gjengene på en vanlig helgjenget M6x25 gir omtrent like god bruddanvisning som de innsnevrede partiene på de "riktige" brytepinnene. Det er ikke svakere metall i dem, men det er formen som gir riktig bruddstyrke.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stilig!
    Snøfresergarasje med utsikt, rett og slett :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    ^
    Det er ikke etter boka, men jeg har brukt standardskruer i alle år. De ryker til stadighet og fresen er like fin.
    Samme her. Og som gammel maskiningeniør forstår jeg det der med 8.8, men også hvordan gjengene på en vanlig helgjenget M6x25 gir omtrent like god bruddanvisning som de innsnevrede partiene på de "riktige" brytepinnene. Det er ikke svakere metall i dem, men det er formen som gir riktig bruddstyrke.
    Etter å ha besøkt diverse forhandlere som var utsolgt endte jeg på Bauhaus. Fikk 100 "brytepinner" for 70-80 kr. De er til og med syrefaste. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Hvis du stadig må snu freseren så er det en stor fordel å kunne fri hjulene separat.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Det er tross alt neste 100 kg. som du skal bakse med. Skal du rydde en gårsplass så blir det mange 180 graders vendinger.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kan faktisk kjøre i runder så det blir noen 90gradere.
    Noen som sitter på et alternativ i prisklasse.
    Kan strekke meg et par tre tusenlapper..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Prisene er relativt like på "Standardfresere" d.v.s. de med B&S motor. Legg på 5000.- så får du en freser med "power-steering" Tommelfingerregel er at de med motorstørrelse over 8.5 hk. har sving. Problemet er at effekten sjelden oppgies nå...........
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Takker for svar. Ser fordelen med power steering. Må i tenkeboksen litt..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Ett annet tips; kjøp av en anerkjent forhandler som forhandler det spesifikke merket. Mange av billigfreserene er ofte partivarer i kjeder som Mekk og lignende. Da blir deletilgangen dårlig.
    For ordens skyld, Toro har ikke noe dårlig rykte.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ett annet tips; kjøp av en anerkjent forhandler som forhandler det spesifikke merket. Mange av billigfreserene er ofte partivarer i kjeder som Mekk og lignende. Da blir deletilgangen dårlig.
    For ordens skyld, Toro har ikke noe dårlig rykte.
    Har en slik bi-bi-billig-freser fra Mekk. 6,5Hk Park&Garden. Made in China, og billig lakk- og stålkvalitet, så rusten har fine forhold ;D Virker som det er høvelig sterk motor på den - den har overraska litt med hva den greide å tygge i seg.

    Har ikke hatt noe problem med å få deler til den, annet enn at de greide å gå tomme for Orepinner (som fungerer som brytpinner på hjulene). Der går det an å bøye til en 4-tom-spiker i nødstilfelle...

    Priming-pumpa er litt dårlig, så jeg ha laget et hull med deksel på luftfilterboksen, så det tar ca 2 sek å gi den en "dram" startgass - starter med en gang :)

    Avgjørende for kjøpet, den gang jeg kjøpte den, var at den gikk inn baki Geländewagen jeg hadde, ved å vippe fram baksetet - bare å bruke to planker til rampe og kjøre den inn...

    Jeg skulle jo gjerne hatt en freser med litt bedre kvalitet, og det har blitt litt skruing med bytte av kontrollkabler, drivreim osv. I forhold til en Honda til >20kkr, så må Hondaen vare 4 ganger så lenge - mao 20 år for at man går i null. Hvis en regner med at jeg må bytte deler oftere, så kan en vel snakke om 3 ganger levetid for at Hondaen går i null.

    Johan-Kr
     

    Lp only

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    298
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Bruker en middels Ariens til gårdsplassen(Briggs motor??), starter på første draget og fungerer som en drøm! Sikkert 15-år gammel, ser sliten ut, men fungerer ok. Har måttet sveise litt i utkastet på den, samt det ene festet for hendelen på håndtaket. Ellers har den gått smertefritt siste 3 vintrene :) Den er litt for lat for å kaste snøen langt nok dog.. Denne har låst aksling og begge hjul går likt åkke som, men jeg ser ikke på det som noe problem.. Kjører med utkastet rettet mot høyre(da kaster den lengst..), kjører en stripe, drar den tilbake, og kjører en stripe.. Går fortere og greiere det, enn å snu fresen og utkastet hele tiden..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan faktisk kjøre i runder så det blir noen 90gradere.
    Noen som sitter på et alternativ i prisklasse.
    Kan strekke meg et par tre tusenlapper..
    Husk du skal kaste snøen et sted og. Oftest blir det da frem og tilbake, frem og tilbake....

    Ellers støtter jeg han som hevder at du heller kan måke selv og bruke penga på noe annet - latsabb ;)
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje en avsporing i forhold til tråden, men for de som ikke ønsker å bakse og slite for mye, kan en ATV med kjettinger og påmontert frontskjær være et alternativ (?)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Evt. plentraktor med skjær på.. Da har man klipper til sommern og! Når det gjelder måking av gårdsplassen går det hvertfall raskere å samle snøen med skuffe i små og store hauger her på plassen.. Så tar man fresen og kaster snøen dit man ønsker etterpå.

    Det er ikke mindre energibesparende(for kroppen), men tar kortere tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn