Alt til hus og bolig Hvilken snøfreser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Vi har hytte på fjellet og ryggen liker ikke å spa snø. Hviken snøfreser egner seg til å starte oppå snøen og så frese seg ned til et greit nivå? Vi må enten henge freseren opp i et tre, eller sette den på en knaus før snøen kommer. Alternativene er hjul eller belter, kraftig sak må vi nok uansett ha, det er snakk om en til to meter snø som skal fjernes rundt hytta. Noen som har erfaring med dette?
     

    Vedlegg

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    En Honda eller en Yanmar ;D
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Honda med belter og hydrostatdrift førstevalg hvis vi ser bort fra pris honda har også drenering på forgasser uten bruk av verktøy som gjør den lettstartet etter og ha stått lenge
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om du skal starte på toppen av snøen for så å jobbe deg nedover tror jeg det kan bli vanskelig, selv med en beltegående sak. Den minste modellen i Hondas sortiment(HS622T til 18490,-) veier fortsatt 68 kilo. Den tyngste 268 kilo (HSM 1590 IZE til 89900,-) ... www.berema.no


    Det du skal ha er en minigraver eller liten traktor. Eller stor. :)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Den største Hondaen vil nok klare 1-2 meter, selv når den er relativt hardpakket pga av tempratursvinginger, tror med de mindre fresene så må du knuse snøen enkelte plasser med en spade og ta det trinnvis fra bunnen av.Hold deg unna billigmerker, partner,stiga osv, jeg har en Ariens 13 hk som jeg er veldig fornøyd med
     
    J

    J.J

    Gjest
    Honda med belter er førsteklasses til å ta lag på lag med snø.
    Anbefales da jeg har Honda selv og ALDRI hatt problemer den, ca 10 år nå.

    Kun din økonomi avgjør størelse.


    /JR
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Om du skal starte på toppen av snøen for så å jobbe deg nedover tror jeg det kan bli vanskelig, selv med en beltegående sak. Den minste modellen i Hondas sortiment(HS622T til 18490,-) veier fortsatt 68 kilo. Den tyngste 268 kilo (HSM 1590 IZE til 89900,-) ... www.berema.no


    Det du skal ha er en minigraver eller liten traktor. Eller stor. :)
    En slik en:


    Eller en slik en som går på belter:


    Men du trenger egentlig ikke en så stor maskin.
    Denne klarer jo å gå dypt nok skulle jeg tro.
    Et spørsmål om lang utkastertut og motorkraft.
    Det er ikke en Honda men en Yanmar og den koster sikkert like mye som en helt grei traktor med fres.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Honda er oppskrytt og overpriset. De nye Briggs & Strattonmotorene er like lettstartet. Ett drag i -20 så går den. Sjekk heller opplagringen på selve fresen, det er her kvalitetsforskjellene ligger. Husk også at med en maskin på over 9 hk. så er det differensial på fremdriften som gjør snuing mye enklere.
    Miljøbensin tåler sommerlagring mye bedre enn vanlig bensin, mye av startproblemene tidligere skyldes "gammel" bensin.
    1-2 meter snø er det ingen fresere som greier i en jafs, da må det skaves.

    Spiralis`s forslag om Bobcat med fres er bra. ;D
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Honda er nok overlegen når det gjelder driftssikkerhet og kastelengde. Men de har også begrensninger: Har selv HSS 970 med belter, på åttende året. Jeg bor i et "snøhøl" og har mange brukstimer i varierende forhold.
    For det første: de største hybridmodellene kan du glemme. De er så tunge at du må vente til snøen er borte, dersom du skulle sette deg fast (og det kommer til å skje i de forholdene du beskriver). Dersom du er høy (er selv 188 cm) vil du også slite med buksering av Honda'n (de er Japanske, og alt for lave for oss). Jeg er ofte "gåen" i ryggen etter en økt med dyp snø, fordi jeg nesten må krabbe på knærne der hvor det er bratt og der man må jobbe seg opp i lagene. Og "opp" vil den når det er dyp snø: skovlene roterer nedover og dermed løftes fronten opp og vil klatre over snøen, noe som gjør det umulig å jobbe seg inn i/ gjennom snøen dersom den er hardpakket. Puddersnø er ideelt, da er den glupsk!
    Det kan fort bli en dyrkjøpt erfaring med snøfreser, så har du mulighet bør du låne og prøve først.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Har testet noen timer med den største hybriden til honda, skal være bra uheldig for å sette deg fast, noe jeg ikke liker med belter er at de har dårlig feste på isunderlag, i en bakke så vil den gli bakover/sidelengs.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis`s forslag om Bobcat med fres er bra. ;D
    Ser vi bort fra pris som gjør Bobcat, Kodiak og traktor med fres litt uoppnåelig for "de fleste" så har disse maskinene en stor fordel som ALLE som har kjørt liten fres ( uavhengig navn og merke ) vil sette pris på. Uansett vindretning/styrke får du ikke snø i ansiktet. ;) Det vanlige når man har kjørt fres er jo at man ser ut som en snømann når man er ferdig! :p
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Spiralis skrev:
    Det vanlige når man har kjørt fres er jo at man ser ut som en snømann når man er ferdig! :p
    I know. Samme effekt der som ved et bål. Røyken/snøen blåser alltid mot meg.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Byggekvaliteten på Honda er helt overlegen det meste.
    Men! Det er en ting de ikke har skjønt der borte i Japan. Nemlig differensial på driften.
    Enten du kjøper belter eller hjul er det samme stive akslingen.
    Her har Ariens en slags automatisk sperre, mens Toro kanskje har den aller beste løsningen.
    Et liten spak på hvert håndtak der du kobler ut driften på det ene hjulet. Snur på en femøring.

    Fremkommelighet på is er bedre på min gamle Ariens med hjul og gode kjettinger enn på Hondaen med
    belter syns jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    leifen skrev:
    ..........mens Toro kanskje har den aller beste løsningen.
    Et liten spak på hvert håndtak der du kobler ut driften på det ene hjulet. Snur på en femøring.
    Min Husqvarna har samme løsningen. Genialt.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Mange gode anbefalinger her! Jeg er litt redd for å ha tung maskin, bortsett fra terrassen og en liten platting er det vanlig fjellterreng rundt hytta. Det hadde og vært greit å kunne frese bort snøen på deler av taket, enkelte vintre er det fin bakke opp til taket. Går det an å kjøre freseren oppå snøen uten å frese? Da vil jo vekt og føre spille en rolle. Det er ikke vei opp til hytta men bratt terreng. Vi bruker truger for å komme opp til hytta når det er snø. Derfor må freseren heisen opp på løypestrengen eller beltes opp,begge deler før snøen har lagt seg. Løypestrengen har en begrensing på ca 100kg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    En 9 hk. freser veier ca. 100 kg. Kjøre oppå snøen? Glem det, de er beregnet på å kjøre på fast grunn og frese vekk snøen.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Tenkt deg oppå taket også ja.. Du trenger ihvertfall belter.

    Kjøre oppå snøen? Det går under tvil om det er hard snø.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt godt fornøyd med min gamle Honda. Startet den for første gang for sesongen i dag, og etter noen drag i snora dundret den i gang. Men en differensial på akslingen hadde nok ikke vært så dumt, nei, for den er et drog å bakse rundt med. Glansnummeret er våt snø - slenger det langt vekk uten problemer.

    Meterdyp snø tror jeg blir verre. De gangene jeg har prøvd på en skikkelig fonn har det vært ved å kjøre freseren inn fra enden med fast grunn under hjulene, vippe den oppover når fonna blir høyere enn freseren, prøve å skape et kontrollert lite snøras, rygge ut og frese innover i snømassene igjen. Ikke spesielt effektivt, og ingen fornøyelse for ryggen det heller.

    Jeg tror nesten du er best tjent med spade.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Asbjørn skrev:
    Jeg tror nesten du er best tjent med spade.

    Eller parkere freseren på full gass og spa snøen inn i fresen ;D
    Det største problemet er jo å få snøen langt nok vekk for å slippe å flytte den flere ganger.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Om du legger såpass mye penger i det at du får tak i en Honda 970,
    eller større er du garantert å slippe å ta i den snøen flere ganger.

    "Blåse snøen tilbake der den kom fra" er et uttrykk noen bruker om disse.
    Jeg har selv lillebroren. Den er riktignok oppgitt til å hive nesten like langt,
    men i praksis stemmer det ikke. Med en 970 skal du tenke deg godt om hvor du
    peker tuten om du bor i et boligfelt.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden



    Her er min lille traktor som jeg er blitt meget glad i. Snur styret og kobler på snøfreser og denne er sterk. 330k.
    5gir fremover og 2 bakover. Deler er lett og få tak i. Dalen henger med brems.

    Mvh Roar
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Honda er bra men ikke så mye bedre enn andre nyere og tilsvarende prisede fresere, det er bare noe Honda eierne selv tror :)

    Vi har Honda 970 på jobben og den gjør absolutt jobben og starter alltid, eneste drawbacket er at den også spiser brytepinner.
    Privat hadde jeg en -80 talls Canadiana med 8hk B&S og selvstarter i mange år. Den bare gikk og gikk den også, men bråket vesentlig mer og kastet snøen vesentlig kortere enn Honda.
    Men jeg skiftet ALDRI brytepinner og drivverket holdt i alle år.

    Nå har jeg en Stiga med 9hk B&S som går nesten like stille som en Honda, og til opplysning kaller jeg ikke en freser til 20000.- for billigfreser. Stiga lager både billig og dyre modeller!
    Det fineste med Stigaen er at den har oppvarmede håndtak og lys ;D
    Det dummeste er den forbannede differensialen som alle skryter av!
    Med stiv aksel går det rett frem når det skal gå rett frem, og spinner rundt når man snur.
    Med diff vingler den avgårde og svinger brått med engang den møter motstand på ene siden av freseren. Det er mer slitsomt å holde den på rett kjør enn å snu en med stiv aksel IMO!

    Skulle jeg kjøpt ny i dag ville det nok blitt Toro eller Ariens.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Kan du ikke låse diffrensialen?
    Det med kastelengde er egentlig uvesentlig. Om den kaster 5 eller 25 meter spiller ingen rolle, bare den kaster snøen vekk. Grunnen til at Honda kaster langt er at den er smal i forhold til motorstørrelsen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    hel-elt skrev:
    Mange gode anbefalinger her! Jeg er litt redd for å ha tung maskin, bortsett fra terrassen og en liten platting er det vanlig fjellterreng rundt hytta. Det hadde og vært greit å kunne frese bort snøen på deler av taket, enkelte vintre er det fin bakke opp til taket. Går det an å kjøre freseren oppå snøen uten å frese? Da vil jo vekt og føre spille en rolle. Det er ikke vei opp til hytta men bratt terreng. Vi bruker truger for å komme opp til hytta når det er snø. Derfor må freseren heisen opp på løypestrengen eller beltes opp,begge deler før snøen har lagt seg. Løypestrengen har en begrensing på ca 100kg
    Med de der forutsetningene tror jeg at jeg vil anbefale hytta som "sommersted" og heller reise til syden om vinteren! ::)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Pink_Panther skrev:
    Kan du ikke låse diffrensialen?
    Det med kastelengde er egentlig uvesentlig. Om den kaster 5 eller 25 meter spiller ingen rolle, bare den kaster snøen vekk. Grunnen til at Honda kaster langt er at den er smal i forhold til motorstørrelsen.
    5 eller 25m er uvesentlig sålenge det er langt nok, enig i det.
    Men med 20cm kram, våt snø som den gamle Canadiana'n kastet 0,5m så tenker man fort annerledes.
    Der er Toro i en særstilling, den fungerer bedre enn de aller fleste på våt snø!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Såfremt du har lagringsplass i nærheten:

    Ford 6600 1977modell til 55000,-
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Det ser ut for å bli en duell mellom den minste beltedrevne fra Honda og Ariens. Honda er vel 30 kg.lettere, noe som taler til dens fordel. Ariens kan jeg muligens få god rabatt på. De koster nesten det samme uten rabatt.
    Hondaen har "faste" belter, mens Ariens er lagret på en måte som gjør at maskinen kan vippes uten at deler av beltene løfter seg. Fordeler og ulemper med begge.
    Tiden vil vise hva jeg velger.

    Takk for gode råd!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Deg om det, men prøv først om en freser du kunne tenke deg går oppå snøen. Som jeg nevnte tidliger, en freser er beregnet å kjøre på nyfrest vei. Havner du uti dyp løssnø med 70-100 kg. freser har du ikke freser før våren kommer.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    De minste til Honda er sikkert greie de, men de har "motorsykkelgear."
    Naboen kjøpte seg en slik, men angret som f..n etter å ha prøvd min lille med hydrostat.
    Prisforskjellen er vel ikke så stor. Kutt heller ut elstart. Så reduserer du utlegget litt. Eneste fordelen
    med elstart er at du får el. fjernstyring på utkastet "på kjøpet."
    På de minste der må du bøye deg frem for å nå gearspaken om du skal skifte retning og fart. En liten kort
    pinne bare. Kan ikke forestille meg at de sakene der skal være verdt nesten 20 000,-
    Ikke har den tannet innmaterskrue heller, så den er ikke brukendes noe annet enn løssnø.
    Honda uten hydrostat er bare tøv. Da har andre fabrikanter utstyr som er vel så egnet.

    -Leif
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Pink_Panther skrev:
    Deg om det, men prøv først om en freser du kunne tenke deg går oppå snøen. Som jeg nevnte tidliger, en freser er beregnet å kjøre på nyfrest vei. Havner du uti dyp løssnø med 70-100 kg. freser har du ikke freser før våren kommer.
    Jeg har endret taktikk for fresingen etter å ha innsett at jeg ikke kan regne med å kunne kjøre på snøen. Jeg har en grei plass å parkere før snøen kommer der jeg kan frese meg fram til hytta. Må riktignok over en liten grøft, men der kan jeg legge noe over.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    har handlet snøfreser i dag! Honda hss 760 et. Belter, hydrostatdrift. og Honda pga vekt. Rapport etter første snørydding kommer. HSS760ETS.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Grattis.

    Regner med du freser for naboene i framtiden også da, bare for å få brukt uhyret...?
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Naboene er heldigvis for langt borte. Har sikkert nok med snøen rundt vår egen hytte.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Har hytte i grisgrendte strøk selv, som er plaget av mye snø. Hjemme har jeg en toro freser som jeg er veldig fornøyd med, men for to år siden måtte vi opp og måke taket av hytta da det lå ca. halvannen meter med snø. innom brutter`n og kjørte honda`n baki transporter`n og rett til fjells, ut av bilen og lagde fin gangvei opp til hytta ved å frese oss lagvis ned, satte to stiger opp på hyttetaket i ca. 25-30 graders helling og kjørte beltedyret rett opp og fresa taket i løpet av en time, DA ble jeg imponert av honda`n.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Har hytte i grisgrendte strøk selv, som er plaget av mye snø. Hjemme har jeg en toro freser som jeg er veldig fornøyd med, men for to år siden måtte vi opp og måke taket av hytta da det lå ca. halvannen meter med snø. innom brutter`n og kjørte honda`n baki transporter`n og rett til fjells, ut av bilen og lagde fin gangvei opp til hytta ved å frese oss lagvis ned, satte to stiger opp på hyttetaket i ca. 25-30 graders helling og kjørte beltedyret rett opp og fresa taket i løpet av en time, DA ble jeg imponert av honda`n.

    Dette kan ligne på forhold jeg kommer til å ha, kjekt å høre at det virker. Vi er jo ganske spent på hvordan det kommer til å fungere.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Ha! Våknet til 7cm. snø hjemme i går! Heldigvis har jeg ikke fraktet snøfreseren opp på hytta ennå. Til naboers store forundring fikk jeg prøvd freseren!:D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Husqvarnaen startet etter 1/2 trekk i snoren og jafset i seg 20 cm. snø som om det skulle ha vært julemat. Fin maskin.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ha! Våknet til 7cm. snø hjemme i går! Heldigvis har jeg ikke fraktet snøfreseren opp på hytta ennå. Til naboers store forundring fikk jeg prøvd freseren!:D

    Og hva ble resultatet? Sånn bortsett fra snøfritt da....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn